O □ O □ O " o □ o □ o MASARYKOVA UNIVERZITA □ O L O □ O □ O il o □ o □ o DODODODODODOD ODODODODODODO □ ODODODODODOD O O O <> r ^ o c o o o <> o o J O O O <> <> o0 o o o o o o <> q o ' o o _<> c-» O c o o o _° ^ o O O O o O O o o o<> o° o° o o~o , o o o o o manuálOI designmanuál jednotného vizuálního stylu O O ^ ^ o O ^ o o o o Q O 0 manuálOI designmanuál jednotného vizuálního stylu designmanuál aplikací jednotného vizuálního stylu designmanuál pro tvorbu tiskových zpráv designmanuál univerzitního časopisu muni.cz designmanuál pro tvorbu webové prezentace designmanuál pro tvorbu orientačního systému manuál02 manuál03 manuál04 manuál05 manuál06 Obsah 0.01 0 Úvod ...............................................1 0.01 Obsah ........................................1 0.02 Vysvětlivky, kontakty.............................2 0.03 Úvodní slovo ...................................3 1 Znak Masarykovy univerzity.........................5 1.01 Znak Masarykovy univerzity, historie .................6 1.02 Ochranné pole znaku.............................7 1.03 Tvarové varianty znaku ...........................8 1.04 Barevné varianty znaku ...........................9 1.05 Umístění znaku na podkladech.....................10 1.06 Velikosti znaku a použití..........................12 1.07 Znaky fakult - přehled ...........................13 2 Barevnost..........................................15 2.01 Základní barevná škála...........................16 2.02 Použití barev ..................................17 2.03 Barvy fakult...................................18 3 Typografie.........................................19 3.01 Písmo jednotného vizuálního stylu ..................20 3.02 Doplňková a náhradní písma ......................22 3.03 Použití písem ..................................24 3.04 Pravidla sazby..................................25 4 Grafické konstanty.................................27 4.01 Přehled grafických konstant.......................28 4.02 Použití znaku ..................................29 4.03 Pruh prvků....................................30 4.04 Umístění znaku na pruhu.........................31 4.05 Znak a název jednotky...........................32 4.06 Použití pruhu prvků, znaku a názvu .................34 4.07 Příklady kompozičních řešení......................36 Systém jednotného vizuálního stylu.................39 5.01 Představení systému.............................40 5.02 Příklady použití.................................42 6 Datová příloha manuálu............................45 6.01 Použití datové přílohy............................46 6.02 Rejstřík datové přílohy ...........................47 6.03 Datový nosič...................................49 7 Struktura manuálů .................................•">-; 7.01 Struktura manuálů ..............................52 Poznámky.....................................53 manuálOI ÚVOD ► OBSAH 0.02 Vysvětlivky, kontakty Vysvětlivky ► Designmanuál jednotného vizuálního stylu Masarykovy univerzity obsahuje několik druhů ikonek, které by vám měly pomoci v orientaci při práci s datovou přílohou manuálu. ^Ěl informace, doporučení a tipy k datovým přílohám název adresáře či podadresáře, kde naleznete příslušné soubory Q název konkrétního souboru s případnými variantami typů souboru & tipy a doporučení k práci na aplikacích vizuální komunikace i velmi důležité upozornění nebo upozornění na nějaký problém [ A I B I C ] vyjmenování možných variant v názvu uložených souborů Kontakty ► Jednotný vizuální styl fakulty není uzavřenou a statickou záležitostí, ale stále znovu a znovu se projevuje v nejrůznějších aplikacích. Technicky ani systémově není možné pokrýt všechny možnosti, varianty a případy použití jednotného vizuálního stylu. Nenajdete-li tedy dostatečně jasnou odpověď na otázky spojené s řešením vašeho konkrétního úkolu nebo budete-li chtít vaše řešení zkonzultovat či se jen ujistit o jeho správnosti, rád vám poskytnu svůj názor či radu. Za váš zájem vám předem děkuji. El Pavel Jílek, EXACTDESIGN cid .m u@exactdesign .cz www.exactdesign.cz ÚVOD ► VYSVĚTLIVKY, KONTAKTY manuálOI Úvodní slovo 0.03 Úvodní slovo ► Designmanuál jednotného vizuálního stylu Masarykovy univerzity je určen k definici, pochopení a zejména správné aplikaci jednotného vizuálního stylu. Snad poslouží všem, kteří se jakkoliv podílejí na vizuální prezentaci Masarykovy univerzity. Vizuální styl definovaný v tomto manuálu byl vytvořen s cílem posílit identifikaci a prezentaci univerzity navenek i směrem dovnitř a prezentovat základní vlastnosti a pozice univerzity. Jednotný vizuální styl byl vytvořen s důrazem na jednotící tvář univerzity s výrazným zaměřením na vnitřní strukturu univerzity a vnitřní vztahy, které se snaží prezentovat navenek systémem jednotného vizuálního stylu. Základní myšlenkou vizuálního stylu je sloučení tradice a dynamiky zaměřené do budoucnosti. Tato základní myšlenková osa je podpořena dalšími příklady slučování zdánlivých