Příklady o relacích Zkoušejte hledat řešení (důkazy) pro následující příklady. Mnoho zdaru! Příklad 2.1. Na množině všech přirozených čísel od 0 do 1000 definujeme binární relaci R následovně: (a, b) R právě když platí a) -1 a2 - b2 4, b) 0 a - b 1 nebo číslo a je trojnásobkem čísla b, c) 0 a - b 1 nebo číslo a je polovinou čísla b. Odpovězte, jaké vlastnosti relace R má: je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní? Pokud některou z těchto vlastností relace R nemá, napište konkrétními čísly protipříklad. Příklad 2.2. Mějme relaci soudělnosti nad přirozenými čísly, kde dvě čísla x, y jsou v relaci pokud mají společného dělitele většího než 1. Které z vlastností z Definice tato relace má? Příklad 2.3. Nakreslete si částečné uspořádání dělitelností čísel 1, . . . , 12 Hasseovým diagramem. a) Jaký je v něm nejdelší řetězec? b) Je v něm nejmenší či největší prvek? c) Kolik je tam maximálních prvků? Příklad 2.4. Na systémy všech 5-prvkových podmnožin množiny {1, 2, . . . , 12} definujeme ekvivalenci následovně: Dvě množiny jsou ekvivalentní, pokud mají stejné nejmenší číslo. Kolik tříd ekvivalence v příslušném rozkladu získáme? Jak velká je největší třída? Příklad 2.5. Na množině všech slov-řetězců nad běžnou abecedou definujme relaci následovně: Slovo x je v relaci se slovem y pokud je y obsaženo jako podřetězec v x. O jaký známý typ relace se jedná? Zdůvodněte. Příklad 2.6. Na množině všech slov-řetězců nad běžnou abecedou definujme relaci následovně: Slovo x je v relaci se slovem y pokud lze x získat z y jen přeházením písmen. O jaký známý typ relace se jedná? Zdůvodněte. Příklad 2.7. Mezi všemi studenty na přednášce UInf definujeme následující binární relaci: Každý student je v relaci sám se sebou, tj. je 1 to reflexivní relace. Každý student A je v relaci s jiným studentem B, právě když B sedí a) ve stejné řadě nalevo od A, b) ve stejné řadě jako A nebo v řadě hned za A, c) v poslední řadě (nezáleží, kde sedí A), d) v některé řadě před A. Jaké vlastnosti má tato relace (jako symetrická, antisymetrická, tranzitivní)? Jedná se třeba o částečné uspořádání nebo o ekvivalenci? Vaši odpověď dobře zdůvodněte. 2