PV078 - GRAFICKÝ DESIGN I Cíle předmětu: Předmět vytváří základní dovednosti grafického designu při tvorbě piktogramu (základní stavební prvek vizuálních informačních systémů). Cílem předmětu je vytvoření série 5 piktogramů a prezentace piktogramové řady (použití piktogramů na informačních tabulích a dalších tiskových materiálech). Osnova práce: 1. Výběr písma, analýza písma a tvorba prefabrikátů 2. Analýza předloh pomocí písmových prefabrikátů 3. Syntéza a typizace piktogramové řady 4. Piktogramová řada (pozitiv a negativ) + barevné varianty 5. Prezentace piktogramů na fotografických předlohách 6. Vizuálně informační systém (tvorba informačních tabulí = použití piktogramů + písma) Způsob odevzdání: Sloučené PDF + všechny zdrojové soubory odevzdáte na IS do odevzdávárny studijních materiálů předmětu PV078 Grafický design I Literatura: TWEMLOW, Alice. K čemu je grafický design? Translated by Kateřina Cenkerová. V Praze: Slovart, 2008. 256 s. ISBN978-80-7391-027. MILLMAN, Debbie. The essential principles of graphic design. Mies:Rotovision,c2008. 256 s. ISBN 9782940361809 EVAMY, Michael. Graphics explained: 7 top designers, 7 briefs, 49 solutions in their own words. Mies: Rotovision, c2009. 221 s. ISBN 9782888930259. AGI graphic design since 1950. London : Thames & Hudson, c2007. 800 s. ISBN 9780500513422 Pi characters: sonderzeichen : signes spéciaux. Eschborn : Linotype, c1986. 120 s. THALER, Peter. Pictoplasma Berlin: Gestalten Verlag, 2001. 216 s. ISBN 3931126587 Pictogram and icon collection: from public signage to web Hons. Tokyo :Pie books,c2006. 197 s. ISBN 4894445050 A2Z : and more signs. London :Thames & Hudson, c2006. 320 p. ISBN 0500286043 ABDULLAH, Rayan. Pictograms, icons & signs : a guide to information graphics. London : Thames & Hudson,2006. 243 p. ISBN 0500286353 LINKKRAMPEN, Martin. The world of signs : communication by pictographs. Ludwigsburg Avedition,c2007.147 s. ISBN 9783899860863 1000 signs. Hong Kong ; Köln :Taschen,c2009. 313 s. ISBN 9783836510011 AYMERICH, Marta. Symbols, pictograms & silhouettes. Barcelona :Index Book,c2008. 402 s. ISBN 9788496774360 New graphical symbols for many more : graphical symbols for public informatik. Stockholm: Arvinius, 2008. 163 s. ISBN 9789185689194 HYLAND, Angus. Symbol. London :Laurence King Publishing, c2011. 334 s. ISBN 9781856697279 KLANTEN, Robert. Data flow: visualising information in graphic design. 2. Berlin : Gestalten, c2010. ISBN 9783899552782 WILDBUR, Peter, BURKE Michael. Information graphics :innovative solutions in contemporary design, London:Thames and Hudson, c1998. ISBN 0500018723 BERGER, Craig. Wayfinding : designing and implementing graphic navigational systems. Mies:Rotovision,c2005. 176 s. ISBN 2880468183 Left, right, up, down : new directions in signage and wayfinding. Berlin :Gestalten,2010. 240 s. ISBN 9783899553123 WOOLMAN, Matt. Digital information graphics. London :Thames & Hudson,c2002. 176 s. ISBN 0500510946 Mapping graphic navigational systems. Mies :Rotovision, c2008. 208 s. ISBN 9782888930365 The big book of graphic design. Edited by Roger Walton. 1. ed. New York: Harper Collins Publishers, 2007. 334 s. ISBN 978-0-06-121524. DORRIAN, Mike a Liz FARRELLY. One hundred at 360° :graphic design's new global generation. London: Laurence King, 2007. [350] s. ISBN 978-1-85669-526. Restart :New systems in graphic design. London: Thames and Hudson, 2001. 175 s. ISBN 0-500-28297-8. PIKTOGRAM, TVORBA PIKTOGRAMOVÉ ŘADY (5 piktogramů na volné téma) Druhy piktogramů: a) Florální: piktogramy rostlin (květiny, byliny, stromy, aj.) b) Zoomorfní: piktogramy zvířat (savci, ptáci, ryby, mořští živočichové, aj.) c) Antropomorfní: piktogramy člověka (celé tělo nebo jen části) d) Geometrické: piktogramy neživých předmětů (architektura, různé předměty, pomůcky, aj.) 1. Volba zadání, sběr informací o reálném předmětu Předlohou mohou být rozličné materiály: vědecké kresby, fotografie z atlasů a odborných publikací, technické výkresy, obkreslené siluety předmětů, materiály stažené z internetu, apod. Většina material by měla být z pohledu En face (ánfas – pohled zepředu) nebo profil. V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEPOUŽÍVAT ¾ POHLED, POLOPROFIL NEBO NETYPICKÝ POHLED!!! Vybíráme nejtypičtější pohled na vybrané téma. 2. analýza obrázků pomocí křivek a přímek Zobrazený předmět rozložíme na základní geometrické tvary pomocí bodů, křivek, přímek. Zkoumáme poměry mezi jednotlivými plochami a úhly. 3. syntéza tvarů a ploch, konstrukce piktogramu Syntézou rozumíme opětovné složení obrazu předmětu, ale už ve zjednodušené geometrické formě. Dochází k redukci (stylizaci) obrazu, jsou vynechány podrobnosti. Nevýrazné tvary převedeny na integrální křivky nebo naopak do dvou výrazných křivek. Buď zvýrazňujeme nebo potlačujeme. Při syntéze tvarů a ploch opět pracujeme se základními geometrickými tvary. 4. písmové prefabrikáty, typizace, nadsázka Zvolíme si vhodné písmo pro vizuálně informační systémy (lineárně statická bezpatková písma: Myriad Pro, Avenir, DIN, Frutiger, Franklin Gothic, Futura, Helvetica Neue, Gill, Museo, Parisine, Univers, Switzerland, aj., viz. www.myfonts.com). Vytvoříme prefabrikáty, podle kterých přizpůsobíme piktogramy. V procesu tvorby piktogramů (syntéza, stylizace) dochází i k typizaci; nevytváříme piktogram určitého předmětu ale typického zástupce (rostliny, zvířete, člověka): jakýsi ideální prototyp, který nese všechny podstatné znaky skupiny. Při stylizaci piktogramu jsem redukovali nepodstatné detaily. Zjistíme, že některé části stylizované předmětu jsou v přirozeném měřítku nevýrazné, a v konkurenci ostatních tvarů zanikají. Tyto části je tedy nutné zvýraznit (oči, hlava, aj.). Navíc zvýrazněním charakteristických částí předmětu dochází i k zvýraznění informace o jeho podstatě (principu). Zvýrazněná informace je cílenější a proto můžeme hovořit o nadsázce (hyperbole). 5. varianty a výběr definitivní podoby piktogramu Při tvorbě piktogramu se nemusíme dobrat k jeho definitivní podobě hned napoprvé. Dokonce je lepší, vyzkoušet několik různých variant jednak tvarově, jednak v různých úrovních stylizace (redukce). Necháme si „zadní vrátka“ pro různé korekce až budeme zpracovávat další piktogramy celé piktogramové řady. 6. Piktogramová řada: Piktogramy musí být tématicky rovnocenné, všechny piktogramy musí vykazovat stejnou míru stylizace. Rovněž grafický výraz (styl) všech piktogramů musí být stejný. Ani jeden piktogram nesmí „vypadávat z řady“. Dodržet jednotný grafický styl nám usnadní použití sjednocujících grafických prvků. Doporučuji definitivní podobu piktogramů vytvořit v jednom dokumentu, aby míra stylizace a použití prefabrikátů byla na všech piktogramech stejná. 7. Vizuálně informační systém: Základním stavebním prvkem vizuálních informačních systémů je piktogram nebo piktogramová řada. Vizuální informační systémy jsou ucelené řady grafických znaků, které vykazují obsahovou a formální (stylovou) jednotu; tyto soubory grafických znaků mohou být uzavřené i otevřené co do počtu, musí ale vykazovat stejnou sématickou úroveň a musí dosahovat stejného stupně stylizace. Základem tvorby vizuálně informačních systémů je vizuální gramotnost. Postup práce viz. projekt Köln Bonn Airport: 1. Analýza a tvorba prefabrikátů z písma Simple 2. Tvorba tvarů, nastavení velikosti tahů a jejich umístění v mřížce. 3. Texty i piktogramy mají stejný vizuální jazyk. 4. Tvorba piktogramu (analýza tvarů s použitím písmových prefabrikátů) 5. Šedá plocha písma Simple KolnBonn Bold porovnaná s šedou plochou piktogramů Simple KolnBonn Symbols. 6. Umístění piktogramů do textu. 7. Volba barevnosti vizuálního systému, která není limitovaná klasickou modrou, typickou pro symboliku letiště. 8. Základní varianta značky, která nemá jen tuto jednu varintu 9. Další možné varianty značky 10. Můžete vytvořit i příběh… 11. V některých případech se piktogramy mohou stát objekty nebo reklamními předměty. 12. Tvorba informačních tabulí Pařížské grafické studio Ruedi Baur (Intégral Ruedi Baur et Associés) vytvořilo vizuálně informační systém Köln Bonn letiště v Německu v roce 2004: http://www.toanvuhuu.com/projects/cologne-bonn-airport/visual-identity