Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy PB165 ­ Grafy a sítě Hledání nejkratších cest Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Obsah přednášky 1 Úvod 2 Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Dijkstrův algoritmus A* algoritmus Bellman-Ford algoritmus 3 Cesty mezi všemi vrcholy Floyd-Warshallův algoritmus Distribuovaný Floyd-Warshallův algoritmus Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Vzdálenost v grafu Pro připomenutí: Délka cesty v neohodnoceném grafu je rovna počtu hran na této cestě. Vzdálenost (u, v) vrcholů u, v v grafu je délka nejkratší cesty z u do v. Vzdálenost mezi dvěma vrcholy nemusí být v případě orientovaného grafu symetrická. Obrázek: Nejkratší cety z u do v a naopak se liší. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Vzdálenost v ohodnoceném grafu V reálných aplikacích hledání nejkratších cest jsou hrany grafu obvykle nějákým způsobem ohodnoceny - např. vzdálenosti mezi městy silniční sítě, latence síťových spojů. Definice Délka cesty v ohodnoceném grafu je rovna součtu ohodnocení hran na této cestě. Vzdálenost vrcholů je opět rovna délce nejkratší cesty. Aby měl pojem vzdálenosti význam, v grafu nemůže existovat cyklus záporné délky. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Nejkratší cesty a cykly Věta Pokud v grafu neexistuje cyklus záporné nebo nulové délky, je nejkratší sled v grafu (nejkratší) cestou. Důkaz. Nechť je součástí sledu s cyklus c. Tento cyklus má zřejmě kladnou délku. Potom existuje sled, který je ,,podsledem s a cyklus c je z něj ,,vystřižen . Jelikož c má kladnou délku, je tento sled kratší než sled c obsahující. Takto lze pokračovat a sled zkracovat, dokud obsahuje nějaké cykly. Výsledný sled, který neobsahuje žádný cyklus, je cestou. Obrázek: Nejkratší sled je vyznačen červeně. Delší sledy vedou i po modrých a zelených hranách a tvoří cykly. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Dijkstrův algoritmus ,,Klasický algoritmus hledání nejkratší cesty. Najde nejkratší cesty z jednoho vrcholu do všech ostatních. Musí proto projít všechny vrcholy. Pracuje pro orientovaný i neorientovaný graf. Vyjma nezáporných cyklů vyžaduje nezáporné ohodnocení všech hran. Lineární paměťová složitost. Časová složitost záleží na použité datové struktuře. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Dijkstrův algoritmus ­ popis Počáteční vrchol označíme s. Pro každý vrchol v grafu je udržována hodnota d[v] ­ délka nejkratší nalezené cesty z s do v. Na počátku d[s]= 0 pro počáteční vrchol a d[v]= pro ostatní vrcholy. Po skončení výpočtu obsahuje d[v] délku nejkratší cesty v grafu, pokud taková existuje, nebo v opačném případě. Dále v proměnné p[v] ukládáme předchůdce vrcholu v na doposud nalezené nejkratší cestě z u. Před výpočtem nastavíme hodnotu p[v] jako nedefinovanou pro všechny vrcholy. Po skončení výpočtu je nejkratší cesta posloupnost vrcholů s, p[...p[v]...], ... p[p[v]], p[v], v. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Dijkstrův algoritmus ­ popis Všechny vrcholy jsou rozděleny do dvou vzájemně disjunktních množin: S obsahuje všechny vrcholy, pro něž je v d[v] uložena definitivní nejkratší cesta z s do v v grafu. Q obsahuje všechny ostatní vrcholy. Vrcholy množiny Q jsou ukládány v prioritní frontě. Nejvyšší prioritu má vrchol u s nejnižší hodnotou d[u] ­ nelze do něj již nalézt kratší cestu než která je aktuální. V každé iteraci jsou provedeny následující kroky: Odstraň vrchol u z počátku fronty. Přesuň vrchol u z množiny Q do S. Relaxuj všechny hrany (u, v): Pokud d[v] > d[u] +w(u, v), uprav d[v]. w(u, v) značíme ohodnocení (weight) hrany (u, v). Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Dijkstrův algoritmus ­ pseudokód Vycházíme z počátečního vrcholu s, nek. značíme . Vlož všechny vrcholy do Q. d[s] = 0; p[s] = nedef; Pro všechny vrcholy v grafu vyjma počátečního: | d[u] = nek. | p[u] = nedef. Dokud není Q prázdná: | Odstraň z Q vrchol u s nejvyšší prioritou | Pro všechny hrany (u, v) proveď: | | Pokud d[v] > d[u] + w(u,v) | | | d[v] = d[u] + w(u,v) | | | p[v] = u Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Dijkstrův algoritmus ­ příklad Obrázek: Vrcholy množiny Q jsou vyznačeny modře. Napravo od grafu je znázorněn stav prioritní fronty. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Dijkstrův algoritmus ­ časová složitost Označme n = |V |, m = |E|. Inicializace je provedena v lineárním čase vzhledem k počtu vrcholů. Každou hranou prochází algoritmus vždy právě jednou nebo dvakrát (v případě neorientovaného grafu). Hlavní cyklus je proveden vždy nkrát. Je tudíž provedeno vždy právě n výběrů z prioritní fronty. Složitost výběru z fronty záleží na její implementaci: Pole, seznam vrcholů ­ výběr lze provést v lineárním čase, složitost celého algoritmu je tedy O(n2 ) + m. Binární halda ­ výběr je proveden v čase O(log(n)). Při každé relaxaci hrany může dojít k aktualizaci haldy (O(log(n)), celková složitost je tak rovna O((n + m)log(n)). Fibonacciho halda ­ složitost výběru stejná jako v případě binární haldy, složitost úpravy haldy při relaxaci je ovšem konstantní ­ výsledná složtiost algoritmu O(m + nlog(n)). http://en.wikipedia.org/wiki/Fibonacci heap Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Dijkstrův algoritmus ­ využití Dijkstrův algoritmus je používán v link-state směrovacích protokolech. Ty pracují na principu zasílání sousedních ,,vrcholů aktivnímí síťovými prvky, které se směrování zůčastní. Každý aktivní prvek periodicky rozesílá seznam sousedních vrcholů. Ten je propagován skrze síť ke všem aktivním prvkům. Každý aktivní prvek nezávisle na ostatnívh vypočítá strom nejkratších cest do všech ostatních aktivních prvků. Riziko vzniků smyček v routovacích tabulkách. Nejpoužívanější link-state protokoly jsou OSPF a IS-IS. Oba používají Dijkstrův algoritmus. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy A* algoritmus Upravený Dijkstrův algoritmus. Používá se zejména k nalezení cesty do jednoho vrcholu ­ např. navigace. Krom délky nejkratší cesty do každého vrcholu bere při vyhledávání v úvahu i heuristický odhad jeho vzdálenosti od cíle. Každé cestě je přiřazen heuristický odhad délky jako součet ohodnocení jejích hran a heuristické ohodnocení koncového vrcholu. Do prioritní fronty nejsou ukládány vrcholy grafu, ale cesty. Nejvyšší prioritu má cesta s nejnižším heuristickým ohodnocením. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy A* algoritmus Pro každý vrchol je uloženo, je-li již ,,uzavřen či nikoliv, tzn., byl-li již navštíven, prozkoumán odebráním z fronty některé cesty v tomto vrcholu končící. Dijkstrův algoritmus lze použít také k nalezení cety do jednoho vrcholu grafu. Obvykle ale projde mnoho neperspektivních vrcholů ­ např. při vyhledávání trasy v mapě jde i opačným směrem stejně daleko, jak správným. A* tyto vrchly eliminuje pomocí heuristiky, je-li vhodně zvolena. Časová složitost záleží na kvalitě zvolené heuristiky ­ nejhůře může být exponenciální, nejlépe polynomiální, a to vůči délce optimální cesty. Paměťová složitost může být v nejhorším případě také exponenciální ­ existuje několik zlepšujících variant algoritmu. Více informací v přednášce doc. Hliněného: http://video.fi.muni.cz/public/ITI/ITI2.avi Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy A* algoritmus ­ pseudokód Označme počáteční vrchol s, koncový c. Označ všechny vrcholy jako neuzavřené. Inicializuj prioritní frontu Q vrcholem (cestou) s. Dokud Q není prázdná: | Odstraň cestu p z Q. | Nechť x je koncový vrchol p. | Pokud x je uzavřený: | | pokračuj další iterací. | Pokud x = c: | | Vrať cestu p jako výsledek. | Uzavři x. | Pro všechny hrany (x, y): | | Vlož do fronty cestu p + (x, y) Vrať zprávu o neexistenci cesty. