PV156 – Digitální fotografie Barvy Tomáš Slavíček / Vít Kovalčík FI MU, podzim 2012 2 Barva jako součást kompozice ● barva hraje důležitou roli ● barva je samostatným prvkem kompozice, který má na diváka (estetický) účinek ● můžeme zkusit vnímat a fotit jen barvy (abstrakce) 3 Dva úhly pohledu ● v DF se na barvy můžeme dívat ze dvou úhlů: – čistě technická specifikace obrazu v počítači – působení na člověka a jejich využití 4 Barevné vidění lidského oka ● Lidský zrak vnímá omezené spektrum elektromagnetického vlnění. ● Každý člověk je „naladěný” jinak. Udávaný rozsah se pohybuje od 400 (380) nm po 700 (770) nm. Různé vlnové délky se liší svými barvami. ● 400 nm tvoří hranici pro ultrafialové záření (kratší vlny než ultrafialové záření) ● patří neviditelnému rentgenovému záření). Vyšší 700 nm pak spadají do infračerveného tepelného záření. ● (filtry?) 5 Barevné vidění lidského oka ● Modrou barvu vnímáme v okolí vlnové délky 450 nm, zelenou 530 nm a červenou v okolí 630 nm. 6 Stavba oka ● Rohovka, přední komora, duhovka, zornice, čočka, sítnice. ● Na sítnici dva druhy světlocitlivých buněk – čípky a tyčinky. 7 Stavba oka ● Barevné receptory – čípky – Reagují na červené, zelené a modré odstíny. – Nejcitlivěji vnímají zelené (někdy se také uvádí zelenožluté) odstíny, nejméně pak modré. – Čípků je asi 6 (–7) milónů. ● Jasové receptory – tyčinky – Starají se o periferní vidění a naplno pracují v noci a šeru. – Jejich množství se uvádí mezi 120 – 150 milióny. 8 Stavba oka ● Pomocí obou typů těchto receptorů vnímá oko barevné odstíny, jejich jas a sytost. ● Výsledný vjem vzniká ve spolupráci s mozkem! 9 Poruchy vnímání ● např. nerozlišování mezi červenou a zelenou. – (APCS 4 ukázka) T.S. 10 Barevné vidění lidského oka ● Díky citlivosti barevných receptorů na podněty se barev často používá k upoutání pozornosti (nejen ve fotografii, např. dopravní značení). ● Podle působení na člověka lze odstíny rozdělit na teplé (žlutá, oranžová, červená), chladné (modrá, zelená, azurová) a dále k nim přidat neutrální (bílá a černá). 11 Barevné vidění lidského oka ● Ve fotografi můžete využít kontrastu teplot. ● Přitom teplé odstíny vystupují do popředí a studené ustupují do pozadí. 12 Psychologické účinky barev ● Bílá = lehkost a svoboda ● Černá = těžkost a tma ● Zelená = život a bezpečí ● Červená = silné pozitivní i negativní emoce ● Modrá = klid ● Díky psychologickým či emotivním účinkům barev mohou působit i naprosto abstraktní fotografie na diváka velice příjemně. 13 Barvy T.S. 14 Barvy T.S. 15 Barvy V.K. 16 Barvy T.S. 17 Barvy T.S. 18 IR fotografie foto: Jirka Brna, www.yrkadsgn.com 19 IR fotografie foto: Jirka Brna, www.yrkadsgn.com 20 Barevné vidění digitálu ● Nevidí barvy, ale je citlivý na intenzitu dopadajícího světla. ● Před snímačem je barevný filtr (Bayerova mřížka) ● Interpolací se dopočítají původní odstíny, resp. barvy, které se jim nejvíce blíží. 21 Barevné vidění digitálu ● V počítači jsou pak barvy jednotlivých obrazových bodů vyjádřeny pomocí standardizovaných barevných prostorů, v různých variantách modelu RGB. ● ??? 22 Barvy 23 Barevné prostory ● Barevný prostor vyjadřuje rozsah odstínů, se kterými pracuje dané zařízení (fotoaparát, tiskárna atd.). ● Počátky definice barevných prostorů sahají někam do 17. století, kdy Isaac Newton na základě pozorování lomu slunečního světla do spektrálních odstínů popisuje teorii adičního (aditivního) modelu vzniku barev. 24 Barevné modely ● aditivní / subtraktivní ● aditivní – RGB – červená, zelená, modrá – např. monitory ● subtraktivní („subtraktivní“ ! ) – CMY – modrozelená (azurová), purpurová, žlutá – např. tiskárny 25 CMY(K) ● Kombinace samostaných CMY barev nevytvoří skutečnou černou. K primárním barvám prostoru CMY se proto obvykle přidává černá složka (blacK). 26 Primární a sekundární barvy ● primární barvy – základní odstíny, jejichž kombinací lze vytvořit všechny další odstíny daného barevného prostoru. ● Sekundární barvy – odstíny vytvořené skládáním primárních barev daného prostoru. ● Př. RGB: – červená a zelená dává žlutou – zelená a modrá dává azurovou – modrá a červená dává purpurovou 27 Doplňkové barvy ● doplňkové barvy – vzájemně se vylučují. Nemůže tedy vzniknout např. žlutá modř apod. ● Př. RGB: – červená a azurová – zelená a purpurová – modrá a žlutá 28 Doplňkové barvy V.K. 29 RGB, CMY ● RGB, CMY (a obecně jiné prostory) – nemusí obsahovat stejné skupiny barev! 