PV156 – Digitální fotografie Exponometrie Tomáš Slavíček / Vít Kovalčík FI MU, podzim 2013 2 Exponometrie ● „Vytvoření perfektního obrazu fotografickou cestou je umění. Vytvoření technicky perfektního negativu je věda.“ – Driffield V., Hurter F., 1890, první senzitometrické výzkumy 3 Exponometrie ● Fotoelektrický expozimetr, po r. 1932 ● Definice matematických vztahů mezi jasovým rozsahem scény (kontrastem), způsobem vyvolání negativu a tonálním rozsahem fotografického papíru. – Rockwell H. P., 1938 ● Zavedení pojmu ZÓNA a desetistupňové zonální stupnice tonalit černobílého fotografického papíru. – Adams A., Archer F., 1939–1940 4 Expozice ● Tři složky – čas – jak dlouho exponovat? – clona – kolik světla propustím na senzor? – ISO citlivost – kolikrát „vynásobím“ výsledek? ● Kombinace těchto složek určuje „správnou“ expozici 5 Čas / doba expozice ● Kratší: Projde méně světla ● Delší: Větší šance na rozmazané fotky T.S. 6 Doba expozice – kreativní využití V.K. 30 sec. 7 Doba expozice – kreativní využití V.K. 8 sec. 8 Clona ● = aperture, pozor, v CZ a EN opačné významy! ● Menší clona – více světla – menší část scény bude zaostřená (menší hloubka ostrosti) ● Větší clona – méně světla – větší část scény bude zaostřená (větší hloubka ostrosti) (Wikipedia) 9 Clona F2,8 F18 V.K. 10 Clonové číslo ● Stupnice clonových čísel jsou logaritmické ● Sousední hodnoty znamenají dvojnásobek/polovinu světla propuštěného optikou. ● F1 ... F1,4 ... F2 ... F2,8 ... F4 ... F5,6 ... F8 ... F11 ... F16 ... 11 ISO citlivost ● analogové vynásobení signálu/dopadajícího světla ● vyšší citlivost – umožňuje zkrátit dobu expozice – zvyšuje šum 12 Posun o jeden expoziční stupeň ● prvotní nastavení (příklad) – F8, 1/100 s, ISO 100 ● +1 EV – F5,6, 1/100 s, ISO 100 nebo – F8, 1/50 s, ISO 100 nebo – F8, 1/100 s, ISO 200 ● –1EV – F11, 1/100 s, ISO 100 nebo – F8, 1/200 s, ISO 100 nebo – F8, 1/100 s, ISO 50 13 Takže jaké nastavení? F2,8 F18 V.K. Čas? ISO? 14 Dynamický rozsah (Expoziční šířka) ● Tonální rozsah scén se liší 15 Dynamický rozsah ● Dynamický rozsah není nic jiného než tonální rozsah scény, tedy rozdíl mezi nejsvětlejšími a nejtmavšími partiemi. ● Dynamický rozsah lidského oka je 15 EV (jedné scény), při adaptaci až 30 EV! ● Černobílý negativ 9 EV, barevný negativ 7 EV, diapozitiv 5 EV. ● U digitálních fotoaparátů se (zatím) pohybujeme na úrovni 6–7 EV (až 12?) ● Omezený dynamický rozsah snižuje kvalitu současného prokreslení světlých a tmavých částí 16 Dynamický rozsah ● Když tonální rozsah scény převyšuje (dynamický rozsah) snímače. – Vzniknou přepaly/ztráta kresby. Kde? Co s tím dělat? ● Při expozici na stíny vzniknou přepaly ve světlech 17 Dynamický rozsah - přepaly V.K. 18 Dynamický rozsah ● Exponovat na střed, vzniknou přepaly ve světlech i ztráta kresby stínech 19 Dynamický rozsah - uprostřed V.K. 20 Dynamický rozsah ● Exponovat na světla => ztráta kresby ve stínech 21 Dynamický rozsah – tmavé stíny V.K. 22 Správná expozice ● Správná expozice? – Zachycení celého dynamického rozsahu jasů ve fotografované scéně. – Proti stojí špatná expozice (technika, člověk), příliš velký dyn. rozsah ● Jak ji určit? – Expozimetrem (vestavěný, externí) – Odhadem :) 23 Určení správné expozice ● Pomocí vestavěného expozimetru – ve všech digitálních přístrojích ● Pomocí externího expozimetru – potřeba u filmové fotografie, profesionální práci s