Typografický manuál listu Podnikatel O/tiráž Typografická koncepce měsíčníku a Typografický manuál vznikaly ve spolupráci s redakcí periodika Podnikatel. Šéfredaktor: Zástupce šéfredaktora: Realizace manuálu: Ing. Petr Ihm Ing. Jaroslav Macháček Ing. Pavel Růžek PhDr. Eva Brixi-Širnková Linea Brno. s.r.o. operátor Hynek Robeš Autor 'IVP°grafického manuálu: Mgr. Vítězslav Švalbach l/úvod a obsah Obsah: 1. Úvod - obecné zásady 2. Titul 3. Typografická osnova 4. Typografické prvky 5. Strany 6. Inzerce Podnikatel, podnikatelský list pro Českou republiku, ročník 1. vychází v léto typografické podobč od prvního čísla. Navržená typografická úprava charakterizuje měsíčník Podnikatel jako moderní podnikatelský list. vyjadřuje eleganci, vyváženost a originalitu. Protože jde o mčsíčník. nevyužívá důsledně všech ploch k potištění. Volný prostor kolem záhlaví a titulků má odlehčil sloupcům a barevným fotografiím; v takové míře není v periodikách v Evropě, pokud známo, využíván. Tento otevřený prostor v hlavě strany nezaměnitelně charakterizuje lento list. Všechny strany tohoto listu jsou tištěny barevně. Typografický manuál je majetkem firmy PROFIL Brno, s.r.o. Slouží jen k vnitřní potřebě redakce Podnikatele. Je vyhotoven ve třech exemplářích: dva jsou majetkem firmy PROFIL Brno, s.r.o., jeden patří autorovi Typografického manuálu. Formát periodika: 289 x 420 mm Druh papíru: novinový ofsetový rotační Tisk: čtyřbarevný rotační ofset Rozsah: obvykle 24 stran (popř. 20, 32 nebo 40 stran) 2 /titul (ikona) - popis Podnikatel Titul listu Podnikatel byl nově vytvořen. Kromě novin je současno využíván v merkantilních tiskovinách, propagaci apod. - slouží k vizuální identifikaci firmy Profil Brno, s.r.o. Ikona (ustálená podoba titulu a sounáležitostí) je tvořena několika typografickými prvky: 1. Titul (logotyp) listu Podnikatel je vytvořen Z písma Flyer Condensed Extra Black z verzálky P a následných minusek ustálené barevnosti (C 100%, M 50 %). Je umístěn vpravo nahoře na Šířku úzkého sloupce a tří standardních sloupců. 2. Podtitul Podnikatelský list pro Českou republiku je vytvořen z písma Flyer Condensed Black s verzálkami P, Č a následnými minuskami. Je umístěn pod logotypem Podnikatel, je stejně široký a je v ustálené barevnosti (K 50 %). 3. Druhý podtitul (informace) je vytvořen z písma Flyer Condensed Black. Je vysázen ve třech řádcích na Šířku tří standardních sloupců, je zalomen pod podtitulem vpravo. Ustálená barevnost (K I(X) %). Jednotliví partneři jsou v textu odděleni kuličkou. 4. Datace (den, měsíc a rok) je vytvořena z písma Flyer Condensed Black v Černé barvě (K 1(X) %) a je podtržena modrou linkou (C 100 %, M 50 %). 5. Rámeček (ucho) má šířku prvního sloupce, je vytvořen z černé linky (K 100 %) a vyplněn potiskem v šedé barvě (K 30 %). Rámeček je nositelem jednoduché plošné inzerce (značky, logolypy apod.). 