BONUSY
Dobrovolné bonusové úkoly
Jako doplněk k běžným (povinným) testům a zkouškám mají mimořádně aktivní studenti v předmětu IB000 možnost získat bonusové body, které se jim přímo připočtou k semestrálnímu hodnocení. Jejich výše může být kdekoliv mezi 1 až 99 bodů, ale je třeba zdůraznit, že bonusové body mohou být uděleny skutečně jen za mimořádné aktivity a přínosy k výuce. Aktuální možnosti zisku bonusových bodů jsou vyhlašovány během semestru, zde jen obecně nastíníme hlavní myšlenky jejich přidělování.
- Nejdůležitějším pravidlem je, že bonusové body nejsou nárokové. To znamená, že o jejich přidělení a výši vždy rozhoduje vyučující až následně, po zhodnocení mimořádnosti přínosu a srovnání s výkony ostatních studentů. Ostatně toto odpovídá významu slova "mimořádné". (Jsou to vlastně "bonbónky" pro nejlepší studenty.)
- Standardní možností zisku bonusových bodů je řešení dobrovolných bonusových úkolů, které budou vyhlášeny během prvních týdnů semestru. Úkoly se týkají obtížných matematicko-informatických problémů, k jejichž úspěšnému řešení je třeba vynaložit úsilí a prokázat schopnosti výrazně přesahující běžnou úroveň předmětu. Odměna pro nejlepší pak stojí za to.
- Dále je možno (a stávalo se to v minulých letech) udělit bonusové body za objevení a podrobnou analýzu případných chyb či nedostatků v předmětových testech či studijních materiálech. Zahrnuje to jak odborné chyby, tak i technické aspekty a problémy, ale v každém případě je tam důležitý důraz na část "podrobná analýza", která má zkoumat příčiny i navrhovat řešení.
- Příjemnou vlastností bonusových bodů je, že se připočítávají k prioritním testům...
Přejeme hodně štestí, píle, dobrých nápadů a ve výsledku i mnoho bonusových bodů ke zkoušce! A nezapomeňte, pokud Vás některý obtížný úkol zaujme a přijdete na pěkné výsledky, nejen že budete mít body navíc, ale především si už na počátku studia "přičichnete" ke skutečné vědě a získáte tak s předstihem skvělu možnost se zapojit do řešení opravdu zajímavých vědeckých problémů.
Odevzdávejte řešení do 19.11., přitom do 5.11. získáte +50% bodů
Pozorně čtěte obecné poznámky k úkolům dole!
Obecné poznámky
Řešení odevzdávejte celé v jednom PDF souboru obsahující vše podstatné do příslušné odevzdávárny odkazované níže.
Bonusové úlohy jsou docela obtížné a neočekáváme, že by každý musel vyřešit úplně všechno v jedné úloze. I dostatečně dobrá částečná řešení budou odměněna, pokud obstojí v porovnání s výkonem ostatních studentů na bonusech.
S upřesňujícími dotazy se obracejte na cvičící v diskuzi na IS.
Nezapomínejte, že se jedná o vaši vlastní tvůrčí práci! Při opodstatněném podezření z opisování vám nebudou uděleny žádné body. (Respektive z každé třídy příliš podobně vypadajících řešení bude kladně ohodnoceno jen to, které bylo odevzdáno první.) Také nebudou hodnocena řešení, které nevyhoví zde uvedeným formálním specifikacím.
Ve správně zpracovaném projektu očekáváme, že nejprve teoreticky analyzujete problém; poté popíšete slovně postup / algoritmus, který použijete na jeho řešení, a nakonec shrnete všechny dosažené výsledky. Při teoretickém řešení formálně sepište použitá tvrzení a všechna vaše nová tvrzení korektně dokažte. To ostatně znáte z prvních dvou lekcí. Při "počítačovém" řešení algoritmy popisujte podle formálních zásad zavedených v desáté lekci a také co nejlépe zdůvodněte jejich správnost. Jako příloha (v tomtéž PDF souboru) musí být zahrnut výpis vašeho programového kódu s komentáři, pro naši kontrolu (ten ale nenahrazuje výše zmíněný popis algoritmu!). Na programovacím jazyku nezáleží. Přiložte jen ten "výkonný" kód, nezajímají nás hlavičky knihoven ani vstupně/výstupní operace. A určitě nikde nepřikládejte samotný program - výpočty provádíte jen sami a nás musíte textem přesvědčit, že vám to funguje a dosáhli jste výsledky.
Důležitá poznámka se také týká využívání cizích zdrojů. Ne, nemáme nic proti tomu, když si pomůcky pro řešení projektu vyhledáte v literatuře či nejspíše přímo na internetu. V praxi přece také nebudete všechno řešit sami od začátku, ale s výhodou využijete již nalezené poznatky, takže učit se vyhledávat potřebné informace je také součástí výuky. Je však vždy nutné úplně citovat všechny zdroje, ze kterých jste čerpali poznatky (nejlépe formou funkčního www odkazu). Takže na toto myslete, neboť zatajení citací je víc než dostatečným důvodem k zamítnutí vašeho řešení. A rozhodně neoceníme, pokud si pod "využíváním cizích zdrojů" představíte prosté opsání nějakého cizího řešení, třeba od spolužáka. Vaše řešení projektu by mělo být skutečnou "nadstavbou" nad známými poznatky.
Mnoho zdaru a zábavy!