30 RGB, CMY ● Vzhledem k fyzikální podstatě, světla a barevné pigmenty nemohou zobrazovat tytéž odstíny. ● Sekundární barvy RGB jsou sytější a výraznější než primární odstíny CMY. 31 RGB, CMY ● Při aditivním skládání barev máme větší rozsah odstínů než při substitučním míchání. ● Ne vše na monitoru se dá vytisknout... problémy dělá? 32 Další barevné prostory ● HSB/HSV – Hue, Saturation, Brightness/Value ● HLS – varianta modelu HSB. Jasovou složku odstínu zde nahrazuje svítivost (L, luminance), která zastupuje kompletní jasovou škálu neutrálních barev. 33 Lab ● Barevný prostor navržený Mezinárodní komisí pro osvětlení (CIE, Commission Internationale de l’Éclairage) tak, aby reprezentoval barvy nezávisle na konkrétním zařízení. ● Fotografie popsané souřadnicemi L, a, b budou na počítači zobrazeny a vytisknuty ve stejných barvách (pochopitelně, jestli jsou zařízení zkalibrována). 34 Lab ● Barva je definována jasovou složkou, další dvě vyjadřují polohu odstínu na červeno-zelené a žluto-modré ose. ● Absence „červenozeleného“ a „žlutomodrého“ odstínu odpovídá tomu, že náš zrak nelze dobře zaostřit na obě frekvence zároveň. ● Výhoda při úpravě fotografií v tomto prostoru je nezávislá práce s jasovou a barevnou informací. 35 Barevný kruh ● Jiná interpretace barevných odstínů 36 Barevný kruh ● Kontrastní barvy jsou protilehlé, podobné spolu sousedí. Jednotlivé barevné složky se mohou navzájem míchat, a vytvářet tak podobné kombinace, nebo naopak kontrastní dvojice. ● Například červeno-zelená nebo modro-žlutá patří mezi silně kontrastní, žluto-oranžová jsou naopak podobné. 37 Gamut ● Dosažitelná oblast barev v určitém barevném prostoru. ● Jestliže určité barvy nemohou být zobrazeny v rámci daného barevného prostoru, říkáme, že barvy jsou mimo gamut. 38 Barevná hloubka ● počet bitů k popisu barvy pixelu ● větší hloubka dovoluje přesněji zapsat barvu – (gamut zůstává stejný!) 39 Kontrola gamutu ● Co znamenají šedé oblasti? T.S. 40 sRGB ● standardní RGB barevný prostor, vytvořený ve spolupráci HP a Microsoft, pro použití na monitoru, tiskárnách a Internetu. 41 AdobeRGB ● barevný prostor RGB vyvinutý Adobe r. 1998, zahrnuje zhruba polovinu viditelných barev specifikovaných Lab barevným prostorem. ● rozšiřuje gamut sRGB prostoru převážně v zelených a modrozelených odstínech. ● Adobe RGB má sice širší gamut, ale nemusí být vždy zobrazen správně. ● proto se často převádí do sRGB prostoru. 42 sRGB vs AdobeRGB AdobeRGB sRGB T.S. 43 ICC profily ● ICC = International Color Consortium ● Popisují chování (barevné vlastnosti) daného zařízení. ● K sehnání u výrobce, tiskárny, fotolabu, nebo třeba vůbec. T.S. 44 Kalibrační sondy ● měří výstup zařízení a generují správný ICC profil ● colorimeter vs. spectrophotometer 45 Kalibrační fotky ● Výhodné jestliže budete tisknout na stále stejném zařízení. ● Nejlépe se barevné vyvážení hlídá, když tisknete doma. 46 Kalibrační tabulky ● X-Rite ColorChecker Passport: 47 Z toho plyne... ● na každém počítači vypadají vaše fotky trochu jinak ● je spousta způsobů, jak zkazit tisk fotky ● ale když tuhle problematiku zvládáme, může nám ulehčit život 48 Vyvážení bílé (WB) ● Oko je přizpůsobivé – bílý papír při poledním slunci i bílý papír při žárovce je pořád „bílý“ ● Na fotkách jsou ale konkrétní barvy ● Teplota světelného zdroje? 2500 K žárovka 3500 K východ/západ slunce 6000 K sluneční světlo/blesk 7000 K zataženo 8000 K stín 49 Vyvážení bílé (WB) ● Korekce provádí buď foťák (focení do JPG) nebo člověk na počítači (focení do RAW) – (i JPG jde opravit, ztrácí se ale kvalita) V.K. 50 Vyvážení bílé (WB) ● Více různých světelných zdrojů V.K. 51 Vyvážení bílé (WB) ● Často je lepší nastavit bílou schválně teplejší 4 250 K 9 000 K 50 000 K V.K. 52 Zdroje obrázků ● archiv Tomáše Slavíčka (T.S.) ● archiv Víta Kovalčíka (V.K.) ● časopis DIGIfoto ● www.digiarena.cz ● en.wikipedia.org