... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz PPC reklama na Seznamu ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz O čem to bude * Co je PPC reklama + historie * Současný stav Skliku * Zázemí Skliku v Seznamu * Výhody Skliku * Řazení inzerátů * Výpočet skutečné ceny za kliknutí * Shody klíčových slov * Dynamické inzeráty * Měření a vyhodnocování výsledků * Optimalizace a snižování nákladů * Pokec ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz PPC reklama = platba za proklik * Reklama placená za výkon ­ přivedeného návštěvníka * Reklama cílená na uživatelův dotaz ­ Reklama ve vyhledávání * Reklama cílená na obsah textu ­ Kontextová reklama * Nevtíravá (textová) a relevantní * Spojení s PPC konceptem přináší samé výhody ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Důležité zkratky a termíny * CTR (click through rate) ­ míra proklika * CPC (cost per click) ­ cena za proklik * Klíčové slovo ­ slovo nebo víceslovná fráze * Inzerát ­ konkrétní textová reklama * Imprese ­ zobrazení inzerátu * Konverze ­ z návštěvníka se stává zákazník * Konverzní poměr ­ podíl zákazníků a návštěvníků * CPA (cost per acquisition) ­ náklady na konverzi * ROI (return on investment) ­ návratnost investic ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Trocha historie ­ 1 (2) * 90. léta: počátky dnešních vyhledávačů, kraluje AltaVista, špatná kvalita výsledků * Pokusy o řešení spamu placenými výsledky vyhledávání ­ Bill Grosby * 1997-98: Overture pod značkou GoTo.com * Overture se stává velmi úspěšnou reklamou, expanduje na další velké weby ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Trocha historie ­ 2 (2) * Je už jasné, že PPC koncept funguje * 2000: start Google AdWords ­ ještě s nešikovným modelem patby za CPT * 2002: AdWords opouští platbu za CPT, inzeráty řadí dle relevance ­ zohledňuje CTR * 2003: Yahoo! kupuje Overture za 1.6 mld. $ ­ Overture se mění v Yahoo! Search Marketing * 2006: Microsoft AdCenter ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz PPC u nás * 2002: Etarget * 2004: Google AdWords * 2004: bbKontext (nyní Kon. reklama BillBoard) * 2005: AdFox * 2006: Sklik ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Co je potřeba aby to fungovalo * Dostatečná návštěvnost * Kvalitní přirozené výsledky hledání * Kvalitní inzeráty v PPC systému ­ Uživatelé na ně rádi klikají ­ a neklesá s časem jejich důvěra ­ Dostatek inzerentů ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Jdeme na Sklik ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Fakta o Skliku * Sklik je v provozu rok a něco ­ Vyvíjí Jyxo, Seznam určuje cíle ­ Cca 20 lidí v různých týmech * Nyní: ­ přivede denně na stránky 300.000 návštěvníků ­ 130.000 aktivních inzerátů ­ 7.500 aktivních účtů ­ CTR dynamicky roste ­ průměrná cena za proklik se téměř nezvyšuje ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Zázemí Skliku v Seznamu * Hlavní dva týmy Skliku najdete v 5. patře Paláce Křižík ­ Radlická 2, Praha 5 * Admini Skliku: ­ schvalují inzeráty ­ podpora uživatelů, funkce a GUI Skliku, nápověda * Optimalizátoři: ­ vytvářejí reklamní kampaně pro klienty Seznamu ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Grafy Skliku ­ zisk ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Grafy Skliku ­ počet inzerentů 2006/6 2006/7 2006/8 2006/9 2006/10 2006/11 2006/12 2007/1 2007/2 2007/3 2007/4 2007/5 2007/6 2007/7 2007/8 2007/9 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Proč používat Sklik * Ideální pro propagaci produktů (propagace brandu je omezená) * Nízké (skutečně?) náklady * Snadná kontrola finančního objemu i návratnosti * Přesné cílení na úzké tržní segmenty * Flexibilní, transparentní, efektivní, férová reklama * Testování klíčových slov pro SEO a ladění účinnosti stránek * Inzerce v nejpoužívanějším vyhledávači českého internetu ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Kolik Sklik stojí * Minimální cena za proklik je 0,20 Kč s DPH * Maximální cenu za