25. 11. 2009 Matěj Čuhel 2 Osnova Web 1.0 -> Web 2.0 Příklady Design Patterns Prvky Web 2.0 aplikací Budoucnost 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 3 Web 1.0 vs. Web 2.0 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 4 Web 1.0 vs. Web 2.0 * konzumace vs. vytváření obsahu * strukturovaní dat vs. štítkování * samostatné aplikace vs. tzv. "mashupy" * získávání informací vs. agregace (RSS) * omezený přístup vs. otevřenost 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 5 Příklady * Sociální sítě (Facebook, MySpace, LinkedIn) * Štítkovací servery (Delicious, Linkuj.cz) * Mapy na webu (Google Maps, Mapy.cz) * Uložiště obrazků, videa (YouTube, Flickr, Google Video) * Blogy, diskusní fóra, chaty, kalendáře * Hry (Second Life) * ... 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 6 Design Patterns * jakési "návrhové vzory" * co by měly tyto aplikace obsahovat * poprvé zmínil Tim O'Reilly v roce 2004 * většina těchto prvků se stále v určité míře objevuje u aplikací, které chápeme jako Web 2.0 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 7 Long Tail * opak typického business modelu * poprvé zmíněno roku 2004 v souvislosti s Amazon.com a Netflix * přístupnost co největšímu množství lidí 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 8 Data Next Intel Inside * všechno je dnes o datech * otázka jak data správně použít/využít * data zadaná přímo uživatelem * data vytvořená vedlejším efektem * spojování databází * netriviální problémy s ukládáním a zpracováním opravdu velkého množství dat (viz. přednáška později v semestru) 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 9 Data Next Intel Inside ­ příklad * (registrovaní) uživatelé e-shopu * systém může sbírat k uživateli informace: koupené zboží kdy nakupuji co nakupuji co si často prohlížím ... 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 10 Users Add Value * rozdíl oproti Web 1.0 * uživatelé sami vytvářejí obsah, aplikace jim pro to "pouze" dávají prostor * užitečné vs. zábavné * Wikipedia vs. fóra, blogy * vedlejší efekt uživatelských operací 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 11 Perpetual Beta * neustálá beta * uživatelé se stávají testery * konec zveřejňování verzí * neustálé doplňování nových funkcí * Př. gmail 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 12 Some Rights Reserved * kolektivní vývoj * otevřené technologie * znovupoužitelné technologie * migrace operací na stranu klienta 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 13 Defaultní nastavení * pokud možno to, co "uživatel chce" * běžný uživatel nechce nic nastavovat, nechce číst nápovědy * na druhou stranu zkušenější uživatelé toto požadují => kompromis * agregace získaných informací a zpětné vyhodnocení 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 14 Řemeslníci 2.0 * nejlepší nový český a slovenský internetový projekt * http://www.nejremeslnici.cz/ * Co je na něm vlastně Web 2.0? 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 15 Nyní beze slov ... * http://www.youtube.com/watch?v=Bc0oDIEbYFc 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 16 Prvky Web 2.0 * do teď byl popis hodně obecný * většina aplikací využívá podobné základní kameny 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 17 AJAX * asynchronous JavaScript and XML * není nová technologie * dynamická změna obsahu stránky bez nutnosti obnovení * výhody: uživatelsky přívětivější, rychlejší odezva, možnost kontinuální práce * nevýhody: nesmí být "přeajaxováno", podpora starších prohlížečů? 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 18 RSS * Really Simple Syndication * pravidelný odběr informací (web feed) * jednoduchá implementace, dnes prakticky povinnost u obsahově zaměřených stránek (blogy, diskuse, ..) * čtení pomocí RSS čtečky ­ desktop aplikace, plug-in v prohlížeči, Google Reader * používá XML 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 19 Štítky, Tagy * značkování informací uživately * soukromé: pro moji orientaci * veřejné: pro ostatní * použitelné pro navigaci? 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 20 Hlasování, hodnocení * uživatelé hodnotí vkládané objekty (typicky diskuse, blogy) * různé přístupy: slovní hodnocení, palec nahoru/dolu, číselné hodnocení * karma * využití? * Př. Slashdot 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 21 Mashups * kombinování více datových zdrojů * webové služby * web-based vs. server based mashup * stránka s videem z youtube není mashup! 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 22 Informační systém MU * Je Web 2.0? 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 23 Vlastní projekt * dnes velmi jednoduché * dobrý nápad * zadarmo * jak vydělávat: reklama * analýza návštěvnosti (viz. předchozí přednáška) 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 24 Web 3.0 * Více pohledů: ­ sémantický web ­ návrat expertů vytvářejících web ­ Web 2.0 + business model 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 25 Web 3.0 (osobní názor) * sémantický web * lepší strukturování informací * větší využití mashupů * webové stránky -> webové služby * http://www.youtube.com/watch?v=bsNcjya56v8 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 26 Co si odnést ... * Web 2.0 = masivní zapojení uživatelů * jednoduchost použití * není to technologické vylepšení * efektivní způsoby využití stávajících technologií * Loňská přednáška * https://is.muni.cz/auth/el/1433/podzim2008/PV005 25. 11. 2009 Matěj Čuhel 27