Vektorové prostory, lineární zobrazení V tomto dokumentu je shrnuta základní problematika vektorových prostorů a lineárních zobrazení. Potřebná teorie je psána zelenou barvou, vysvětlující komentáře modrou barvou a samotné výpočty jsou klasicky černou. Snad vám to pomůže trochu se zorientovat. Vektorové prostory Nechť V je množina, na které jsou definovány operace sčítání a násobení reálným číslem. Pak V je vektorový prostor, pokud pro u, v, w ∈ V, a, b ∈ R platí: 1. u + v = v + u 2. u + (v + w) = (u + v) + w 3. ∃0 ∈ V : 0 + u = u 4. ∃ − u ∈ V : (−u) + u = 0 5. a · (u + v) = a · u + a · v 6. (a + b) · u = a · u + b · u 7. (a · b) · u = a · (b · u) 8. 1 · u = u 1 Příklad 1 Zjistěte, zda množina R+ = {x ∈ R, x > 0} s operacemi x⊕y = x·y, a x = xa pro x, y ∈ R+ , a ∈ R tvoří vektorový prostor. Je třeba pro dané operace ověřit všechny axiomy vektorového prostoru: 1. x ⊕ y = x · y = y · x = y ⊕ x 2. (x ⊕ y) ⊕ z = (x · y) · z = x · (y · z) = x ⊕ (y ⊕ z) 3. neutrálním prvkem (= nulový vektor) pro ⊕ je 1: x ⊕ 1 = x · 1 = x 4. opačným prvkem (= opačný vektor) pro ⊕ je 1 x : x ⊕ 1 x = x · 1 x = 1 5. a (x ⊕ y) = (x · y)a = xa · ya = (a x) ⊕ (a y) 6. (a + b) x = x(a+b) = xa · xb = (a x) ⊕ (b y) 7. (a · b) x = xa·b = (xb )a = a (b x) 8. 1 x = x1 = x ⇒ (R+ , ⊕, ) je vektorový prostor Příklad 2 Zjistěte, zda množina V = {(x, y) ∈ R2 , x, y ∈ R} s operacemi (x, y) ⊕ (x , y ) = (x + x , y + y ), k ⊕ (x, y) = (2kx, 2ky) tvoří vektorový prostor. Axiomy 1 − 6 platí 7. (a · b) (x, y) = (2abx, 2aby) = a (b (x, y)) = (4abx, 4aby) 8. 1 (x, y) = (2x, 2y) = (x, y) ⇒ V netvoří vektorový prostor 2 Vektorové podprostory Nechť (V, +, ·) je vektorový prostor. Množina W ⊆ V se nazývá (lineární) vektorový podprostor prostoru V , jestliže pro každé u, v ∈ W a a ∈ R platí: 1. W = ∅ 2. u + v ∈ W 3. a · u ∈ W Příklad 3 Určete, zda množina M = {(x, y) ∈ R2 , x ≥ 0, y ≥ 0} tvoří vektorový podprostor v R2 . Opět ověříme potřebné axiomy: 1. M = ∅ 2. pokud (x, y) a (u, v) ∈ M, pak i (x, y) + (u, v) ∈ M, neboť x ≥ 0, y ≥ 0, u ≥ 0, v ≥ 0 ⇒ x + u ≥ 0, y + v ≥ 0 3. obecně neplatí, neboť pro a < 0 je (ax, ay) < 0 ⇒ M není vektorový podprostor v R2 Příklad 4 Určete, zda množina M = {(a, b, c) ∈ R3 , b = a + c} tvoří vektorový podprostor v R3 . 