proklik určuje inzerent(!) * Sklik stojí tolik, kolik chcete ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Jak určit maximální cenu za proklik (CPC) 6 - (2000/4000) = 5,50(náklady na správu / počet kliků): 6 0,02konverzní poměr: × 300hodnota získaného zákazníka: = hrubá cena za proklik: ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Jak se řadí inzeráty Řadíme podle skóre: skóre = nabídnutá maximální cena × míra prokliku neboli skóre = max. CPC × CTR CPC ­ Cost Per Click ­ cena za proklik CTR ­ ClickThrough Rate ­ míra prokliku ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Příklady řazení ­ 1 (3) CTR max. CPC aaa.cz 1% 5 Kč bbb.cz 1% 3 Kč ccc.cz 1% 1 Kč Dražší jsou výše ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Příklad řazení ­ 2 (3) CTR max. CPC alfa.cz 3% 1 Kč beta.cz 2% 1 Kč gama.cz 1% 1 Kč Klikanější jsou výše ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Příklad řazení ­ 3 (3) CTR max. CPC součin bfml.cz 2% 3 Kč 6 hchkr.cz 1% 5 Kč 5 psvz.cz 3% 1 Kč 3 Rozhoduje součin ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Kolik se skutečně platí za proklik Inzerent platí za proklik pouze tolik, kolik musí, aby se jeho inzerát udržel na své pozici. = Skutečná cena za proklik může být menší než nabídnutá maximální cena. ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Skutečná cena ­ 1 (5) CTR max. CPC skutečná CPC alfa.cz 1% 4 Kč ? beta.cz 1% 3 Kč ? gama.cz 1% 2 Kč ? delta.cz 1% 1 Kč ? alfa.cz by stačilo platit 3,10 Kč a stále bude první (3 Kč plus desetník) ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Skutečná cena ­ 2 (5) CTR max. CPC skutečná CPC alfa.cz 1% 4 Kč 3,10 Kč beta.cz 1% 3 Kč 2,10 Kč gama.cz 1% 2 Kč 1,10 Kč delta.cz 1% 1 Kč 0,20 Kč alfa.cz by stačilo platit 3,10 Kč a stále bude první (3 Kč plus desetník) ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Skutečná cena ­ různá CTR ­ 3 (5) CTR max. CPC skutečná CPC alfa.cz 3% 1 Kč ? beta.cz 2% 1 Kč ? gama.cz 1% 1 Kč ? delta.cz 0,9 % 1 Kč ? alfa.cz stačí platit za proklik 0,70 a stejně bude první ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Skutečná cena ­ různá CTR ­ 4 (5) CTR max. CPC skutečná CPC alfa.cz 3% 1 Kč 0,70 Kč beta.cz 2% 1 Kč 0,60 Kč gama.cz 1% 1 Kč 1,00 Kč delta.cz 0,9 % 1 Kč 0,20 Kč alfa.cz stačí platit za proklik 0,70 a stejně bude první ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Vzoreček na skutečnou CPC ­ 5 (5) CTR max. CPC skutečná CPC alfa.cz 3% 1 Kč 0,70 Kč beta.cz 2% 1 Kč 0,60 Kč gama.cz 1% 1 Kč 1,00 Kč delta.cz 0,9 % 1 Kč 0,20 Kč Skutečná cena alfa = maxCPCbeta × CTRbeta / CTRalfa tedy obecně: Moje skutečná cena = maxCPC konkurenta pode mnou × CTR kounkurenta pode mnou / CTR moje ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Klíčová slova ­ 1 (2) * Klíčová slova najděte: ­ v Skliku ­ v Našeptávači ­ na cílových webových stránkách ­ v logu stránek nebo v Toplistu (Navrcholu atd.) Pusťte to a za týden vypněte horší slova. * Každému slovu můžete nastavenit jinou ­ max. CPC ­ cílové URL ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Klíčová slova ­ 2 (2) * Víc než 50% vyhledávaných výrazů má 2 a více slov * Soustřeďte se na Long tail ­ nižší cena za proklik ­ celkově vyšší návštěvnost ­ dokážete lépe zacílit inzerát * vyší CTR * nižší cena ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Druhy slov: volná shoda klíčové slovo = volná shoda ­ Skloňuje se ­ Odstraňuje diakritika ­ Inzeráty se zobrazí na všechny dotazy obsahující klíčové slovo Příklad: dětské hračky dětská hračka hračky hezké dětské hračky dětské nová dětská hračka ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Druhy slov: "frázová shoda" "klíčové slovo" = frázová shoda ­ Neskloňuje se ­ Neodstraňuje diakritika ­ Inzeráty se zobrazí na všechny dotazy obsahující klíčové slovo v přesném znění a pořadí Příklad: "dětské hračky" dětské hračky dětské hračky Chico nové dětské hračky ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Druhy slov: [přesná shoda] [klíčové