PV156 – Digitální fotografie Formáty souborů Tomáš Slavíček / Vít Kovalčík FI MU, podzim 2012 Pořízení fotografií ● Digitální fotoaparáty ● Skenery (příp. multifunkční zařízení) – rozlišení DPI, ostření, časově náročné získávání snímků (sken + retuš, ICE), velikost souborů (př.: TIFF při 3 200 DPI má 34 MB a 11,3 Mpx), cena zařízení – Různé typy: ● Ploché – možnost i větších formátů než kinofilm, kvalita? ● Filmové – kvalita, cena ● Bubnové – kvalita, cena – Problém u kinofilmových (větší formáty, panorama?) ICE ● Image Correction and Enhancement ● Použití u barevné předlohy, dva průchody (RGB a IR) – (proč?, proč ne u čb?) T.S. Skenery (a multifunkční zařízení) T.S. Skenery (a multifunkční zařízení) T.S. 6 Grafické soubory ● Grafická data – Vektorová – Bitmapová ● Nás zajímají bitmapy (rastry) – Data složena z číselných hodnot specifikujících barvu každého pixelu ● (střední šedá [127, 127, 127]) ● Pixel = picture element, obrazový element 7 Grafické soubory 8 Barevná hloubka 1 b, černobílý (černá a bílá) 8 b, 256 šedé 2 b, 4 barvy 3 b, 8 barev 4 b, 16 barev 6 b, 64 barev 24 b, 16 milionů barev8 b, 256 barev T.S. 9 Barevná hloubka ● Při manipulaci s obrazem (úprava tónů, barev) s nízkou barevnou hloubkou může docházet (a také dochází) k vzniku artefaktů! 10 Vytvoření digitálního snímku Paměťové médium 11 Vytvoření digitálního snímku ● Vytvoření JPEG – nejvíce operací – nejmenší velikost (MB) ● Vytvoření TIFF – bez komprese (v uvozovkách) – velké soubory – (doostření, saturace) ● Vytvoření RAW – bez interpolace a dalších operací – větší soubory než JPEG, zpravidla menší než TIFF – nutno zpracovat na PC Paměťové médium 12 Formáty (foto)grafických souborů ● JPEG, TIFF, RAW (DNG), PSD (probereme je dále) ● Snadná archivace a výměna dat, velký výběr aplikací pro jejich zpracování. ● Horší dodržování standardů (TIFF, PNG, JPEG 2000, RAW – obzvlášť!). ● Některé podléhají patentním omezením (do r. 2004 podléhal GIF). 13 Komprese (kódování) ● Zredukování fyzické velikosti informací. ● Co nejvíce informací na co možná nejmenší prostor. ● Komprimátor (provádí kompresi) a dekomprimátor (rekonstruuje pův. data). – Možná by se dalo použít i označení kodér a dekodér. Paměť PaměťSoubor komprese dekomprese 14 Komprese (kódování) ● Skoro všechny grafické formáty využívají některou kompresní metodu. ● Většinou se jedná o varianty: – RLE = Run-length encoding (proudové kódování), neztrátové – LZW = Lempel-Ziv-Welch, neztrátové – CCITT = varianta Huffmanova kódování, neztátové – DCT = Diskrétní kosinová transformace, ztátová 15 Komprese (kódování) ● Složitější formáty (TIFF) spolupracují s několika různými kompresními algoritmy. ● Kompresní poměr = poměr velikostí nezakódovaných dat k zakódovaným. 16 Bezztrátová komprese ● Redukce nadbytečných informací (redundance). ● Komprese a dekomprese zachovává veškeré obrazové informace. – Nedochází ke ztrátě dat ● Opakovaným uložením se kvalita obrazu nemění ● RLE, LZW, Huffmanovo kódování (CCITT) 17 Ztrátová komprese ● Některá data se odstraní – (aby se dosáhlo lepšího kompresního poměru) ● Redukce nejméně významné informace (irelevance). ● Malé změny, ale pokud možno nepostřehnutelné 18 Ztrátová komprese ● Ztrátový nerovná se nekvalitní! – (Ale o „kvalitě” komprese se už můžeme bavit.) ● Fotoaparáty obvykle dovolují tři stupně komprese – (Např. Fine, Normal, Basic) ● Při každém zpracování jsou nejméně významná data nevratně ztracena. ● Opakovaným uložením dochází k rychlé degradaci obrazu – Přestože ji okem nemusí uživatel spatřit, ale počkejte na tisk... – Kvalitní algoritmy dokáží chybějící informaci zamaskovat. 