2 /titul (ikona) - kodifikace Rozměry ikony: 54 x 16 cic = 243 x 72 mm Vzdälenosl ikony od horního okraje sazebního obrazu jsou 2 cic = 9 mm Jednotlivé typografické prvky jsou vysázeny z následujících velikostí: 1. Titul (logolyp) Podnikatel 149 b 2 . Podtitul Podnikatelský list pro Českou republiku 32 b 3. Dru li ý podtitul Informace: Partneři 14/17 b 4. Datace Den, měsíc, rok 14 h linka 1.5 b mezera 2b 5. Rämeček (ucho) linka 0.5 b u 66 mm 5/typograf i c ká osnova Stand d n í strany Obraz sazby je dělen na 5 sloupců, každý o Šířce 10 cic (45 mm) sc čtyřmi mezerami o šířce 1 cic (4,5 mm). Obraz sazby první strany je pozměněn, místo dvou prvních standardních sloupců jsou sloupce modifikovány na široký sloupec 12,5 cic (56 mm) a úzký sloupec 7,5 cic (34 mm). Výška plného obrazu sazby je 380 mm. Výška obrazu sazby bez záhlaví a vzájemné mezery je 252 mm. 4.5 mm osa sloupců 15 mm 31 mm 45 mm šířka záhlaví přes 3 sloupce horní účaří záhlaví osa linky záhlaví dolní účaří záhlaví šířka záhlaví přes 4 sloupce 15 mm 10 mm 9 mm 9 mm S /typograf ická osnova Přílohy Výška plného obrazu sazby je 381,5 mm. Výška obrazu sazby bez záhlaví a vzájemné mezery je 256 mm. Šířka standardního sloupce je 10 cic (45 mm). Šířka dvousloupceje 21 cic (94,5 mm). Šířka trojsloupce je 32 cic (144 mm). Šířka čtyřsloupce je 43 cic (193,5 mm). Šířka sazebního obrazce je 54 cic (243 mm). Toto členení je závazné pro všechny strany, kromě lilulni. osa lišty i ($. Ušly je individuální) horní účafí lišty horní účafí záhlaví dolní účaří lišty a osa záhlaví dolní účaří záhlaví I i, 5 mm 11,5 mm 7mm 7 mm 4 /typograf í c k é prvky Titulky Titulky jsou sázeny z písma Futura Bold Condensed z minusek nemodifikovaných (100 %) prostrčených (hodnotou 10) ve velikostech: 72 b (hlavní titulek na první stranč) 60 b (hlavní titulek na vnitřních stranách) 40 b (dvou až třísloupečný titulek) 28 b (jednosloupečný titulek) Žádné jiné velikosti, ani titulky z verzálek, by se nemčly na stranách listu objevoval. Ustálená velikost titulku podporuje vnitřní řád stran. V žádném případě se nesmí v titulcích objevit jiný řez (font) písma. Výjimku tvoří hlavní lilulek na straně 8 (Životní styl), kde je použito písmo Futura Book Condensed ve velikosti 60 b. Titulky z redakčního i typografického hlediska by měly být voleny tak. aby vpravo zůstalo alespoň malé místo (není to ovšem dogma). Jednořádkové lilulky [Titulek 1 si. Titulek na Titulek 28 b 2 až 3 na 3 Hlavní titulek upce 40 b sloupce -60 b -72 b 4/typograf ické prvky Dvou a víceřádkoví titulky Dvou a víceřádkové titulky jsou proloženy podle velikosti titulku: 72/72 b (hlavní titulek na první straně) 60/60 b (hlavní titulek na vnitřních stranách) 40/40 b (dvou až třísloupečný titulek) 28/28 b (jednosloupečný titulek) Toto je standardní situace. Pokud se setkají předcházející řádek s větším počtem dolních přelahů a následující řádek s větším počtem horních přetahů nebo verzálek, je nutno řádky opticky vyrovnat, tzn. zvětSit proklad. Pokud se setkají předcházející řádek bez dolních přetahů a následující řádek bez horních přelahů, nebo jen s minimálními počty dolních i horních přetahů. je nutno řádky opticky vyrovnal izn. zmenšit proklad. Dvouřádkový titulek - 28/28 b Dvouřádkový titulek na 2 až 3 sloupce Dvouřádkový na 3 oiž 4 slo Dvou - 40/40 b titule upce řádkový hlavní titulek 72/72 b 4/typograf ické prvky Nadtitulky a podtitulky Tilulky mohou být prosté, mohou být opatřeny jen nadtitulkem či podtitulkem, popř. oběma zároveň. Převážně