Nápověda Rozmarného L-systému


Zpět na obsah. | Předchozí téma. | Následující téma.


Základní použití Rozmarného L-systému

Uživatelské rozhraní aplikace

Pracovní plocha aplikace je organizována panely. Každý otevřený soubor znamená jeden panel (panel vypadá jako záložka). Aplikace poskytuje tři základní menu: menu Soubor, menu Obrázek a menu Nápověda. V menu Soubor nalezneme položku Otevřít, pomocí které můžeme načíst soubor s pravidly L-systému. Struktuře těchto pravidel se budeme zabývat v samostatné kapitole Vytváření vlastních L-systémů. Dále je v menu Soubor položka Uložit obrázek, která uloží obrázek nacházející se v právě aktivním panelu. Při ukládání se použijí parametry z panelu, tj. uložený obrázek bude vypadat stejně jako se zobrazil v panelu programu (stejné barvy, úhel, počet iterací atd.). Při ukládání obrázku je možno nastavit rozlišení daného obrázku v bodech a dále typ ukládaného obrázku. Menu Soubor potom obsahuje položky Zavřít a Zavřít všechny, které zavřou buď aktivní panel, anebo všechny panely.

Menu Obrázek obsahuje položky, které zobrazují vestavěné L-systémy. Jestliže zvolíme určitou položku, otevře se nový panel a zobrazí se daný L-systém. Nabídkou, kterou nám poskytují jednotlivé panely, se budeme zabývat v části Generování obrázku.

Poslední menu, Nápověda, zobrazí tuto nápovědu nebo stručné informace o aplikaci. Pro vykonání vyjmenovaných operací lze v některých případech alternativně využít klávesových zkratek. Ty jsou uvedeny vždy u daných položek v menu.

Generování obrázku

Pokud otevřeme nějaký L-systém (např. zvolením některé z položek menu Obrázek), zobrazí se nám nový panel. V něm je lišta s ovládacími prvky a grafické okno, kde se L-systém zobrazuje. V liště s ovládacími prvky máme několik posuvných jezdců, které určují parametry obrázku. Bývají různě nazvány, ale posuvný jezdec nalevo znamená hloubku rekurze (počet iterací), jezdec uprostřed pak základní úhel, kterým se vykresluje, a jezdec napravo sílu tahu pisátka.

Ve spodní části lišty jsou pak zobrazena 3 tlačítka. Tlačítko Zdrojový kód zobrazí soubor s pravidly, podle kterého se daný obrázek generoval. Tlačítko Základní barva zobrazí dialog, ve kterém si můžete vybrat barvu, kterou se obrázek vykreslí. Jestliže jsou v pravidlech obsaženy příkazy pro změnu barvy pisátka, pak Vámi zvolená barva znamená základní barvu, ze které se barva pisátka odvozuje. Tlačítkem Barva pozadí pak nastavíte barvu pozadí obrázku.

Obě tlačítka pro volbu barev mají u sebe zaškrtávací políčko. Pokud políčko není zaškrtlé u tlačítka Základní barva, bude se vykreslovat jen černě (bez ohledu na zadávané příkazy pro změnu barvy v pravidlech L-systému). Pokud není zaškrtlé políčko u tlačítka Barva pozadí, tak bude barva pozadí neutrální.

Ukládání obrázku do souboru

Jestliže máte vykreslený obrázek a nastavené parametry tak, jak potřebujete, můžete si v menu Soubor položkou Uložit obrázek uložit obrázek do souboru. Při ukládání obrázku je možno nastavit rozlišení daného obrázku v bodech a dále typ ukládaného obrázku. Můžete si vybrat z formátů .JPEG, .PNG, anebo .BMP.


Zpět na obsah. | Předchozí téma. | Následující téma.