19 Ztrátová komprese - ukázka První uložení do JPG opakované načítání a ukládání (kvalita 9 z 12) Desáté uložení do JPG Originální fotka V.K. 20 Konverze formátů ● Převod souboru z jednoho grafického formátu do jiného – kvůli dalšímu zpracování (včetně tisku) – kvůli publikaci na webu a jinde – ... ● Grafické editory zvládají desítky formátů ● Konvertory online? – Pozor na konverzi bez dalšího nastavení (hlavně poměr komprese) 21 JPEG ● JPEG = Joint Photographic Experts Group (komise pro standardy pod ISO) – Název označuje algoritmus, nikoliv formát dat. – Správně by bylo JFIF (JPEG File Interchange Format, ale s příponou .jpg a .jpeg) ● Umožňuje komprimovat data s barevnou hloubkou pixelu 24 bitů tedy 16 miliónů barev (rychle a poměrně přesně). 22 JPEG ● Ztrátová kompresní metoda. ● Uživatelsky nastavitelná kvalita komprese (1–100, následující slidy). ● Kompresní poměr až 100:1, přičemž obraz je rozpoznatelný při 20:1. ● (Bezztrátové komprese obvykle dosahují slabšího kompresního poměru) 23 JPEG ● „Ztrácí” detaily, které jsou hůře viditelné pro lidské oko. ● S odstíny šedi zachází šetrněji než s velkými barevnými plochami. – (ale i s odstíny šedé se vyplatí pracovat v 16 bitech) ● Na rozsáhlých barevných oblastech mohou vznikat artefakty. ● Primárně vytvořen pro fotografie ● Kompatibilní s fotoeditory a internetovými prohlížeči. 24 JPEG 25 JPEG ● Ke komprimaci používá schéma založené na DCT. Ta je vždy ztrátová, ale získáme vysoký kompresní poměr za cenu ztráty jen velmi malého počtu (obrazových) dat. 26 JPEG ● Ke komprimaci používá schéma založené na DCT. Ta je vždy ztrátová, ale získáme vysoký kompresní poměr za cenu ztráty jen velmi malého počtu (obrazových) dat. 27 JPEG ● kvalita komprese a velikost souboru: 468 kB, 50 %4,8 MB, 100 % 310 kB, 20 % T.S. 28 JPEG ● kvalita komprese a velikost souboru: T.S. 100 % 80 % 20 % 10 % 29 TIFF ● Tagged Image File Format ● Obvykle bezztrátové uložení ● Volitelné metody komprese: – RLE, LZW, CCITT a JPEG (ta jediná je ztrátová) ● Schopný ukládat 24+ -bitová data, CMYK, ... ● Stránkování, přenos více obrázků v jednom souboru. Alfa kanál (cesty, masky). ● Snadno rozšiřitelný (= ne vždy kompatibilní). ● Proč se neujal pro ukládání snímků ve fotoaparátech? 30 TIFF ● Dříve fotoaparáty ukládaly TIFF pouze nekomprimovaně ● Velikost souborů (stejný snímek) př.: – TIFF = 29 MB (nekomprimovaný), 9,4 MB (LZW) – RAW = 7,7 MB – JPEG = 4,8 MB ● Velké množství lokálně používaných kolekcí značek, vzájemná nekompatibilita. ● Ale dobrý formát pro ukládání „mezikroků” při úpravě fotek (bezztrátovost), alternativa PSD. 31 RAW ● Když TIFF pro přímé focení ne, pak RAW jednoznačně ano! 32 Ukázka ● David Kaya – úkol „RAW“, 2012, výstup z foťáku (JPG) 33 Ukázka ● David Kaya – úkol „RAW“, 2012, upraveno z RAWu 34 RAW ● Syrová (nevyvolaná) data produkovaná snímačem a nastavením fotoaparátu. – (bez dalšího zpracování – ostření, WB, ...viz již uvedené schéma) ● Foťák tedy nevytvoří reálný obraz, ale pouze uloží na kartu data, která budou sloužit k jeho následnému vytvoření ● (fotoaparáty dovolují režimy snímání „RAW + Jpeg”, RAW v sobě často JPEG obsahuje – NEF, pozn.: Preview Extractor). 35 RAW ● Ne všechny foťáky je dovolují uložit. ● Umí ukládat polo/profesionální D-SLR a celá řada vyšších kompaktů. 36 RAW ● Rastrový obraz je vypočítán ve 12bitovém (14bit) rozlišení: – 2^36 = 68 719 476 736 barev – (JPEG 2^24 = 16 777 216 barev) ● Neznamená to nutně širší barevný prostor (gamut), ale jemnější barevné přechody a více detailů = zachování kresby i v expozičně náročných scénách (proto například korekce ± 1 EV). 