PB001: Uvod do informačních technologií Luděk Matýska Přednášející: Eva Hladká Fakulta informatiky Masarykovy univerzity podzim 2011 Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 1/41 Ql Peer-to-peer systémy Ql Bezdrátové senzorové sítě O Sociál ni sítě 0 Multimédia Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií I podzim 2011 2/41 Peer-to-peer systémy • decentralizovaný distribuovaný systém: klient-klient • tvořen vzájemně komunikujícími identickými entitami (peery) • opak modelu klient-server o každý peer je zároveň serverem i klientem • poskytuje služby ostatním peerům - role serveru • využívá služby ostatních peerů - role klienta Příklady • Skype - přenos hlasu a obrazu v reálném čase • BOINC - platforma pro distribuované výpočty • BitTorrent - sdílení dat o BitCoin - digitální měna 9 . . . Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 3/41 Peer-to-peer systémy • distribuované řízení - neexistence centrální entity • samoorganizace • heterogenita - peerové běží na různých platformách • škálovatelnost - nehrozí přetížení centrální entity • dynamika - topologie systému se velmi rychle mění • sdílení zdrojů - každý peer se svými zdroji podílí na fungování P2P systému Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 4/41 Náročnost zbudování • K-S využívá jednoduchých modelů komunikace • P2P vyžaduje komplexní interakce Spravovatelnost • správa K-S systému je přehlednější díky koncentraci komunikace v jednom bodě Škálovatelnost • K-S model limitován HW parametry serveru - využívá se vyvažování zátěže mezi několika fyzickými stroji • P2P systém škáluje z principu - s rostoucím počtem peerů roste kapacita systému Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 5/41 Peer-to-peer systémy strukturované • využívají samoorganizačních algoritmů • vytvářejí předem danou topologii • distributed hash table nestrukturované • peerové se připojují ad-hoc • nesnaží se dát propojením žádnou pevnou strukturu centralizované • centrální server poskytuje indexovací službu hybridní • některé z uzlů povýšeny na superuzly • organizace sítě a komunikace mezi komponentami přenesena na superuzly Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 6/41 Peer-to-peer systémy Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 7/41 Peer-to-peer systémy Bezpečnost • v K-S modelu je za bezpečnost zodpovědný server • v P2P systému je zodpovědnost rozložena mezi peery - nutnost komplexnějších bezpečnostních protokolů Spolehlivost • K-S systém je závislý na běhu serveru - single point of failure • P2P systém je do velké míry redundantní - jednu funkcionalitu poskytuje zároveň více peerů Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 8/41 o autonomní senzory schopné vzájemné komunikace o cíl: měřit fyzikální a chemické veličiny na rozsáhlém území • požadavek na škálovatelnost na velká území vylučuje „drátové" sítě • často spojované s ovládacími prvky Příklady: o monitoring znečištění ovzduší • sledování šíření lesních požárů • detekce narušení hlídaného prostoru • inteligentní budovy, monitoring struktury staveb • sledování stavu zemědělských ploch • ... Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 9/41 Bezdrátové ser • velmi malé a jednoduché • omezené zdroje energie, výpočetní síla a úložná kapacita • napájení z baterie, nebo získávají energii z prostředí • velké množství, pokrývají potenciálně rozlehlá území • schopné komunikace mezi sebou • převážně datové trendy s nízkou frekvencí Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 10 / 41 Síť • decentralizovaná • samoorganizující mechanismy pro správu • značně homogenní, malý počet hraničních (sběrných) uzlů Řešené problémy: • rozmístění senzorů: deterministické/nedeterministické, (semi)autonomní • směrování dat • sběr a distribuce dat z/do sítě • fůze senzorů: robustnost skrze