Organizace studia, testů a zkoušek
Kterak studovat
IB000 = učebnové přednášky + povinná učebnová cvičení + domácí procvičení s online odpovědníky.
Jelikož předmět IB000 je poměrně obtížný, zvláště pro studenty, co se příliš "nekamarádí" s matematikou, věnujte mu už během semestru patřičnou pozornost i mimo samotné přednášky a povinná cvičení. Berte proto na vědomí několik dalších rad do studia:
- Zapojte se sami či s kamarády do domácího řešení procvičovacích odpovědníků po jednotlivých lekcích, bude se vám to hodit. A pamatujte, že učebnová cvičení IB000 neslouží k tomu, abyste se v nich "nadrilovali" na zkoušky, nýbrž abyste si lépe a do hloubky osvojili teorii přednášenou na přednášce. K samotnému procvičování příkladů k testům a ke zkouškám slouží právě odpovědníky každé lekce, které byste si měli procvičovat ihned po přednášce! (A v případě těžkostí se případně pak ptát na cvičeních.)
- Při samostatném řešení a procvičování příkladů uvidíte, jak různorodě lze nabyté vědomosti uplatnit u konkrétních problémů, včetně (především) takových, na které jste nebyli dopředu "trénováni". I když pak v praxi budete narážet na problémy a úkoly jiného typu, umění aplikovat teoretické vědomosti na řešení libovolných budoucích úkolů vám zůstane...
- Také si každý sám vyzkoušejte, jakou výraznou pomoc při studiu vám mohou přinést předmětová diskusní fóra. Takže čtěte diskuse (kde mnohé vaše nejasnosti již mohou být vysvětleny) a případně se sami ptejte na další problémy. Snažte se však udržovat diskusní vlákna přehledná, tj nejprve se dívejte, zda už k vaší tématice je založeno vlákno jinými, a přispívejte do něj. Pokud je téma nové, volte název zakládaného vlákna výstižně, aby ostatní hned poznali, o čem je řeč, a diskuse se rozvinula. Nakonec nemusíte vždy čekat až na rady cvičícího, mnohdy i spolužáci poskytnou hodnotné odpovědi a vysvětlivky...
- Samotná osnova IB000 přímo odkazuje na materiály z přednášky, odpovědníky k procvičení v jednotlivých lekcích, doplňkové materiály na internetu a také odkazy na hodnotná diskusní vlákna z minulých let vztahující se ke konkrétnímu učivu. (Jednodušší to už snad ani nemůžete mít.)
Účast na přednáškách sice není povinná, ale je důrazně doporučovaná, neboť některé přednášené myšlenky ani nelze pořádně zachytit na papíře a slovní podání je nejlepší. Pro případ výjimečné neúčasti ještě budete mít k dispozici online záznamy přednášek, ale nespoléhejte jen na ně.
Testy a zkoušky
Komplexní hodnocení ukončení předmětu se skládá z následujících:
- Povinné semestrální bodované činnosti (testy) - 3x domácí online testy po 8 bodů každý, školní semestrální test 1x za 12 bodů (jako domácí testy, ale hlídané), drobné testíky na cvičeních za celkem 12 bodů počítaných dohromady jako jedna akce (organizují si sami cvičící), domácí písemný úkol 1x za 16 bodů (poměrně obtížný). Do výsledku zkoušky či zápočtu se započítává součet čtyř lepších nezáporných z těchto šesti činností (bez možnosti opravy - proto jsou počítány jen lepší výsledky).
- Pro dobrou šanci na složení zkoušky doporučujeme získat alespoň 26 semestrálních bodů.
- Ony školní test, testíky na cvičeních a písemný úkol nazveme prioritními (neboť je u nich obtížnější podvádět).
- POZOR, pro připuštění ke zkoušce či k zápočtu je nutno získat aspoň 8 prioritních bodů, tj. součet nezáporných zisků ze školního testu plus testíků na cvičeních plus domácího úkolu musí být alespoň 8 bodů (počítají se do toho i případné mimořádné bonusy). Z tohoto pravidla nejsou možné výjimky ani nebudou žádné opravy!
- Prostě kdo toto (nakonec velice snadné) pravidlo nesplní, v předmětu končí - to proto, aby všichni studenti byli nuceni studovat průběžně.