protikladů pod jednou střechou univerzity. I přes mnohá opakování pojmů „jednotný", „sjednotit" je další nosnou myšlenkou jednotného vizuálního stylu osobitost a diferenciace, která je nepostrad atelná pro prezentaci tak významných a odlišných subjektů, jakými jsou v rámci univerzity jednotlivé fakulty či odborná pracoviště. Proto je navržen systém jednotného vizuálního stylu, který umožňuje na základě jednoduchých prvků shody a jejich mutací vystavět osobité a odlišné vizuální styly jednotlivých subjektů, aniž by zanikla jednotící linie základu, z něhož vychází. Věřím, že manuál jednotného vizuálního stylu bude dobrým, praktickým a pochopitelným vodítkem pro všechny, kteří budou vytvářet jednotlivé aplikace vizuální komunikace Masarykovy univerzity. Přeji vám v tomto úsilí zdar a radost. Pavel Jílek, EXACTDESIGN manuálOI ÚVOD ► ÚVODNÍ SLOVO úvod manuálOI 1 Znak Masarykovy univerzity 1.01 Znak MU, historie 1.02 Ochranné pole znaku 1.03 Tvarové varianty znaku 1.04 Barevné varianty znaku 1.05 Umístění znaku na podkladech 1.06 Velikosti znaku a použití 1.07 Znaky fakult - přehled manuálOI znak masarykovy univerzity 1.01 Znak Masarykovy univerzity historie Znak Masarykovy univerzity ► Znak Masarykovy univerzity je základním stavebním kamenem jednotného vizuálního stylu. Je také původní součástí, která byla do zde definovaného vizuálního stylu převzata beze změn. Znak Masarykovy univerzity je výrazně kruhového tvaru, tvoří jej kompozice iniciál „U" a „M" provedené tahem s kruhovým tvarem stopy (tuto kompozici v designmanuálu nazýváme značkou). Latinský název univerzity „UNIVERSITAS MASARYKIANA BRUNENSIS" je vysázen do kruhu kolem značky. Historie znaku Masarykovy univerzity ► Znak vznikl v roce 1991 na základě návrhu, který zvítězil v soutěži vypsané univerzitou. Autorem znaku je akademický malíř Ivan Štrouf. V průběhu používání znaku a zejména zaváděním výpočetní techniky do grafické tvorby došlo k drobným změnám konkrétní podoby znaku. Současná podoba znaku Masarykovy univerzity uložená v datové příloze designmanuálu je výsledkem pečlivé a podrobné rekonstrukce digitální definice znaku. V datové příloze je uložena v mnoha datových formátech vhodných pro nejrůznější použití. Ve všech aplikacích jednotného vizuálního stylu používejte výhradně soubory znaku uložené v datové příloze. Nikdy nepoužívejte starší datové a tvarové varianty znaku. ZNAK MASARYKOVY UNIVERZITY ► ZNAK MU, HISTORIE manuálOI Ochranné pole znaku 1.02 Základní ochranné pole ► Ochranné pole slouží k zajištění bezpečné čitelnosti a rozpozna-telnosti znaku Masarykovy univerzity. Vymezuje prostor, v němž se nesmí nacházet jiné grafické prvky vyjma těch, které se znakem přímo souvisí. Vzhledem ke kruhovému tvaru znaku je definován dvojí tvar ochranného pole, kruhový a čtvercový (viz náčrt a vysvětlivky.) Ochranné pole je uloženo v podobě objektu bez výplně v souborech označených „_pole". VYSVETLIVKY: A kruhové ochranné pole B čtvercové ochranné pole C ochranné pole pro umístění na podklad D kruh definující sazbu nápisu 1,5 x r Ochranné pole pro umístění na podklad ► Ochranné pole pro umístění na podklad definuje okrajové rozměry znaku a je jeho nedílnou součástí. Vymezuje plochu, kam nesmí zasahovat žádný grafický prvek a kde by měl být podklad rovnoměrný a celistvý, (viz dále 4.03) Ochranné pole pro umístění na podklad v podobě objektu bez výplně je pevnou součástí každého souboru a určuje také jeho rozměr tf^7 Soubory označené „_podklad" obsahují ochranné pole pro umístění na podklad s bílou, černou nebo modrou výplní. -A Ochranné pole značky ► Ochranné pole je definováno obdélníkem kolem značky (viz náčrt) a vymezuje prostor, v němž se nesmí nacházet jiné grafické prvky. Ochranné pole je uloženo v podobě objektu bez výplně ve všech souborech značky. manuálOI ZNAK MASARYKOVY UNIVERZITY OCHRANNÉ POLE ZNAKU 1.03 Tvarové varianty znaku Základní podoba znaku ► Základní varianta znaku Masarykovy univerzity je tvořena kompozicí iniciál „U" a „M", tzv značky, a latinského názvu univerzity „UNIVERSITAS MASARYKIANA BRUNENSIS" vysázeného do kruhu kolem kompozice písmen. Tato varianta je přednostní. Soubory se základní podobou znaku jsou označeny „znak_MU_". ff^7 graf_prvky/znak Značka Masarykovy univerzity ► Doplňkovou variantou znaku je pouze kompozice písmen „U" a „M". Tato varianta se používá pouze výjimečně v odůvodněných případech, zejména ve zhoršených reprodukčních podmínkách daných nejčastěji velikostí motivu a kvalitou reprodukční technologie. Soubory se zmenšenou podobou znaku jsou označeny „znacka_MU_". graf_prvky/znacka ZNAK MASARYKOVY UNIVERZITY ► TVAROVÉ VARIANTY ZNAKU manuálOI Barevné varianty znaku 1.04 Základní barevná varianta ► Modrý znak je základní a přednostní barevnou variantou, používá se na všech kontrastních podkladech. graf_prvky/znak D znak_MU_modry.eps [.tif I _RGB.ai, _RGB.emf, _RGB.tif] D znak_MU_modry_podklad.eps [.tif I _RGB.ai, _RGB.emf, _RGB.tif] Q znak_MU_P280.eps