1 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var A Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1). Dán je následující jednoduchý graf na 10 vrcholech. s s s s ss s s s s Vašim úkolem je zjistit, kolik vzájemně neisomorfních grafů může vzniknout z tohoto grafu přidáním jednoho nového vrcholu x a (jediné) hrany z x do některého původního vrcholu. Svou odpověď aspoň stručně zdůvodněte. (Hodnocení 17 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 2 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var A Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2). Je dán jednoduchý graf na 11 vrcholech: s s s s s s s s s s s Vašim úkolem je zodpovědět správně následující tři otázky o tomto grafu. V odpovědi nestačí uvést jen správný výsledek, ale nutné je i stručné zdůvodnění jeho správnosti (na přiloženém obrázku). a) Jak velká je jeho největší nezávislá množina? s s s s s s s s s s s b) Nakreslete libovolný jednoduchý graf, který má stejnou posloupnost stupňů jako zadaný graf a přitom je nesouvislý. c) Jaká je barevnost našeho grafu? Nazapomeňte korektně zdůvodnit. s s s s s s s s s s s (Hodnocení 15 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 3 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var A Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3). Mějme konečnou množinu uzavřených intervalů na reálné ose. Nad těmito intervaly definujeme graf následovně: Vrcholy jsou naše intervaly a hrany spojují právě ty dvojice intervalů, které jsou disjunktní. Grafy definované popsaným způsobem nazvěme mimo-intervalové. (Jsou to vlastně doplňky lépe známých intervalových grafů.) a) Podejte zde elementární důkaz faktu, že barevnost mimo-intervalového grafu je vždy rovna velikosti jeho největší kliky. b) Popište efektivní algoritmus (počítající v polynomiálním čase) pro určení barevnosti vstupního mimo-intervalového grafu. (Hodnocení 20 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 4 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var A Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4). Dokažte platnost následujícího tvrzení: Hrany (všechny!) každého jednoduchého neorientovaného grafu G lze zorientovat tak, aby do každého jeho vrcholu v V (G) stupně dv přicházelo nejvýše dv/2 šipek. ( je horní celá část.) Proč analogické tvrzení neplatí s nejvýše dv/2 přicházejícími šipkami? (Hodnocení 20 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 5 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var B Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1). Dán je následující jednoduchý graf na 10 vrcholech. s s s s ss s s s s Vašim úkolem je zjistit, kolik vzájemně neisomorfních grafů může vzniknout z tohoto grafu přidáním jednoho nového vrcholu x a (jediné) hrany z x do některého původního vrcholu. Svou odpověď aspoň stručně zdůvodněte. (Hodnocení 17 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 6 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var B Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2). Je dán jednoduchý graf na 11 vrcholech: s s s s s s s s s s s Vašim úkolem je zodpovědět správně následující tři otázky o tomto grafu. V odpovědi nestačí uvést jen správný výsledek, ale nutné je i stručné zdůvodnění jeho správnosti (na přiloženém obrázku). a) Jak velká je nejdelší kružnice v tomto grafu? s s s s s s s s s s s b) Nakreslete libovolný jednoduchý graf, který má stejnou posloupnost stupňů jako zadaný graf a přitom jej lze obarvit dvěma barvami. c) Jaká je barevnost našeho grafu? Nazapomeňte korektně zdůvodnit. s s s s s s s s s s s (Hodnocení 15 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 7 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var B Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3). Mějme konečnou množinu uzavřených intervalů na reálné ose. Nad těmito intervaly definujeme graf následovně: Vrcholy jsou naše intervaly a hrany spojují právě ty dvojice intervalů, které jsou disjunktní. Grafy definované popsaným způsobem nazvěme mimo-intervalové. (Jsou to vlastně doplňky lépe známých intervalových grafů.) a) Podejte zde elementární důkaz faktu, že barevnost mimo-intervalového grafu je vždy rovna velikosti jeho největší kliky. b) Popište efektivní algoritmus (počítající v polynomiálním čase) pro určení barevnosti vstupního mimo-intervalového grafu. (Hodnocení 20 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 8 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var B Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4). Dokažte platnost následujícího tvrzení: Hrany (všechny!) každého jednoduchého neorientovaného grafu G lze zorientovat tak, aby do každého jeho vrcholu v V (G) stupně dv přicházelo nejvýše dv/2 šipek. ( je horní celá část.) Proč analogické tvrzení neplatí s nejvýše dv/2 přicházejícími šipkami? (Hodnocení 20 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 9 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var C Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1). Dán je následující jednoduchý graf na 10 vrcholech. s s s s ss s s s s Vašim úkolem je zjistit, kolik vzájemně neisomorfních