SEO optimalizace Jiří Psota Obsah přednášky * Úvod * Katalogy a vyhledávače * Předpoklady pro optimalizaci * Metody v SEO * Temná strana SEO * Na co si dávat pozor * Ukázka realizace projektu * Kdo se chce dozvědět více * Diskuze a otázky Pojmy SEO a SEM Search Engine Marketing * Zabývá se zviditelněním stránky ve vyhledávači * Placená a neplacená část Search Engine Optimization * Přirozená optimalizace Katalogy a vyhledávače Katalogy * Tematicky řazené * Provádí se registrace stránky a kontrola * Obsah stránky není brán v potaz * Klíčová slova v nadpisu stránky a popisu * Omezení provozovateli katalogů * Problém se skloňováním a podobnými slovy * Katalogy mají hodnocení S-Rank... Fulltextové vyhledávače * Hledá, stahuje a indexuje dokumenty * Prohledávají celý dokument * Umožňuje vyhledávat v databázi * Jednoduché a složitější dotazy * Skládá se z robota a webového rozhraní * Řazení podle popularity - Ranku Katalogy X Fulltextové vyhledávače * Většina uživatelů používá vyhledávače * Registrace do katalogů je ale nutností Zdroj: Navrcholu.cz Fulltextové vyhledávače Celosvětový podíl vyhledávačů Zdroj : SearchEngineWatch.com Fulltextové vyhledávače Propojení katalogů a vyhledávačů Zdroj : BruceClay.com Fulltextové vyhledávače Podíl vyhledávačů v Čechách Zdroj : TopList.cz Fulltextové vyhledávače Propojení katalogů a vyhledávačů Předpoklady pro optimalizaci Předpoklady pro optimalizaci Javascript * Vyhledávače ho často neindexují * Problémy při využití k navigaci * Pokud je to možné umístit javascript do souboru Předpoklady pro optimalizaci Flash * Vyhledávače ho většinou neumí indexovat * Problémy při využití k navigaci * Je nutné stránku doplnit textovými informacemi * Nejlepší varianta je i verze stránky bez Flashe Předpoklady pro optimalizaci Další problematické prvky pro SEO * Rámce * Splash page * Obrázkové mapy * Rozbalovací menu využitá k navigaci Předpoklady pro optimalizaci Uniform Resource Locator ­ URL * Statické http://www.shop.com/tv/sony/bravia.html Dynamické http://www.shop.com/catalog.py? cat=10&br=sony&prod=bravia * Obě mohou ukazovat na stejnou stránku * Statická je lépe čitelná jak pro vyhledávač tak i pro uživatele * Zjištění počtu zaindexovaných stránek site: www.shop.com shop Předpoklady pro optimalizaci Problémy dynamických URL * Menší vyhledávače je nezvládnou indexovat * Určitá penalizace a omezení počtu proměnných * Vyhledávač, který dynamické URL zvládá v praxi nezaindexuje všechny stránky Řešení * Není úplně jednoduché * Použití mod_rewrite nebo ISAPI rewrite Předpoklady pro optimalizaci Mod_rewrite * Pro webserver Apache * Ovládá se v .htaccess * Nutno přeposílat i cokies * Informace na www.apache.com ISAPI rewrite * Přepisování URL pro Windows IIS * Informace na www.isapirewrite.com Předpoklady pro optimalizaci Duplicitní URL * Doporučuje se při odkazování dodržovat jednotné adresy * Mohlo by zbytečně docházet k rozdělení PageRanku * Různé odkazy směřují na jedno místo http://www.shop.com http://shop.com http://www.shop.com/index.html http://shop.com/index.html Předpoklady pro optimalizaci Časté změny v URL * Adresy by měly být co nejvíce stabilní * Při změně je třeba zařídit přesměrování * Vyhledávače změnu zaregistrují až za nějakou dobu Předpoklady pro optimalizaci Automatické přesměrování * Nevhodné přesměrovat úvodní stránku na jinou * Některé vyhledávače mají s indexací takové stránky problém Předpoklady pro optimalizaci Velikost stránky * Redukce pomocí umístění CSS a Javascriptu do externích souborů * Robot stahuje stránku do určité velikosti * Zbytek nemusí být zaindexován Předpoklady pro optimalizaci Validní HTML * Prohlížeče dokážou bez problémů interpretovat chybné HTML * Chyby v kódu mohou způsobit nezaindexování částí stránky * Velmi málo stránek je skutečně validních Nástroje pro kontrolu stránek * W3C HTML validator, Tidy Validator Metody v SEO Metody v SEO On page faktory * Všechno co se