PV156 – Digitální fotografie Fotoaparáty Tomáš Slavíček / Vít Kovalčík FI MU, podzim 2014 2 (Ne)důležitost techniky ● Poučka říká: – „Fotografii tvoří z 50 % světlo, z 40 % fotograf a z 10 % technické vybavení” 3 (Ne)důležitost techniky ● Poučka říká: – „Fotografii tvoří z 50 % světlo, z 40 % fotograf a z 10 % technické vybavení” V.K. 4 (Ne)důležitost techniky ● Poučka říká: – „Fotografii tvoří z 50 % světlo, z 40 % fotograf a z 10 % technické vybavení” T.S. 5 (Ne)důležitost techniky ● Poučka říká: – „Fotografii tvoří z 50 % světlo, z 40 % fotograf a z 10 % technické vybavení” ● Dodatek: – „Těch 10 % je někdy docela podstatných.” ● Proč? T.S. 6 (Ne)důležitost techniky 7 (Ne)důležitost techniky foto: Daniel Vojtěch, www.danvojtech.cz 8 Typy přístrojů ● Camera obscura (dírková komora) 9 Typy přístrojů ● Camera obscura (dírková komora) – postupné přidávání soustavy čoček, vytvoření světlocitlivého materiálu (až film, snímač) 10 SLR Obrázek: Alumniarena.com 11 Podrobněji: DSLR ● Proč tak složitě? Ostření, hledáček 12 Odbočka: TLR ● SLR = Single Lens Reflex – (DSLR = Digital SLR) ● TLR = Twin Lens reflex – průhled jiným objektivem než fotícím – kouká se obvykle shora – jednoduchá konstrukce 13 Zpět k DSLR ● Klíčové vlastnosti – optický hledáček – výměnné objektivy 14 Protiklad: Kompakt (nebo mobil) ● Objektiv a hned senzor – Objektiv obvykle nejde vyměnit ● Na displeji je obraz přímo z hlavního senzoru 15 Rozdíl: Ostření ● DSLR: Phase detection ● Kompakt: Contrast detection 16 Ostření: DSLR – Phase detection ● Jednoduchá myšlenka: – Porovnat obraz z různých částí objektivu – Podle vzdálenosti obrazů zaostřit Obrázek: DigitalCameraWorld.com 17 Ostření: DSLR – Phase detection ● V praxi se porovnávají jen proužky obrazu – Detekují jen hrany na ně kolmé 18 Ostření: DSLR – Phase detection ● Každý ostřící senzor má svoji dvojici (čtveřici, osmici) proužků ● Často zaostří „napoprvé“ ● Predikce pohybu 19 Ostření: DSLR ● Např.: Canon 1D X 20 Ostření: Jednoduchý kompakt ● Contrast detection – čte se obraz přímo z hlavního čipu – pohybuje se s ostřícím mechanismem objektivu – hledá se místo s největším kontrastem ● jezdí sem a tam – algoritmy se zlepšují ● Vždy pomalejší než Phase detection ● Pohyblivé objekty jsou problém 21 Byly tu nevýhody ● Kompakty – pomalé ostření ● Zrcadlovky – ztráta ostření při točení videa (resp. přechod na pomalé ostření kompaktů) ● „Revoluce“ – SLT – a hlavně Phase detection na hlavním čipu 22 Sony SLT ● poloprůhledné PEVNÉ zrcátko + LCD hledáček ● ostření i během focení nebo natáčení videa ● menší ztráta světla (šum) 23 Phase detection na hlavním senzoru ● (Od cca 2010?) Výrazně v druhé polovině 2012 ● Proužky na senzoru vyhrazené pro Phase detection – přijdeme o pár pixelů (barvy se dopočítají z okolí) – poměrně rychlé ostření je zpět ● Např.: – Nikon V1/J1 – Fujifilm (jednoduché zakrytí polovin pixelů) 24 Phase detection na hlavním senzoru ● Červenec 2013 ● KAŽDÝ pixel na senzoru rozdělený na levou a pravou polovinu ● Canon 70D (Dual Pixel AF) a teď po roce Canon 7D Mark II ● Ostření kdekoliv, kromě úplných krajů 25 Senzory ● Milióny světlocitlivých buněk uspořádaných v matici ● První snímač v roce 1969 – První digitál 1974 (5?) ● Typy snímačů – CCD (Charge-Coupled Device) – CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) – Super CCD (Fujifilm) – Foveon (Sigma) – plenoptic field (Lytro) 26 Senzory ● Nejčastěji Bayerova mřížka RGBG (ale i CYGM) – Barvy konkrétního pixelu – interpolací (matice, nejbližší soused, bilineární, bikubická ...) 27 Problém - moiré ● -> antialiasový filtr -> rozmazává obraz T.S. Nikon D70 Nikon D200 28 Moiré Co s tím? 29 Volitelný antialiasový filtr ● Nikon D800 vs D800E – 36 mpix ● Pentax – IS, slidy na konci 30 Snímací prvky – Fujifilm X-Trans ● náhodnější rozložení -> menší moiré -> antialias netřeba obrázek: Fujifilm Bayer X-Trans 31 Snímací prvky - Foveon ● Obraz není interpolován – (ne způsobem jako u Bayerovy mřížky) ● První verze s malým rozlišením, současné mnohem lepší 32 Snímací prvky - Foveon ● Založen na absorbci světla křemíkem 33 Pokračování Foveonu? ● univerzita Granada (říjen 2014) ● Transverse Field Detectors – 36 kanálů namísto 3 ● Zatím prototyp 34 Snímací prvky - Lytro ● plentoptic light field camera ● únor 2012 ● zatím nízké rozlišení ● ukládá „hloubku“ ● možno zaostřit fotku později ● viz web 35 Snímací prvky – Super CCD ● (HR = High Resolution, SR = Super dynamic Range) ● Poslední SuperCCD EXR v roce 2010 36 Snímače – různé konstrukce ● antiprachový filtr, IR filtr, (antialiasový filtr,) snímač, stabilizátor, ... 