1. M = ∅ 2. (a, b, c) + (d, e, f) = (a + d, b + e, c + f) ∈ M, neboť b = a + c, e = d + f ⇒ b + e = a + d + c + f 3. t · (a, b, c) = (ta, tb, tc) ∈ M, neboť b = a + c ⇒ t · b = t · a + t · c ⇒ M je vektorový podprostor prostoru R3 3 Báze a dimenze Vektory u1, u2, . . . , uk tvoří bázi vektorového prostoru V , pokud jsou lineárně nezávislé a generují celý prostor V Dimenze vektorového prostoru V (dimV)= počet vektorů v bázi. Lineární obal množiny M ⊆ V = průnik všech podprostorů prostoru V obsahujících množinu M (zn. < M >) M je množina generátorů prostoru V , jestliže < M >= V Příklad 5 Najděte nějakou bázi a určete dimenzi lineárního obalu množiny M ve vektorovém prostoru V = R4 . M = {(1, 2, 3, 4), (−2, −3, −4, −5), (3, 4, 5, 6), (−4, −5, −6, −7), (5, 6, 7, 8)} Abychom získali bázi, musíme z množiny M vybrat podmnožinu nezávislých vektorů. Z vektorů tedy sestavíme matici (každý sloupec reprezentuje jeden vektor) a pomocí GEM ji upravíme na schodovitý tvar:     1 −2 3 −4 5 2 −3 4 −5 6 3 −4 5 −6 7 4 −5 6 −7 8    ∼     1 −2 3 −4 5 0 1 −2 3 −4 0 2 −4 6 −8 0 3 −6 9 −12    ∼     1 −2 3 −4 5 0 1 −2 3 −4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0     Vidíme, že schodovitý tvar tvoří pouze první dva vektory. Báze dané množiny je tedy tvořena pouze vektory (1, 2, 3, 4) a (−2, −3, −4, −5), ostatní lze jednoduše získat jako jejich lineární kombinaci. αM = {(1, 2, 3, 4), (−2, −3, −4, −5)} dim < M >= 2 Příklad 6 Doplňte množinu M = {(−1, 1, 0, 0), (0, −1, 1, 0), (0, 0, −1, 1)} na bázi prostoru R4 . Vektory opět napíšeme jako sloupce matice, kterou rozšíříme ještě o vektory standartní báze prostoru R4 . Matici budeme upravovat na schodovitý tvar a z vektorů standartní báze vybereme ten, jehož doplněním ke třem zadaným vektorům a úpravou takto vzniklé matice získáme úplný schodovitý tvar (žádné řádky nejsou lineárně závislé).     −1 0 0 1 0 0 0 1 −1 0 0 1 0 0 0 1 −1 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 1     ∼     −1 0 0 1 0 0 0 0 −1 0 1 1 0 0 0 0 −1 1 1 1 0 0 0 0 1 1 1 1     Vektory množiny M jsou LN a doplněním kteréhokoliv z vektorů standartní báze získáme bázi R4 . 4 Příklad 7 Který z vektorů u1, u2, u3, u4 doplňuje množinu α na bázi prostoru R4 . α = {(1, −2, 1, −1), (1, 0, −1, −1), (1, 1, −2, 0)}, u1 = (−1, 2, −1, 1), u2 = (3, −1, −2, −1), u3 = (2, 1, 0, −2), u4 = (2, 1, −3, −2) Budeme postupovat jako v předchozím příkladě. Místo vektorů standartní báze rozšíříme matici o dané vektory u1, u2, u3, u4.     −1 1 1 −1 3 2 2 −2 0 1 2 −1 1 1 1 −1 −2 −1 −2 0 −3 −1 −1 0 1 −1 −2 −2     ∼     1 1 1 −1 3 2 2 0 2 3 0 5 5 5 0 −2 −3 0 −5 −2 −5 0 0 1 0 2 0 0     ∼     1 1 1 1 3 2 2 0 2 3 0 5 5 5 0 0 0 0 0 3 0 0 0 1 0 2 0 0     ∼     1 1 1 1 3 2 2 0 2 3 0 5 5 5 0 0 1 0 2 0 0 0 0 0 0 0 3 0     Jediný vektor, který rozšiřuje danou bázi α na bázi R4 , je u3 (doplňuje matici na úplný schodovitý tvar). αR4 = α ∪ u3 5 Souřadnice vektoru v bázi Nechť α = {u1, . . . , un} je báze prostoru V a nechť w ∈ V . Potom lze w jednoznačně vyjádřit jako w = n i=1 xiui. Pak sloupcový vektor [w]α = (x1, . . . xn)T nazýváme souřadnicemi vektoru w v bázi α Příklad 8 Najděte souřadnice vektoru v v bázi α vektorového prostoru V . v = (2, 1, 1), α = {(2, 7, 3), (3, 9, 4), (1, 5, 3)}, V = R3 Zadané souřadnice vektoru jsou vlastně souřadnice ve standardní bázi prostoru R3 . Souřadnice vektoru v bázi α získáme jako hodnoty koeficientů při zapsání tohoto vektoru jako lineární kombinace vektorů z báze α. v = a · α1 + b · α2 + c · α3 (2, 1, 1) = a · (2, 7, 3) + b · (3, 9, 4) + c · (1, 5, 3) Abychom získali koeficienty a, b, c, musíme dané vektory srovnat po jednotlivých složkách. V našem případě tedy získáme soustavu 3 rovnic o 3 neznámých. 2 = 2a + 3b + c 1 = 7a + 9b + 5c 1 = 3a + 4b + 3c   2 3 1 2 7 9 5 1 3 4 3 1   ∼   1 3/2 1/2 1 0 −3/2 3/2 −6 0 −1/2 3/2 −2   ∼   1 3/2 1/2 1 0 1 −1 4 0 −1 3 −4   ∼   1 3/2 1/2 1 0 1 −1 4 0 0 2 0   c=0, b=4-c=4, a=1-1/2c-3/2b=1-6=-5 [v]α = (−5, 4, 0) 6 Příklad 9 Najděte souřadnice vektoru v v bázi α vektorového prostoru V . V = mat2x2, v = 1 2 3 4 , α = { 1 0 0 0 , 1 1 0 0 , 1 1 1 0 , 1 1 1 1 } 1 2 3 4 =a · 1 0 0 0 + b · 1 1 0 0 + c · 1 1 1 0 + d · 1 1 1 1 a+b+c+d=1 b+c+d=2 c+d=3 d=4 d=4, c=3-d=3-4=-1, b=2-c-d=2-4+1=-1, a=1-b-c-d=1+1+1-4=-1 [v]α = (−1, −1, −1, 4)T 7 Součet a průnik podprostorů S, T jsou podprostory vektorového prostoru V . Množina S + T = {x + y, x ∈ S, y ∈ T} je podprostorem V a nazýváme jej součtem S a T. Pokud S ∩ T = ∅ je S + T přímý součet Pro konečnědimenzionální prostory platí: dimS + dimT = dim(S + T) + dim(S ∩ T) resp. dim(S + T) = dimS + dimT − dim(S ∩ T) Příklad 10 Nechť P1 = [M1], P2 = [M2] v R4 , kde M1 = u1 = (4, 0, −2, −6), u2 = (2, 1, −2, 3), u3 = (3, 1, −2, 