jsou nadtitulky a podtitulky opatřeny hlavní titulky stran, ale mohou být jimi opatřeny i titulky o řád menší. Podtitulky i nadtitulky jsou prostrkány (hodnota 10) a nesmějí se modifikovat. Nadtitulek je vždy sázen z písma Futura Bold Condensed. Podtitulek je vždy sázen z písma Tunes Bold. 72 b (hlavní titulek na první straně) 6« b (hlavní titulek na vnitřních stranách) 40 b (dvou až tří sloupečný titulek) ni pt (24 b) 15 b 20 b 12 b 20 b 12 b Nadlitulek na první straně se doporučuje nepoužívat (konkuroval by druhému podtitulu ikony). Proklad mezi titulkem a nadtitulkem se vždy rovná velikosti písma titulku (60/60 b). Proklad mezi titulkem a podtitulkem je vždy 30 b (ke spodnímu účaří titulku). Mezera mezi podtitulkem a sloupci je cca 2 řádky sítě. Všechny tyto vztahy je nulno posuzovat individuálně a s cilem. Totéž se týká i první strany. {Jednořádkový nadtitulek na 2 až 3 sllobpce co nejdelší Titulek n Titulek na Jednořádkový podtitu a Jednořádkový nadti el; na 2 až 3 sloupce pok 2 až 3 s 2 až 3 s tulek na 2 - 3 sloup Titulek na 3 Jednořádkový podtitu el; na 2 až 3 sloupce pok Hlavu í titu Jednořádkový podtitulek na 3 sloupce co nejdelší i5b loupce loupce 40 b 40 b ud možno co nejdelší ce pokud možno c 4 slou ud možno co nejdelší ek -72 b -20 b - 40 b nejdelší ce - 20 b - 60 b 40 b 4/typografické prvky P e r e x y Perexy jsou sazeny na 1 sloupec, ve výjimečných případech na dva sloupce, a to na praporek. Mezi perexem a 1. řádkem sloupce se vynechává cca 1 řádek. Písmo: Times Bold 10/10 b, 10,5/10.5 b nebo 11/11 b - podle důležitosti příspěvku. Sloupce Text vlasuiích článkuje sázen na šířku 10 cic (45 mm), tj. 1 sloupec. Písmo: Times, vždy zásadně 9/9 b (do sítě účaří). Sazbu není možno ani zmenšovat, ani zvětšovat, ani komprimovat. Je možno snížit hodnotu prostrkání maximálně o -3 hodnoty. Odstavce nezačínají nikdy odrážkou. Výjimečně lze sázet text na 2 sloupce tj. 21 cic (94,5 mm). Vyznačovací písma: Times italic, např. sloupek na první straně, podpisy a šifry, kontaktní adresy apod. (Jméno autora, nebo šifra na konci článku bývá zatažena do posledního řádku.) Times bolel, např. mezititulky, otázky v rozhovorech. Před mezitilul-kem a otázkou se vždy vynechává jeden řádek. Výjimku z velikosti tvoří druhý sloupec na první straně - je sázen z 8/9 bodů. První řádek anonce a odkaz na stranu jsou vždy z písma Times Bold. Je zde doporučeno podle uvážení použít v anonci pestré barvy. Blok L/ Popisek šifra Bloky Sloupce jsou zásadně zalamovány do bloků, včetně nadtitulků. titulků, podtitulků, perexů, rámečků, grafů, tabulek, ilustrací, fotografií a popisků. Rámečky Na stranách jsou [»užívány dva typy rámečků: Rámečky rámující bloky, včetně nadtitulků. titulků, podtitulků, perexů, ilustrací, fotografií a popisku. Rámečky o síle link)' 0.5 b sjednocují jednotlivé prvky do jednoho celku, se kterým je pak na straně zacházeno jako sjedním celkem. Doporučuje seje použít pokud je to možné, alespoň jednou na straně. Mezera mezi linkou rámečku a libovolným typografickým prvkem (text. titulek, fotografie apod.) je 6 b. V rámečku je možno použít titulek ve velikostech 28 b a 40 b. Rámečky rámující značku nebo logotyp a adresu, jsou