D znak_MU_P280_podklad.eps Jednobarevná (=černobílá) varianta ► Používá se pouze v případech ztížených reprodukčních podmínek, např. při jednobarevném tisku, kdy může mít znak i jinou barvu. V takovém případě je však doporučeno použít negativní variantu na tmavém podkladu. graf_prvky/znak D znak_MU_cerny.eps [.tif I _RGB.ai, _RGB.emf, _RGB.tif] D znak_MU_cerny_podklad.eps [.tif I _RGB.ai, _RGB.emf, _RGB.tif] Negativní (=bílá) varianta ► Negativní varianta se používá pro všechny podklady s dostatečným kontrastem umožňující bezpečnou čitelnost. Přednostně se negativní logo umísťuje na plochu modré barvy. graf_prvky/znak D znak_MU_bily.eps [.tif I _RGB.ai, _RGB.emf, _RGB.tif] ^ Pro lepší orientaci v barevných a datových variantách znaku a příslušných souborech použijte PDF s přehledem variant a jejich podrobným popisem. Q MU_znaky_prehled.pdf přehled barevných a datových variant znaku s popisem Barevné varianty značky ► Pro použití jednotlivých variant, tedy základní barevné, černé a negativní varianty, platí stejná pravidla jako u znaku univerzity. Ve všech souborech je definováno objektem bez výplně ochranné pole značky. ff^7 graf_prvky/znacka D znacka_MU_modra.eps [.tif I _RGB.ai, _RGB.emf] D znacka_MU_P280.eps Q znacka_MU_eps [.tif I _RGB.ai, _RGB.emf, _RGB.tif] Q znacka_MU_bila.eps [.tif I _RGB.ai, _RGB.emf, _RGB.tif] manuálOI ZNAK MASARYKOVY UNIVERZITY ► BAREVNÉ VARIANTY ZNAKU 1.05 Umístění znaku na podkladech i U ^ERS^, mm1*. m i w i w i li m ^ERS/\ r IMJ i ^ERS/\ ŕ t/5 ^BR^ ^BRS/^ lili ^ERS^ ^A^ ^1 ^BRS^. C/5 M, *Hna** ^4JVA^ podklad CMYK (100,0,0,0) podklad CMYK (100,70,0,0) podklad CMYK (0,100,100,0) podklad CMYK (0,40,100,0) podklad CMYK (0,0,100,0) ZNAK MASARYKOVY UNIVERZITY ► UMÍSTĚNÍ ZNAKU NA PODKLADECH manuálOI Umístění znaku na podkladech 1.05 m i m) i (im. Použití barevné varianty pro umístění na podklad ► Uvedené příklady ilustrují správné použití základní barevné varianty znaku a negativní varianty znaku na různých podkladech. Měly by usnadnit volbu správné varianty v konkrétním případě. Některé zde uvedené příklady nejsou jednoznačně určitelné, jsou u nich proto umístěny obě varianty znaku. V takových příkladech rozhoduje celkový kontext aplikace znaku a výtvarný záměr. ^ Pň umístění znaku univerzity na fotografický podklad je vhodné vybrat oblast fotografie, která bude podkladem znaku, tak, aby byla čitelnost znaku dostatečná, nebo tuto oblast upravit tak, aby se čitelnost znaku zlepšila. Doporučené je snížení kontrastu ostrých hran, rozostření, lokální zesvětlení či naopak ztmavení s pozvolným přechodem do neupravovaných částí fotografie. podklad CMYK (100,0,80,0) podklad CMYK (0,0,0,100) fotografický podklad manuálOI ZNAK MASARYKOVY UNIVERZITY ► UMÍSTĚNÍ ZNAKU NA PODKLADECH 1.06 Velikosti znaku a použití formát velikost znaku vizitka 20mm DL 23 mm A5 28 mm A4 33 mm Doporučená velikost znaku ► Použití velikosti znaku je ovlivněno funkčním a výtvarným záměrem, zásadně však souvisí s velikostí formátu konkrétní aplikace. V tabulce jsou uvedeny doporučené orientační hodnoty velikosti použitého znaku. ^7 V datových souborech je znak uložen ve velikosti 100 mm. tisk jednou barvou minimální velikost značky 1 1 Minimální velikost znaku ► Minimální velikost závisí na technických prostředcích reprodukce. V zásadě můžeme rozlišit 3 základní případy: tisk jednou (přímou) barvou, tisk soutiskem barev (CMYK) a prezentaci na obrazovce. Pod uvedenou hranicí by se znak univerzity v plné verzi neměl používat. V případě opravdu malého prostoru je možné použít značku univerzity. soutisk CMYK soutisk CMYK tisk jednou barvou prezentace na monitoru 20mm 20 mm 96 px Ml) 15mm 15mm 5mm 5mm ZNAK MASARYKOVY UNIVERZITY ► VELIKOSTI ZNAKU A POUŽITÍ manuálOI Znaky fakult - přehled 1.07 Právnická fakulta graf_prvky/fakulty/PF D znak_PF_fialovy.eps [+dalšG Lékařská fakulta D znak_PF_cerny.eps [+dalšG n '3 D znak_PF_bily.eps [+dalšG graf_prvky/fakulty/LF Q znak_LF_cerveny.eps [+dalšG Přírodovědecká fakulta Q znak_LF_cerny.eps [+další] Q znak_LF_bily.eps [+další] ff^7 graf_prvky/fakulty/PrF D znak_PrF_zeleny.eps [+další] Filosofická fakulta D znak_PrF_cerny.eps [+další] D znak_PrF_bily.eps [+další] l/3*^ graf_prvky/fakulty/FF Q znak_FF_modry.eps [+dalšG Pedagogická fakulta Q znak_FF_cerny.eps [+další] Q znak_FF_bily.eps [+další] Ě7 graf_prvky/fakulty/PdF Q znak_PdF_oranzovy.eps [+další] Q znak_PdF_cerny.eps [+dalšG Q znak_PdF_bily.eps [+dalšG manuálOI ZNAK MASARYKOVY UNIVERZITY ► ZNAKY FAKULT - PŘEHLED 1.07 Znaky fakult - přehled Fakulta ekonomicko-správní fr*"7 graf_prvky/falW I I IU.I I rapher Hans Eduard Meier, and issued in 1968 by the D. Stempel AG type foundry as their last hot metal type family. Meier used an unusual rationale in the design of this sans serif typeface; it has the shapes of humanist letters or oldstyle types (such as Sabon™ ), but with a modified monoline treatment. The original drawings were done in 1954; first by writing the letters