IV064 Informační společnost Jiří Zlatuška 28. listopadu 2011 Informační práva a zodpovědnost Virtuální komunity Informační práva a zodpovědnost Nová „ústava“?? Měnící se role státu Počátky Růst Zralost •Globální poziční zápas •Tendence regulovat •Počáteční finanční prostředky •Pobídky •Bezpečnost •Soukromí •Nezávadnost obsahu •Globální problémy •Rovnost a spravedlnost •Přístup •Sociální rovnost Komunikace • Okamžitost přenosu informací • Propojenost komunikačních technologií • Konvergence médií díky digitalizaci • Koncentrace a konsolidace řízení komunikačních a informačních služeb • Individualismus vedoucí k silné závislosti na komunikačních kanálech • Společenská izolace povzbuzující integraci přes komunikační kanály Komunikace - 2 • Přehlcení informacemi • Sociální a ekonomické rozdíly • Kulturní různost • Závislost na komunitách spojených komunikačně • Nové společenské aktivity Komunikace – požadavky a důsledky • Přístup ke komunikacím - spojení - cena - gramotnost • Bez diskriminace • Bezpečnost • Právo účasti na rozhodnutích • Různost • Informační zdroje • Občanství Informační soukromí • Schopnost získávat, shromažďovat a zpracovávat velké objemy informací o jednotlivcích • Šíření výpočetní kapacity • Světové sítě • Šíření cíleného marketingu • Technologie umožňují sdíleni dat • Snižující se cena výpočtů • Nové sociální a kulturní hodnoty ve vztahu k osobním informacem Informační soukromí – požadavky a důsledky • Sběr dat – - přímo od osob -explicitní předání práv • Uvědomění / průhlednost • Přístup a opravy • Použití dat • Uvolňování informací • Přesnost uložených dat • Vynucovací mechanismy • Dohled Informace jako vlastnictví • Snadnost vytváření a distribuce kopií • Rozdíl mezi informací a tvůrčím aktem • Odcizení při odmítnutí přístupu • Kontrola vlád • Manipulace, změna, kombinace, ... • Nové technologie, média a existující díla • Nové formy spolupráce při tvorbě • Nové technologie snižující transakční náklady Informace jako vlastnictví – požadavky a důsledky • Podpora transakcí • Právní rámec a omezení • Informační „prostí lidé“ • Role vlády • Podpora tvorby a investic • Stuktura průmyslu / soutěž Virtuální komunity Virtuální komunity ?? • Problém generalizací dopadu IT (např. TV a učení) • Mohou komunity existovat elektronicky? • Co je to komunita ? -- síť vztahů -- sdílená kultura (A. Etzioni) Podmínky existence komunit 1. Vzájemný dostup, vzájemná komunikace • Fyzické komunity jsou omezeny způsobem interakce Podmínky existence komunit 2. Skutečná vzájemná znalost • Anonymita a její rušení • „Představování se“ při vstupu • Není principiálním problémem, ale chybí rutinně poskytovaná možnost Podmínky existence komunit 3. Zpětná vazba • Různost ohlasů na sdělení • Neverbální komunikace • Nutnost vypracovat mechanismy zpětné vazby Podmínky existence komunit 4. Tvorba konsensu • Menší skupiny důležité pro utváření společného názoru • E-diskuse to nemají nebo jen ve velmi primitivní podobě • Fyzicky: nutnost delegace • On-line: několik úrovní stačí pro globální diskusi Podmínky existence komunit 5. Zpožďovací smyčky • Nutnost „vychladnout“ („flaming“) • Příležitost pro samostatnou rozvahu i konzultace • Možnost odvolat zprávu během 24 hodin ?? • Rychlá rozhodnutí dávají pole pro demagogii Podmínky existence komunit 6. Paměť komunity • Jemnější struktura, ne jen ukládání dat • Sdílení historie, porozumění, neformální uspořádání • Staří vyprávějí • Knihovny • Archivy • Nikoli jen kognitivní paměť a nikoli jen mechanické uložení informací Virtuální komunity • Zřejmě optimální kombinace fyzických kontaktů a virtuální komunity • = osobní známost kombinovaná se stykem on-line