o síle linky 0,5 b. Jsou umístěny na stabilním místě v pátém sloupci dole, popř. v pátém sloupci dole na konci bloku. Blok rámečku Titulek na dva sloupce Pop.sek |edno nebo vIce-ÓCKový -----------1 Jméno autora Linky Na stranách je používáno několika typů linek: Linky rámující fotografie jsou o síle 0,3 b. Linky vertikální jsou o síle 0,5 b. Oddělují od sebe logické celky. V případě nevyrovnanosti levého i pravého okraje sazby (odrážky, sazba na praporek apod.) jsou používány vertikální linky na uklidnění sazby. Linky horizontální jsou o síle 0.5 b. Mají obdobnou funkci jako linky vertikální - oddělují od sebe logické celky, dva bloky na straně. Vertikální linky na uklidnčnt sazby 1 3 Fotografie Rozmčry fotografií vychází z členění strany na 5 sloupců (viz. typografická osnova). Sloupce určují šířku fotografie, výšku pak dodaný formát fotografie, popř. zásah operátora. Fotografie mohou být přes jeden sloupec, přes dva sloupce, přes tři sloupec, výjimečně přes čtyři sloupce. Malé portrétní fotografie mohou být půlsloupečné (oblomené sazbou s odstupem 6 b). Mohou být barevné i černobílé. Fotografie jsou standardně rámovány rámečky o síle linky 0,3 b. Lze použít i fotografie s vykrytým pozadím. V tom případě je formát fotografie naznačen rámečkem o síle linky 0,5 b. Velikost fotografií by měla být závislá nejen na významu, typografické koncepci strany, ale také na její kvalitě. Měla by být dodržena zásada, že nekvalitní fotografie je vyřazena, popř. zmenšena nebo provedena jen černobíle. Zvýšená pozornost by měla být věnována fotografii na první straně listu, lak zvané klíčové fotografii. Popisky Popisky jsou sázeny většinou na šířku fotografie z písma Futura, ve velikosti 8/9 b. Mohou být jedno i víceřádkové. Mezera mezi popiskem a fotografuje cca 1 řádek, od vlastního textu je popiska oddělena horizontální linkou o síle 0.5 b. Mezera mezi linkou a textem je také cca 1 řádek. Grafy Grafy jsou významnou součásti obrazového doprovodu listu. Jsou většinou dvousloupečnč, maximálně třísloupečné. Jsou v diskrétních barvách: Okrová plocha (M 25 %, Y 50 %) Ilnědý rámeček (M 50 %. Y 100 %, K 10 %) Graf ve stupních modré (C 90 %, M 45 % do C 10 %, M 5 %) V grafech se používá popiskové písmo Futura ve velikosti 8 b, pouze nadpis grafu je sázen z písma Tones ve velikosti 10 b v černé barvě. Linky použité v grafu jsou o síle 0,5 b, hlavní o síle 1 b v černé barvě. Odstíny černé je možno použít i pro plochy grafiky. Tabulky Rovněž tabulky jsou významnou součástí obrazového doprovodu listu. Jsou většinou dvousloupcčné. maximálně třísloupečné. Jsou zkonstruovány a vysázeny v černé barvě z popiskovčho písma Futura, ve velikosti 8 b, nadpis tabulky z písma Futura Heavy, ve velikosti 8 b. Pro oživení tabulek jsou jednotlivé části podtištěny modrou barvou ve dvou odsunech (C 40 %, M 20 % a C 20 %, M 10 %). Hlavní a obvodové linky jsou o síle 0.5 b, ostatní 0,3 b. 4/typograf i c ké prvky Podnikatel S u d o /. á h I a v f nu síran 8/kvíl«n/1997 Podnikatel Predloha k reprodukci (2 0 0 % ) 4/typografické prvky Záhlaví standardních síran Záhlaví na sudé a liché straně je typograficky stranově obrácené. Jednotlivá záhlaví se graficky liší