IV064 Informační společnost Informační práva a zodpovědnost Virtuální komunity Jiří Zlatuška 9. listopadu 2009 Informační práva a zodpovědnost Nová „ústava"?? Měnící se role státu •Globální poziční zápas •Tendence regulovat •Počáteční finanční prostředky •Pobídky Tocátky 1990 1995 Bezpečnost Soukromí Nezávadnost obsahu Globální problémy Růst •Rovnost a spravedlnost •Přístup •Sociální rovnost Zralost 2000 2010 Komunikace • Okamžitost přenosu informací • Propoj enost komunikačních technologií • Konvergence médií díky digitalizaci • Koncentrace a konsolidace řízení komunikačních a informačních služeb • Individualismus vedoucí k silné závislosti na komunikačních kanálech • Společenská izolace povzbuzující integraci přes komunikační kanály Komunikace - 2 • Přehlcení informacemi • Sociální a ekonomické rozdíly • Kulturní různost • Závislost na komunitách spojených komunikačně • Nové společenské aktivity Komunikace - požadavky a důsledky • Přístup ke komunikacím - spojení - cena - gramotnost • Bez diskriminace • Bezpečnost • Právo účasti na rozhodnutích • Různost • Informační zdroje • Občanství Informační soukromí • Schopnost získávat, shromažďovat a zpracovávat velké objemy informací o jednotlivcích • Síření výpočetní kapacity • Světové sítě • Síření cíleného marketingu • Technologie umožňují sdíleni dat • Snižující se cena výpočtů • Nové sociální a kulturní hodnoty ve vztahu k osobním informacem Informační soukromí -požadavky a důsledky Sběr dat - - přímo od osob -explicitní předání práv Uvědomění / průhlednost Přístup a opravy Použití dat Uvolňování informací Přesnost uložených dat Vynucovací mechanismy Dohled Informace jako vlastnictví Snadnost vytváření a distribuce kopií Rozdíl mezi informací a tvůrčím aktem Odcizení při odmítnutí přístupu Kontrola vlád Manipulace, změna, kombinace,... Nové technologie, média a existující díla Nové formy spolupráce při tvorbě Nové technologie snižující transakční náklady Informace j ako vlastnictví -požadavky a důsledky Podpora transakcí Právní rámec a omezení Informační „prostí lidé" Role vlády Podpora tvorby a investic Stuktura průmyslu / soutěž Virtuální komunity Virtuální komunity ?? • Problém generalizací dopadu IT (např. TV a učení) • Mohou komunity existovat elektronicky? • Co j e to komunita ? ~ síť vztahů ~ sdílená kultura (A. Etzioni) Podmínky existence komunit 1. Vzájemný dostúp, vzájemná komunikace Fyzické komunity j sou omezeny způsobem interakce Podmínky existence komunit 2. Skutečná vzájemná znalost • Anonymita a j ej í rušení • „Představování se" při vstupu • Není principiálním problémem, ale chybí rutinně poskytovaná možnost Podmínky existence komunit 3. Zpětná vazba • Různost ohlasů na sdělení • Neverbální komunikace • Nutnost vypracovat mechanismy zpětné vazby Podmínky existence komunit 4. Tvorba konsensu • Menší skupiny důležité pro utváření společného názoru • E-diskuse to nemají nebo jen ve velmi primitivní podobě • Fyzicky: nutnost delegace • On-line: několik úrovní stačí pro globální diskusi Podmínky existence komunit 5. Zpožďovací smyčky • Nutnost „vychladnout" („flaming") • Příležitost pro samostatnou rozvahu i konzultace • Možnost odvolat zprávu během 24 hodin ?? • Rychlá rozhodnutí dávají pole pro demagogii Podmínky existence komunit 6. Paměť komunity Jemnější struktura, nejen ukládání dat Sdílení historie, porozumění, neformální uspořádání Staří vyprávějí Knihovny Archivy Nikoli jen kognitivní paměť a nikoli jen mechanické uložení informací Virtuální komunity • Zřejmě optimální kombinace fyzických kontaktů a virtuální komunity • = osobní známost kombinovaná se stykem on-line