with a brush, then redrawing their essential linear forms, and finally adding balanced amounts of weight to the skeletons to produce optically monoline letterforms. Meier wanted to subtly express the rhythmical dynamism of written letters and at the same time produce a legible sans serif typeface. This theme was supported by using a very slight slope in the roman, tall ascenders, terminals at right angles to stroke direction, caps with classical proportions, and the humanist style a and g. The original foundry metal type was digitized in 1989 to make this family of four romans and one italic. Meier completely reworked Syntax in 2000, completing an expanded and improved font family that is available exclusively from Linotype GmbH as Linotype Syntax™... AABCCDDEEEFGHIIJKLMNNOOPQRRSSTTUUOVvVXYYZZ aabccddeeefghifjklmnhoopqrfsstt uuuvwxyyzz 1234567890,. ;:?!&§(){}@u~ +-*/=*%%o$ Q\/ fl \j\ \t R OI Ct Syntax™ was designed by Swiss typographer Hans Eduard *~ J * ' *»^*>^ UV/IVJ Meier, and issued in 1968 by the D. Stempel AG type foundry as their last hot metal type family. Meier used an unusual rationale in the design of this sans serif typeface; it has the shapes of humanist letters or oldstyle types but with a modified... AABCCDDEEEFGHIIJKLMNNOOPQRRSSTf UUUVWXYYZZ aabccddeeefghifjklmnnoopqrrsstf uuuvwxyyzz 1234567890,.;:?!&§(){}@u~ +-*/=*%%»$ Syntd.X ltd.Hc 5yn£axTM was designed by Swiss typographer Hans Eduard Meier, and issued in 1968 by the D. Stempel AG type foundry as their last hot metal type family... AÄBCCDDEEEFGHlÜKLMNNOÖPQRRSSTfUÜÜ uuuvwxyyzz 1234567890,. ;:?!&§(){}@y~ +-*/=*%%o$ Syntax Black aÁBCČDĎEÉĚFCHIÍJKLMNŇOÓPQRŘSŠTŤUÚŮVWXYÝZŽ aábcčdďeéě fghiíjklmnňoópqrřsštťuúůvwxyýzž 1234567890,.;:?!&§(){}@P~ +-*/=*%%<>$ Bloky textu v prezentaci písma naznačují relativní rozsahy použití jednotlivých řezů. 20 PÍSMO A SAZBA ► PÍSMO JEDNOTNÉHO VIZUÁLNÍHO STYLU manuálOI Písmo jednotného vizuálního stylu 3.01 Univerzitní písmo Syntax ► Univerzitní písmo Syntax bylo pečlivě vybráno a je základním kamenem jednotného vizuálního stylu Masarykovy univerzity. Dává mu vysokou, zároveň však neokázalou, osobitost, a to i při použití minimálního počtu prvků jednotného vizuálního stylu. Písmo reprezentuje jak moderní vzhled, tak souvislost s historií. Kolmo zakončené tahy liter jsou inspirovány ryteckým a kamenickým zpracováním textů. ► Písmo Syntax patří ke zlatému fondu typografie. Z hlediska klasifikace se jedná se o lineární bezserifové dynamické písmo s nakloněnou osou a s kolmým zakončením tahů. Písmo Syntax vytvořil v roce 1968 švýcarský typograf Hans Eduard Meier, jako kovové litery pro německou písmolijnu D. Stempel AG. V roce 1989 byla písmová rodina digitalizována (obsahovala 4 rovné řezy a 1 skloněný řez), v roce 2000 bylo písmo Syntax autorem znovu digitálně vytvořeno a rozšířeno, exklusivně pro Linotype GmbH, nyní je pod názvem Linotype Syntax™ dostupné ve 30 řezech formou Linotype Platinum Collection. Písmo Syntax patří k velmi kvalitním, dlouhodobě oblíbeným a používaným písmům. V Evropě toto písmo často nalezneme v publikacích zaměřených na typografii a design. Písmo Syntax používají jako firemní písmo velké společnosti, které se prezentují jako moderní a dynamické, založené však na tradici a solidnosti (např. několik bank, finančních institucí, dopravních nebo farmaceutických společností). V České republice ovšem není toto písmo příliš známé a používané. Tím je ještě více podpořena míra osobitosti, kterou používání písma Syntax přináší vizuálnímu stylu Masarykovy univerzity v rámci českého vizuálního prostoru. ► Pro použití v rámci jednotného vizuálního stylu jsou naprosto dostačující 4 představené řezy z původní verze písmy Syntax. Při profesionálním zpracování tiskových materiálů, tzn. zpracování v grafickém studiu, nemůže být použito jiné písmo. tf^7 typografie/Syntax_nahledy Q Syntax_Roman.pdf- náhled písma Syntax Roman D Syntax_Bold.pdf- náhled písma Syntax Bold D Syntax_ltalic.pdf-náhled písmaSyntax Itálie D Syntax_Black.pdf - náhled písma Syntax Black manuálOI PÍSMO A SAZBA ► PÍSMO JEDNOTNÉHO VIZUÁLNÍHO STYLU 3.02 Doplňková a náhradní písma Garamond Light Claude Garamond (ca. 1480-1561) cut types for the Parisian scholar-printer Robert Estienne in the first part of the sixteenth century, basing his romans on the types cut by Francesco Griffo for Venetian printer Aldus Manutius in 1495- Garamond refined his romans in later versions, adding his own concepts as he developed his skills as a punchcutter. After his death in 1561, the Garamond punches made their way to the printing office of Christoph Plantin in Antwerp, where they were used by Plantin for many decades, and still exist in the Plantin-Moretus museum. Other Garamond punches went to the Frankfurt foundry of Egenolff-Berner, who issued a specimen in 1592 that became an important source of information about the Garamond types for later scholars and designers..In 1621, sixty years after Garamond's death, the French printer Jean Jannon (1580-1635) issued... AABCCDDEEEFGHIIJKLMNNOOPQRRSSTTUUUVWXYYZZ aabccdd'eeefghiijklmnnoopqrfsstfuuuvwxyyzz 1234567890,.;:?!