redundanci Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 11 / 41 Je třeba brát v potaz: • energetickou náročnost algoritmů • cílem je zachovat síť co nejdelší dobu funkční • nejkratší cesta vs. energeticky nejlevnější cesta • zátěž je třeba rozkládat průběžně mezi jednotlivé uzly • nespolehlivost senzorů i komunikace • poškození, ztráta napájení senzorů nesmí vyřadit celou síf • selhávající uzel se může chovat jako záškodník • fúzované uzly se musí „dohodnout" na společné hodnotě Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 12 / 41 Si Sociologické pojetí: • skupiny definované vzájemnými propojujícími vztahy • přátelství, obchodní styk, příbuzenské vztahy, společné zájmy... • znázorňována jako graf Sociální síťování jako služba: • webová aplikace reflektující sociální sítě z reálného světa • umožňuje aktivní vytváření nových sítí Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 13 / 41 Si Analýza grafu sociální sítě: • vzdálenost dvou uzlů - teorie šesti stupňů odloučení • rozklad na komponenty - sociální skupiny • studium šíření informací - epidemiologické metody • egocentrická analýza - sociální kapitál jedince • ... Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 14 / 41 Si Historie • první snahy již od počátku internetu: Usenet, ARPANET • 90. léta - zájmové komunity: geocities.com, classmates.com ... • nová generace: SixDegrees.com (1997), Friendster (2002), Myspace (2003), Linkedln (2003), Facebook (2004) Chara kteristika • uživatelé vytvářejí a udržují svůj profil = soubor osobních informací • uživatelé definují uni/bilaterální vztahy • uživatel může prohlížet a procházet svůj seznam kontaktů a do jisté míry i propojení mezi ostatními Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 15 / 41 Si Niche Communities • některé sociální skupiny jsou i v reálném světě uzavřené • reflektováno v síťovacích službách: uzavřené skupiny, definování okruhů kontaktů... Bezpečnost a ochrana soukromí • kontrola toku osobních informací • rozdělení dat na soukromá a veřejná • měnící se pravidla stěžují kontrolu Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 16 / 41 typy • zvuk • obraz • haptika zpracování • akvizice • uchovávání • prezentace atyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních techn • Podélné mechanické vlnění v látkovém prostředí (vzduch), které je schopno vyvolat sluchový vjem. • Jakožto vlnění podléhá běžným fyzikálním jevům • odraz, ohyb, difrakce • Vnímání zvuku - složitý proces, závislý na mnoha faktorech, pro který zatím nebyla vytvořena uspokojivá teorie Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 18 / 41 frekvenční rozsah • vnímaný rozsah kolem 20 Hz až 22 kHz • s rostoucím věkem horní hranice výrazně klesá dynamický rozsah • rozdíl mezi nej hlasitějším a nejtišším vnímatelným zvukem • uprostřed slyšitelného frekvenčního pásma asi 120 d B • na okrajích pásma je mnohem menší, rozlišování frekvence • schopnost rozlišit frekvence tónů • u každého člověka jiná a frekvenčně závislá • uprostřed slyšitelného frekvenčního pásma vyšší než na okrajích pásma Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 19 / 41 frekvenční maskovaní • schopnost odlišit dva frekvenčně blízké tóny • jeden tón může potlačit slyšitelnost jiného, současně znějícího tónu • maskovací schopnosti závislé na • frekvenci maskujícího a maskovaného tónu • frekvenční vzdálenosti obou tónů • šířkou kritického pásma • využívané v některých kompresních algoritmech (MP3, Vorbis nebo ATRAC) časové maskování • potlačení slyšitelnosti méně hlasitého tónu po hlasitém • potlačení tichého tónu předcházejícího maskovacímu tónu Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 20 / 41 • akvizice zvuku • diskrétní reprezentace spojitého zvukového vlnění • zpracování diskrétních zvukových dat • analýza zvuku za použití psychoakustických