Řešení první samostatné písemné práce Než si ho přečtete, zkuste si příklady spočítat. Skupina A 1) (počet všech uspořádání 10 knih do řady)*(uspořádání 10 nerozlišitelných knih do 3 polic), tj. 2 !12 !2!10 !)210( !10     2) Sleduji střed kruhu vzhledem k danému čtverci. Tedy všechny možné jevy jsou takové, že střed se nachází uvnitř čtverce nebo do vzdálenosti 1/3a od čtverce, tj. zvětšeného čtverce se zaoblenými rohy (kružnice o poloměru 1/3a): Příznivé výsledky daného jevu tvoří čtverec o straně 1/3a: Nyní stačí porovnat obsahy těchto ploch. Vol(A)=(1/3a)2 =a2 /9 a Vol(Ω)=a2 +4a(a/3)+π(a/3)2 . Poměr těchto obsahů je roven hledané pravděpodobnosti   21 1 )(P A . 3) Označme si jevy: N...vybraný dálnopis je nový, S...vybraný dálnopis je starý, B...úloha je děrována bez poruchy. Pak hledáme pravděpodobnost: 100 89 10 4 8,0 10 6 95,0)P()P()P()P()P(  SSBNNBB . Skupina B 1) Nejprve každému dítěti dáme kuličku od každé barvy, pak nám jich zůstává 6 modrých, žádná zelená a 11 červených, které budu rozdělovat. Přihrádkovým systémem nejprve rozdělím modré a pak červené. Celkem mám: !3!11 !)311( !3!6 !)36(      . 2) stejné jako skupina A 3) Rozdělím si příznivý výsledek pokusu na 4 (3) disjunktní případy: Buď na obě otázky zná odpověď, nebo na první zná odpověď a na druhou nezná a uhádne ji, nebo na první nezná odpověď a uhádne ji a na druhou zná, nebo na obě otázky nezná odpověď a uhádne je. (Případně se nemusím dívat na pořadí a počítám pravděpodobnost, že dostane dvě otázky, na které zná odpověď, nebo dostane jednu, na kterou odpověď zná, a jednu, na kterou nezná a a a uhádne ji, nebo dvě otázky, na které odpověď nezná a uhádne je). Tedy hledaná Pravděpodobnost je: 120 97 24 2 1 4 25 2 1 5 24 20 25 2 1 5 24 2 1 5 25 20 24 19 25 20          ,                                                            120 97 2 25 2 1 2 1 2 5 2 25 2 1 1 5 1 20 2 25 2 20 .