PV156 – Digitální fotografie Kompozice FI MU, podzim 2013 2 Mimochodem... ● Co je fotografie? – Fotografie je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo, a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání záznamu světla tak, jak jej odrážejí objekty, na světlocitlivé médium pomocí časově omezené expozice. Proces je uskutečněn mechanickými, chemickými nebo digitálními přístroji – fotoaparáty. Praktická lidská činnost, při které je tento proces uskutečňován se obvykle nazývá fotografování. (česká Wikipedie) 3 Mimochodem... ● Co je fotografie ve zkratce? Kresba světlem. 4 K čemu je fotografie? ● prostředek vizuální komunikace ● na to někteří (fotografové) (někdy) zapomínají 5 Co to znamená? ● Fotografie slouží pro přenos určitého sdělení ● Jaké je to sdělení? – informativní – emotivní – popisné – výtvarné ● Obsah vs. forma (co vs. jak) 6 Fotografie = sdělení ● obsah je vám, jako divákům, tak jasný, jak dobře dokáže fotograf své sdělení podat – kompozice – post-processing – atd. ● a současně jak dobře dokážete vnímat – některé fotky hrají až na druhou dobu ● když budete sdělení skrývat moc, nemusíte být pochopeni 7 Sdělení icanhas.cheezburger.com 8 Informace ● pomocí fotografie můžete podat – nezkreslené informace – zcela zkreslené informace ● mylný předpoklad: Co je na fotografii, to je pravda 9 Teoretický příklad původní zdroj: ? 10 Fotografie ● součást umění ● na počátku odsuzována umělci (konkurence) ● nemusí být striktně popisná ani striktně reálná ● zásahy do reality před pořízením snímku – „No tak usměj se, vždyť tě fotím.“ ● volba výřezu reality ● zásahy při zpracování fotografie 11 Ne tak teoretický příklad zdroj: Wikipedia 12 Fotografii tvoří... ● ... z 50 % světlo ● ... ze 40 % fotograf ● ... z 10 % technické vybavení 13 Fotografii tvoří... ● ... z 50 % světlo (Mgr. Jiří Víšek, Fotografie I - III) ● ... ze 40 % fotograf ● ... z 10 % technické vybavení (jiná přednáška) 14 Fotografii tvoří... ● ... z 50 % světlo (Mgr. Jiří Víšek, Fotografie I - III) ● ... ze 40 % fotograf (DNES! ... nejen) ● ... z 10 % technické vybavení (jiná přednáška) 15 Kam umístit horizont? V.K 16 Kam umístit horizont? V.K 17 Kam umístit horizont? V.K 18 Kam umístit horizont? ● Nahoře i dole mu bývá obvykle lépe než uprostřed ● Umisťovat s citem ● Porušovat pravidla, třeba i jen pokusně 19 Kam umístit horizont? V.K 20 Kam umístit horizont? ● Upostřed? Vlastně proč ne... V.K 21 Technicky dobrá fotka ● Technicky dobrá fotka ≠ dobrá fotka. ● Musí tam být přidaná hodnota. ● „Pozorovatel snese spíše menší technická nedopatření, než šablonovitost a prázdnotu po stránce tématické.” – Karel Hermann, Fotografická thematika ● Nicméně správná kompozice dokáže spoustu fotek vylepšit 22 Kompozice ● Neexistuje univerzální kompozice fungující pro všechny scény ● Každému člověku se může líbit jiná kompozice – nenechte se omezovat ● Je dobré znát základní pravidla, aby bylo co porušovat 23 Kompozice ● Existují pomůcky převzaté z jiných oborů (malířství) ● Tedy kompoziční pravidla ● Mají své klady i zápory 24 Vyplnit formát ● (tisk na 9 x 13?) T.S. 25 Středová kompozice ● Často odsuzována – statická, nudná, příliš častá u začátečníků ● proč častá? T.S. 26 Středová kompozice ● Má ale své opodstatnění u fotografování budov a lidí – převážně celkových pohledů, dodává důstojnost, navozuje klid T.S. 