modelů • použití zvukových filtrů: ekvalizace, odstranění šumu a echa apod. • datová komprese o uložení na datový nosič, pevný disk apod. • přenos po síti Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 21 / 41 A/D převodník • typicky zvuková karta v PC ale i jiná zařízení (mobilní telefon, PDA, MP3 přehrávač) vzorkování • odebírání vzorku signálu v definovaných časových intervalech (vzorkovací frekvence) o převádí spojitý časový průběh signálu na diskrétní reprezentaci kvantování • diskrétní reprezentace hodnoty intenzity zvuku • 1 bit odpovídá přibližně 6 dB Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 22 / 41 Akvizice zvuku - vzorkování Akvizice zvuku - kvantování vzorkovací frekvence a kvantování v praxi • 8 kHz, 8 bitů na vzorek - telefony • 11 kHz - lidská řeč • 22 kHz - kvalita odpovídající audiokazetě • 44.1 kHz - CD • 48 kHz, 96 kHz, 192 kHz, 24 bitů na vzorek - DVD • 64 bitů na vzorek - použití v sonarech Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 25 / 41 • analogový signál —> vzorkování —> kvantování —> PCM • datové toky • 8 kHz x 8 b x 1 kanál = 64 kbps • 192 kHz x 24 b x 2 kanály = 9000 kbps • použití: digitální telefonní linky, CD, DVD audio, DVD • běžně implementované v HW Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 26 / 41 CD audio • Red book audio standard (Philips a Sony v roce 1980) • 2 audio kanály • vzorkovací frekvence 44.1 kHz, 16 bitů na vzorek, PCM • detekce a oprava chyb • ochrana proti kopírování porušuje red book standard DVD audio • vysoce větný (hi-fi) formát • mnoho možných konfigurací adio kanálů (1.0 až 7.1) • oproti CD: větší vzorkovací frekvence, více bitů na vzorek • maximální možný bitrate pro všechny kanály je 9.6 Mbps Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 27 / 41 • ztrátový kompresní mechanismus, ISO/lEC standard v roce 1991, první rozšířená implementace Fraunhofer society v roce 1994 • komprimuje PCM audio v poměru přibližně 1:11 • použití psychoakustického modelu • zahazuje části signálu hůře rozeznatelné pro lidské ucho • podle charakteru signálu (vážná hudba, metalový koncert, ...) vybírá nejpodstatnější frekvenční pásma • komprese signálu: • komprese probíhá ve frekvenční doméně • nelineární kvantování PCM frekvenční filtry kvantování kódování ~x.- formátování proudu dat MP3 psychoakustický _ _ I model Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 28 / 41 MPEG-I Layer II • DVD, DVB-T, interně v rádiích • sub-band kódování audia: • v časové doméně • Signál se rozdělí na 32 frekvenčních pásem, na základě psychoakustického modelu se některá zahodí a ostatní se komprimují samostatně. Vorbis • opensource obdoba MP3 • pokročilejší kvantování, redukce šumu na základě statistických měření Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 29 / 41 AAC o technologický nástupce formátu MP3 • silné využití psychoakustických modelů • samoopravné kódy • modulární kódování • paleta profilů pro různé třídy signálů • umožňuje dosáhnout lepších výsledků při současném snížení bitrate • až 48 kanálů, téměř libovolné vzorkovací frekvence AC3 • aka Dolby Digital • až 8 kanálů, pevný bitrate • srovnatelný s MP3 Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 30 / 41 Windows Media Audio (WMA) • podpora DRM (Digital Rights Management) • paleta kodeků pro různé účely (hlas, ztrátové/bezztrátové,...) • kvalita srovnatelná s MP3 Speex • opensource ztrátový formát určený pro kompresi řeči • pro samohlásky vyšší bitrate, pro sykavky nízký • vzorkovací frekvence 8 kHz, bitrate 2 kbps až 44 kbps • robustní proti výpadkům během přenosu Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 31 / 41 RealAudio • proprietami formát RealNetworks vhodný pro streaming • bitrate 6 až 176 kbps, optimalizace na řeč, hudbu, dolby surround • obálka pro celou řadu kodeků FLAC • opensource