slovo] = přesná shoda ­ Neskloňuje se ­ Neodstraňuje diakritika ­ Inzeráty se zobrazí pouze na dotazy, které zcela přesně odpovídají klíčovému slovu Příklad: [dětské hračky] dětské hračky ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Druhy slov: -vylučující slovo -klíčové slovo = vylučující slovo ­ Skloňuje se, ale neodstraňuje diakritika ­ Dotazy obsahující toto slovo inzerát nespustí * Zabraňují nechtěným zobrazením * Zabraňují nežádoucím proklikům * Zvyšují CTR, snižují cenu Příklad vylučujícího slova: -zdarma ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Inzeráty Krátké textové sdělení Titulek = 25 znaků 1. řádek = 35 znaků 2. řádek = 35 znaků URL = 35 znaků ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz * Text inzerátu musí odpovídat klíčovým slovům * Tvořte velmi malé reklamní sestavy se souvisejícími slovy * Text inzerátu má oslovit potenciální zákazníky a odradit ostatní * Konstatujte fakta a nepoužívejte reklamní styl a fráze * Vhodný titulek prodává * Napiště klíčová slova do titulku a textu Jak napsat dobrý text inzerátu ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Dynamické inzeráty Dynamické inzeráty obsahující hledané slovo. Příkad zápisu: Nakupte u nás {keyword:nádobí} Nádobí různých barev a tvarů! {Keyword:Talíře} dodáme do dvou dnů. Výsledek při vyhledávání slova hrnec: Nakupte u nás hrnec Nádobí různých barev a tvarů! Hrnec dodáme do dvou dnů. ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Měření inzerátů * Napište do každé sestavy více inzerátů (3 až 5) * Za týden až 14 dnů vypněte inzeráty, které mají nízkou CTR * Inspirujte se dobrými inzeráty a vytvořete podobné ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Tvorba dalších sestav Vezměte sestavu s mnoha slovy: * vyberte malé skupinky úzce souvisejících slov * přeneste je do nové sestavy * vytvořte do nové sestavy inzeráty vysoce související s vybranými slovy Výsledek: výrazně vyšší CTR ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Jak zvyšovat CTR * Rozdělte klíčová slova do menších skupin s relevantními inzeráty * K volným a frázovým shodám přidejte vylučovací slova * Testujte konkrétnější fráze a přesné shody * Zkoušejte různé texty inzerátů ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Jak snižovat náklady * Zvyšujte CTR (předešlý snímek) a snižujte CPC * Nalezněte levnější fráze, které nepoužívají vaši konkurenti (překlepy, značky atd.) ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Měření konverzí * Konverze * Konverzní poměr * Průměrná cena konverze * Součet hodnot konverzí * Průměrná hodnota konverze * Hodnota konverze / Cena konverze * Transakce * Průměrná hodnota transakce * Průměrná cena transakce * Průměrný počet transakcí ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Jak zvyšovat konverzní poměr * Pište co nejrelevantnější inzeráty v malých skupinách s co nejkonkrétnějšími slovy * Zkoušejte různé texty inzerátů * Upravujte CPC slov či sestav podle dosaženého konverzního poměru * Volte vhodné cílové stránky a zvyšujte jejich účinnost ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Jak zvyšovat návštěvnost * Zvyšujte objem zobrazení přidáváním nových synonym a slovních spojení (za příslušné CPC) * Nezobrazuje-li se váš inzerát na první stránce, zvyšte počet zobrazení zvýšením CPC * Zmíněnými metodami zvyšujte CTR * Zvýšením CPC zlepšujte pozice inzerátů ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Další funkce Skliku * Statistické přehledy ­ detailní statistické výstupy za různá období * kampaně, sestavy, klíčová slova, inzeráty * Export/import kampaní ­ možnost hromadných úprav kampaní nebo importu do Skliku * Návrh klíčových slov a odhad pozice - připravujeme ­ nový nástroj pomůže s navržením rozšiřujících výrazů a odhadem potřebné ceny za proklik ... najdu tam, co neznám!www.seznam.cz Pokec ­ vaše dotazy? Nápověda: www.sklik.cz/napoveda Podpora Skliku: sklik@firma.seznam.cz jiri.chomat@firma.seznam.cz Děkuji za pozornost ~Jirka Chomát~