 Association for the advancement of Cost Engineering International (AACE)  Australian Institute of Project Management (AIPM)  English Association of Project Managers (APM)  Association for Project Management Group (APMG)  …  Vlastní přístupy, postupy, návody, …  Vlastní certifikace (AACEI, AIPM)  U nás nemají tak silnou pozici  Většina u nás nemá oficiální zastoupení  Problémy se získáním certifikací  IT projekty – vývoj SW  Výhodné pro projekty:  Vágně definované  S vysokým počtem změn  S „fuzzy“ požadavky  Typicky:  Iterativní  Plánování výsledku, ne aktivit  Týmová samo-organizace  Např. Scrum  PMI zavádí i agilní řízení  Včetně možnosti certifikace (PMI Agile Certified Practitioner)  IPMA je kompatibilní s agilními přístupy  Není metodikou, ale souhrnem kompetencí  Zmíněno i v knize Projektový management podle IPMA  PRINCE2 oficiálně agilní přístup nemá  Jen neoficiální návody  ČSN EN ISO 9004 – Řízení udržitelného úspěchu organizace - Přístup managementu kvality  Systémy managementu jakosti – 9000, 9001, 10005, 10006, 10007, 10012  ČSN EN ISO 21500 Návod k managementu projektu  …  České varianty mezinárodních norem  Většinou jde o doporučení  Nezávislé na komplexnosti, velikosti, trvání a prostředí projektu Standardy projektového řízení  Nejsou v přímém rozporu  Lze využít jeden jako hlavní a ostatní pro doplnění  Některé nejsou kompletní – doplnění vyžadují  Organizace spolupracují  Převody mezi standardy  Usnadnění dalších certifikací PMI IPMA Organizace Jedna centralizovaná Řada národních organizací Znalosti Celosvětově stejné Národní odlišnosti Procesy Kompetence Není metodologie Není metodologie Nepopisuje chování Věnuje se chování Certifikace Celosvětově stejné Národní odlišnosti Dominantní v USA Rozšířena v Evropě, Indii a Číně Zkoušky Nižší – jen test Vyšší – navíc rozhovor Nižší – test + příklady Vyšší – navíc rozhovor PMI PRINCE2 Znalosti 10 znalostních oblastí 8 komponent Procesy Procesy Obsahuje HR management Nepokrývá oblasti zaměřené na řízení osob Není metodika Metodika Pohled projektu Pohled businessu Zaměření na stakeholdery Zaměření na produkty Certifikace Dominantní v USA Dominantní ve Velké Británii Nutno prokazovat aktivitu Re-certifikace Bez návazností Vzájemně navazují Zkoušky Vyžadují prerekvizity Bez prerekvizit IPMA PRINCE2 Znalosti Kompetence Procesy Není metodika Metodika Věnuje se behaviorálním kompetencím Nepokrývá oblasti zaměřené na řízení osob „Průvodce, rádce“ Strukturovaná metoda Zaměření na rozsah práce Zaměření na produkt Certifikace Národní odlišnosti Celosvětově stejné Rozšířena v Evropě, Indii a Číně Dominantní ve Velké Británii Bez návazností Vzájemně navazují Zkoušky Vyžaduje prerekvizity Bez prerekvizit  Výhody  Hodnoceno lidmi, ne jen PC  Zahrnuje behaviorální a kontextové kompetence  Bez jazykových bariér – angličtina nebo mateřský jazyk  Nezávislá na konkrétních kurzech  Silná v Evropě  Certifikáty C a výš prokazují nejen znalosti, ale i praktické dovednosti  Nevýhody  Odlišnosti mezi jednotlivými státy  Časově náročné – nutná praxe a kurzy  Malá hodnota v USA  Obecné – nenavazuje na žádnou metodologii  Cena  Výhody  Základní zkoušky jen PC test  Lze získat velmi rychle  Celosvětově stejná  Silná pozice v USA  Reporty aktivity  Nevýhody  Zaměření na znalosti a