IV064 Informační společnost 21. října 2013 Změny firemních struktur Použití administrativních informačních systémů • vyžaduje přizpůsobení organizace • není to jen problém úředníků a sekretářek • také problém vedoucích pracovníků • nové pracovní postupy • nové struktury Střední úroveň řízení • bez motivace k dynamice nebo pružnosti • celoživotní zaměstnání • přizpůsobení organizační kultuře • dlouhodobě ohroženi IT nejvíce • nepřinášejí invenci ani originalitu Úpadek středních řídících pracovníků • informační systémy používané jako nástroj zlepšení řízení • informační systémy nahrazují střední řídící pracovníky v jejich úloze zpracování informací • neschopnost rychlého přizpůsobení byrokratických struktur • potřeba flexibility Poruchy organizačních struktur Typické příznaky zahrnují: • pomalost rozhodování • stížnosti zákazníků i pracovníků • vázne předávání informací uvnitř • problémy, které vyžadují multifukční, nasazení nejsou řešitelné Nehierarchické struktury • zpravidla jsou velmi těžko přijímány • odpor k odstraňování jistot • ztráta kariérního postupu („žebříku“) • nejistota o tom, kdo je váš nadřízený • zvýšená odpovědnost Samo zploštění struktury nestačí! Potřeba síťových organizací • globální dosah • lokální odpovědnost • rychlost změn • cena pracovní síly Typické rysy • radikální decentralizace • vysoká úroveň vzájemné provázanosti • náročná vzájemná očekávání • transparentní standardy výkonnosti • distribuované vedení • odstraňování vnitřních hranic Celkové důsledky Eliminace tradičních pracovních zařazení: • tovární operativy • písařek a kancelářských pracovníků • středních úrovní řízení Možné problémy • Nebezpečí vytváření třídní struktury s částmi postavenými mimo. • Ohrožení kariérního postavení a obecných možností uplatnění pro pracovníky v administrativě a velkých společnostech. • Potřeba nových organizačních systémů. Sítě založené na důvěře • Zabezpečené transakce • Efektivní síťová infrastruktura • Virtuální sítě se doplňují s reálnými fyzickými kontakty (podpora důvěry) Snižování transakční ceny • Cena za uskutečněné transakce klesá • Možnost převedení transakční ceny z vnitřních nákladů společnosti na síť zákazníků • Otevřené komunikační systémy • Modularizace • Větší kontakt se zákazníky/dodavateli, větší míra průhlednosti kontaktů Infrastruktura rozšířeného podniku Měnící se struktura firem • Struktura společností určována transakčními náklady • Organizační struktura doplňuje tržní ceny • U jednoduchých transakcí (dodej zboží) je cena efektivně určena trhem • U komplikovaných transakcí (vyhodnocení efektivity práce nebo kvality zboží, kontraktační mechanismy) je cena lépe dána netržními mechanismy (např. vedením, dozorem či koordinací) • Sítě s velkou měrou důvěry umožňují vyšší podíl tržních mechanismů i uvnitř velkých firem (D. Mankin, S. Cohen, T.K. Bikson: Teams and technology, 1996) Měnící se struktura firem - 2 Firma se stabilní hierarchickou strukturou Měnící se struktura firem - 3 Překryvná struktura umožňující částečné sdílení kapacit Měnící se struktura firem - 3 Ad hoc vytvářené síťové struktury Organizace industriálního a informačního období • Důraz na měřitelné výstupu • Vysoká specializace • Individuální zodpovědnost • Jasně diferencované a rozdělené organizační pozice, role a odpovědnost • Lineární myšlení od vstupu k výstupu • Důraz na strategické problémy • Diversita dovedností • Týmová zodpovědnost • Maticové nebo síťové uspořádání – pružná pozice, role a zodpovědnost • Holistická perspektiva (Clarke a Cleggs, 1998)