grafů může vzniknout z tohoto grafu přidáním jednoho nového vrcholu x a (jediné) hrany z x do některého původního vrcholu. Svou odpověď aspoň stručně zdůvodněte. (Hodnocení 17 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 10 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var C Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2). Je dán jednoduchý graf na 11 vrcholech: s s s s s s s s s s s Vašim úkolem je zodpovědět správně následující tři otázky o tomto grafu. V odpovědi nestačí uvést jen správný výsledek, ale nutné je i stručné zdůvodnění jeho správnosti (na přiloženém obrázku). a) Jak velká je nejkratší kružnice v tomto grafu? s s s s s s s s s s s b) Nakreslete libovolný jednoduchý graf, který má stejnou posloupnost stupňů jako zadaný graf a přitom obsahuje dva vrcholy ve vzdálenosti 4 od sebe. c) Jaká je barevnost našeho grafu? Nazapomeňte korektně zdůvodnit. s s s s s s s s s s s (Hodnocení 15 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 11 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var C Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3). Mějme konečnou množinu uzavřených intervalů na reálné ose. Nad těmito intervaly definujeme graf následovně: Vrcholy jsou naše intervaly a hrany spojují právě ty dvojice intervalů, které jsou disjunktní. Grafy definované popsaným způsobem nazvěme mimo-intervalové. (Jsou to vlastně doplňky lépe známých intervalových grafů.) a) Podejte zde elementární důkaz faktu, že barevnost mimo-intervalového grafu je vždy rovna velikosti jeho největší kliky. b) Popište efektivní algoritmus (počítající v polynomiálním čase) pro určení barevnosti vstupního mimo-intervalového grafu. (Hodnocení 20 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 12 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var C Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4). Dokažte platnost následujícího tvrzení: Hrany (všechny!) každého jednoduchého neorientovaného grafu G lze zorientovat tak, aby do každého jeho vrcholu v V (G) stupně dv přicházelo nejvýše dv/2 šipek. ( je horní celá část.) Proč analogické tvrzení neplatí s nejvýše dv/2 přicházejícími šipkami? (Hodnocení 20 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 13 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var D Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1). Dán je následující jednoduchý graf na 10 vrcholech. s s s s ss s s s s Vašim úkolem je zjistit, kolik vzájemně neisomorfních grafů může vzniknout z tohoto grafu přidáním jednoho nového vrcholu x a (jediné) hrany z x do některého původního vrcholu. Svou odpověď aspoň stručně zdůvodněte. (Hodnocení 17 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 14 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var D Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2). Je dán jednoduchý graf na 11 vrcholech: s s s s s s s s s s s Vašim úkolem je zodpovědět správně následující tři otázky o tomto grafu. V odpovědi nestačí uvést jen správný výsledek, ale nutné je i stručné zdůvodnění jeho správnosti (na přiloženém obrázku). a) Jak velká je nejmenší podmnožina X jeho vrcholů taková, že každý jeho vrchol mimo X má nějakého souseda v X? s s s s s s s s s s s b) Nakreslete libovolný jednoduchý graf, který má stejnou posloupnost stupňů jako zadaný graf a přitom obsahuje trojúhelník. c) Jaká je barevnost našeho grafu? Nazapomeňte korektně zdůvodnit. s s s s s s s s s s s (Hodnocení 15 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 15 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var D Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3). Mějme konečnou množinu uzavřených intervalů na reálné ose. Nad těmito intervaly definujeme graf následovně: Vrcholy jsou naše intervaly a hrany spojují právě ty dvojice intervalů, které jsou disjunktní. Grafy definované popsaným způsobem nazvěme mimo-intervalové. (Jsou to vlastně doplňky lépe známých intervalových grafů.) a) Podejte zde elementární důkaz faktu, že barevnost mimo-intervalového grafu je vždy rovna velikosti jeho největší kliky. b) Popište efektivní algoritmus (počítající v polynomiálním čase) pro určení barevnosti vstupního mimo-intervalového grafu. (Hodnocení 20 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.) 16 Písemná zkouška MA010 Grafy: 9.1. 2008, var D Identifikace UČO: JMÉNO: Poloha v místnosti: Na vypracování máte 100 minut, celkem získáte 17+15+20+20 bodů. Řešení musí být na tomtéž listu papíru jako je zadání, při nedostatku místa použijte druhou stranu papíru. Každý list papíru musíte podepsat! Je zakázáno použít kalkulačky a jiné el. přístroje včetně mobilů. Pracujte samostatně. Povolen je 1 list A4 vlastnoručně psaných poznámek k předmětu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4). Dokažte platnost následujícího tvrzení: Hrany (všechny!) každého jednoduchého neorientovaného grafu G lze zorientovat tak, aby do každého jeho vrcholu v V (G) stupně dv přicházelo nejvýše dv/2 šipek. ( je horní celá část.) Proč analogické tvrzení neplatí s nejvýše dv/2 přicházejícími šipkami? (Hodnocení 20 bodů. Pište řešení přímo k zadání na stejný(!) list papíru.)