&§()()@n~ +-7=*%%o$ Cril f*il TT1 O n Cl "R OO K" claude Garamond (ca. 1480-1561) cut types for the Parisian scholar- printer Robert Estienne in the first part of the sixteenth century, basing his romans on the types cut by Francesco Griffo for Venetian printer Aldus Manutius in 1495. Garamond refined his romans in later versions, adding his own concepts as he developed... AABCCDDEEEFGHIIJKLMNN06PQRRSSTTUUtjVWX5fYZZ aabccdd'eeefghiijUmnnoopqrfssriuuuvwxyyzz 1234567890,.;:?!&§0[]@(i" +-*/=*%%<>$ Garamond Bold aÁBCČDĎEÉĚFGHIÍJKLMNŇOÓPQRŘSŠTŤUÚŮVWXYÝZŽ aábcčdďeéě fghiíjklmn ňoópqrřsštťuúůvwxyýzž 1234567890,.;:?!&OU@+/=*%%o$ Bloky textu v prezentaci písma naznačují relativní rozsahy použití jednotlivých řezů. Doplňkové písmo Garamond Pro hladkou sazbu dlouhých textů, například dokumentů, zpráv či publikací, je vhodnější, vzhledem k čitelnosti, použít doplňkové patkové písmo Garamond. Jedná se o renesanční dynamickou antikvu legendárního francouzského písmotvůrce Claude Garamonda. Písmo. Toto písmo je pro hladkou sazbu mimořádně vhodné a patří mezi nejčitelnější, nejoblíbenější a nejpoužívanější písma. Je distribuováno v mnoha desítkách digitálních variant, v náhledech je prezentována doporučená distribuce společnosti Linotype s názvem ITC Garamond. Náhradní písma typografie/náhledy Náhled písma Garamond Q Garamond_l_ight.pdf Q Garamond_Book.pdf D Garamond_Bold.pdf Náhled písma Times New Roman D Tmes_New_Roman_Roman.pdf D Tmes_New_Roman_Bold.pdf Náhled písma Trebuchet Q Trebuchet_MS_Regular.pdf D Trebuchet_MS_Bold.pdf Náhled písma Arial D Arial_Regular.pdf D Arial_Bold.pdf ► Použití univerzitního a doplňkového písma je v kancelářské praxi často z technických důvodů nemožné. Pro takové případy jsou zvolena náhradní písma z běžně dostupných systémových písem (nejčastěji používaný operační systém Windows). Jako náhrada písma Syntax je definováno písmo Trebuchet MS dostupné ve čtyřech základních řezech. Jako náhrada písma Garamond pro běžnou sazbu textů je zvoleno běžně používané písmo Times New Roman. Jako poslední je uvedeno běžně používané písmo Arial. Je až poslední možností použití a lze jím nahradit Syntax nebo jej použít jako doplněk písma Times New Roman. ► Pro všechna uvedená písma lze samozřejmě použít skloněný vyznačovací řez. PÍSMO A SAZBA ► DOPLŇKOVÁ A NÁHRADNÍ PÍSMA manuálOI Doplňková a náhradní písma 3.02 Tr"^hl Ifh^T AA l R^OI 11 r\ r" The Trebuchet typeface family, like Verdana and Georgia, I I V,k-»UV-I IV, L. /YU '^UlUI was created for use on the screen. Designed and engineered in 1996 by Microsoft's Vincent Connare, it has a strong and unmistakable appearance. Borrowing elements from both the geometric and humanist classifications of sans serif type - Connare acknowledges the influence of designs as diverse as Gill Sans, Erbar, Frutiger, Akzidenz Grotesk and the US Highway signing system - Trebuchet infuses any page with energy and personality. Its letterforms, loosely based on sans serif typeface designs of the 1920s and 1930s, carry a large x-height and clean lines designed to promote legibility, even at small sizes... AABCCDDEEEFGHliJKLMNNOOPQRRSSTfUUClVWXYYZZ aabccdd'eeefghiijklmnnoopqrfsstt'uuuvwxyyzz 1234567890,.;: ?!aS(){}@u- +-*/=*%%„$ IrOhlJ^hot' AA^ ROlfl The Trebuchet typeface family, like Verdana and Georgia, v»w Y v lVJ Was created for use on the screen. Designed and engineered in 1996 by Microsoft's Vincent Connare, it has a strong and unmistakable appearance. Borrowing elements from both the geometric and humanist classifications of sans serif type... AABCCDDEEEFGHllJKLMNNOOPQRRSSTTUUUVWXYYZZ aabccdd'eeefghiijklmnnoopqrrsstt'uuuvwxyyzz 1234567890,.;:?!a§(){}.p ododiidodo g-c i o"a~ci □ ono □ p-a'o c 3 □ o □ b~S o Ď"o none dodododododod ododododododo dodododododod ododododododo DODODOgODOD ODODODODODODO DODODODODODOD ODODODODODODO DODODODODODOD MASARYKOVA UNIVERZITA vertikálně zarovnáno na střed 1/20 R (=5% R) ODODODODOnOnO 'MASARYKOVA UNIVERZITA PORADENSKÉ CENTRUM vertikálně zarovnáno na střed 1/20 R (=5% R) VYSVĚTLIVKY: A znak univerzity/fakulty B textové pole názvu organizační jednotky C dolní odsazení textového pole 5 % D ochranné pole znaku E odsazení textu od znaku dané okrajem ochranného pole GRAFICKÉ KONSTANTY ► ZNAK A NÁZEV JEDNOTKY manuálOI Znak a název jednotky 4.05 Umístění znaku a názvu ► Název organizační jednotky často doplňuje znak umístěný na pruhu prvků. Text zarovnaný doleva je umístěn na optický střed znaku. Technicky se toto řeší textovým polem [B], jehož výška odpovídá průměru znaku a ze spodní strany je nastaveno odsazení na 5 % výšky textového pole [C]. Text je vertikálně zarovnán na střed pole. Levý okraj textu respektuje hranici ochranného pole znaku, odsazení textu je tedy minimálně 1/4 průměru znaku [E]. Použití a sazba ► Název