- Závěrečná povinná zkouška testem na počítači na 36 bodů, která se koná pod dozorem v učebně. Požadavkem pro úspěšné složení je zisk aspoň 51 bodů v součtu s celkovým semestrálním výsledkem. Samozřejmě je nejprve nutno splnit také pravidlo prioritních bodů.
- Příklady na této zkoušce budou obdobné cvičícím odpovědníkům a domácím i školním testům, ale vše pod dozorem, obtížnější a s vyšším bodovým hodnocením 6x6. Rozhodně tam nečekejte nějaké snadné tipovací testy.
- V případě úspěchu u online zkoušky následuje (nepovinná) písemná zkouška za až 30 bodů, obdobná uvedeným starším písemkám. Písemná zkouška přitom nemá žádné záporné body, pohoršit si už nemůžete a složení zkoušky máte po počítačové části jisté. Celkový součet pak určí známku E-A.
- Některé studijní programy mají určeno předmět ukončit zápočtem (vybrat si však nemůžete). Zde platí stejné podmínky semestrálního hodnocení. Mimo povinného zisku 8 prioritních bodů pak k udělení zápočtu stačí dosáhnout semestrálního výsledku aspoň 29 bodů.
Bodování na cvičeních:
-
Povinná účast na cvičeních je místo tupého odškrtávání jmen v seznamu ohodnocena body za pravidelné lehké testíky (do celkového součtu 12 bodů). Tyto testíky si organizují a opravují cvičící sami podle svého a stejně jako jiné semestrální testy z nich není možná oprava.
-
Testíky na cvičeních budou zpravidla tři ve cvičeních 2,3,4 nebo 2,3,5, každý po 4 bodech. V některých cvičeních toto může být jinak, ale to vám cvičící první týden oznámí. V případě omluvené neúčasti (v IS) budete mít možnost psát náhradní testík v posledních cvičeních, po individuální dohodě.
-
Pokud někdy nemůžete na své cvičení, máte možnost si účast nahradit na stejném pořadovém cvičení skupiny, co se s váma střídá ob týden ve stejném čase (tj. týden před nebo po). Pro náhradu na cvičení v jiném čase musíte získat souhlas příslušného náhradního cvičícího (aby na cvičení bylo místo). To však bude povolováno jen výjimečně - jste na denním studiu a během celého týdne musíte mít na školu čas!
-
Cvičící mohou nejlepším z vás udělit na cvičení bonusové body za mimořádnou aktivitu a znalosti, avšak tyto body nelze udělovat na posledních dvou cvičeních! (Bonusové body se připočítávají k prioritním, viz dole.)
Možnosti oprav hodnocení:
- Jak je uvedeno, semestrální testy nelze skládat opakovaně (jen je možnost jejich složení v náhradním termínu pro omluvenky zadané v IS, jak je psáno níže). Pozor, to se týká i povinných prioritních bodů, kde také nelze jejich nenaplnění nijak opravit (ostatně možnost získávat je ze třech nezávislých zdrojů je dostatečnou alternativou oprav).
- Na druhou stranu v případě splnění prioritních semestrálních bodů se ám celkový semestrální výsledek vylepší následovně (platí jak pro zkouškové ukončení, tak i pro zápočtové): Po neúspěšném složení zkouškového testu bude jeho výsledek plus třetina původně získaných prioritních bodů vašim opraveným semestrálním hodnocením - samozřejmě jen pokud si tím pomůžete. Cenou za tuto opravu je vyčerpání jednoho zkouškového termínu a udělení F. Vše tak bude počítáno automaticky bez potřeby vaší iniciativy.
- Samotné zkoušky na počítači je (po udělení F) samozřejmě možné opravovat na dalších termínech podle běžných zvyklostí. Pro vylepšení výsledku >F z počítačové zkoušky však slouží následná písemná zkouška, která je finální a hned po ní dostáváte známku.
Termíny a náplň testů, písemek a zkoušek
Termíny a pokyny naleznete včas na tematickém fóru aktualit našeho předmětu https://is.muni.cz/auth/df/aktuib000/. Online testy se vám také budou přímo objevovat v IS https://is.muni.cz/auth/el/1433/podzim2014/IB000/odp/ s příslušnými daty skládání.