4) M2 = v1 = (1, −1, 0, 2), v2 = (2, 2, −1, 3), v3 = (0, 1, 1, 0) NajdteP1 + P2, P1 ∩ P2, jejich báze a dimenze. P1 + P2 = {x + y; x ∈ P1, y ∈ P2}, tedy P1 + P2 = [M1 ∪ M2] Určeme bázi [M1 ∪ M2] :     4 2 3 1 2 0 0 1 1 −1 2 1 −2 −2 −2 0 −1 1 6 3 4 2 3 0     ∼     4 2 3 1 2 0 0 1 1 −1 2 1 0 −2 −1 1 0 2 0 0 −1 1 0 0     ∼     4 2 3 1 2 0 0 1 1 −1 2 1 0 0 1 −1 4 4 0 0 0 0 4 4     u1, u2, u3, v2 jsou LN ⇒ P1 + P2 = [u1, u2, u3, v2] = R4 dim(P1 + P2) = 4 průnik: x ∈ P1 ∩ P2 ∃a1, a2, a3 : x = a1u1 + a2u2 + a3u3 ∈ P1 ∃b1, b2, b3 : x = b1v1 + b2v2 + b3v3 ∈ P2 a1u1 + a2u2 + a3u3 = b1v1 + b2v2 + b3v3 a1u1 + a2u2 + a3u3ib1v1 − b2v2 − b3v3 = 0     4 2 3 −1 −2 0 0 1 1 1 −2 −1 −2 −2 −2 0 1 −1 6 3 4 −2 −3 0     ∼     4 2 3 −1 −2 0 0 1 1 1 −2 −1 0 −2 −1 −1 0 −2 0 0 −1 −1 0 0     ∼     4 2 3 −1 −2 0 0 1 1 1 −2 −1 0 0 1 1 −4 −4 0 0 0 0 −4 −4     b3 = p, b2 = −p, b1 = r a3 = 4p − 4p − r = −r, a2 = p − 2p − r + r = −p, a1 = −2p+r+3r+2p 4 = r P1 ∩ P2 = {x = ru1 − pu2 − ru3; p, r ∈ R} = {x = r(u1 − u3) − pu2; p, r ∈ R} = {x = r · (1, −1, 0, 2) + p · (−2, −1, 2, −3); p, r ∈ R} α(P1∩P2) = [(1, −1, 0, 2), (−2, −1, 2, −3)] resp. P1∩P2 = {rv1+p(v3−v2); r, p ∈ R}, α(P1∩P2) = [(1, −1, 0, 2), (−2, −1, 2, −3)] dim(P1 ∩ P2) = 2 8 Lineární zobrazení Zobrazení f : U− > V se nazývá lineární, jestliže platí: 1. ∀x, y ∈ U : f(x + y) = f(x) + f(y) 2. ∀a ∈ K, x ∈ U : f(a · x) = a · f(x) Předchozí podmínky lze souhrnně zapsat jako: f(ax+by) = af(x)+bf(y), f(0) = 0 Jádro zobrazení: Kerf = {x ∈ U; f(x) = 0} Obraz zobrazení: Imf = {y ∈ V ; y = f(x), x ∈ U} Zobrazení je izomorfismus, jestliže Kerf = {0} ∧ Imf = V Příklad 11 Zjistěte, zda jsou následující zobrazení f(x) : R3 − > R2 lineární. Pokud ano, určete Kerf a Imf: 1. f(x) = (1 + x1, x2) 2. f(x) = (1, 2) 3. f(x) = (x2 1, −2x2) 4. f(x) = (x1 + x2, x1 − x3) Stejně jako u vektorových prostoru a podprostorů ověříme příslušné axiomy 1. V případech 1, 2 není obrazem nulového vektoru nulový vektor, nejedná se tedy o lineární zobrazení 2. Pro příklad 3: f(x + y) = f(x1 + y1, x2 + y2, x3 + y3) = ((x1 + y1)2 , −2 · (x2 + y2)) f(x) + f(y) = (x2 1, −2x2) + (y2 1. − 2y2) = (x2 1 + y2 1, −2 · (x2 + y2)) L = P 3. Pro případ 4: f(ax + by) = f(ax1 + by1, ax2 + by2, ax3 + by3) = (ax1 + by1 + ax2 + by2, ax1 + by1 − ax3 − by3) af(x) + bf(y) = (ax1 + ax2, ax1 − ax3) + (by1 + by2, by1 − by3) = (ax1 + by1 + ax2 + by2, ax1 + by1 − ax3 − by3) L = P 9 Kerf : f(x) = 0 ⇒ x1 + x2 = 0 ∧ x1 − x3 = 0 ⇒ x1 = −x2, x1 = x3 x1 = t ⇒ Kerf = {(t, −t, t), t ∈ R} = [(1, −1, 1)] Imf : obrazy vektorů standartní báze jsou (1, 1), (1, 0), (0, −1) Imf = [(1, 1), (1, 0), (0, −1)] = [(1, 0), (0, 1)] = R2 Příklad 12 Je dáno lineární zobrazení f : R4 − > R4 f(x) = (x1 + x2 + x3 + x4, −x1 − x2 − x3 − x4, x1 − x2 + x3 − x4, −2x2 + 2x2 − 2x3 + 2x4) ∗ Určete Ker f, Im f a najděte jejich báze. Abychom určili jádro zobrazení, musíme položit f(x) = 0, všechny 4 složky obrazu tedy položíme rovny 0 a z daných 4 rovnic o 4 neznámých získáme hodnoty souřadnic x1, x2, x3, x4 zobrazovaného vektoru. x1 + x2 + x3 + x4 = 0 −x1 − x2 − x3 − x4 = 0 x1 − x2 + x3 − x4 = 0 −2x1 + 2x2 − 2x3 + 2x4 = 0     1 1 1 1 −1 −1 −1 −1 1 −1 1 −1 −2 2 −2 2     ∼     1 1 1 1 0 0 0 0 0 −2 0 −2 0 0 0 0     ∼     1 1 1 1 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0     x4 = t, x3 = s, x2 = −t, x1 = −s Kerf = {s · (−1, 0, 1, 0) + t · (0, −1, 0, 1); s, t, ∈ R} αKerf = [(−1, 0, 1, 0), (0, 1, 0, −1)] K určení obrazu daného zobrazení je nutné nejprve zobrazit prvky standartní báze podle daného předpisu: f(1, 0, 0, 0) = (1, −1, 1, −2) tedy x1 = 1, x2 = 0, x3 = 0, x4 = 0 dosadíme do předpisu ∗ f(0, 1, 0, 0) = (1, −1, −1, 2) f(0, 0, 1, 0) = (1, −1, 1, −2) f(0, 0, 0, 1) = (1, −1, −1, 2) Ze zjištěných obrazů vybereme pouze ty lineárně nezávislé:    1 1 1 1 −1 −1 −1 −1 1 −1 1 −1 −2 2 −2 2     ∼     1 1 1 1 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0     Vidíme, že LN jsou pouze vektory e1 = (1, 0, 0, 0) a e2 = (0, 1, 0, 0). Množinu obrazů tedy můžeme zapsat jako lineární kombinaci obrazů těchto vektorů: Imf = {a1f(e1)+a2f(e2); a1, a2 ∈ R} = {a1(1, −1, 1, −2)+a2(1, −1, −1, 2; a1, a2 ∈ R)} αImf = [(1, −1, 1, −2), (1, −1, −1, 2)] 10 Matice lineárního zobrazení, matice přechodu Mějme lineární zobrazení f : U− > V , v U je definovaná báze α = {u1, u2, . . . , un}, ve V báze β = {v1, v2, . . . , vm}. Matice lineárního zobrazení: (f)βα = (f(u1)β, f(u2)β, . . . , f(un)β) tedy obrazy vektorů báze vyjádřené v souřadnicích vzhledem k bázi β f(u1) = a1v1 + . . . , amvm Matice přechodu od báze k bázi β: (id)βα : U− > U, (id)βα((u1)β, . . . (un)β) vektory báze α v souřadnicích vzhledem k bázi β (pouze přechod