Pravidla pro vedení kooperativního dialogu (H. P. Grice) - komunikace člověk počítač

  • Aspekt asymetrie

    1. Informujte uživatele o všech důležitých charakteristikách, která vybočují z očekávaného normálního průběhu dialogu a která by měl vzít v úvahu k zajištění kooperativity.

    2. Zajistěte stručné avšak dostatečné informování uživatele o možnostech systému a jeho omezeních.

    3. Informujte srozumitelně a dostatečně uživatele o způsobu interakce ze systémem.

  • Aspekt znalostí a schopností

    1. Vezměte v úvahu relevantní znalosti uživatele.

    2. Vezměte v úvahu možné uživatelovy chybné analogie.

    3. Rozlišujte mezi začínajícím a zkušeným uživatelem systému.

    4. Vezměte v úvahu legitimní představy uživatele o znalostech a schopnostech systému.

  • Aspekt vyjasňování a odstraňování chyb

    1. V případě selhání komunikace iniciujte meta komunikaci zajišťující odstranění chyby nebo její vysvětlení.

    2. Zajistěte vysvětlující meta komunikaci v případě nekonsistentních nebo nejednoznačných uživatelových vstupních dat.