Agenda
• Seznámení s Javascriptem
• Objektové programování v Javascriptu
• Naslouchání událostem v Javascriptu
• Knihovna JAK
• Widgety postavené nad JAKem
• Nevtíravý (Unobtrusive) Javascript
• Testování Javascriptu
Seznámení s Javascriptem
Co je Javascript
• Scriptovací jazyk
• Prototypový jazyk
• Objektový jazyk
Co není Javascript
• Třídní jazyk
• Java
Proč používat Javascript
Odlehčení serveru:
• Výpočetní čas
• Přenosová kapacita
Zlepšení uživatelského prožitku z používání aplikace
Javascript a Seznam
Javascript a Seznam = JAK
Knihovna JAK
http://jak.seznam.cz
Knihovna JAK
Knihovna obsahuje:
• Core (základní) moduly zapouzdřující práci s DOM, událostmi, XHTTPRequestem
• Widgety, stavějící nad základní funkcionalitou, např.: WYSYWIG Editor, galerie
Lightbox,
kalendář, slider, ...
Kde Seznam využívá Javascript
• webový prohlížeč - od oživení webových stránek, až po aplikace
• Firefox – plugin Lištička (ve výrobě pro 3.5)
• Gadgety – spolupráce s třetími
stranami (Facebook aplikace
pro HP, Email a Lidé pro Vodafone)
Programování v Javascriptu
• Lze programovat jak funkcionálně tak i objektově
• Objektový přístup je z pohledu rozšiřitelnosti a údržby lepší
• Javascript pro vnitřní funkce setTimeout, setInterval a addEventListener očekává pouze
callback funkci a ne metodu objektu
Objektové programování
Vytváření objektů pomocí literálu:
var mujObj = {
hodnota_1 : "test",
metoda_1 : function(){ return this.hodnota_1;}
};
mujObj.metoda_1();
Objektové programování
Vytváření objektů pomocí new Object:
var mujObj = new Object();
mujObj.hodnota_1 = "test";
mujObj.metoda_1 = function(){
return this.hodnota_1;
};
mujObj.metoda_1();
Objektové programování
Vytváření objektů pomocí konstrukční funkce a new:
var mujConstructor = function(){
this.hodnota_1 = "test";
this.metoda_1 = function(){
return this.hodnota_1;
};
};
var mujObj = new mujConstructor();
mujObj.metoda_1();
Objektové programování
Vytváření objektů pomocí konstrukční funkce, prototypů a new:
var mujConstructor = function(){
this.hodnota_1 = "test";
};
mujConstructor.prototype.m_1 = function(){
return this.hodnota_1;
};
var mujObj = new mujConstructor();
mujObj.m_1();
Objektové programování s JAKem
Modul ClassMaker v JAKu umožňuje vytvářet „class-like“ zápis kódu s možností dědění a implementace
rozhranní
Objektové programování s JAKem
var Vehicle = SZN.ClassMaker.makeClass({
NAME: "Vehicle",
VERSION: "1.0",
CLASS: "class"
});
//konstruktor s definici vlastnosti instanci
Vehicle.prototype.$constructor = function() {
this.passengers = 0;
};
//definice metody
Vehicle.prototype.addPassenger = function(){
this.passengers++;
}
Objektové programování s JAKem
var Car = SZN.ClassMaker.makeClass({
NAME: "Car",
VERSION: "1.0",
CLASS: "class",
EXTEND: Vehicle
});
//konstruktor s definici vlastnosti instanci
Car.prototype.$constructor = function() {
this.$super();
this.engineOn = false;
};
//definice metody
Car.prototype.startEngine = function(){
this.engineOn = true;
}
Objektové programování s JAKem
Implementace rozhranní kopíruje reference na metody definované v rozhranní
var Car = SZN.ClassMaker.makeClass({
NAME: "Car",
VERSION: "1.0",
CLASS: "class",
EXTEND: Vehicle,
IMPLEMENT: [IMovable, ICountable]
});
...
var car = new Car();
Událostní programování
Javascript umožňuje zpracovat události vzniklé interakcí uživatele a stránky.
