Zpět na obsah. | Předchozí téma. | Následující téma.
Bohužel v této verzi program neposkytuje zabudovaný editor k vytváření vlastních pravidel L-systémů. Nicméně je možné pravidla napsat v nějakém textovém editoru a potom je otevřít položkou Otevřít v menu Soubor. Pokud jsou pravidla korektní, otevře se téměř shodný panel, jako když otvíráte zabudovaný L-systém, a můžete nastavovat různé parametry. Výsledek lze následně opět uložit jako obrázek.
Jestliže budete nastavovat počet iterací u vlastních L-systémů, nedoporučuji příliš vysoké hodnoty, neboť v takovém případě může dojít k přetečení zásobníku virtuálního stroje Javy. Navíc je program při příliš velké hloubce rekurze opravdu velmi pomalý.
Aplikace postupuje tak, že nejdříve vygeneruje z pravidel posloupnost nějakých symbolů a tuto posloupnost graficky interpretuje. Aplikace Rozmarný L-systém ke grafické interpretaci používá variantu tzv. želví grafiky. Pisátko je považováno za želvu, která má v dané chvíli určitou polohu, určitý úhel(natočení) a určitou barvu. Příkazy ve vygenerovaném řetězci mohou měnit polohu želvy, měnit barvu želvy a měnit její natočení. Dále můžou uložit stav želvy, což v případě aplikace Rozmarný L-systém znamená natočení a polohu želvy, ne její barvu. Barva želvy se tedy do zásobníku stavu želvy neukládá.
Nyní k samotné struktuře pravidel. Pravidla používaná programem Rozmarný L-systém jsou velmi podobná pravidlům, která používá program Fractint. Pravidla mají následující strukturu (ostré závorky jsou metaznaky, v pravidlech se nevyskytují):
axiom <zde uvedete axiom> angle <zde uvedete celé číslo (úhel)> <neterminál>=<nahrazující pravidlo>
Nejdříve musí být zadán axiom, potom úhel a nakonec pravidla. Jako neterminál se nesmí použít znaku h, s, b, neboť mají jiný speciální význam. Při zapisování pravidel nezáleží na tom, zda jsou psána velkými nebo malými písmeny. Mezer a prázdných řádků může být libovolně. Vše, co je na řádku za středníkem, se považuje za komentář. Nedoporučuji používat za neterminály jiné znaky, než písmena. V žádném případě se za neterminály nepoužívají čísla. Zde je příklad souboru s pravidly L-systému, který aplikace Rozmarný L-systém akceptuje:
;Nějaký L-systém ANGLE 60 AxioM f--F--f F=F+ F-R ;první pravidlo R=FF- -F ; druhé pravidlo
Jak již bylo zmíněno, položka AXIOM určuje axiom pravidla a položka ANGLE základní úhel, o který se želva bude otáčet. Nyní následuje seznam příkazů, které lze použít k ovládání želvy a tím k vykreslování L-systémů:
\10
/10
<b10
>10
<h10
>h10
<s10
>s10
<b10
>b10
Zde je příklad souboru s pravidly L-systému:
;neposlušný čtverec Angle 160 Axiom F\90F\90F\90F f=f/5f-f>h2+f--f+f\5f+f
Zpět na obsah. | Předchozí téma. | Následující téma.