27 Středová kompozice T.S. 28 Středová kompozice T.S. 29 Středová kompozice T.S. 30 (Ne)Středová kompozice ● alternativně: V.K. 31 (Ne)Středová kompozice ● alternativně: V.K. 32 Zlatý řez ● Konstrukce zlatého řezu: Vyjděte ze čtverce ABCD, kde na úsečce AB označte její střed S. Opište kružnici se středem v bodě S a poloměrem SC. Průsečíkem polopřímky AB je bod P. Dokončením konstrukce na obdélník APQD dostaneme tzv. „dokonalý obdélník” s poměry stran 5 : 8 (tento poměr se velmi blíží poměru políčka kinofilmu, kde je poměr stran 5 : 7,5). 33 Zlatý řez ● Konstrukce zlatého řezu: Poté spojte body DP úsečkou, dostanete tak diagonálu. Sestrojte ještě jednu úsečku, kterou spojíte body QB. Tam, kde se vám obě úsečky protnuly je zlatý řez. 34 Zlatý řez T.S. 35 Zlatý řez T.S. 36 Zlatý řez T.S. 37 Zlatý řez T.S. 38 Zlatý řez T.S. 39 Zlatý řez ● Zjednodušení zlatého řezu = pravidlo třetin. Proč? T.S. 40 Zlatý řez T.S. 41 Kompozice T.S. 42 Diagonály ● silný kompoziční nástroj. Proč? 43 Dialognály T.S. 44 Dialognály T.S. 45 Dialognály T.S. 46 Opakující se prvky ● rytmus. Velice dobře funguje s...? T.S. 47 Opakující se prvky V.K. 48 Opakující se prvky T.S. 49 Rozbití rytmu V.K. 50 Rámování obrazu T.S. 51 Rámování obrazu T.S. 52 Rámování obrazu V.K. 53 Rámování obrazu T.S. 54 Vodící linie T.S. 55 Vodící linie V.K. 56 Vodící linie V.K. 57 Vodící linie V.K. 58 Vodící linie V.K. 59 Vše dohromady V.K. 60 Další rady podle žánru a situace ● nefotit v protisvětle (jak kdy) ● osoba na fotce na kraji by se měla dívat do středu/do volného místa fotky (aspoň většinou) ● nechat prostor před pohybujícím se objektem (obvykle) ● ... 61 Čtení obrazu Zleva doprava, zeshora dolů. (Pro nejen naši geografickou polohu.) 62 Panoramata I tady lze použít kompoziční pravidla. T.S. 63 Panoramata T.S. 64 Panoramata T.S. 65 Podpora kompozice ● Hloubkou ostrosti ● Barvou ● Pohybem (rozmazáním) ● Úhlem pohledu ● Zásahem do fotografie ● ... 66 Hloubka ostrosti ● Fotografie je záznam trojrozměrného světa do 2D, zručná práce s hl. ostrosti dodá fotografiím prostor, který jim chybí. T.S. 67 Hloubka ostrosti T.S. 68 Hloubka ostrosti V.K. 69 Barva T.S. 70 Barva T.S. 71 Barva V.K. 72 Pohyb T.S. 73 Úhel pohledu ● děti a zvířata z jejich výšky V.K. 74 Úhel pohledu V.K. 75 Zásah do fotografie T.S. 76 Zásah do fotografie T.S. 77 Cesta může vést i jinudy ● Např. Lomography - 10 Golden Rules: 1. Take your camera everywhere you go. 2. Use it any time – day and night. 3. Lomography is not an interference in your life, but part of it. 4. Try the shot from the hip. 5. Approach the objects of your Lomographic desire as close as possible. 6. Don’t think. 7. Be fast. 8. You don’t have to know beforehand what you captured on film. 9. Afterwards either. 10.Don’t worry about any rules. 78 Porušování pravidel ... často vede k lepším výsledkům než jejich aplikování Ale pozor na běžné chyby! 79 Chyby v kompozici ● sledujte i pozadí za objektem T.S. 80 Chyby v kompozici ● ořez v kloubech obvykle není estetický T.S. 81 Shrnutí ● učit se od mistrů ● výstavy, katalogy, knihy... ● přemýšlet čím vás konkrétní snímek zaujal, nebo nezaujal ● a zkoušet co vás napadne – viz následujících pár slidů 82 Experimenty V.K. 83 Experimenty V.K. 84 Experimenty V.K. 85 Zdroje obrázků ● archiv přednášejícího (V.K.) ● archiv Tomáše Slavíčka (T.S.) ● wikipedia.org