pouze názvem strany. Výjimku tvoří strana 8 (Životní styl), která má kaligraficky nakreslený název strany v modré barvě (C 100 %, M 50 %). Výraznou charakteristikou záhlaví je, že nezaplňuje celou šířku sazebního obrazu, je koncipováno na tři sloupce, výjimečně na čtyři sloupce. Obsahuje: Číslo strany (22,5 b), měsíc, rok (14 b), název strany (32 b) vysázené z písma Flyer Condensed Black, vše v černé barvě (K 100 %). Záhlaví je doplněno logolypem Podnikatel v šedé barvě (K 50 %). Osu záhlaví tvoří černá linka o síle 1 b. Sudé záhlaví 2/ícrvcn/1997 Informační servis Liché záhlaví ícrvcn/1997/3 Finance Liché záhlaví přes ityfi sloupce olfiHiiiffintl íerven/1997/5 Svaz průmyslu a dopravy ČR 4/typografické prvky Záhlaví přílohových síran Záhlaví na sudé a liché straně je typograficky stranové obrácené. Jednotlivá záhlaví se graficky liší pouze názvem strany. Výraznou charakteristikou záhlaví je, že nezaplňuje celou Šířku sazebního obrazce. Je koncipováno na osu prostředního sloupce. Má jiné uspořádání jednotlivých prvků, od záhlaví na standardních stranách se liší výraznou černou lištou s negativním písmem. Šířku lišty udává délka názvu strany. Obsahuje: Logolyp Podnikatel v šedé barvě (K 50 %), číslo strany (22,5 b), měsíc, rok (14 b) v černé barvě (K 100 %) a název strany (34 b) v bílé barvě, vše vysázené z písma Flyer Condensed Black. Osu záhlaví tvoří černá linka o síle 1 b. Sudé á h I a v í O exportu 12/ícrven/1997 Liché záhlaví Místní rozvoj íervcn/1997/23 5/ strany S l r a n a 1 Fotografie může být přes dva sloupce na výšku, nebo přes Iři sloupce na šrřku, popř. přes tři sloupec do čtvercového formátu. Typografické prvky jsou výraznější než na ostauiích stranách. Tilulek je sázen ze 72 b, podtitulek z 15 b a perex z 11/11 b. Použití nadtitul-ku se nedoporučuje. První sloupec je sázen atypicky kurzívou na atypických 12,5 cic (56 mm), spodní část sloupce je sázena obyčejné. Druhý sloupec je od prvního a třetího sloupce oddělen vertikálními linkami, je atypicky sázen z písma 8/9 b na atypických 7,5 cic (34 mm). První řádek anonce a odkaz na stranu jsou tučné. Tento sloupec vytváří na první straně pestrý barevný pás, který vlastně uvádí čtenáře prostřednictvím anoncí. negativních lišt. ilustraci, logotypů a malých barevných fotografií do obsahu čísla. Doporučuje se nešetřit pestrými barvami. Druhý sloupec je vlastně jedinou opticky výraznou složkou v celém listě. Pozor! Je však nutné střídat výrazné typografické prvky (fotografie, barevné anonce, kresby, lišty, logotypy a značky) s obyčejným textem. To platí i pro vertikální střídání typografických prvků ve sloupcích. Na následujících listech Typografického manuálu jsou prezentovány jednotlivé strany nebo jejich společná řešení v možných figurách. Ty samozřejmě jsou jen základním řešením a jsou doporučením pro kompozici strany. Konkrétní členění, použití titulku jedno či víceřádkových, použití nadlilulku, či podtitulku, sestavování typografických prvků do bloku atd.. vyplyne z povahy redakčního materiálu. Legenda k následujícím listům manuálu perex text (sloupec) rámeček fotografie (graf, tabulka) 5/ strany Podnikatel S I r a n a I V nejhořejSí části sa/ebního