Náplň všech semestrálních testů s výjimkou písemného domácího úkolu odpovídá příkladům z cvičných odpovědníků (jen pochopitelně dostanete jiné varianty a občas i nový typ příkladu). Stejné je to i s počítačovou částí zkoušky. Jedinou formální odlišností z nich je způsob skládání u školního semestrálního testu, kdy odpovědi místo ťukání do počítače zatrháváte na speciální odpovědní arch, který se pak oskenuje. Podstatně odlišná náplň pak je u písemného domácího úkolu a u navazující písemné zkoušky, v obou těchto případech budete (na papír) řešit zapeklité příklady a psát matematické důkazy svého řešení.
Náhradní termíny testů
Každý ze semestrálních testů lze nahradit, pokud jste se řádného termínu nemohli zúčastnit a máte na to omluvenku zadanou v IS. Mi žádné omluvenky neposílejte, stejně je hned smažu! Důležité je jen to, co bude jako omluvenka zapsané v IS v době, kdy si budete chtít náhradu složit.
Termín(y) náhradního testu bude vyhlášen nejspíše někdy ke konci semestru a pro písemné testy až na začátku zkouškového období. Počítejte s tím a čekejte. Stejné se týká i domácího úkolu, pro který dostanete nejen nový termín odevzdání, ale i nové zadání. Mimo to u domácích online testů obvykle lze test neoficiálně nahradit zhruba týden po termínu, ale to je bez záruky a je na vás si to pohlídat.
Pomůcky k testům a zkouškám
Ohledně dovolených pomůcek a nápověd ke všem testům a zkouškám pod dozorem je jednoduchá politika:
- Nesmíte používat žádné kalkulačky, mobily ani jinou výpočetní techniku. Veškeré pomocné výpočty musíte provádět sami ručně, nebude to obtížné. (Jen pokud má někdo zdravotní indikaci vylučující ruční provádění výpočtů, může požádat o výjimku.)
- Nemáte dovoleno používat během testu žádné výukové materiály, jedinou povolenou nápovědou je jeden list A4 s vlastnoručně psanými (ne tištěnými) poznámkami k učivu.
- Ke každému hlídanému testu či zkoušce si navíc musíte přinést ISIC kartu pro ověření identity.
- A ke každé počítačové zkoušce si dopředu musíte zjistit svůj login na fakultních strojích a umět se v příslušné učebně přihlásit.
Vyhodnocení testů a zkoušek
Všechny výsledky vašich testů i zkoušek se dříve či později objeví v IS MU, to jest jak jejich obodování v příslušném zápisníku, tak i samotné opravení odpovědí a chyb pod správou odpovědníků v IS. (Ano, i písemné testy se nakonec scanují do speciálních odpovědníků v IS, takže každý pak budete mít přístup ke všem svým úspěchům i chybám.) Proto se zbytečně nedožadujte svých opravených testů, prostě jakmile budou připraveny, objeví se vám v IS samy a budete si je moci prohlédnout.
- Online skládané testy se pochopitelně vyhodnotí samy ihned a budete vidět své body. Avšak své chyby si budete moci prohlédnout až později, kdy skončí skládání testu všemi ostatními studenty. To se protáhne především u semestrálních domácích testů až na několik dní čekání. Musíte být trpěliví, žádné výjimky k předčasnému prohlížení nebudou.
- U písemných testů budete muset čekat ještě déle, než budou písemně opraveny a pak nascanovány do IS. To nejde urychlit.
- Pokud nebudete spokojeni s udělenými body, budete si muset nejprve počkat na zpřístupnění opraveného testu a zjistit sami, kde jste udělali chybu. (Nepište žádné emailové dotazy dříve, nebudeme na ně reagovat.) Pokud ani po vlastní netriviální snaze nebudete vidět, kde jste vlastně chybu v příkladu udělali, zeptejte se poté cvičících na diskusním fóru v IS, tam váš problém určitě rychle vyřeší.