od jedné báze k druhé, bez klasického zobrazení) platí: idβα = id−1 αβ máme-li báze α a γ v U a β a δ ve V : (f)δγ = (id)δβ · (f)βα · (id)αγ pro souřadnice platí: (f(x))β = (f)βα · (x)α (x)β = (id)βα · (x)α Příklad 13 Určete matici lineárního zobrazení f : R3 − > R2 , f(x) = (x1 + 2x2 − 3x3, 2x − 1) v bázích α, β: 1. α = ε3, β = ε2 2. α = {(1, 2, 0), (−2, 1, 0, (3, 1, −1))}, β = {(2, 1), (0, 2)} a najděte obraz vektoru x, jestliže (x)α = (0, −4, 1)T ad1) Nejprve určíme obrazy vektorů z báze α = ε3 dosazením do předpisu: f(1, 0, 0) = (1, 2) f(0, 1, 0) = (2, 0) f(0, 0, 1) = (−3, 0) Nyní bychom měli určit prvky matice zobrazení jako koeficienty u lineární kombinace vektorů z báze β = ε2. Protože se však jedná o standartní bázi, budou tyto koeficienty stejné jako již vypočítané obrazy.(položíme (1, 2) = a1(1, 0) + a2(0, 1) => a1 = 1, a2 = 2 a podobně pro zbylé dva vektory). (f)βα = 1 2 −3 2 0 0 11 Pro nalezení obrazu vektoru x vypočteme nejprve souřadnice v bázi β podle vzorce:(f(x))β = (f)βα · (x)α Protože β je v našem případě standartní báze, jsou souřadnice obrazu v této bázi právě ty, které byly požadovány: (f(x))β = 1 2 −3 2 0 0 ·   0 −4 1  =(-11,0)T = f(x) adb) f(1, 2, 0) = (5, 2) f(−2, 1, 0) = (0, −4) f(3, 1, −1) = (8, 6) (5, 2) = a1 · (2, 1) + b1 · (0, 2) 5 = 2a1 => a1 = 5 2 a1 + 2b1 = 2 => b1 = −1 4 (0, −4) = a2 · (2, 1) + b2 · (0, 2) 0 = 2a2 => a2 = 0 −4 = a2 + 2b2 => b2 = −2 (8, 6) = a3 · (2, 1) + b3 · (0, 2) 8 = 2a3 => a3 = 4 6 = a3 + 2b3 => b3 = 1 (f)βα = 5/2 0 4 −1/4 −2 1 (f(x))β = 5/2 0 4 −1/4 −2 1 ·   0 −4 1  =(4,9)T Tímto máme souřadnice obrazu vektoru x v bázi β. Potřebujeme je však určit obecně, tedy ve standartní bázi. Toho docílíme tak, že použijeme vypočtené souřadnice v bázi β jako koeficienty lineární kombinace vektorů z báze β a tuto lineární kombinaci vyčíslíme: f(x) = 4 · (2, 1) + 9 · (0, 2) = (8, 22) 12 Příklad 14 Nechť f : R1[x]− > R1[x] je lineární zobrazení definované předpisem f(a+bx) = a+b(x+1). Najděte matici zobrazení f v bázi γ = {6+3x, 10+ 2x} (f)γγ = (f(γ1)γ, f(γ2)γ) f(γ1) = f(6 + 3x) = 9 + 3x f(γ2) = f(10 + 2x) = 12 + 2x 9 + 3x = a · (6 + 3x) + b · (10 + 2x) 9 = 6a + 10b 3 = 3a + 2b => b = 1/2, a = 2/3 12 + 2X = c · (6 + 3x) + d · (10 + 2x) 12 = 6c + 10d 2 = 3c + 2d => d = 4/3, c = −2/9 (f)γγ = 2/3 −2/9 1/2 4/3 13 Příklad 15 V R3 jsou