nejvyššími nároky na kvalitu fotografií ● Odhadem 24 Expozimetr ve fotoaparátu ● Bodové (svázané s AF), středové, maticové 25 Externí expozimetr ● odražené, dopadající světlo ● flashmetr (připojení k blesku) 26 Měření expozice ● nic není dokonalé ● proto dělat co? – kontrolovat histogram (živý, náhledový) – kontrolovat přepaly (světla/stíny) – použít expoziční bracketing (vícenásobná, sériová expozice) – fotit do RAW (± 1 EV hodnota se dá zachránit) 27 Histogram ● Živý, náhledový, v editorech ● Co to je? ● Co jsou přepaly? V.K. 28 Histogram ● Správná expozice 29 Histogram ● Špatná expozice přeexponováno 30 Histogram ● Špatná expozice podexponováno 31 Histogram ● ALE... dobrá expozice 32 Histogram ● ALE... T.S. 33 Histogram ● ALE... T.S. 34 Zonální systém ● A. Adams – Exposure Record (první práce o ZS), 1945 35 Zonální systém ● Tonalita černobílého fotografického papíru byla rozdělena do deseti zón (stupňů), od zóny 0 (= černá) po zónu IX (= bílá) tak, aby odpovídaly změnám jasu vždy o jeden expoziční stupeň. ● Klíčová je přitom zóna V, kam umisťujeme objekt svého zájmu. Její tonalita odpovídá 18% šedé, neboli střední šedé (vysvětlím dále). ● Někdy se přidává ještě zóna X, zastupující čistě bílou, bez kresby. V tom případě se zóna IX stává práh šedé vzhledem k bílé. 36 Zonální systém Popisy jednotlivých zón jsou informativní 37 Zonální systém Popisy jednotlivých zón jsou informativní 38 Zonální systém ● Příklad: – Fotografovaná scéna má 9 expozičních stupňů (což změříme třeba expozimetrem, tedy rozdíl mezi nejtmavší a nejsvětlejší partií). – Nyní označíme-li nejtmavší část 0, dvakrát světlejší než 0 označíme I, partie dvakrát světlejší než I označíme II... atd. Nejsvětlejší partie budou označeny IX. – Získáme tak 10 zón. 39 Zonální systém ● Příklad: – Místa označená stejným stupněm (ležící ve stejné zóně) mají stejný jas, místa označená stupněm o jednotku vyšším (resp. nižším) mají dvojnásobný (resp. poloviční) jas, tedy se liší právě o jeden expoziční stupeň. (EV) – Z výše uvedeného plyne, že má-li být na výsledné fotografii černá i bílá musí být exponováno na zónu V. – A také: jasový rozsah scény nesmí překročit 10 zón, dynamický rozsah světlocitlivého materiálu musí být schopen těch 10 zón zachytit. 40 Zonální systém ● Co si z toho vzít? ● Znalostí zonálního systému můžu jednoduše ovládat kontrast celé scény, nebo jejich partií (v digitálním věku vládneme histogramem, křivkami a dalšími). ● Navyšování/snižování rozsahu při vyvolávání (opět ekvivalentní nástroje). ● Vyhýbání se přepalům. ● High-key, Low-key tonalita. 41 Zonální systém ● LightZone (... - 2011) 42 RAW ● Vyplnit světla (Fill Light) T.S. 43 RAW ● Vyplnit světla (Fill Light) T.S. 44 Low-key ● typicky tmavé fotky s vysokým kontrastem T.S. 45 High-key ● světlé fotky s nízkým kontrastem V.K. 46 Střední šedá ● Expozimetry – se snaží umístit objektiv ve scéně do zóny V, nebo-li na střední šedou ● střední šedá = 18% šedá – Cože, 18 % že je střed? ● Průměrná scéna odráží 18 % dopadajícího světla. ● V 8bitovém RGB prostoru reprezentována jako cca [127, 127, 127] (díky gamma korekci) ● A střední proto, že subjektivně leží ve středu zonální stupnice. 