Dialogové systémy •Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů •Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro nezkušené a hendikepované uživatele •Usnadňují pronikání IT do rozvojových zemí C:\Users\xplhak\Desktop\OPVK_MU_rgb.tif Principy DS •Komunikace mluvenou řečí •Multilingualita •Inteligentní dialogové strategie •Adaptace na uživatele •Schopnost učit se a přizpůsobovat •Zohledňují osobnost a emoce uživatele Výhody DS •komunikace mluvenou řečí je tradiční a pro člověka nejpřirozenější způsob komunikace; •volná komunikace, snadné ovládání •eliminace chyb, vzniklých porušením pravidel komunikace v klasických komunikačních modulech • AI, Turingův test, konverzační programy (Chatterbots) • •1950 Alan Turing "Computing Machinery and Intelligence " – Turingův test •Joseph Weizenbaum ELIZA1966 •PARRY (1972) •…. Eliza •ELIZA (1966) autor J. Weizenbaum •Program se pokoušel imitovat psychoterapeuta •člověk s počítačem komunikoval prostřednictvím textového vstupu/výstupu, komunikace však probíhala v přirozeném jazyce (v angličtině). Chatterbots •Simulační konverzační systémy •Výrazně vyžívají pattern-matching •Techniky a zdroje odvozené z empirického přístupu k NLP (rozsáhlé korpusy, heuritiky …) Turingův test, Loebnerova cena •2K – 3K pro nejlepší chatterbot •100K – Turing test •Turingův test = námitky •relevance •embodied AI Expertní systémy •Expertní systémy (DENDRAL, INTERNIST a další), pracují s reprezentacemi znalostí expertů. •Diagnostický expertní systém MYCIN, vyvinutý pod vedením E. Shortliffa. Systém integroval reprezentace znalostí infekčních nemocí ve formě faktů a inferenčních pravidel. Testování systému potvrdilo shodu expertů se systémem zhruba ve třech čtvrtinách případů. • • Zpětná vazba v DS •Zajišťuje kontrolu uživatele nad zadávanými údaji a zvyšuje robustnost dialogových systémů •Snižuje riziko chyb a nedorozumění Sumarizující zpětná vazba (summarizing feedback) •U: [během dialogu zadá informace] •S: [v momentě, kdy informace vytváří souhrnný celek, tyto informace souhrnně rekapituluje] Grafická podpora dialogu v přirozené řeči – Talking Heads, konverzační avatar (multimodální syntéza řeči) Holger (Center for Speech Technology, Sweden) C:\###_vyuka\prednasky_ds\Holger.gif C:\###_vyuka\prednasky_ds\holgerwir.jpg August C:\###_vyuka\prednasky_ds\August.gif Olga C:\###_vyuka\prednasky_ds\olgacol.jpg C:\###_vyuka\prednasky_ds\olgawir.jpg Hry http://www.snappygamer.com/wp-content/uploads/2008/11/avatars.jpg Modely DS a řízení dialogu Modely DS •Konečně-stavový model •Model na bázi rámců •Model na bázi agentů Konečně-stavový model DS •Struktura je representována konečným automatem (konečným orientovaným grafem) s případným využitím proměnných, •Příp. dialogové strategie jsou representovány pomocí Mealyho automatu •Push-down automaty •Turingovy stroje •HMM •… Model na bázi rámců •V rámci jednoho “stavu” systém vyplňuje příslušný „formulář“ = rámec. Sloty, tj. políčka formuláře, mohou být vyplňovány v různém pořadí – smíšená iniciativa. Model na bázi agentů •Využívání metod AI •“Agenti” mohou vlastní model chování a mohou reagovat na osobnost a emoce uživatele a učit se. Komunikace •Interface pro mobilní telefony •Multilinguální podpora telefonní sítě •Inteligentní počítačové telefonní ústředny • Doprava •Informace a zajišťování jízdenek a letenek •Letadlové, letištní, lodní a vlakové DS Zdravotnictví •První pomoc při diagnostice problémů •DS pro pacienty •Podpora dokumentace •Vyhledávací systémy Asistivní technologie •Nevidomí •Hluchoněmí •Mentálně postižení •..jinak postižení •DS pro podporu programování DS pro IT •Operační systémy počítačů, handheldů a speciálních zařízení •DS pro programování •DS pro vývoj DS DS pro vědecký výzkum •Knihovní DS •Vyhledávání referencí a citací •Inferenční a verifikační systémy pro exaktní obory Asistivní technologie •Nevidomí •Hluchoněmí •Mentálně postižení •..jinak postižení •DS pro podporu programování Právní obory •Vyhledávací a dotazovací systémy •Právní expertní systémy Vojenství •DS pro podporu velení •DS pro simulaci vojenských operací •DS pro komunikaci v extrémních situacích • Banky, burzy, peněznictví •DS pro bankovní operace •DS pro burzovní operace •Poradní systémy A další … •Inteligentní byt (prostor) •Podpora sportu •DS proti závislostem •Obchodní DS •Podpora obchodích politických jednání •…. A mnoho dalších možností • •