dány báze α = {(1, 0, 0), (1, 1, 0), (1, 1, 1)} a β = {(−1, 1, 0), (1, 1, 0), (0, 0, 1)} Určete matice (id)βα, (id)αβ a (x)β, (y)α, jestliže (x)α = (−1, 3, 0)T , (y)β = (2, 4, 7)T . V tomto příkladě nefiguruje žádné zobrazení, budeme tedy řešit pouze matice přechodu z jedné báze ke druhé.Chceme-li získat matici přechodu od báze α k bázi β, zapíšeme jednotlivé vektory báze α jako lineární kombinace vektorů báze β a vyčíslíme koeficienty. (1, 0, 0) = a1 · (−1, 1, 0) + b1 · (1, 1, 0) + c1 · (0, 0, 1) 1 = −a1 + b1 0 = a1 + b1 0 = c1 a1 = 1/2, b1 = −1/2 (1, 1, 0) = a2 · (−1, 1, 0) + b2 · (1, 1, 0) + c2 · (0, 0, 1) c2 = 0, b2 = 1, a2 = 0 (1, 1, 1) = a3 · (−1, 1, 0) + b3 · (1, 1, 0) + c3 · (0, 0, 1) c3 = 0, b3 = 1, a3 = 0 (id)βα =   −1/2 0 0 1/2 1 1 0 0 1   Matici přechodu od β k α můžeme spočítat stejným způsobem, nebo jednoduše jako inverzní matici k (id)βα.   −1/2 0 0 1 0 0 1/2 1 1 0 1 0 0 0 1 0 0 1   ∼   1 0 0 −2 0 0 0 1 1 1 1 0 0 0 1 0 0 1   ∼   1 0 0 −2 0 0 0 1 0 1 1 −1 0 0 1 0 0 1   (id)αβ =   −2 0 0 1 1 −1 0 0 1   (x)β =   −1/2 0 0 1/2 1 1 0 0 1   ·   −1 3 0  =   1/2 5/2 0   (y)α =   −2 0 0 1 1 −1 0 0 1   ·   −2 0 0 1 1 −1 0 0 1     2 4 7  =   −4 −1 7   14 Příklad 16 Nechť jsou dány báze α a β stejné jako v předchozích příkladech. Nechť f je lineární zobrazení s maticí v bázi α: (f)αα =   1 0 1 1 1 0 0 1 1  . Určete jeho matici v bázi β (f)ββ = (id)βα · (f)αα · (id)αβ (f)ββ =   −1/2 0 0 1/2 1 1 0 0 1   ·   1 0 1 1 1 0 0 1 1   ·   −2 0 0 1 1 −1 0 0 1   = =   −1/2 0 0 1/2 1 1 0 0 1   ·   −2 0 1 −1 1 −1 1 1 0   =   1 0 −1/2 −1 2 −1/2 1 1 0   Příklad 17 Určete matici lineárního zobrazení z předchozího příkladu ve standartní bázi a najděte jeho předpis. Matici přechodu od báze α k ε získáme jednoduše zapsáním vektorů matice α do sloupců. Opačnou matici přechodu dostaneme jako inverzi. (id)εα =   1 1 1 0 1 1 0 0 1     1 1 1 1 0 0 0 1 1 0 1 0 0 0 1 0 0 1   ∼   1 0 0 1 −1 0 0 1 0 0 1 −1 0 0 1 0 0 1   (id)αε =   1 −1 0 0 1 −1 0 0 1   (f)εε =   1 1 1 0 1 1 0 0 1   ·   1 0 1 1 1 0 0 1 1   ·   1 −1 0 0 1 −1 0 0 1   =   1 1 1 0 1 1 0 0 1   ·   1 −1 1 1 0 −1 0 1 0   =   2 0 0 1 1 −1 0 1 0   Předpis získáme vynásobením matice zobrazení ve standartní bázi obecným vektorem (x1, x2, x3)T   2 0 0 1 1 −1 0 1 0   ·   x1 x2 x3   =   2x1 x1 + x2 − x3 x2   f(x) = (2x1, x1 + x2 − x3, x2) 15