vyskytuje na jedné unikátní stránce * Nadpisy, hlavičky, text stránky, odkazy, meta tagy Off page faktory * Všechno co není přímo na stránce Odkazy směřující na danou stránku, anachor text, URL Metody v SEO ­ On page faktory Klíčová slova * Nejdůležitější část SEO * Dříve problém se skloňováním češtiny * Možnost dobré optimalizace na 5-6 slov * Čím více konkurenční oblast, tím je počet nižší * Důležitý parametr hustota slova * Optimální hustota slova na stránce 2-7% * Při větší hustotě hrozí přeoptimalizace Hustota slova = Počet výskytů klíčového slova / Celkový počet slov Metody v SEO ­ On page faktory Výběr klíčových slov * Specifická slova dané oblasti * Jak by cílový uživatel stránku hledal? * Nezapomínat na skloňování a množná čísla * Musí se hledat relevantní slova * Co nejspecifičtější a nejvyhledávanější slovo * Reverzní inženýrství * Konkurenčnost klíčového slova * Klíčová slova v URL Metody v SEO ­ On page faktory Stop slova * Nenesou žádnou informaci * Vyhledávače je ignorují * Zbytečná v title, description, keywords Škodící slova * Snižují hodnocení stránky na příslušný dotaz * Např. katalog, fórum, adresář, kontakt, odkazy * Zneužívají je odkazové farmy Metody v SEO ­ On page faktory Nástroje na vyhledávaná slova * Google AdWords Keyword Suggestions * Overture Search Term Suggestion Tool * Wordtracker * eTarget Metody v SEO ­ On page faktory Konverzní poměr * Zvyšuje se pomocí optimalizace na specifická slova * Přirozené zvyšování konverzního poměru celkovým zlepšováním stránky ­ přehlednost, design Konverzní poměr = Počet provedených akcí / Počet návštěvníků stránek Metody v SEO ­ On page faktory Tagy na HTML stránce * Nejdůležitější je title, description * Málo používaný tag je keywords * Nadpisy H1 až H6 ­ různá priorita * Popisky u obrázků Zbytečné tagy na HTML stránce Meta tagy pro roboty Metody v SEO ­ Off page faktory PageRank * Vyvinutý firmou Google * Dnes podobný systém používá většina velkých vyhledávačů * Číselný systém pro hodnocení relativní důležitosti webových stránek * Je postaven na příchozích a odchozích odkazech * Každá jednotlivá stránka má svůj PageRank Metody v SEO ­ Off page faktory Základní algoritmus PageRanku * PR(A) je PageRank stránky A, * PR(Ti) je PageRank stránek Ti, které odkazují na A, * C(Ti) je počet odchozích odkazů na stránce Ti a * d je faktor útlumu (damping factor), který je mezi 0 a 1. PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn)) Metody v SEO ­ Off page faktory Model náhodného surfaře * Model chování který je podkladem pro algoritmus PageRanku * Surfař náhodně kliká na odkazy bez ohledu na obsah * Surfař navštěvuje stránku s pravděpodobností odvozené z PageRanku * Pravděpodobnost kliknutí na odkaz je dána počtem odkazů na stránce * Faktor útlumu představuje únavu surfaře a odskočení na jinou stránku Metody v SEO ­ Off page faktory Charakteristika PageRanku PR(A) = 0.5 + 0.5 PR(C) PR(B) = 0.5 + 0.5 (PR(A) / 2) PR(C) = 0.5 + 0.5 (PR(A) / 2 + PR(B)) PR(A) = 14/13 = 1.07692308 PR(B) = 10/13 = 0.76923077 PR(C) = 15/13 = 1.15384615 Metody v SEO ­ Off page faktory Tematicky orientovaný PageRank * Budoucnost je v tematicky orientovaném hledání * Vyplatí se výměna odkazů s podobně orientovanými weby * Dva různé přístupy: ­ Model inteligentního surfaře ­ Topic-sensitive PageRank (Google personalizované hledání) Metody v SEO ­ Off page faktory Získávání zpětných odkazů * Registrace do internetových katalogů * Výměna odkazů s podobně orientovanými weby * Při výměně je nutné kontrolovat PageRank * Zjištění odkazů, které vedou na stránku link: www.shop.com Metody v SEO ­ Off page faktory Anachor text * Zjištění stránek, které se odkazují s určitým anachor textem allinanchor: text Okolí odkazu * Stránky s obsahem mívají větší PageRank Obrázkové a textové odkazy * Lepší jsou textové, anachor text má větší váhu než title a alt * Některé vyhledávače alt ignorují Metody v SEO ­ Off page