• Zpracování je asynchronní
• Pro navěšení funkčnosti na událost se využívá metody addEventListener
• Odvěšení posluchače pomocí metody removeEventListener, kdy si musíme pamatovat
všechny parametry zadané metodě addEventListener
Událostní programování
Příklad s navěšením ovladače na klik:
Odkaz
Objektový programování a události
Při použití objektů narazíme na omezení, kdy nejde předat instance objektu a její metoda
Událostní programování v JAKu
Odkaz
Další moduly v knihovně JAK
• Browser – detekce klienta a jeho verze
• ClassMaker – tvorba „tříd“
• Dom – metody pro práci s DOM stromem stránky
• Events – zapouzdření metod pracujících s událostmi nad elementy v DOM stromu
• Request – objekt pro práci s HTTPRequestem a AJAXovým dotazováním serveru
• Signals – tvorba uživatelských událostí pomocí vzoru Observer a jejich zpracování
• Components – zapouzdření metod pro vytváření komponent a jejich skládání
Widgety v JAKu
• Kalendář
• Hodnotící prvek
• Editor
• Vyskakovací okno
• Lightbox
• Ořez obrázků
• Záložky
• Výběr barvy
• Výběr
• Řazení
• Konzole
• Slider
Animace a grafika v JAKu
• JAK sjednocuje práci s vektory (SVG a VML)
• Pro animace a složitější efekty je připravena třída Interpolator s možností volby
interpolační křivky
• Nad tímto Interpolátorem staví třída CSSInterpolator, pomocí které lze přímo animovat
CSS vlastnosti
• Výhodou použití CSSInterpolator je použití pouze jednoho časovače pro změnu více
vlastností
Grafy v JAKu
Nad vektorovou knihovnou jsou napsány knihovny pro zobrazení koláčového, sloupcového a spojnicového
grafu
Nevtíravý (Unobtrusive) Javascript
7 principů jak se jako vývojář chovat ke zdrojovému kódu stránky a k uživateli – oddělení obsahu od
chování
• Nevytvářejte si mylné předpoklady - v prohlížeči uživatele nemusí JS fungovat, nebo
být dostupná požadovaná funkčnost
• Vztah mezi HTML a JS - jak propojit funkčnost a vzhled
• Nechte traverzování stromem na expertech - měňte radši CSS třídy
• Nutnost porozumět uživateli a jeho prohlížeči
• Porozumět Javascriptovým událostem a jejich bublání
• Myslet na ostatní - zbytečně neplnit globální prostor
• Tvořte pro další vývojáře - údržba aplikace bude snazší
Nevtíravý (Unobtrusive) Javascript
Test funkčnosti a detekce prohlížeče obecně:
if (window.XMLHttpRequest) {/*pouzij request*/}
if (window.opera) {/*uzivatel pouziva operu*/}
Test funkčnosti se v JAKu provádí skrytě za účelem určení typu prohlížeče a jeho verze:
alert(SZN.Browser.client);
alert(SZN.Browser.version);
Nevtíravý (Unobtrusive) Javascript
Propojení funkčnosti a vzhledu špatně:
Odkaz
Správné řešení je mít veškerý kód JS v externím souboru a navěsit ovladače pomocí JS.
Problém je s prodlevou mezi plným načtením stránky a jejím zobrazením, většinou používáme:
Odkaz
Nevtíravý (Unobtrusive) Javascript
Chybové hlášky uživateli příliš v práci nepomohou, reagovat by měla aplikace.
Testování Javascriptu
Dva typy programátorů:
• Programátor, který píše bez chyb
• Programátor, který si myslí, že píše bez chyb
První je nedosažitelný ideál, druhý, je každý z nás, oba by měli používat ladící nástroje.
Testování Javascriptu
• Firebug pro Firefox
• Web Developper Toolbar v Internet Exploreru 8
Shrnutí
• Knihovna JAK je zdarma pro nekomerční i komerční použití
• JAK je vydán pod licencí MIT
• Domovská stránka http://jak.seznam.cz
Děkuji za pozornost
Michal Aichinger
michal.aichinger@firma.seznam.cz