37 RAW ● Jistě, mnohé úpravy lze provést i na JPEG. Rozdíl v úpravách nemusí být patrný na monitoru, ale při tisku a zvětšení se už projeví. ● Kdy tedy RAW nepoužívat? – Nechcete-li snímky zvětšovat, retušovat, nejde o kvalitu... – Fotíte spoustu snímků maximální rychlostí (sportovní fotografové) 38 RAW ● Výhody – Originál, který lze vyvolat pokaždé, když se objeví nová, kvalitnější „vývojka”. (PS CS4 vs. PS CS3) – EV korekce, vyvážení bílé, doostření, odstranění/potlačení vad... ● Nevýhody – Každý výrobce vlastní formát (navíc – co nový fotoaparát, to často nutnost obnovit SW pro konverzi RAW, např. Adobe Camera RAW, ale i další). (Canon CRW, Nikon NEF, Olympus ORF, Pentax PEF...). – Delší zpracování fotografií na PC. 39 RAW T.S. JPEG bez úprav JPEG z RAWu 40 RAW T.S. JPEG bez úprav JPEG z RAWu 41 RAW T.S. JPEG bez úprav JPEG z RAWu 42 RAW T.S. JPEG bez úprav JPEG z RAWu 43 DNG ● Variant RAWu je obrovské množství: – Adobe rozpoznává 75 variant během dvouleté podpory! ● DNG = Digital Negative – Formát pro uložení syrových dat z různých zdrojů – Otevřená specifikace – Nezávislý na konkrétní aplikaci nebo operačním systému – tedy vhodný pro archivaci. – Potřeba sjednotit syrová data. – Formát je volně dostupný pro návrháře a vývojáře HW a SW. – Někteří výrobci jej do svých digitálů už dávájí ● (např. Pentax K10D, Samsung GX-10, Leica M8 a další...). 44 DNG převodník 45 GIF ● GIF = Graphics Interchange Format – Komprese LZW – možnost více předloh v jednom souboru – maximálně 8 bitů/pixel, tedy max. 256 barev (srov. 24bit na fotku...) – (Spojitost odstínů lze vylepšit rozptylováním – dithering.) 8bit, GIF 24bit, JPEG T.S. 46 GIF ● V digitální fotografii se dá využít k černobílým snímkům, nemusí-li být uloženy v barevném prostoru s vyšším rozlišením. ● Může definovat průsvitnou vrstvu, jednoduché cyklické animace. ● LZW má ale problémy, když se v obraze vyskytuje šum. ● LZW byl patentovaný a podléhal licenčním ujednáním. 47 PNG ● PNG = Portable Network Graphics ● Vytvořený, aby nahradil licensovaný GIF, k výměně obrázků po internetu, ne k profesionální práci s grafickými soubory (nepodporuje např. CMYK). ● Bezztrátová komprese, barevná hloubka RGB až 48 bitů, rozsah šedotónních odstínů 16 bitů. ● Dovoluje transparentnost. Nepodporuje Exif. 48 PNG ● „Chunks“ = shluky ● délka dat, identifikace shluku, obrazová data... ● Výborný pro screenshoty – (tedy grafiku, která obsahuje i text a velké jednobarevné plochy) 49 PNG vs. JPEG JPEG PNG 50 JPEG2000 ● Joint Photographic Experts Group v roce 2000 s cílem nahradit deset let starý JPEG. ● Používá waveletovou (vlnkovou) transformaci. ● Lepší kvalita při vyšší kompresi (méně artefaktů než JPEG). 51 JPEG2000 ● Uchovává obrazy větší než 4 gigapixely. ● Umožňuje spravovat strukturovaná metadata, ale nepodporuje Exif. ● Vyšší výpočetní nároky na kódování, ale vysoká efektivita. ● Sporadické rozšíření (malá podpora aplikací, webu). :( 52 PSD ● PSD = Photoshop Document ● výchozí formát Adobe Photoshopu (podporuje všechny jeho možnosti). ● Práce ve vrstvách, barevné prostory, masky, ICC profily, transparentnost, alfa kanál, ořezové cesty... ● Kompatiblita s dalšími aplikacemi (Adobe). ● Horší podpora v aplikacích třetích stran. 53 Metadata ● Exif = Exchangeable image file format ● Metadata („data o datech”) obsahující informace o grafickém výstupu z digitálního fotoaparátu. – Údaje o typu přístroje, expozici, WB, ohnisku... – Dále lze přidávat klíčová slova, popisky, copyright, GPS... ● Standard bez oficiální podpory (2002). ● K čemu je to dobré? 54 Metadata ● Můžete je i (ne)chtěně smazat. ● IPTC = International Press Telecommunications Council – Zpravodajský standard 55 EXIF T.S. 56 Pro zajímavost: Chyby ● Jak moc byl poškozený soubor? 57 Chyby ● Původní obrázek ● Co se stane, když změníme jeden bit? 58 Chyby – RAW (CR2 - Canon) 59 Chyby – JPG 60 Chyby – PNG 61 Chyby – TIFF (LZW komprese) 62 Zdroje obrázků a tabulek ● Zdroje obrázků a tabulek – archiv Tomáše Slavíčka (T.S.) – J.D. Murray, W.vanRyper : Encyklopedie grafických formátů – Roman Pihan : Mistrovství práce s DLSR – www.digiarena.cz – en.wikipedia.org – výukové materiály prof. Ing. Ivo Serby – archiv Víta Kovalčíka (V.K.)