faktory Nastavování robotů * Provádí se pomocí souboru robots.txt * Nastavuje se co by robot neměl indexovat * Ne všichni roboti se tímto souborem řídí Nejznámější roboti v českém webu: - Seznam ­ Seznambot - Google ­ Googlebot - Jyxo - Jyxobot - Yahoo! - Yahoo! Slurp - AlltheWeb - FAST-WebCrawler - Altavista - Altavista Scooter - Microsoft - Microsoft BOT - Morfeo - Holmes Metody v SEO ­ Off page faktory Analýza výsledků SEO * Měření návštěvnosti ­ grafy * Zjištění konverzního poměru ­ důkladná analýza logu serveru Nástroje pro analýzu * Awstats * Analog * WeblogExpert * WebTrends Temná strana SEO Temná strana SEO Spam * Skrytý text a odkazy * Malý text * Klamná a často opakovaná slova Spam report * Nahlášení neetických technik vyhledávačům * Vyhledávač stránku penalizuje * Zbavit se penalizace je velmi problematické Temná strana SEO Cloaking * Vytváření speciálních stránek pro roboty * Robotům je podsunuta jiná stránka než uživatelům * Podstrčená stránka je speciálně zoptimalizovaná na určitý vyhledávač Temná strana SEO Odkazové farmy * Slouží k umělému zvyšování PageRanku * Prolinkování velkého množství webů dohromady * Vyhledávače proti nim bojují nulovým ratingem * Nebezpečná technika především díky špatnému okolí stránky Temná strana SEO Doorway pages * Vytvoření stránek pouze za účelem směřování na domovskou stránku * Neetické řešení * Hrozí penalizace od vyhledávačů * Neplatí pro registraci více domén 2. řádu Temná strana SEO Cybersquatting * Registrace doménového jména za spekulativním účelem * Vyhledávače takové weby penalizují Temná strana SEO Google bombs * První v roce 2001 ,,talentless hack" * Využívají anachor text * Na stránce se daný text vůbec nevyskytuje * V praxi minimální problém Na co si dávat pozor Na co si dávat pozor Výměna zakázaného odkazu * Protistrana může zakázat následování odkazů * Nastavením NOFOLLOW robots.txt nebo meta značky robots * Odkaz se pak nemusí zaindexovat Na co si dávat pozor Auto registrace do katalogů * Registrace do vyhledávačů není nutná * Ideální je ruční registrace do katalogů * Registrace do vhodných katalogů * Zařazení do vhodných sekcí Na co si dávat pozor BadRank * Penalizované stránky mohou mít nulový PageRank * Stránky nacházející se ve špatném okolí dostávají BadRank * Pouze při výměně odkazů Ukázka realizace projektu ...aneb SEO krok za krokem Ukázka realizace projektu Zadání úkolu * Provést SEO pro e-shop prodávající mobilní telefony * Předpokládáme že je jich registrovaný v katalozích a má jistou návštěvnost * Telefony jsou rozděleny podle značek a modelů Ukázka realizace projektu Zjištění stavu před SEO optimalizací * Počet zaindexovaných stránek ­ Pokud nejsou zaindexovány všechny stránky provedeme úpravy dynamických URL na statické * Počet stránek stáhnutých roboty * Počet hledaných slov ve vyhledávačích ­ Provedeme optimalizaci hlavní stránky na frázi např. obchod mobilní telefony Výběr frází k optimalizaci * Odzkoušíme a najdeme další fráze pomocí Adwords a Wordtracker Ukázka realizace projektu Optimalizace klíčových slov * Pro jednotlivé stránky provedeme optimalizaci na jméno výrobce telefonu a typ * Zkontrolujeme tagy title, h1, alt a title obrázků Přidání do dalších katalogů * Vyplatí se hledat nové katalogy a přidávat odkazy, určitě také nevynechat DMOZ Měření PageRanku Např. pomocí Google Toolbar Kdo se chce dozvědět více... Knihy Haveliwala H. T.: Efficient computation of PageRank, Stanford University, 1999 Smyčka R.: Optimalizace pro vyhledávače ­ SEO, Jasmínka, 2005 Page L., Brin S., Motwani R., Winograd T.: The PageRank Citation Ranking: Bringing Order to the Web, Stanford University, 1998 Haveliwala H. T.: Topic-Sensitive PageRank, Stanford University, 2002 Web SEOchat, http://www.seochat.com eFactory, http://www.efactory.de Search Marketing, http://www.search-marketing.info SEOGUY, http://www.seo-guy.com Děkuji za pozornost Jiří Psota jiri.psota@firma.seznam.cz