zkušenosti, neřeší chování  Jen PC část – chybí osobnostní složka  Jen v angličtině  Výhody  Rychlá – stačí týden  Vysoká úspěšnost absolvování  „Nutnost“ ve Velké Británii  Flexibilní, škálovatelná a detailní metodologie  Malé požadavky na zkušenosti  Silná ve veřejném sektoru  Nevýhody  Slabá pozice v USA  Netestuje znalosti řízení, ale znalosti metodiky  Návaznost certifikací PMI IPMA PRINCE2 Znalosti +++ +++ + Metodologie + + +++ Procesy +++ + +++ Jednání + +++ +  Neexistuje univerzálně lepší nebo horší  Vhodnost záleží na kontextu  Cena  Zvyky, předpisy organizace  Platnost  Způsob aplikace  Země  Potřeby organizace  Časová náročnost  Oblast působení  Jazyk  …  U nás má silnou pozici IPMA  Ideál – vlastní zkušenosti  Pro Interim Project  Vychází ze struktury zprávy o projektu pro certifikaci stupně B  Česky:  http://www.ipma.cz/web/certifikace/certifikac e-stupne-B.php  http://www.ipma.cz/web/files/informace-prozadatele-stupne-B-2013.pdf (str. 13)  Anglicky  http://www.ipma.cz/web/certification/level- B.php 1. Úvod 2. Okolnosti 3. Zákazník 4. Cíle projektu 5. Role a odpovědnosti 6. Tým 7. Anatomie projektu 8. Řízení projektu 9. Důležité aspekty 10.Výsledek 11.Analýza 12.Získaná zkušenost 13.Rady do budoucna 14.Přílohy 1. Úvod  Co, kdy a kde se stalo projektem 2. Okolnosti  Pozadí vzniku projektu  Proč bylo nezbytné k projektu přistoupit  Podílníci projektu (jestliže jste zde měl svůj podíl, tak jaký) 3. Zákazník  Charakteristika zákazníkovy organizace  Mechanismus reportingu (jak jste řídil reporting k zákazníkovi) 4. Cíle projektu  Co bylo záměrem  Jaké výstupy z pohledu ceny, času a kvality byly předpokládány  Jak jste ovlivňoval stanovení cílů, akceptační kritéria, cenu, čas a kvalitu výstupů, včetně jejich splnění 5. Role a odpovědnosti  Důraz položit na Vaši roli, odpovědnost a pravomoc (byly dostačující?) 6. Tým  Kdo byl součástí, jak byl tým sestaven (Vámi nebo jste se podílel/nepodílel) a řízen 7. Anatomie projektu  Hlavní vlastnosti nebo části projektu, organizace a časový plán 8. Řízení projektu  Proces řízení (jak jste řídil projekt?) včetně podpůrné technologie užité pro koordinaci, komunikaci, sledování a řízení (z Vašeho pohledu, pravomocí a odpovědnosti – co se Vám podařilo, nepodařilo) 9. Důležité aspekty  Co bylo (bylo-li vůbec) odlišného nebo významného na popisovaném projektu se zaměřením na novost či neobvyklost řešení  Proč byl projekt považován za důležitý nebo hodný zvláštního zřetele (podařilo se Vám něco nového prosadit či zrealizovat?) 10.Výsledek  Nakolik se přiblížily výsledné hodnoty hodnotám plánovaným  Do jaké míry bylo nutno modifikovat původní hodnoty, proč a jak jste postupoval? 11.Analýza  Kritické faktory úspěchu, vysvětlení odchylek, nepředvídané události a jejich zvládnutí (jaké techniky a nástroje jste využil, jak byly/nebyly úspěšné?) 12.Získaná zkušenost  Jaké poučení si mohou jiní odnést Ze Zprávy o projektu a způsobilosti a zkušenosti projektového manažera (Vaše poznání a zkušenosti) 13.Rady do budoucna  Jaká část projektu, procedura, apod. by byla provedena jinak nebo změněna se znalostí závěrů zprávy (Vaše doporučení)  Přílohy:  Logický rámec projektu a WBS projektu – nebudou-li zahrnuty přímo do hlavního textu zprávy, tabulky, grafy atd. Kdo nesouhlasí, má smůlu.