Stejně si dáte řízek Uživatelský výzkum a testování v Seznamu Martin Kopta Uživatelský výzkum v Seznamu Proč v Seznamu děláme uživatelský výzkum Jaké druhy výzkumu realizujeme Proč uživatelský výzkum Nové příležitosti Prostor pro vznik konkurenční výhody Omezování vícenákladů na opravu chyb Druhy výzkumu Kvalitativní × kvantitativní Formativní – definuje problém Generativní – hledá možná řešení Evaluační – ověřuje předpoklady Formativní výzkum Výzkum trhu Etnografie pozorování – stínování deníky kontextové dotazování Dotazníková šetření Skupinové rozhovory Hloubkové pohovory Generativní výzkum Kniha přání Knowledge Café Critical Incident Analysis Context of Use Analysis Card Sorting (open) Evaluační výzkum Card Sorting (closed) Product Reaction Cards Five Secods Test Feedback Surveys Uživatelské testování eyetracking neuromarketing Uživatelské testování v Seznamu Formy uživatelského testování Kdy, kde, kdo, co, s kým, za kolik Postup uživatelského testování Formy testování Laboratorní Vzdálené Terénní Moderované Nemoderované Kdy, kde, kdo, co, s kým, za kolik Kdy testovat Když má respondent čas V co nejrannějším vývojovém stádiu Opakovaně, pravidelně Kdy testovat Sezení trvá 40 až 90 minut facilitace 10 minut scénáře 20 až 40 minut řízený pohovor 10 až 40 minut Rekrutace trvá 2 až 7 dnů Příprava scénáře 1 den (+ schůzka se zadavatelem) Kde testovat Prostředí odpovídající běžnému kontextu užívání Laboratoř + observatoř Zvukově odstíněné místnosti Kdo se účastní testování Respondent (účastník) Facilitátor (hostitel) Moderátor (nezainteresovaná osoba) Pozorovatelé (zainteresované osoby) Co je předmětem testování Testovat lze už od první skicy (wireframe, prototyp, beta verze webu, konkurence, původní web) „Lepší dobrý wireframe, než zabugovaná beta.“ — Lukáš Marvan Ujistěte se, že web funguje (VPN, Private domains…) Co je předmětem testování Setkává se mentální model uživatele s realitou? Orientuje se uživatel v rozhraní? ergonomie přístupnost Jsou srozumitelné texty? Dává uživateli smysl posloupnost úkonů? Nezajímá nás marketing ani bugy. S kým testovat 3 až 8 respondentů Zkušenosti a dovednosti blízké cílové skupině uživatelé služby rekrutovaný panel kamarádi a kolegové kolemjdoucí (metoda Hallway) Za kolik Dobrý pocit Drobný dar (pozvání na kávu, propagační předmět) Finanční odměna (obvykle 500—1500 Kč za sezení) Postup uživatelského testování Před testem Přivítat respondenta Nabídnout občerstvení Vysvětlit podstatu testu Spustit nahrávání Nechcete se na něco zeptat? Po testu Chcete nám ještě něco říci? Byl test v pohodě? Chcete se na něco zeptat? Poděkování + odměna Krátké zhodnocení Výstupy z testování Nenahráváme video ani audio Pořizujeme textové poznámky Vyhodnocujeme průběžně po každém sezení Zápis na maximálně dvě strany Řešitelská schůzka během pár dnů Co číst Steve Krug: Rocket Surgery Made Easy Mike Kuniavsky: Observing User Experience Tak určitě! Martin Kopta