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Bellman-Ford algoritmus Stejně jako Dijkstrův algoritmus vypočítá vzdálenosti všech vrcholů grafu z jednoho zdroje. Základní strukturou podobný Dijkstrovu algoritmu. Graf smí obsahovat i záporně ohodnocené hrany. Cykly s celkovým záporným ohodnocením jsou algoritmem detekovány. Namísto výběru hrany k relaxaci v každé iteraci relaxuje všechny hrany. Vyšší časová složitost než Dijkstrův algoritmus ­ O(mn). Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Bellman-Ford ­ pseudokód Proměnné d[v] a p[v] mají stejný význam jako u Dijkstrova algoritmu. Počet vrcholů grafu označme n. d[s] = 0; p[s] = undef; Pro všechny vrcholy v grafu vyjma počátečního: | d[u] = nek. | p[u] = nedef. Opakuj n-krát: | Pro všechny hrany (u,v): | | Pokud d[v] > d[u] + w(u,v) | | | d[v] = d[u] + w(u,v) | | | p[v] = u Pro všechny hrany (u,v) opakuj: | Pokud d[v] > d[u] + w(u,v): | | Chyba: graf obsahuje cyklus neg. váhy Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Bellman-Ford ­ příklad Obrázek: Relaxované hrany v každém kroku jsou vyznačeny modře. Napravo od grafu je vypsána délka nejkratších cest do vrcholů. V poslední (nezobrazené) iteraci již nedojde k žádným změnám. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Bellman-Ford ­ aplikace Bellman-Ford algoritmus je používán v druhé třídě směrovacích protokolů ­ distance-vector. Namísto struktury celého grafu jsou mezi aktivními prvky přenášeny jim známé vzdálenosti do ostatních aktivních prvků. Každý aktivní prvek periodicky rozesílá tyto sobě známé vzdálenosti k ostatním. Obdrží-li aktivní prvek tabulku vzdáleností, provede relaxaci hran, případně aktualizuje svoji směrovací tabulku a rozešle svým sousedům. Distance-vector protokoly mají nižší výpočetní složitost než link-state protokoly. Nejznámějšími distance-vector protokoly jsou RIP, BGP, EGP. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Floyd-Warshallův algoritmus Vypočítává nejkratší vzdálenost mezi všemi dvojicemi vrcholů v grafu. Graf může obsahovat záporně ohodnocené hrany, cykly s celkovým zápornym ohodnocením vedou k chybnému řešení. Mezi každými dvěma dvojicemi vrcholů postupně vylepšuje nejkratší známou vzdálenost. V každém kroku algoritmu je definována množina vrcholů, kterými je možno nejkratší cesty vést. Každou iterací je do této množiny přidán jeden vrchol. V každé z n iterací jsou aktualizovány cesty mezi všemi n2 dvojicemi vrcholů. Časová složitost algoritmu je tedy O(n3). Paměťová složitost algoritmu je O(n2). Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Floyd-Warshallův algoritmus ­ bližší popis Nechť jsou vrcholy grafu očíslovány 1 . . . n. Nejprve algoritmus uvažuje pouze hrany grafu. Následně prohledává cesty procházející pouze vrcholem 1. Poté cesty procházející pouze vrcholy 1, 2, atd. Mezi každými dvěma vrcholy u, v je v k + 1. iteraci algoritmu známa cesta využívající vrcholů 1 . . . k. Pro nejkratší cestu mezi těmito vrcholy využívající vrcholů 1 . . . k + 1 jsou dvě možnosti: Vede opět pouze po vrcholech 1 . . . k. Vede po vrcholech 1 . . . k z u do vrcholu k + 1 a z něj poté dov. Na konci výpočtu jsou známy nejkratší cety využívající všech vrcholůů grafu. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Floyd-Warshallův algoritmus ­ pseudokód V matici d na pozici d[i][j] je uložena vypočtená vzdálenost vrcholů i, j. Vstupem je graf v podobě matice sousednosti, kde jednotlivé prvky značí ohodnocení hrany nebo Pro všechna k od 1 do n: | Pro všechna i od 1 do n: | | Pro všechna j od 1 do n: | | | d[i][j] = minimum(d[i][j], d[i][k] + d[k][j]) Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Floyd-Warshallův algoritmus ­ příklad Obrázek: Vrcholy, kterými mohou vést cesty, jsou vyznačeny. Matice udává nejkratší nalezené vzdálenosti mezi dvojicemi vrcholů. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Distribuovaný Floyd-Warshall Výhodou Floyd-Warshallova algoritmu je jeho snadná aplikace v distribuovaném prostředí ­ mezi autonomnímí jednotkami, které si mohou informace předávat jen pomocí zasílání zpráv po síti. Každý vrchol grafu vypočítává nejkratší cesty do všech ostatních vrcholů grafu. Na začátku zná každý vrchol jen cestu do svých sousedů. Stejně jako v sekvenční variantě algoritmu, každá iterace algoritmu přidává jeden vrchol, kterým mohou procházet hledané nejkratší cesty. Přidaný vrchol v každé iteraci rozešle svoji tabulku vzdáleností ostatním vrcholům grafu. Ostatní vrcholy pomocí své a přijaté tabulky aktualizují nejkratší cesty do všech vrcholů. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Distribuovaný Floyd-Warshall ­ pseudokód Algoritmus je spuštěn ve vrcholu u. d[u] = 0; p[u] = nedef. Pro všechny ostatní vrcholy v: | Je-li v sousední vrchol: | | d[v] = w(u,v); p[v] = v; | Jinak: | | d[v] = nekon.; p[v] = nedef; Dokud nebyly vybrány všechny vrcholy: | Vyber doposud nevybraný vrchol v. | Pokud u = v: | | Rozešli ostatním vrcholům pole d. | Jinak: | | Přijmi od vrcholu v jeho pole dv. | Pro všechny vrcholy w: | | d[w] = minimum(d[w], d[v]+dv[w]), uprav p[v]. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Distribuovaný Floyd-Warshall Pro správnost algoritmu je nutné, aby všechny výpočetní uzly (vrcholy grafu) vybraly vždy stejný vrchol, který poté rozesílá svoji tabulku vzdáleností. Algoritmus je neefektivní z hlediska množství zasílaných dat. Pokud v některém vrcholu platí d[v]= pro právě vybraný vrchol v, jeho cesty se nijak neupraví a nemusí mu tedy být zasílána tabulka vzdáleností tohoto vrcholu. Před rozesláním tabulky vzdáleností se mohou vrcholy vzájemně informovat, které mají obdržet tuto tabulku s výrazně nižšími nároky na přenesená data Touegův algoritmus. Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Cvičení 1 Na grafu níže vypočítejte nejkratší cesty použitím Dijkstrova, Bellman-Fordova a Floyd-Warshallova algoritmu. V případě prvních dvou použijte různé počáteční vrcholy. 2 Navrhněte způsob implementace nastíněného vylepšení distribuovaného Floyd-Warshallova algoritmu. Uvažujte, že výpočetní uzly mohou zasílat zprávy jen po hranách grafu (broadcasting je implementován přeposíláním zpráv mezi uzly). Úvod Nejkratší cesty z jednoho vrcholu Cesty mezi všemi vrcholy Cvičení 3 Proč nepracuje Dijkstrův algoritmus korektně na grafech obsahujících záporně ohodnocené hrany? K jakým výsledkům může dojít, je-li na takovém grafu spuštěn? 4 Dokažte tvrzení, označované také jako trojúhelníková nerovnost v grafech: u, v, w V (G) : (u, w) (u, v) + (v, w) 5 Nechť vstupem Bellman-Fordova algoritmu je graf, v němž každá nejkratší cesta obsahuje nejvýše k hran. Navrhněte úpravu algoritmu umožňující ukončit výpočet po k + 1 iteracích.