47 Střední šedá ● Jenže se často měří odražené světlo ● Typické problémy – Fotografování sněhuláka v zasněžené krajině ● Řešení? – Zvolím patřičnou EV korekci, expoziční režim 48 EV korekce 49 Expozice ● Jak tedy správně exponovat? – Ideálně se vejít s tonálním rozsahem scény do dyn. rozsahu snímačů. ● Vyvarovat se přepalů – V nouzi obětovat stíny (ztráta kresby v nich tolik nevadí). – (V krajinářské fotografii lze využít přechodových filtrů a tak snížit dynamický rozsah scény.) 50 Expozice ● Vyvarovat se podexpozice – Snažit se exponovat „doprava”. Tedy umístit fotografovanou scénu tak těsně ke světlům jak to jen půjde, ale aby nedošlo k přepalům ve světlech. – (Možno také použít blesk či další nástroje a osvětlit stinné partie ve scéně.) ● Další možnost – použít expoziční bracketing a následně vybrat ten expozičně nejlepší snímek, nebo složit ze dvou ideální expozici... 51 Expoziční režimy ● Auto – Plná automatika... nemusíte se starat o nic, ale automatika chybuje. ● P – Programová automatika – Automatické nastavení clony a času – V úvahu se bere dopadající světlo, ohnisko... – Uživatel ovlivňuje: EV korekce, WB, ISO citlivost a další. – (někdy ovšem nechává zapnuté Auto-ISO) 52 Expoziční režimy ● Av – Časová automatika (priorita clony) – Automatické dopočítání času nastavené cloně a dopadajícímu světlu – Řízení hloubky ostrosti – Nižší clonová čísla ● nižší hloubka ostrosti ● hrozí přepaly při výborné světelnosti anebo kombinaci s vysokým ISO ● neostrost (hlavně v rozích) – Vyšší clonová čísla ● vyšší hloubka ostrosti ● hrozí rozmazání pohybu (použitím dlouhých časů) ● ztráta ostrosti (difrakce) 53 Expoziční režimy ● Tv (S) – Clonová automatika (priorita času) – Automatické přizpůsobění clony zvolenému času a dopadajícímu světlu – Krátké časy ● „zmrazení” pohybu ● sport, děti, pohybující se objekty – Dlouhé časy ● při slabém osvětlení ● rozmazání pohybu ● umělecký záměr 54 Expoziční režimy ● M – Plně manuální režim – Clona i čas plně pod kontrolou – Expoziční automatika může upozorňovat na případné problémy, ale nastavení expozice neovlivňuje ● Bulb (B) = doba expozice tak dlouho, dokud je stisknuta spoušť, – (v kombinaci s IR, dálkovou, drátěnou spouští) 55 Speciální programy ● Portrét – Priorita nižších clonových čísel ● Krajina – Priorita vyšších clonových čísel ● Sport – Priorita krátkých časů, někdy taky ale navýšení citlivosti ● Makro – Fotografování na kratší zaostřovací vzdálenosti, často posun čoček (kompakty) 56 Speciální programy ● Noční režim – Zapnutí redukce šumu, synchronizace blesku s dlouhými časy ● A mnohé další – Ohňostroj, sníh, pláž, noční město, noční portrét, pod vodou... 57 HDR ● HDR = High Dynamic Range (vysoký dynamický rozsah) – Také ve smyslu navyšování dynamického rozsahu – Počátky v malířství, počítačová grafika, fotografie ● Vytvoření finální fotografie složením ze série fotografií odstupňovaných po X EV krocích (nejčastěji po 1 EV). 58 HDR + + T.S. 59 HDR T.S. 60 HDR ● Programy – Adobe Photoshop – Zoner Photo Studio – Photomatix – Picturenaut (freeware) – atd. 61 Světlo... (směr) T.S. 62 Světlo... (směr) T.S. 63 Světlo... (směr) T.S. 64 Zdroje ● Zdroje obrázků a tabulek – archiv Tomáše Slavíčka (T.S.) – archiv Víta Kovalčíka (V.K.) – Petr Velkoborský : Zonální systém – Petr Velkoborský, Petr Vermouzek: Exponometrie v analogové a digitální fotografii – Peter K. Burian, Robert Caputo : National Geographic – Škola fotografování – duChemin, David : V hledáčku fotografa – Fraser, Bruce : RAW s programem Adobe Photoshop CS – en.wikipedia.org – výukové materiály prof. Ing. Ivo Serby