Výuka nevidomých Agáta Dařbujanová a David Štípský PV072 16.10.2014 ● Zápis textu ● Pedagogický asistent či vyškolený pedagog ● Postavení učitele Rozdíly ve výuce Matematika ● Lineární vnímání - absence globálního přehledu ● Postupné odkrývání a vnořování do vzorce Smyslové vnímání Příklad ● Braillův návrh ● Není celosvětově sjednoceno ○ Nemeth - Amerika ○ Marburg - Německo ○ Národnostně odlišné Kódování Rozdílnost zápisu ● Práce na PC ● GS8 - Nemeth ● SMSB - Německo Osmibodový kód ● PC + odečítač obrazovky + hmatový displej ● Složitější matematika - navzájem nekompatibilní transkripční kódy (SŠ) Výuka v ČR (1) Kvadraturni formule: q(f) =sum[i in 0..n](a[i] *f(x[i])) (2) Cisla a[i] se nazývají koeficienty, x[i] jsou uzly. (3) Chyba kvadraturni formule: r(f) =q(f) -s[a. .b]f(x)dx (4) Řekneme, ze formule ma stupen presnosti p, jestliže (5) r(x^j) =0: j in 0..p (6) r(x^(p+l)) !=0 (7) ... (8) j =2: (9) i(x^2) =q(x^2) -s[-l..l](x^2)dx (10) r(x^2) =A^2 +(-A)^2 -(1^3/3 -(-1)^3/3) (11) =2A^2 - (1/3 +1/3) =2a^2 -2/3 (12) 2a^2 =2/3 (13) a^2 =1/3, a =sqr(3)/3 (14) r(x^3) =A^3 +(-A)^3 -s[-l..l](x^3)dx (15) =sqr(3)/9 -sqr(3)/9 -(1^4/4 -(-l(^4/4) =0 (16) r(x^4) =A^4 +(-A)^4 -S[-l..l]x^4dx (17) =(sqr(3)/3)^4 +(sqr(3)/3)^4 -(1^5/5 +1^5/5) =2/9 -2/5 Ukázka transkripčního kódu ● Teiresiás ● Sada maker pro Microsoft Word ● Implementace šestibodové normy ● Kompromis mezi vidícími a nevidomými BlindMoose ● Mezinárodní projekt ● Editor textů s odbornou symbolikou ● Každodenní práce, výuka Lambda ● Tisk na 3D tiskárnách ● Uchopení tvaru vs. výčet hodnot ● Problém především při konstrukci objektu - speciální kreslící podložka Geometrie Jazyky ● Struktura dokumentů ● Obrázky vyjádřeny jednou větou textu ● Doplňovací cvičení - velká zátěž pracovní paměti Problémy ● Braillovo písmo ve dvou jazycích: ○ mateřský jazyk ○ jazyk, který se učí ○ např. Molière ● Střídání kódu ve slovníku - syntéza, značkování Nejednoznačnost kódování ● Narušována přirozená gramotnost ● Interpretace textu hlasem není poslech ● Cizojazyčný text je syntetizován rodným jazykem Syntéza vs. poslech ● Střídání kódu ve slovníku ● Přepínání syntetizátoru podle značek ve slovníku ● Výstup na hmatovém řádku je jasný Slovník ukázka: www.mapy.cz - Haptická mapa Jazyky - mapy Computer science ● Obdobné principy jako u výuky matematiky a jazyků ● Samostatná přednáška o programování Computer science Střediska pro studenty se specifickými nároky ● Carolina při Matematicko - fyzikální fakultě UK v Praze ● Tereza na ČVUT v Praze ● Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás na MU v Brně ● Centrum pomoci handicapovaným při ÚP v Olomouci ● Univerzitní středisko pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami v Hradci Králové ● Slunečnice na Ekonomické fakultě Vysoké školy báňské (Technická univerzita Ostrava) ● ... ● Převod studijních materiálů do braillova písma (knihovna) ● Zpřístupnění výuky a zkoušek nevidomých ● Zapůjčení kompenzačních pomůcek Práce středisek Štanglová, G. Výuka cizích jazyků u žáků a studentů se zrakovým postižením. 2012 [cit. 2014-10-13]. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/th/105007/pedf_m/DIPLOMOVA_PRACE.pdf Šimek, R. Matematika pro nevidomé: počítačová podpora výuky a návrh české osmibodové normy. 2008 [cit. 2014- 10-13]. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/th/72798/fi_m/diplomova_prace.pdf?studium=613653;zpet=%2Fauth% 2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Dn%C3%A1vrh%20osmibodov%C3%A9%20normy%26start%3D1 Úvodní strana informačního portálu. Úvod [online]. 2008 [cit. 2014-10-13]. Dostupné z: http://www.teiresias.muni. cz/czbraille8/ Peňáz, P., Ondra, S., Pecl, J. Výuka nevidomých [přednáška]. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 9.října 2014. Zdroje