organizační složky by měl respektovat a zobrazovat organizační strukturu, uvedeny jsou tedy i složky nadřazené. Zvýrazněna je ta položka, která je z hlediska používání a prezentace nejdůležitější. ► Názvy organizačních složek jsou na prvních 3 úrovních (tedy univerzita, fakulta/ústav/pracoviště a odbor/katedra) vysázeny verzálkami. Použití normálního či tučného řezu je volitelné podle výtvarného záměru, odlišení organizačních složek (minimální je odlišení na úrovni velikosti písma) a technických možností reprodukce. Pro doplňující informace nebo podtitulek je možné použít skloněný řez [2]. MASARYKOVA UNIVERZITA Česká republika m MASARYKOVA UNIVERZITA REKTORÁT MASARYKOVA UNIVERZITA UNIVERZITNÍ CENTRUM TELČ MASARYKOVA UNIVERZITA PŘÍRODOVĚDECKÁ FAKULTA MASARYKOVA UNIVERZITA PŘÍRODOVĚDECKÁ FAKULTA KATEDRA MATEMATIKY manuálOI GRAFICKÉ KONSTANTY ► ZNAK A NÁZEV JEDNOTKY 4.06 Použití pruhu prvků, znaku a názvu MASÁM ► barevná reprodukce (nejčastěji přímá barva P280) MASAR MASÁM ► černobílá reprodukce 1 lifiH 1 f MASAR tů □ o no ŕ** MASAR GRAFICKÉ KONSTANTY ► POUŽITÍ PRUHU PRVKŮ, ZNAKU A NÁZVU manuálOI Použití pruhu prvků, znaku a názvu 4.06 VYSVĚTLIVKY: A D pruh+znak_MU_[ 11 D pruh+znak_MU_[ 11 13 13 15 15 I gray+modry.eps ]_CG3+P280.eps B D pruh+znak_MU_[ 11 D pruh+znak_MU_[ 11 pruh nastaven na přetisk 13 115 Lgray+modry.eps 13 I 15 ]_CG3+P280.eps nebo násobit C D pruh+znak_MU_[ 11 Q pruh+znak_MU_[ 11 13 13 15 15 Lgray+modry.eps ]_CG3+P280.eps D Q pruh+znak_MU_[ 11 13 15 l_bily_silna.eps E D pruh+znak_MU_[ 11 13 15 l_bily.eps F D pruh+znak_MU_[ 11 D pruh+znak_MU_[ 11 13 13 15 15 Lgray+bily.eps |_CG3+bily.eps G Q pruh+znak_MU_[ 11 13 15 LP280.eps H Q pruh+znak_MU_[ 11 13 15 LP280.eps 1 D pruh+znak_MU_[ 11 13 15 LP280.eps J D pruh+znak_MU_[ 11 13 15 l_bily.eps K D pruh+znak_MU_[ 11 13 15 l_cerny.eps L D pruh+znak_MU_[ 11 13 15 l_cerny.eps M D pruh+znak_MU_[ 11 13 15 l_cerny.eps E D pruh+znak_MU_[ 11 13 15 ]_CG3+P280.eps N D pruh+znak_MU_[ 11 13 15 l_bily.eps Název organizační jednotky ► Pokud je vedie znaku uveden název organizační jednotky, musí být vysázen ve stejné barvě jako znak univerzity (fakulty). Doplňující informace nebo odlišení například jazykové verze mohou být v jiném odstínu barvy nebo v barvě zcela odlišné. Síla obrysu prvků pruhu ► Pruh prvků, zejména obrysy jednotlivých prvků, jsou v přednostní barevné variantě poměrně nevýrazné. Důraz je kladen na celkový dojem pruhu, vnímání jednotlivých prvků má být až druhotné. V jednobarevných variantách je však nutné pro obrysy prvků použít mnohem kontrastnější linii. V takovém případě je pro zachování celkového dojmu obrys prvků přizpůsoben a výrazně ztenčen (šířka je 2/5 původní šířky, nejméně však 0,1 b). Jedná se tyto o soubory: D pruh+znak_MU_[ 11113 115 Lbily.eps Q pruh+znak_MU_[ 11113 115 LP280.eps D pruh+znak_MU_[ 11113 115 l_modry.eps D pruh+znak_MU_[ 11113 115 l_cerny.eps ► Zvláštním případem je bílá obrysová linka prvků pruhu. Je-li takový pruh umístěn na tmavém podkladu s vysokým kontrastem, jedná se o výše uvedený příklad zeslabení obrysu (soubor D pruh+znak_MU_11_bily.eps). Bílý pruh lze umístit ale i na světlý podklad [C], [I], [M] (nikoliv na velmi světlý podklad!!!). V takovém případě se nejedná o kontrastnější line a je třeba zachovat původní sílu linky. Pro takové použití je v datové příloze soubor D pruh-i-znak_MU_11_bily_silna.eps. Základní způsoby použití ► Pruh prvků se znakem a názvem lze do formátu umístit třemi základními způsoby: ■ k levému okraji s pruhem přes celý formát [1] ■ k levému okraji nahoru s částí pruhu [2] ■ na střed k hornímu okraji, název je pak zarovnán na střed pod zakončením pruhu [3]. Všechny další varianty lze od těchto základních odvodit. Přehled základních kompozičních řešení je na následujících stranách. manuálOI GRAFICKÉ KONSTANTY ► POUŽITÍ PRUHU PRVKŮ, ZNAKU A NÁZVU 4.07 Příklady kompozičních řešení □ Hlavní nadpis publikace Hlavní nadpis publikace Hlavní nadpis publikace Hlavní nadpis této publikace Hlavní nadpis publikace m — H p I Hlavní nadpis publikace Hlavní nadpis publikace Hlavní nadpis publikace Hlavní nadpis publikace Hlavní nadpis publikace GRAFICKÉ KONSTANTY ► PŘÍKLADY KOMPOZIČNÍCH ŘEŠENÍ manuálOI Příklady kompozičních řešení 4.07 □ Hlavní nadpis této publikace /Ok MASARYKOVA UNIVERZITA Hlavní nadpis této publikace L Hlavní nadpis této publikace / Uvedené příklady jsou jen nabídkou základních kompozičních řešení se schématickým naznačením obsahu. Rozhodně se nejedná o úplný výčet povolených variant Kompoziční varianty nejsou také nikterak závazné v oblasti poměrů stran a ploch, přesném umístění jednotlivých prvků ani v oblasti barevnosti. V barevnosti je prezentováno pouze základní rozdělení na obecné (- šedé) varianty a varianty s použitím tmavé podkladové barvy (-modré), nejčastěji univerzitní modré případně jiné fakultní barvy. Levostranové kompozice ► Jsou základním řešením vhodným pro jakýkoliv druh materiálu. Možná řešení lze rozdělit