obrazu je umístěna ikona, která má typograficko prvky v ustálených barevných hodnotách (viz 2/titul (ikona) - popis). Barevné jsou rovněž fotografie. Ostatní typografické prvky na stránce (titulky, sloupce, popisky apod.) jsou tištěny černou barvou. Výjimku tvoří druhý sloupec (anonce), kde je použito množství pestrých barev. První strana má své stabilní členění, jak vertikální, tak horizontální. Dominantou strany je klíčová fotografie, která určuje podobu bloku ve 3. , 4. a 5. sloupci. Množství textového materiálu určuje velikost a způsob tvorby titulku. Podnikatel Podnikatelský list pro Českou republiku Informace: Svozu průmyslu a dopravy ČR • Svazu obchodu ČR • Svazu 29. 8. 1997 českých a moravských výrobních drulstev • Hospodářské komory ČR • Sdruženi automobilového průmyslu • vychází jedenkrát měsíčné 5 /strany Podnikatel Slrana I - figura 1 Dvouřádkový titulek Dvouřádkový titulek Podnikatel Podnikatelský list pro Českou republiku Informace: Sváni průmyslu a dopravy ČR • Svazu obchodu ČR • Svazu 19. 8. 1997 českých a moravských výrobních druistev • Hospodářské komory ČR • Sdružení automobilového průmyslu • vychází jedenkrát mésiřně Hlavní titulek Podtitulek kratší ne?, hlavní titulek logo for/o 5 /strany Podnikatel Siran a 1 - figura 2 Dvouřádkový titulek Dvouřádkový titulek Podnikatel Podnikatelský list pro Českou republiku Informace: Svaiu průmyslu a dopravy ČR • Svazu obchodu ČR • Svazu 29. 8. 1997 českých a moravských výrobních družstev • Hospodářské komory ČR • Sdrufcnf automobilového průmyslu • vychází Jedenkrát měiičné Hlavní titulek dvouřádkový Podtitulek kratší ne), hlavni titulek logo logo 5 /strany Podnikatel Strana 1 - figura 3 Dvouřádkový titulek Podnikatel Podnikatelský list pro Českou republiku Informace: Svaiu průmyslu a dopravy ČR • Svaxu obchodu ČR • Svcau »■ 8.1997 {«kých a moravských výrobních družstev • Hospodářské komory ČR • Sdrulenf automobilového průmyslu • vycháif jedenkrát mřsířnř Dvouřádkový titulek Hlavní titulek Podtitulek kratší než hlavní titulek logo logo 5/s trany Podnikatel Strana 2 - figura I Strana 2 se liší od následujících sudých stran vlastně jen velikostí bloků, což vyplývá / charakteru textů Informačního servisu. Běžné vertikální členění je na 1 + 2 + 2 sloupce a 1 + 4 sloupce (v horní polovině) či I +2 + 2 sloupce v dolní polovině. Strana může či nemusí obsahovat hlavní titulek. Stabilní místo má v 1. sloupci dole tiráž a ve 4. a 5. sloupci dole humorná kresba. 2/2...<. trn* r,pimod.l: *»*«* ..trp-, «ttp (««««• inti HW IHÍM H nHinWb.íl i inorj*oaAyt**w-i) •015 1996,90 o«) 0.»% J.VWModa« 12» 1996.41 1,09 0,04% 3.OJ10ENSan> 9Í0 1*96.30 l-M 0.03% *«NAUl!Atogo» J 2M I99Ů.Í1 \» 0,16% 5. ríuGEOT 40í 1 355 1994.11 \» 0.04% ftNfiSiNUwa 941 1996.13 IJ7 0.03 % 7, tUt Iia-a '■ 7 iriovoný* 1994.01 1.« 0,06% »..a*jmladfiih* typů t*9 oi«bNdi auiotnobtt logo 4 6 /inzerce n z c r c e D ž 1 e n I Plošná inzerce může být na celou stranu, púl strany, třetinu strany, čtvrtinu strany a osminu strany. Jiné formáty lze použít pouze při dodržení sloupcového dělení. 1/3 na šířku (243 x 117 mm) 1/4 na šířku (243 x 87mm) 1/4 na výšku (144x 145 mm) 1/8 na výšku (144 x70 mm) 1/8 na šířku (144x70 mm)