Helena Palátová Seminář z asistivních technologií Mýty  Nevidomí lidé vidí jen tmu.  Všechny handicapované osoby žijí s handicapem od narození.  Slabozraký se časem stane úplně slepým.  Používáním se zrak slabozrakému člověku ještě víc kazí.  Kdo chodí s bílou holí (příp. kdo nosí černé brýle), je slepý. Druhy postižení  různá závažnost  vrozené × získané  základní rozdělení:  Mentální  Tělesné  Smyslové  Zrakové  Sluchové  Řeči  Kombinované Vrozené vady  Ovlivňují vývoj dítěte od samého začátku  Vývoj za ztížených podmínek  Omezený přísun podnětů potřebných k vývoji  Ztížený sociální kontakt s vrstevníky  Omezené podmínky pro schopnost učit se Získané poruchy a postižení  Vznik  Náhlý (úraz, dopravní nehoda)  Pozvolný (degenerativní onemocnění) Vyrovnání se  trvalá závislost na druhých, ztráta fyzické zdatnosti, vzhled, …  popření, hněv, emoce strachu, pocity viny, úzkosti nebo výskyt depresivních symptomů, pocity méněcennosti  rodina, prostředí  přijetí, pochopení a podpora  motivace, smysl života Komunikace s handicapovanými  Nebát se komunikovat s nimi  Ohleduplné zacházení  Výhodou je informovanost o typu postižení  Vyvarovat se  předpojatosti, předsudků, úšklebků, štítivosti, nevhodných poznámek  lítosti  Udržovat oční kontakt  Mluvit k postiženému, i když má doprovod  Dát si pozor na srozumitelnost  Jednat úměrně věku, ne mentalitě  Jednat vlídně a klidně, přirozeně Zrakově postižení  Jednejte s nimi jako s normálními lidmi  Formulace typu: „Dlouho jsme se neviděli!“ „Na viděnou!“  Slovní popis situace (činnosti), komentovat to, co dělám  Představte se, podání ruky při pozdravu  Podávejte informace o dění kolem  Jednejte s klientem a ne s jeho průvodcem  Zajistěte přijatelné zvukové prostředí  Nesnažte se něco před ním skrývat  Všímejte si překážek, hlaste schody apod.  Vyvarujte se soucitu  Nebojte se témat, jako je vnímání barev, snů  Dopravní prostředky  Peníze Sluchově postižení  Vyslovujte zřetelně  Mluvte pomalu  Mějte obličej na světle, aby klient mohl odezírat  Užívejte jednoduché věty  Ptejte se a ujišťujte se, zda vám klient rozumí  Kontrolujte (uvědomujte) si svůj neverbální projev  Buďte trpělivý Mentálně postižení  Stejný přístup jako k ostatním předchozím  Úcta, respekt  Užívejte jednoduché a jasné formulace, minimalizace odborných výrazů a cizích slov  Opakování a ujištění se, zda vás klient pochopil  Přizpůsobit komunikaci tíži intelektovému postižení  Nejednat s ním jako s dítětem  Jednat s klientem a ne s jeho průvodcem  Trpělivost a tolerance Tělesně postižení  Pozorně vnímejte a sledujte handicapovaného  Předpokládejte, že se jedná o inteligentního člověka  Věnujte mu čas  Nestůjte nad ním  Dodržujte běžné konvence, jednejte s nimi jako s ostatními  Nevytýkejte mu skutečnosti, které nedokáže stejně ovlivnit  Zajistěte bezbariérový přístup Etická a právní oblast  Ochrana  před zneužíváním, pohrdáním, ponižováním, či ponižujícím jednáním  Deklarace Práva tělesně a duševně postižených  vychází z deklarace lidských práv  postihuje oblast sociální  právo na hospodářské zajištění a přiměřený životní standard  právo na odpovídající zaměstnání  právo na kvalifikovaného opatrovníka Neziskové humanitární organizace, nadace, sdružení  Tyfloservis  SONS – Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR  Česká unie neslyšících  Svaz neslyšících a nedoslýchavých  Svaz tělesně postižených v ČR  Česká asociace paraplegiků  Asociace vozíčkářů  Unie ROSKA v ČR  Nadace Olgy Havlové – Výbor dobré vůle  Humanitární akce – Světluška, Pastelka, Svátek s Emilem, Paraple Děkuji za pozornost!