Charakteristické rysy dialogových systémů

  • Převládající řečová komunikace.

    • Problémy s rozpoznáváním řeči - řešení:

      • omezení problémové domény

      • gramatiky pro rozpoznávání řeči.

    • Bývá doplněna o vstup pomocí:

      • DTMF - telefonní aplikace

      • klávesnice - webové aplikace komunikující dialogem v přirozené řeči.

  • Tendence ke komunikaci přirozenou řečí s co nejmenšími omezeními.

    • Vede na rozpoznávání plynulé řeči.

    • Řešení problémů (viz rozpoznávání plynulé řeči) - např. omezením množiny akceptovaných promluv pomocí gramatik.

  • Snaha o co největší efektivitu a optimalitu komunikace.

    • Změny dialogové strategie v závislosti na zkušenostech uživatele - lze odhadnou z průběhu komunikace:

      • zkušený uživatel - průběh dialogu určuje spíše uživatel

      • nezkušený uživatel - DS se snaží uživatele co nejvíce vést a poskytovat mu co nejvíce nápovědy.