- Reklamovat ohodnocení testu lze jen v jediném(!) případě -- pokud vaše objektivně správná odpověď bude ohodnocena jako chybná. Zdůrazňuji slova "objektivně správná", neboli k případné reklamaci budete muset přiložit screenshot chybného ohodnocení i důkaz správnosti vašeho výsledku. (Pokud si s důkazem nebudete vědět rady, opět se obraťte na cvičící.) Reklamaci pak pošlete emailem přímo mi. V žádném případě ale nelze reklamovat udělený počet bodů u automaticky vyhodnocených testů, body jsou udělovány zcela objektivně všem stejně a nelze se separátně bavit o žádné "téměř správné odpovědi" ani o "chybící desetince bodu k limitu", je jen odpověď přesně správná nebo chybná. V této souvislosti zdůrazňuji, že u online testů se za každou špatnou odpověď udělují záporné body (aby se test nezvrhl na tipování), obvykle -30% hodnoty celého příkladu, a tyto záporné prémie se sčítají přes všechny otázky v příkladě, takže to může znamenat velmi citelné postižení. Prostě pokud nevíte, raději odpověď nevyplňujte.
Technické poznámky k online testům na IS
Třebaže skládání testových odpovědníků v IS vypadá docela intuitivně a nekomplikovaně, je zde několik skrytých zádrhelů, které vás (i coby informatiky) u ostrého testu mohou nepříjemně překvapit a zbytečně vám pokazit výsledek. (Je doufám zbytečné zdůrazňovat, že takové zádrhele nelze následně reklamovat či opravovat...) Proto si dobře přečtěte následující rady:
- Každý ostrý test lze spustit a uložit jen jednou! Proto nikdy neklikejte na spouštěcí tlačítko vícekrát, i když spuštění testu trvá dlouho. Také si dobře pohlídejte, že vám během spuštěného testu nespadne prohlížeč ani internetové spojení (wifi a komunitní sítě nejsou dobrou volbou, běžte raději do školy). Každý takový technický problém totiž znamená ztracení testu nadobro. Pokud přesto ostrý test kvůli technickým problémům ztratíte před uložením, budete mít obvykle možnost jej spustit ještě jednou (či dvakrát), na to si už ale najděte stabilní počítač a spojení.
- Aby se odpovědník správně spustil, musíte mít v prohlížeči podporu javascriptu (doporučujeme Firefox). Správné spuštění ostrého odpovědníku poznáte snadno podle toho, že nad web stránkou naskočí odpočítání času. Některé prohlížeče však také mohou bez varování nenahrát potřebné javascriptové knihovny, bez kterých se některé otázky nevyhodnotí vůbec. Dotčené otázky samy se na takový problém snaží upozornit alertem. Pokud odpovědník správně nenaskočí nebo se mu nenačtou některé obrázky či knihovny, nikdy(!!!) nesmíte mačkat tlačítko Reload, o test byste taktéž nadobro přišli. Místo toho skoro vždy ke správnému načtení a spuštění neúplného odpovědníku pomůže stisknout v testu tlačítko průběžného uložení výsledků. To si dobře zapamatujte.
- Do odpovědí vždy zapisujte jen holé konečné výsledky, které se v daném příkladě očekávají. Typicky jde o číselné výsledky, které zapisujte jen jako celá čísla, tj. jen číslicemi a případným znaménkem. Určitě nezkoušejte psát třeba "-1-1" nebo "-6/3" nebo "(-2)" místo správné odpovědi "-2", žádné takové mezivýsledky nebudou uznány, neboť IS kontroluje číselné odpovědi na textovou shodnost. Možná vám v některých otázkách třeba ty dodatečné závorky přijdou jako správné, ale IS si s tím prostě neporadí a dá vám záporné body. Proto si máte jednotlivé typy otázek dopředu procvičit sami doma. Jiné otázky s netriviální syntaxí zápisu výsledku, kde se očekávají třeba funkce nebo formule, mají svou vlastní nápovědu i okamžitou kontrolu syntaxe.
- Zkuste si pro jistotu nejprve spustit několik cvičných odpovědníků na počítači a prohlížeči, kde se chystáte skládat ostrý test. Na jiném počítači vás třeba může překvapit špatná čitelnost fontů v prohlížeči; v minulosti už měli studenti někdy problémy s chybícími znaky lomených závorek, se záměnou písmenek "g" a "q", nebo se záměnou "-" a tečky jako "krát". Pokud si nejste jisti zapsaným, zvětšete si v prohlížeči font až do absurdních velikostí, je to lepší než pak smutnit nad zápornými body. A také si dejte pozor, abyste výsledky testu zapisovali normálním ascii či utf kódováním latinky, už se vyskytl i odpovědník vyplněný kanji kódováním, který pochopitelně IS neuznal.