do několika skupin kompozičních řešení: A prostá, plnoformátová řešení B řešení s horním pruhem, dolní část lze vedle podkladové fotografie doplnit i jiným textem C kompozice s fotografií v obdélníku nad titulem D řešení s dolním pruhem, v horní části nejčastěji podkladové foto E řešení s plnoformátovou fotografií, často s pruhem pro titul F kompozice s obdélníkovým podkladem titulu, lze použít plnoformátovou nebo podkladovou fotografii Prezentované kompozice řeší pouze titulní stránku materiálu. Kompozici jednostránkových materiálů (letáky, inzerce atd.) je možné z navržených principů snadno odvodit. Středové kompozice ► Tento typ řešení je vhodný pro slavnostnější, reprezentativnější a klasičtější materiály (slohy, desky, významné dokumenty, diplomy atd.). Tyto návrhy není příliš vhodné doplňovat obrazovým materiálem. Prezentovány jsou varianty: G prostá varianta s názvem organizační jednotky H varianta se samostatným titulem řešení se sdružením názvu a titulu manuálOI GRAFICKÉ KONSTANTY ► PŘÍKLADY KOMPOZIČNÍCH ŘEŠENÍ GRAFICKÉ KONSTANTY ITianuálOI 5 Systém jednotného vizuálního stylu 5.01 Představení systému 5.02 Příklady použití manuálOI SYSTÉM JEDNOTNÉHO VIZUÁLNÍHO STYLU 5.01 Představení systému Základní principy systému jednotného vizuálního stylu ► Silné elementární prvky shody Základní vizuální prostředky používané v konstantní podobě vytváří spojitost i mezi značně odlišnými aplikacemi. Při zachování souvislostí však zároveň neomezují používání dalších vizuálních prostředků relevantních vzhledem k funkci a výrazu konkrétní aplikace jednotného vizuálního stylu nebo skupin těchto aplikací. ^ Nejdůležitějším takovým prvkem je písmo, dále pak základní barevné schéma a také základní typy kompozičních řešení. ► Ustálený systém identifikačních znaků Identifikační znaky univerzity a jejích fakult jsou v podstatě plně převzaty z minulosti. Jedná se o znak univerzity, znaky fakult a o jejich barvy. Tyto jsou pak rozšířeny o nepovinný pruh prvků (který často podléhá principu dědičnosti, viz níže). Identifikační prvky slouží pro vzájemné odlišení jednotlivých částí MU. Jejich používání je však do značné míry jednotné, čímž tvoří jednotící linii a zároveň usnadňují uživateli jejich odlišení. ^ V první řadě se jedná o znak a barvu univerzity/ fakulty. Znaky mají shodnou topologii a základní tvar, byla sjednocena textová část znaků fakult. ! Tento bod je obtížně aplikovatelný na další úrovně organizační struktury, kdy jsou velmi často používána loga a vizuální styly bez souvislostí se základními vizuálními principy univerzity. ► Odraz organizační struktury univerzity Systém vizuálního stylu je postaven tak, aby jednoduše a nenásilně odrážel rozsáhlou organizační strukturu univerzity. Masarykova univerzita je svou strukturou značně rozsáhlým subjektem s velmi odlišnými částmi. Proto je nutné předat uživateli jednoduchým a hlavně jednoznačným způsobem informaci, s kterou částí univerzity přichází do styku. ^ Tento princip je realizován nejčastěji textovým zpracováním názvu (s výpisem struktury) a důsledným používání identifikačních znaků hlavně na úrovni aplikací oficiálního charakteru. ► Prostor pro individualizaci prezentace S velikostí a různorodostí univerzity souvisí i princip individualizace prezentací. Jednotlivé části univerzity i jednotlivé aktivity a aplikace jednotného vizuálního stylu jsou natolik odlišné a vyžadují tak rozdílné formy a styly prezentace, že by přílišná jednotnost ohrožovala splnění cílů prezentace a požadavků na ni kladených. Při zachování silných elementárních prvků shody je možné vybudovat i poměrně výrazně individualizované prezentace a vizuální styly, které však budou stále ve vzájemném kontaktu a pozorovatel bude moci vnímat jejich souvislost i vzájemnou odlišnost. Některé příklady použití tohoto principu jsou prezentovány dále v textu této kapitoly. ► Otevřená dědičnost Všechny prvky ve vizuální komunikaci univerzity se dědí z nadřazené organizační jednotky, pokud nemá zmíněný prvek pro danou jednotku speciální podobu. To umožňuje použití prvků jednotného vizuálního stylu i v případech, kdy z jakýchkoliv důvodů nebyla vytvořena podoba prvků pro daný subjekt. Ifr Nejdůležitějším takovým prvkem je písmo, dále pak základní barevné schéma a následně základní typy grafických konstant a kompozičních řešení. SYSTÉM JEDNOTNÉHO VIZUÁLNÍHO STYLU ► PŘEDSTAVENÍ SYSTÉMU manuálOI Představení systému 5.01 prvky individuálního vizuálního stylu - podřízené pouze účelu konkrétního použití nebo konkrétní části univerzity ODO n " n O □ O m Ono r^,C,n Ono m ODO n " n ODO konstantně používané identifikační prvky - prvky se stejným významem, ve stejných vztazích, odlišné pro jednotlivé subjekty písmo/písma, základní barevné schéma, typy kompozice, styly prezentace informací elementární prvky shody - používány beze změny a všeobecně Schéma systému jednotného vizuálního stylu ► Schéma se v přehledném uspořádání snaží prezentovat jednotlivé