www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! SEO Optimalizace pro fulltextové vyhledavače www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Robert Huml robert.huml@firma.seznam.cz www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Obsah přednášky • Základní pojmy • Cíle a úkoly SEO • Volba klíčových slov, frází • On-page faktory • Off-page faktory • Indexace stránek – podmínky, problémy • Komunikace s vyhledavači • Hodnocení úspěšnosti SEO • Etické SEO, rizikové metody optimalizace www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Základní pojmy • Web (site, doména), stránka (URL, dokument) • Fulltextový vyhledávač, katalog • Klíčové slovo, klíčová fráze • On-page / off-page faktory • Srank • Odkaz, URL • Zpětné odkazy, odchozí odkazy www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Cíle a úkoly SEO • Cílem SEO je maximalizovat počet správně zacílených návštěvníků (s ohledem na náklady). www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Cíle a úkoly SEO • Cílem SEO je maximalizovat počet správně zacílených návštěvníků (s ohledem na náklady). • Úkoly SEO • Výběr klíčových slov • Vysoké pozice • Výstižné odkazy • Účinné cílové stránky • Měření a vyhodnocování výsledků www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Cíle a úkoly SEO • Cílem SEO je maximalizovat počet správně zacílených návštěvníků (s ohledem na náklady). • Úkoly SEO • Výběr klíčových slov → počet návštěvníků, cílení, ROI • Vysoké pozice → počet návštěvníků • Výstižné odkazy → počet návštěvníků a cílení • Účinné cílové stránky → konverzní poměr a ROI • Měření a vyhodnocování výsledků → ROI ------------- ROI – return on investment (návratnost investic) Konverzní poměr – procento návštěvníků, kteří provedou definovanou akci www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Vyhledavače • ČR (toplist 10/2010) – Seznam – Google – Bing – Jyxo – Yahoo – Morfeo • Svět (netapplications 10/2010) – Google – Bing – Yahoo – MSN – AOL – Ask seznam 59,00% google 36,00% bing 3,00%jyxo 0,40% yahoo 0,60% morfeo 0,01% google 79,00% bing 11,00% yahoo 3,00% MSN 2,50% AOL 2,00% Ask 1,50% www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Fáze optimalizace 1. Plán projektu, KW 2. Návrh informační architektury stránky, navigace 3. Tvorba obsahu, Copywriting 4. Grafický design 5. Technická realizace 6. Provoz www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Plán projektu • Analýza konkurence • Analýza klíčových slov • Dotazy www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Analýza konkurence • Vyhledání konkurence – Weby ve stejné kategorii katalogu – Výsledky ve fulltextu na vhodné fráze – Odkazy na tematických obsahových/informačních webech – Dotazy, ankety mezi zákazníky • Posouzení konkurence – Počty/kvalita výsledků ve fulltextu – Počty PPC inzerátů – Weby konkurence: zpětné odkazy, texty zpětných odkazů, titulky www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Analýza klíčových slov • Analýza klíčových slov – Nástroj pro návrh klíčových slov – Sklik, AdWords, Etarget – Statistiky vyhledavačů, našeptavač – Weby konkurence • Vyhodnocení klíčových slov – Hledanost – Relevance – Obchodní potenciál – Konkurenčnost • Longtail 0,00% 5,00% 10,00% 15,00% 20,00% 25,00% 30,00% 35,00% 40,00% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Počet slov dotazu dotazy celkem dotazy unikátní www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Nejhledanější dotazy 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 Tisíce www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Správně položený dotaz Dotaz není otázka • Jak je vysoké Kilimanžáro? • Kolik je šestnáct na druhou? • Kolik bylo Václavu Klausovi let v roce 1989? • Kdy, kde a jak byl vynalezen střelný prach? • Pestřenky, ovádi kam patří? • V kolik to jede do Brna? • Jak se dělá bramborák? Dotaz jsou slova, která se na stránce budou vyskytovat (vedle sebe) • Kilimanžáro (výška) • 16*16= • Václav Klaus (životopis) • Střelný prach • Pestřenka, Ovád • Jízdní řády vlaky • Bramborák (recept, těsto) www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Míra prokliku ve výsledcích - SERP • Titulek • Popisek (úryvek, snippet): – Description – Vhodně uspořádaný obsah na stránce – (Zápis v katalogu firem Seznam) • URL, vstupní stránka • Náhled www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Vstupní stránka • Provedení vstupních stránek významně ovlivňuje konverzní poměr – Vhodný nadpis – Relevantní obsah – Výzva k akci – Jasná navigace – Identifikace webu, kontaktní údaje – Odchozí odkazy, reklama www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! On-page faktory www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! On-page faktory • Titulek • URL • Text • Zdůrazněný text • Nadpis • Podnadpisy • Alt • Description • Keywords • Katalogový popisek www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Titulek • Velký vliv na řazení výsledků fulltextu • Unikátní pro jednotlivé podstránky • Rozumná délka • Hiearchicky od unikátního k obecnému www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! URL • Hiearchická URL často vedou k duplicitnímu obsahu • Parametry: maximálně 4 • Vhodná délka, Oddělovače slov: ./• Je nutné se vyhnout: • Různý obsah na jedné URL. Identifikace obsahu (např. jazykové verze) pomocí cookies • Identifikace session v URL • Přepisování URL – mod_rewrite www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Přesměrování URL • Změna URL – riziková operace, jen v případě nutnosti • Stavové kódy 301, 302 • Pokud nelze použít přesměrování 301, 302 tak meta refresh • Kombinovat s textovým odkazem www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Vlastní obsah stránky • Text – Zpravidla nejrozsáhlejší, určuje téma – Nelze zvýraznit vše • Nadpisy