Standardy projektového řízení  Project Management Body of Knowledge  Aktuálně pátá verze  Zaštítěn Project Management Institute (PMI)  V ČR Česká komora PMI  Partner Studentského klub projektového řízení  Rozšířen hlavně v USA  U nás především firmy vlastněné americkými společnostmi  1 standard, stejný pro všechny země „Standard pro řízení většiny projektů po většinu času napříč různými druhy průmyslu“  Procesy, nástroje a techniky projektového řízení  Konkrétní postupy  Procesně orientovaný  Univerzální – ne pouze IT  Letos rozšíření speciálně pro projekty vývoje SW  Software Extension To The PMBOK Guide 5th Edition  Ve spolupráci s IEEE Computer Society  6 úrovní certifikace  Certified Associate in Project Management (CAPM)  Project Management Professional (PMP)  Program Management Professional (PgMP)  PMI Agile Certified Practitioner (PMI-ACP)  PMI Risk Management Professional (PMI-RMP)  PMI Scheduling Professional (PMI-SP)  7. se chystá (rozbíhá se pilotní testování)  Portfolio Management Professional (PfMP)  Vzájemně nenavazují, nezávislé  Prerekvizity  Předchozí zkušenosti (klidně tisíce hodin)  Vzdělání (VŠ)  Odborné kurzy  Certifikace  Multi-choice test –  Obsahuje mj. scénáře, situace  Anglicky, 200 otázek/ 4 hodiny  Další rozvoj  Rozšiřování profesních zkušeností – online reporty  Re-certifikace  Identifikace požadavků  Cílení na potřeby zainteresovaných stran  Efektivní komunikace se zainteresovanými stranami  Řízení zainteresovaných stran s ohledem na požadavky a výstupy projektu,  Balancování projektových omezení  Rozsah, kvalita, čas, rozpočet, zdroje a rizika  47 procesů  Univerzální (ne jen IT)  Konkrétní postupy  Rozděleny do:  10 znalostních oblastí  5 skupin:  10 oblastí, 3 skupiny  Základní funkce – naplnění cílů samotného projektu  Řízení rozsahu  Řízení času  Řízení nákladů  Řízení kvality  Podpůrné funkce – zprostředkování dosažení cílů  Řízení lidských zdrojů  Řízení komunikace  Řízení rizik  Řízení obstarávání  Řízení zainteresovaných stran  Řízení integrace - průřezová oblast, koordinuje ostatní  Řízení integrace Podpůrné funkce Základní funkce Řízení rozsahu Řízení času Řízení nákladů Řízení kvality Řízení lidských zdrojů Řízení komunikace Řízení rizik Řízení obstarávání Nástrojeatechniky Řízení integrace projektu Řízení zainteresovaných stran  Zahájení  Plánování  Vykonání  Ukončení  Monitorování a kontroly  Nejsou striktně časově odděleny - prolínání Zahájení Ukončení Plánování Vykonání Monitorování a kontroly  Rozběhnutí nového projektu či fáze  Definování rozsahu, zdrojů  Identifikace zainteresovaných stran  Rozdělení do fází  Schválení  2 procesy:  Vytvoření zadávací listiny projektu  Identifikace zainteresovaných stran  Určení celkového rozsahu a výstupů  Stanovení potřebných aktivit  Největší skupina – 24 procesů  Vytvoření plánu řízení projektu, Určení rozsahu, Vytvoření WBS, Definování aktivit, Odhad zdrojů pro aktivity, Vytvoření harmonogramu, Určení rozpočtu, Identifikace rizik, …  Samotná práce na projektu a naplnění cílů projektu  Koordinace zdrojů a zainteresovaných stran  Integrování  Aktivity stanovené projektovým plánem  Možnost aktualizací a změn   procesy změn, rizik a příslušných reakcí  8 procesů:  Zajištění kvality, Řízení projektového týmu, Řízení komunikace, …  Sledování, revidování a regulace průběhu a výkonu projektu  Identifikace a inicializace potřebných změn  Zachycení a ošetření odchylek průběžným monitorováním  Řízení změn, korelace aktivit s plánem  Kontrola