SEO Jarda Hlavinka Informační architekt internet. portálů Kapitola 0 - FAQ A ty seš jako kdo? • Jaroslav Hlavinka (@neologyc) • Informační architekt internetových projektů – optimalizace všech služeb Seznam.cz – Firmy, zboží, sAuto, sPráce, sBazar a sPousta jiných webů • Kdysi Ataxo, H1.cz Kdy tohle skončí? Asi za 100 minut, až řeknu: – „Nudné“ nutné základy o SEO – Jak fungují vyhledávače? – Jak děláme SEO v Seznamu? – Jak analyzuji web? – a nakonec pár rad Přestávky? • Nebudou, sorry.  Dotazy? • Ptejte se hned, ale ne na každou blbost  • „Složitější“ dotazy odpovím později. Vlak mi jede až někdy po třetí, tak je času dost  Kapitola 1 - „Nudné" nutné základy o SEO Search Engine Optimization • nalezitelnost obsahu webu kdekoliv na internetu, ale především ve fulltextových vyhledávačích – to má největší přínos SEO je jeden ze zdrojů návštěvnosti webu • zpětné odkazy • PPC • SEO • přímé návštěvy • kampaně • affiliate Plní takto přivedení uživatelé cíle webu? • Web jim musí něco nabídnout – být zajímavý – být konkurenceschopný – být první, nebo nejlepší – mít dobré UX a jasný cíl SEO v kostce • Co lidé hledají? • Vytvoříme na tyto fráze stránku (IT a SEO) • Hlavní fráze v TITLE a obsahu (IT a SEO) • Prolinkujete (IT a SEO) • Získáváte zpětné odkazy SEO a marketing • Obecně – pokud o vás jde na internetu slyšet a jste vidět, tak máte i lepší výsledky v SEO – korelace mezi marketingem, brand buildingem a SEO. Kapitola 2 – Jak fungují vyhledávače? Historie • SEO včera • SEO dnes ráno • SEO 3.0 (už tam jednou nohou jsme) Jak vyhledávače fungují? • crawler • indexer • učící data a kalibrátoři • položení a rozklad dotazu • výpočty relevance a řazení, rozhodovací stromy • výdej výsledků Vyhledávače v ČR • fulltextové: – search.seznam.cz (cca 45%) – google.cokoliv (cca 45%) – zbytek – Bing, Centrum s Google, ICQ (cca 10%) • jiné vyhledávače: – facebook.com – twitter.com – zboží.cz – firmy.cz – mapy.cz – ... Jak sledovat trendy ve vyhledávačích? • testujte sami • ověřujte testy jiných – SEOmoz • blogy Google Inside Search a Fulltext Seznam • nápovědy vyhledávačů • patenty u Google • stav SERP na konkurenční fráze „půjčky“, „povinné ručení“ a naopak málo konkurenční fráze Kapitola 3 – Jak děláme SEO v Seznamu? SEO v Seznamu 1. Uživatel 2. Uživatel 3. Uživatel 4. Obchodní a jiné cíle webu 5. SEO Jak na SEO u běžících webů Seznam.cz? 1 • Pochopení cílů webu • Analýzy • Nastavení KPI • Strategie, prioritizace problémů • Školení administrátorů • Úpravy podle analýz a priorit • Test před a po spuštění Jak na SEO u běžících webů Seznam.cz? 2 • Získávání odkazů • Sledování stavu • Reportování • Rozšiřování obsahu • Konzultace Jak na SEO u nových webů a velkých redesignů? • Dostat se do projektu co nejdříve • Pak je to stejné jako u běžícího projektu 2 „typy“ SEO v Seznamu 1. SEO Basic 2. SEO Advanced Kapitola 4 – Jak analyzuji web? Analýza hledaných klíčových slov • Co lidi hledají? • Proč to hledají? • Relevantní fráze – splní cíle webu? • Kde získat fráze? • Nástroje na vyhodnocení • Jaký je výstup? • IA, copywriter, vzory a doporučení pro vytváření obsahu, titulků a popisků Analýza technických faktorů webu • překážky v indexaci • onpage faktory – obsahové faktory – technické faktory – optimalizace SERP • offpage faktory • zakázané techniky Překážky v indexaci • JavaScript, Flash • závislost obsahu na nastavení na straně uživatele • na stránku nevedou odkazy • špatné nastavení čehokoliv • prasácký HTML kód • nestálá URL • Anti-DDOS • uspíšení indexace? Onpage faktory – obsahové faktory • Textový obsah stránky • Titulek • Informační architektura • Interní odkazy • Nadpis H1 • Obrázky, videa a jiný typ obsahu Onpage faktory – technické faktory • Duplicity, podobný obsah • Přesměrování 302/301 • formát URL • sitemap.xml, robots.txt Onpage faktory – optimalizace SERP • Rich Snippet – mikrodata a struktura obsahu • Snippet – meta description • Osnovy • Universal search • Hinty Offpage faktory • Odkazy a zmínky • CTR ze SERP Offpage faktory – ideální odkaz • na navštěvované stránce • přímý a vedoucí na správnou URL • s klíčovým slovem v anchor textu • z tematicky podobné stránky • v textu obsahu • dofollow • permanentní Zakázané techniky • schované odkazy, texty • klamné přesměrování JavaScriptem • různý obsah pro různé user-agenty Analýza odkazového profilu • MajesticSEO, Google Webmaster Tools • kde vedou odkazy a jak jejich sílu po webu dále distribuovat? Jak získávat odkazy? • V Seznamu zatím „nezískáváme“ odkazy, odkazy přibývají samy, kvůli přidané hodnotě webů – odkazy z jiných služeb – aplikace – přidaná hodnota služby – návody – affiliate – partnerství – PR, brand building Největší SEO potíže Seznamu • Absence unikátního obsahu • JavaScriptové aplikace Kapitola 5 – Pár rad Co udělat jako inhouse SEO konzultant? • Poznejte cíle, potřeby a možnosti webů • Bavte se s důležitými lidmi – produkťáci, šéfové • Dostaňte se co nejdříve do procesu tvorby webu • Získejte co nejdříve dobrou reputaci • Školte, upravujte procesy a vytvářejte manuály • Komunikujte, komunikujte, komunikujte Jak na SEO vydělat? • Tvorba aplikací pro usnadnění práce – MajesticSEO, SEOmoz, Collabim, Screaming Frog • Vlastní weby • SEO konzultace Které nástroje pomohou? • Google Webmaster tools • Google Analytics • Google Refine • MajesticSEO, Ahrefs • Collabim Závěr Co jsme si řekli? • Jak fungují vyhledávače? • Jak dělat dlouhodobé SEO? • Jak analyzovat weby? • Nějaké fintičky a rady Otázky? Nemáte? Báječně  Díky za pozornost! Jaroslav Hlavinka – www.jarynoviny.cz