bloky, ze kterých se skládá konkrétní aplikace jednotného vizuálního stylu, a míru jejich shody či naopak odlišnosti. Bloky [A] a [B] jsou nositeli jednoty a vzájemné souvislosti ve vizuální komunikaci univerzity. Blok [B] obsahuje zásadní prvky podstatné pro rozlišení organizačních jednotek univerzity uživatelem. Ty jsou podstatné pro vzájemné odlišení, mnohem méně pak pro prezentaci jednotlivých subjektů. Konkrétní vymezení a rozdílné způsoby prezentace („odlišná tvář") jednotlivých subjektů a aplikací jsou realizovány vizuálními prvky v bloku [C]. Vytvoření, volba a používání těchto prvků a stylu vizuální komunikace je zcela určeno účelem a funkcí konkrétní aplikace nebo jejich skupin. Použití jednotlivých bloků ► Pro merkantilní tiskoviny a další, víceméně oficiální, aplikace jednotného vizuálního stylu, je zcela dostačující použití prvků z bloků [A] a [B] s použitím v podstatě jednotné šablony pro celou univerzitu. Pro tento typ aplikací je podstatná jednotnost v rámci univerzity, oficiální charakter a dobrá funkčnost daného materiálu. ► Naopak pro prezentační materiály a další aplikace určené k podobným účelům je prezentační rovina osobité vizuální komunikace naprosto zásadní. Nositeli této vizuální komunikace jsou hlavně prvky bloku [C]. Specifické prvky prezentace se mohou lišit v podobě i míře odlišnosti a osobitosti. Přesto je, při dodržení prvních dvou stupňů vizuálního systému, v dostatečné míře zabezpečena vizuální souvislost s univerzitou i mezi různými aplikacemi navzájem. manuálOI SYSTÉM JEDNOTNÉHO VIZUÁLNÍHO STYLU ► PŘEDSTAVENÍ SYSTÉMU 5.02 Příklady použití Příklad merkantilní tiskoviny - vizitka ► Z předchozí části vyplývá, že vizitky jsou aplikací jednotného vizuálního stylu, který je poměrně silně určen celouniverzitním stylem a šablonou. Jednotný layout vizitek pro jednotlivé subjekty univerzity se mění použitím znaku, barevnosti a pruhu prvků, které odpovídají danému subjektu. Vše podléhá principu otevřené dědičnosti. (Porovnej [C] a [F].) Jak je vidět na uvedených příkladech, i silná jednotící linie a poměrně striktní pravidla umožňují vzájemně odlišné a dokonce i poměrně osobité vyjádření jednotlivých subjektů. VYSVĚTLIVKY K NÁHLEDŮM: A obecná, celouniverzitní varianta vizitky B rektorátni varianta vizitky s uvedeným pracovištěm C varianta univerzitního pracoviště bez vlastních identifikačních prvků D vizitka Přírodovědecké fakulty, varianta s uvedeným pracovištěm E vizitka Ekonomicko-správní fakulty, varianta s uvedeným pracovištěm F vizitka Fakulty sociálních studií, varianta s uvedeným pracovištěm i> MASARYKOVA UNIVERZITA Žerotínovo nám. 9, 601 77 I www.muni.cz Mgr. Jiří Nantl . o .0 O O O O _<> ^ rT O O > o o <> _o o o cr> cd 00 o o <><- -O 00 o° o° 00 > _<> o- o>V> 0-0 o o o o o o - 0 ~° o° o" o o o 0 Ä O O O <> r- 000 <> O o <=> o o o O O O O .0 |> o |> o r O manuálOI designmanuál jednotného vizuálního stylu manuálOI DATOVÁ PŘÍLOHA ► DATOVÝ NOSIČ 50 datová příloha manuálOI Struktura manuálů manuálOI struktura manuálů 7.01 Struktura manuálů manuálOI designmanuál jednotného vizuálního stylu Designmanuál definuje základní prvky, myšlenky a principy jednotného vizuálního stylu Masarykovy univerzity. Důležitou součástí je představení systému jednotného vizuálního stylu a příkladů jeho fungování. manuál02 designmanuál aplikací jednotného vizuálního stylu Designmanuál definuje podobu základních merkantilních tiskovin (vizitky, hlavičkový papír, obálka atd.), podobných tiskovin, razítek a dalších standartních aplikací jednotného vizuálního stylu. ianuál03 designmanuál pro tvorbu tiskových zpráv Designmanuál prezentuje styl a šablonu pro sazbu dokumentů oficiální povahy, jakými jsou například výroční zprávy, závěrečné zprávy projektů a podobně. manuál04 designmanuál univerzitního časopisu muni.cz Designmanuál představuje vizuální podobu univerzitního časopisu a popisuje grafickou šablonu pro vytváření univerzitního časopisu muni.cz včetně definice vzhledu a používání jednotlivých stavebních prvků. manuál05 designmanuál pro tvorbu webové prezentace Designmanuál představuje základní vzhled, funkční principy a kód webové prezentace Masarykovy univerzity. Nejvýznamější částí designmanuálu je podrobné představení a popis předaných XHTML šablon pro realizaci webové prezentace. manuál06 designmanuál pro tvorbu orientačního systému Designmanuál slouží k jako návod k vytváření funkčních a vzájemně kompatibilních orientačních systémů v rámci Masarykovy univerzity. Definuje také podobu oficiálního značení jednotlivých budov univerzity. STRUKTURA MANUÁLŮ manuálOI Poznámky manuálOI poznámky 53 manuálOI designmanuál jednotného vizuálního stylu Design: EXACTDESIGN ateliér vizuálního a produktového designu Ing. Pavel Jílek Strojní 246, 788 13 Vikýřovice IČO: 69 20 50 19 registrován u Obecního živnostenského úřadu v Šumperku pod č.j. 0314/2000 E> cid.mu@exactdesign.cz I > www.exactdesign.cz T> +420 583 28 59 53 o o o O O o o O O o o o < o o o O 1 O