projektu jako celku  11 procesů  Monitorování a kontrola práce na projektu, Kontrola časového plánu, Kontrola nákladů, Kontrola rizik, …  Finalizace aktivit  Potvrzení korektního ukončení projektu/fáze  Součástí může být např. akceptace, revize projektu, …  Administrativa  Archivace dat, ukončení smluvních závazků, …  2 procesy  Uzavření projektu/fáze  Uzavření obstarávání  A guide to the project management body of knowledge: (PMBOK guide). Fifth edition. Newtown Square: Project Management Institute, Inc. 2013. ISBN 978-1-935589-67-9.  ČESKÁ KOMORA PMI. Certifikace. Stránky České komory PMI [online]. 2013, verze 08 Březen 2013 [cit. 2013-03-12]. Dostupné z: http:/​/​www.pmi.cz/​index.php/​cs/​professiona l-development/​certification.html Standardy projektového řízení  PRojects IN Controlled Environments  Původně pro projekty v IT (zajištění kvality)  Dnes využita univerzálně  Zastřešena Office of Government Commerce  Z Velké Británie  Rozšířena v Evropě a hlavně v Británii  U nás - dceřiné společnosti britských firem  Robustní a promyšlený způsob řízení projektů všech velikostí  Základ – best practices v IT  Důsledně procesně orientovaný (rozdíl proti PRINCE1)  Komplexní aparát  Komponenty  Kontrolní mechanismy  Konkrétní projektové dokumenty  3 úrovně certifikace  Foundation  Zná principy metodiky, je schopen s ní efektivně pracovat  Practitioner  Pokročilá znalost aplikace PRINCE2  Professional  Expert, schopen řídit projekty napříč všemi aspekty  Vzájemně navazují  Nutné mít vždy předcházející stupeň  Možnost re-certifikace  Nevyžaduje kurz – možnost samostudia  Nemá prerekvizity kromě návaznosti stupňů  Foundation  Multi-choice test, min. 50%  Practitioner  Objektivní test (jako psychologické testy – rychlé krátké „automatické“ odpovědi), min. 55%  Professional  Týmová projektová case study - posouzení 19 individuálních kritérií výkonu  Smysl řízení = Kontrola šesti aspektů úspěšnosti projektu:  Náklady  Čas  Kvalita  Rozsah  Rizika  Přínosy  Základní schéma  Cyklus Plan – Delegate – Monitor – Control  8 hlavních procesů  Hlavní prvek řízení projektu  Dále rozděleny na podprocesy  8 komponent  Oblasti pokrývajících jednotlivé části projektového řízení  3 skupiny technik  Využívány při procesech  Popis zahrnuje  Základní principy procesu  Podklad pro proces  Kontext  Ve kterém proces probíhá  Samotnou definici  Přehled procesu  Škálovatelnost  Odpovědnost za proces  Kritéria  Ovlivňující úspěch či neúspěch  Další potřebné informace, tipy a triky z praxe, …  8 hlavních procesů  Začátek projektu  Inicializace projektu  Plánování  Řízení projektu  Kontrola  Realizace  Vymezení projektu  Uzavření projektu  Rozděleny na další pod-procesy   Celkem 45 procesů  Účelně sdružují procesy dle oblasti projektového řízení  8 komponent  Business Case  Organizační řízení  Plánování  Nástroje kontroly  Řízení rizik  Kvalita v projektovém prostředí  Řízení konfigurace  Řízení změn  Postupy „krok po kroku“  Konkrétní vybrané techniky vhodné pro realizaci procesů dle PRINCE2  3 skupiny:  Produktové plánování  Plánování podle druhu produktu  Kontrola kvality  Řízení změn  Včetně jejich identifikace  BENTLEY, C. PRINCE2 pro řízení malých podniků. Překlad Michal PŮDA. Praha: EuroAnalysis s.r.o. 2010. ISBN 978-80-254- 7236-1. Kniha je v souladu s revizí PRINCE2: 2009.  APM GROUP LTD. Official PRINCE2® Website [online]. 2013 [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http:/​/​www.prince-officialsite.com/ Pro dnešek víc než dost.