Ergonomie softwaru Hana Bydžovská Osnova přednášky ergonomie jako věda ergonomie práce s počítačem ergonomie softwaru působení softwaru na člověka požadavky na software nežádoucí prvky 2 Ergonomie pojem vznikl z řeckých slov ergon = práce a nomos = zákon či pravidlo věda zabývající se optimalizací lidské činnosti, a to zejména vhodnými vlastnostmi produktů cílem je, aby se používané produkty co nejlépe člověku přizpůsobily pro ergonomii byla ustanovena Mezinárodní ergonomická asociace a v rámci Evropy Federace evropských ergonomických společností Ergonomie práce s počítačem práce s počítači je velmi namáhavá mentálně, ale svým způsobem i fyzicky nedodržování hygieny práce a ergonomie obecně významně ovlivňuje produktivitu práce EPP11111 Ergonomie práce s počítači https://is.muni.cz/auth/predmety/predmet.pl?id=48813 4 Ergonomie softwaru Jaký software bude vyvíjen? Pro koho bude určen? Jaké technologie bude využívat? Jaký design bude aplikace mít? Jak se bude ovládat? Jaké bude rozmístění a funkcionalita jednotlivých prvků na obrazovce? 5 Specifikace softwaru 6 Specifikace softwaru jaký sw se bude vyvíjet? co se od programu očekává? kdo ho bude používat? pochopení uživatelů a jejich úloh 7 Omezení uživatelů systém neumožňující měnit velikost okna aplikace systém postavený na nadstandardních technologiích základní nástroje (HTML, CSS) => maximum uživatelů JavaScript, Flash => omezení uživatelů  náhrady, pokud uživatel nemá tyto komponenty povolené  ošetření chyb pro různé prohlížeče 8 Podpora pro handicapované schválena novela zákona o informačních systémech veřejné správy Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR http://www.sons.cz 9 Podpora pro handicapované nevidomí nepoužívají monitor, ale především hlasové čtečky a braillské řádky obrázky musí mít alternativní text místo klikacích obrázků musí být uveden seznam odkazů vstupním zařízením je pro ně především klávesnice, nikoli myš 10 Podpora pro handicapované barvoslepí orientují se podle tvarů slabozrací zvětšování obrazu či kontrastu barev 11 Podpora pro handicapované sluchově postižení náhrada zvuku textem pohybově postižení vstupní zařízení klávesnice poruchy učení a soustředění jednoduché a srozumitelné texty vhodné členění a strukturování textu krátké a jednoznačné věty 12 Důležité vlastnosti softwaru funkčnost dobrý design volba správného ovládacího zařízení dosažitelnost voleb strukturování a rozložení jednotlivých prvků intuitivnost , přehlednost a dobrá nápověda rychlost automatizace 13 Design individuální, závislé na osobní zkušenosti, pohlaví, kulturních zvyklostech atd. vnímání barvy vzniká v lidském mozku oko slouží jako čočka, která rozkládá vlnovou délku světla schopnost vidět a vnímat barvy je složitým jevem, v němž se setkává fyzika s biologií 14 Lidské oko Sítnice  jemná několikavrstevná blána  vlastní smyslové buňky sítnice tyčinky a čípky. Tyčinky  rozlišují pouze odstíny šedi  citlivější na světlo, čímž umožňují vidění za šera Čípky  umožňující barevné vidění (modrá, zelená a červená) 15 Barvy ovlivňují chování, pocity i nálady mají emociální vliv na člověka tóny blížící se červenému konci spektra => zvyšují citové napětí barvy blížící se fialovému konci spektra => spíše uklidňují člověk upřednostňuje barvy v závislosti na pohlaví, kulturním prostředí, národnosti, náboženství, věku, politické nebo sociální příslušnosti 16 Barvy Teplé barvy Žár, oheň, teplo, slunce, léto Vystupují z plochy, opticky zvětšují prostor, rozjasňují náladu Studené barvy Chlad, vodní hladina, zima, led Modrá, zelená, fialová Ustupují do pozadí, barva dálek, neznáma 17 Barvy 18 Barvy Estetický účinek, ale i další funkce Navození určité nálady Posílení identity stránek či firmy Podpora použitelnosti zvýrazněním struktury stánky a navigačních prvků Upozornění na důležité informace Komplexní pojetí barevnosti stránek je náročný, tvůrčí úkol 19 Barvy Omezený počet barev, max. 6 Čím víc barev, tím je stránka méně přehledná Asociace barev Funkční vztahy – odkazy stejnou barvou Různý vkus => více barevných schémat (IS MU, Atlas) 20 Barvy 21 Barvy a pohlaví 22 Tvary 23 Tvary Čtverec oblíbený tvar mužů Trojúhelník Výstraha Kruh oblíbený tvar žen Křivky a křivoplochy oblíbené u mužů i žen 24 Tvary 25 Tvary 26 Ovládací zařízení Klávesnice textové editory používání klávesových zkratek Myš grafické aplikace  ikony  přesouvání objektů, zoom, …  nedostatkem je velké množství panelů  rozdělení činnosti mezi tlačítka 27 Intuitivnost programu snadná orientace intuitivnost ovládání přehlednost, srozumitelnost přiměřené množství možností pojmenování tlačítek – jasné a výstižné výrazné a nezaměnitelné ikony dodržování tradičních archetypů nápověda a tooltipy 28 Grafické prvky vizuální hierarchie prvků členění textu dbejte na posloupnost v budoucnu vykonávaných úkonů okna stejného typu zobrazovat na stejném místě funkce  seskupovat do nabídek neumožnit výběr tlačítek, která nejsou momentálně k dispozici 29 Odezva a čekání odezva pokud se stránka načítá, uživatel musí vědět, že se něco děje – progressbar uživatel musí vědět, co se děje nebo co se stalo  informace o chybách, upozornění, potvrzení činnosti 30 Odezva a čekání estetika úvodní animace animace a grafické efekty při spuštění některých funkcí funkčnost nesmí ustoupit estetice 31 Automatizace automatizace programu je velmi důležitá možnost volby je nutná - žádná automatizace + přiměřený stupeň  - absolutní automatizace 32 Shrnutí Není důležitá pouze funkčnost programu, ale také jeho design, rychlost, uspořádání a ovládání. 33