Pokud jde o množství přepraveného nákladu:
do roku 1989 výkon silniční nákladní dopravy narůstal
od 1989 do 1994 výkon poklesl (vlivem útlumu v průmyslu, zejména těžkém),
nyní výkon opět narůstá.
Vzrůstá podíl drobných přepravců. Z hlediska environmentální zátěže jde zejména při dopravě na větší vzdálenosti o neefektivní druh dopravy (ve srovnání s železnicí či lodní dopravou), má však řadu praktických výhod, díky nimž je stále častěji preferována:
pohotovost, pružnost (doprava snadno "od domu k domu")
silná konkurence stlačila ceny dolů (dopravci z EU požadují, aby jejich čeští konkurenti nesměli po jistou dobu po vstupu ČR do EU v EU podnikat)
zejména na kratší vzdálenosti je citelně rychlejší než železniční doprava
konkuruje ve velkém i tradiční námořní a zejména říční lodní dopravě (což např. přístav Hamburg pociťuje velmi silně)