- Nakonec si dejte i pozor, aby během skládání odpovědníku plynul systémový čas počítače běžným tempem (rozhodně čas neměňte), neboť vás náhlé změny času taktéž mohou o test připravit.
Další možná specifická úskalí domácích testů
Jak si můžete všimnout výše, část semestrálních testů IB000 budete skládat v určenou dobu bez dozoru online doma nebo u školních počítačů. Tento fakt může vyvolávat některé otázky, na které se pokusíme dopředu odpovědět zde.
- Přestože nad vámi nebude nikdo bdít, stále jste povinni řešit domácí testy samostatně a v případě zjištění porušení této povinnosti vás neminou sankce jako u opisování ve škole.
- Avšak nejen možné sankce by vás měly vést k poctivosti. Uvažte, že hlavní "příděl" bodů potřebných k úspěchu v předmětu získáte na počítačové zkoušce (36 z potřebných 51), která se bude skládat ze stejných odpovědníků, ale již pod přísným dozorem. Během semestrálních testů, při započítání 4 lepších ze 6, máte možnost až 2 testy zkazit zcela bez následků, kdežto u počítačové zkoušky už tři nebo i jen dva zkažené odpovědníky znamenají definitivní konec! Proto ve vlastním zájmu využijte možnost skládat i ostré domácí testy v klidu sami a bez pomoci, ať se tím dobře připravíte na počítačovou zkoušku, včetně nevyhnutného stresu z faktu, že teď to už je "naostro".
(Nemluvím tady "do větru", statistický pohled na výkony studentů na podzim 2008 ukázal zhruba stovku(!!!) studentů, kteří měli perfektní výsledky u všech domácích testů a zároveň mizerné výsledky u hlídaného školního testu - zrovna tito studenti pak v drtivé většině předmětem neprošli, neboť dalších potřebných zhruba 20 bodů z počítačové zkoušky ani opakovaně nedokázali získat. Proč asi?) - A jak je to s účastí na domácím testu? Skládat jej pochopitelně můžete v určenou dobu kdekoliv, takže i když nejste zrovna ve škole, termín nezameškáte. Pokud vám přesto něco zabrání v určenou dobu test složit, bude test ještě jednou na chvíli otevřen s jistým časovým odstupem (pohlídejte si to sami) a budete mít možnost přístupu znovu, bez potřeby omluvenky. Pokud však ani dodatečný termín nevyužijete, nebo se vám byť jen z technických důvodů nepodaří k testu přihlásit ("spadne to"), tak pro další možnost složení testu už budete muset prokázat omluvenku v IS na celou dobu řádného termínu testu i dodatečnou dobu. Na to pozor...
- Poslední poznámka se opět týká problematiky "spadlých" domácích testů. Pokud k takovému pádu během vyplňování a před konečným odesláním odpovědí dojde, již se nebudete moci ke stejnému testu vracet. Aby vás toto chování IS zbytečně nepoškodilo, bude každý domácí test "zdvojen" a vy budete moci jej okamžitě spouštět s novými otázkami. Nepokoušejte se však tento mechanizmus zneužívat k "opravě" špatně napsaného testu, neboť ze všech kopií téhož testu se vám započítá ten nejmenší bodový zisk! Po lopatě, druhým spuštětím téhož, už jednou vyhodnoceného, testu si nemůžete nijak pomoci, jen se poškodit. A pokud k tomu dojde, na vaše nářky, že chcete zpět ty první vyšší body, nikdo nebude odpovídat.
Vedlejší informace
Doplňkové studijní materiály:
Tyto materiály jsou jen podpůrné, nejsou nadále udržovány a tudíž se mohou líšit od vykládaného učiva. (Učivo z přednášky má samozřejmě přednost.) Pokud je něco v těchto materiálech v rozporu se znalostmi vyučovanými a požadovanými ke zkoušce v aktuálním semestru, ignorujte příslušnou část těchto materiálů. Rozhodně těmito doplňkovými materiály nelze argumentovat u opravování zkoušek.
Velká část pěkných příkladů v prvním adresáři pochází od Mgr. Holečka, bývalého cvičícího.