bezztrátový formát • kódování s celočíselnou přesností eliminuje chyby při zaokrouhlování • libovolná vzorkovací frekvence • kvantování vzorku 4-32 bity • kompresní poměr 20-30% ve srovnání s PCM Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 32 / 41 Světlo • elektromagnetické vlnění s velmi úzkou šířkou spektra (viditelné světlo) odražené od objektů v okolí a dopadající na na světlocitlivě buňky sítnice oka Vnímání obrazu • obrazová paměť • člověk nevnímá obraz kontinuálně ale v „kvantech" • obrazový vjem jsme schopni zpracovat přibližně každých 60 ms • oko nevnímá všechny složky obrazu stejně (nejcitlivěji jas) • oko nevidí přirozeně zcela ostře o mozek má tendence si domýšlet části vjemu na základě zkušeností Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 33 / 41 vzorkovaní: rozdělení obrazu při akvizici na jednotlivé body (vzorky) SDTV formáty • rodina standardů popisující rozlišení a framerate videa • PAL: 720 x 576 obrazových bodů, 25 fps • NTSC: 720 x 480 obrazových bodů, 29.97 fps HDTV formáty • udává se v počtu řádků v rozlišení • progresive frames (p) nebo interlaced fields (i) • 1080i: 1920 x 1080 (30i, 29,97i) • 720p: 1280 x 720 (60p, 59.94p, 30p, 29.97p, 24p, 23.976p) Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 34 / 41 1920 x 1080 Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 35 / 41 o počet obrazových snímků za sekundu • nejstarší technologie začínaly na 6 - 8 snímcích za sekundu • v současnosti jsou nej používanější hodnoty 25 fps (PAL), 29.97 fps (NTSC) a 24 fps (klasický film) • lze se setkat i s jinými hodnotami (např.: 23.976 fps) • pro dosažení iluze pohybu je třeba alespoň 10 fps • psychologická hranice skutečně použitelné iluze pohybu je spíše 12.5 fps • větší počet snímků za sekundu pomáhá skrývat nedokonalosti komprese Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 36 / 41 Videokamery • Analogové (čtvercové pixely), digitální (DV) - PAL,NTSC • HDTV Analogové grabovací karty • podpora formátů PAL/NTSC • HW podpora kódování videa (MPEG2) HDTV akvizice • obrovské datové toky (1.5 Gbps pro 1080i HDTV video) Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 37 / 41 MPEG • 3 typy snímků • I frame - Intrapicture, referenční snímek • P frame - Predicted, rozdíl oproti předchozímu snímku • B frame - Bidirectional predicted, interpolace mezi předchozím a následujícím snímkem • rozklad obrazu do makrobloků • B frames - motion vector změna v rámci makrobloků oproti předchozímu snímku Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 38 / 41 MPEG-2 • podporuje kódování interlaced videa • MPEG-2 kódování není optimalizované pro bitrate nižší než 1 Mbps • několik profilů rozdělených do úrovní podle komplexity komprese • Typické použití: DVD, DVB, HDV, HDTV MPEG-4 • celá rodina různých standardů • definuje obálkové formáty, audio a video formáty, titulky, interaktivní prvky (DVD menu) Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 39 / 41 DV • není zatížený licenčními poplatky • použití ve spotřební elektronice (digitální kamery, některé DVD rekordéry apod.) • pevný datový tok 25 Mbps Theora • opensource návrh i implementace • přímá konkurence pro MPEG-4 kompresní mechanismy • obsahuje pouze I a P frames Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 40 / 41 • „obalují" vlastní data a uchovávají případná metadata AVI (Audio Video Interleave) • obálkový formát MS z roku 1992 • nepodporuje titulky a moderní kodeky MOV • obálkový formát pro QuickTime • jedna nebo více stop pro audio, video, efekty nebo text Matroska • opensource návrh obálkového formátu, vystavěný na binárním ekvivalentu XML (EBML) • rychlé procházení audiem nebo videem (seek) • implementuje menu jako u DVD, podpora pro streaming Luděk MatyskaPřednášející: Eva Hladká (Fl I PB001: Úvod do informačních technologií podzim 2011 41 / 41