Jan Kadera 6.12.2010 FI MUNI Brno Výukové programy vs. HW §Pro zjednodušení je možné program doplnit specialním hardwarem, který plní funkci klasických počítačových komponent (tlačítko myši, šipky, enter, esc), které se liší pouze designově §Důležité zejména u dětí § HW ovládání adjustable_pressure_2.jpg C:\Documents and Settings\Skurt\Plocha\Nevidomi\drev_tlac.jpg C:\Documents and Settings\Skurt\Plocha\Nevidomi\drzak_lightweight.jpg C:\Documents and Settings\Skurt\Plocha\Nevidomi\sweety.jpg C:\Documents and Settings\Skurt\Plocha\Nevidomi\adapt_mys.jpg C:\Documents and Settings\Skurt\Plocha\Nevidomi\flexable2_m.jpg C:\Documents and Settings\Skurt\Plocha\Nevidomi\Sip_Puff_Switch1.jpg Čeština pro nevidomé I §psaní i/y uprostřed slov §koncovky podstatných jmen §koncovky přídavných jmen §psaní s/z §zdvojené souhlásky §psaní ě/je a ě/ně §pravopis zájmen §velká písmena Čeština pro nevidomé II §psaní čárek §shoda podmětu s přísudkem §slovní druhy §větné členy §rozbor souvětí Čeština pro nevidomé III §Program je možné ovládat (ne)jen klávesnicí (5 kláves) §Doprovodné zvuky §„Ošklivé“ GUI, nevidomým nevadí §pozn.: vytvořeno ve spolupráci s Brněnskou ZŠ a MŠ Kamenomlýnská 2 Čeština pro nevidomé IV cestina_home.JPG Čeština pro nevidomé V cestina_iy.JPG Deseti prsty pro nevidomé I §Původní program Deseti prsty §Uzpůsobeno nevidomým §Nevyžaduje screenreader §Téměř žádné GUI §Intuitivní, jednoduché Deseti prsty pro nevidomé II deseti_home.bmp Deseti prsty pro nevidomé III deseti_write.JPG Výuka angličtiny §Výuka angličtiny se zdá být velice komplexní §Je efektivnější učit ji „face2face“ (Evropské vzdělávací centrum Hradec Králové) §Změnit pedagogické postupy ve vztahu k nevidomým je snadné §SW lze použít dopňkově, např. na memorování slovíček SuperMemo Výuka programování §Bylo by zajímavé na FI §Opět příliš komplexní problém na vyřešení softwarově §Programovat se učí praxí, tedy například interpret jazyka se dá považovat za výukový program => ty jsou obvykle výhradně textové, tedy vhodné pro screenreadery §pozn.: Informace na internetu o absolventovi FI a programátorovi Marku Susčíkovi Kurzweil 3000 I §SW nepřináší nic nového. Kombinuje známe funkce v jeden mocný komplex. §Určen nejen nevidomým, ale také studentům s poruchou učení, hůře vidícím, fyzicky postiženým a lidem učícím se druhý jazyk §Použitelný od výuky malých dětí až po podporu studia v akademickém sektoru Kurzweil 3000 II §Čtení §Psaní a predikce psaní §Schopnost učit se §Podpora zkoušení §Výuka §Integrované on-line vyhledávání §Integrovaný systém sdílení on-line knih §Překladač §Další… Hybridní knihy §Hybridní kniha je multimediální dokument, určený zrakově postiženým, který umožňuje získávat uložené informace prostřednictvím sluchu, hmatu a zraku §Uživatel má několik možností přístupu k obsahu hybridní publikace – od simulace zvukové knihy přes plně synchronizované procházení, při němž se společně posouvá jak textový, tak zvukový kurzor, až po "hybridní" čtení, kdy lze libovolně přepínat mezi zvukovou a textovou složkou při zachování úplné synchronizace § Digitalizovaná učebnice §Jedna z forem hybridní literatury §Zajímavější je spíše proces digitalizování §Zefektivňuje práci / studium i lidem bez postižení => možnost integrace žáků §Není velmi rozšířeno pro nevidomé (hybridní forma) §Má potenciál do budoucna Závěr § § § § § §Děkuji za pozornost § §Otázky? Zdroje I §Čestina pro nevidomé: http://www.petit-os.cz/CestZrak_popis.php §Deseti prsty pro nevidomé: http://www.facebook.com/#!/pages/Vyukovy-program-Deseti-prsty/153142338038141 §Angličtina: http://jc.ff.cuni.cz/mmp/blind.htm §http://jazykove-kurzy-hradec-kralove.evcentrum.cz/anglicky-jazyk-pro-nevidome.html § Zdroje II §Kurzweil 3000: http://www.kurzweiledu.com/kurz1000.html §Hybridní knihy: §http://www.teiresias.muni.cz/h_knihy/ §http://cs.wikipedia.org/wiki/Hybridn%C3%AD_kniha# § §