37 Výrazně různé velikosti snímačů ● Větší snímač – zachytí více světla – menší šum – menší hloubka ostrosti (při stejné šířce záběru a cloně) 38 Výrazně různé velikosti snímačů ● fullframe = = kinofilmové pole = 36 x 24 mm ● Podle něj „crop factor“ 39 Proč se říká 35 mm formát? 40 Proč se říká 35 mm formát? 41 Palcové velikosti také z historie ● Katodová trubice, např. 2/3“: ● Obraz je ve skutečnosti menší (asi o 30 %) DPreview.com 42 Typy hledáčků ● žádný (jen displej) 43 Typy hledáčků ● EVF (Electronic Viewfinder) 44 Typy hledáčků ● Optický, TTL 45 Typy hledáčků ● DSLR – pentaprism, pentamirror 46 Typy hledáčků ● průhledový – pozor na paralaxu 47 Typy fotoaparátů ● Různé přístupy a technologie ● Různě se míchají mezi sebou – hranice je tenká ● Ukažme si hlavní typy 48 Zrcadlovky ● Obvykle – Výměnné objektivy – Optický hledáček (klad i zápor) ● Klady – Univerzální – Rychlé ostření (a celková rychlost) – Větší až velké senzory ● Zápory – Mechanické zrcátko – Někdy těžké – Cena? 49 Kompaktní fotoaparáty ● Obvykle – Zabudovaný objektiv – Žádný hledáček, jen LCD ● Klady – Cena – Velikost – Žádný problém s prachem ● Zápory – Pomalé – Málo tlačítek (musíte do menu) – Často schválně omezené možnosti – Obrazová kvalita? 50 Pokročilé kompakty ● Obvykle – nevýměnný objektiv, EVF ● Plusy – Obrazová kvalita – Více ovládacích prvků na těle – Lepší fyzické vlastnosti než ultrakompakty – Obrazová kvalita – Mají režimy P, A, S, M – Možnost další příslušenství ● Minusy – Provozní rychlost – Obrazová kvalita 51 „Bezzrcadlovky“ ● = mirrorless ● Ze začátku navrhovaný název Electronic Viewfinder, Interchangeable Lens ● většinou menší senzory – říjen 2013 první full frame (Sony Alpha 7/7R) 52 Bezzrcadlovky ● Obvykle – výměnný objektiv, EVF ● Plusy – (Teď už) rozumně rychlé ostření – skoro na úrovni zrcadlovky ● ale menší těla a objektivy (většinou) ● Minusy – Pořád relativně nové systémy ● Méně objektivů ● Horší 3rd-party kompatibilita (blesky) – Stále pomalejší než zrcadlovka 53 Bezzrcadlovky s pevným objektivem ● Není to vlastně kompakt? ● Určené pro mnohem vyšší úrovně fotografů ● Velký senzor + často pevný objektiv bez zoomu Fuji X100(S/T/..) APS-C + objektiv23/2 t Sigma DP3 Merill APS-C + objektiv 50/2.8 Sony DSC-RX1 Full frame + 35/2 54 Ricoh GXR ● Výměnné moduly [objektiv + snímač] ● Snímač optimalizovaný přímo pro objektiv 55 Rangefinders ● +/- pohled a ostření mimo hlavní objektiv ● Plusy – menší – tišší – pohled za hranice fotky ● Minusy – zoomové objektivy – makro – (cena) 56 Středoformátové přístroje ● Plusy – Práce s hloubkou ostrosti – Rozlišení snímače – Ideální pro ateliérovou a reklamní fotografii ● Minusy – Cena (---) – Šum? – Rozměry a hmotnost 57 Speciální zařízení 58 Vysokorychlostní kamery ● Phantom v1211 – 1280 x 800 pixelů při 12 600 fps – až 128 x 16 pixelů při 820 000 fps ● Casio EX-FH100BK – 1280 x 720 pixelů při 1000 fps ● Jaké jsou problémy? 59 (Zubní) rentgen ● Expozice 0,02 až 2 s ● Jiné ovládání ProgenyDental.com 60 Cílová fotografie ● Bližší scanu než fotce ● Např. Qualisys Photo Finish (viz foto) – až 2048 px, 4000 fps 61 Formáty / standardy ● Kinofilmový standard 3:2 ● 36 × 24 mm, přejali D-SLR T.S. 62 Formáty / standardy ● Dynamický poměr 16:9 ● Panasonic řady LX T.S. 63 Formáty / standardy ● Kompakty často 4:3 T.S. 64 Formáty / standardy ● Středoformát - 6 × 4,5, 6 × 6, 6 × 7... – často se ořezává ● Panorama T.S. 65 Crop factor ● APS-C zrcadlovky – Přepočet ohnisek na ekv. kinofilmu (FF) – Relativní prodloužení ohniskové vzdálenosti – ...a co to znamená? T.S. 66 Charakteristiky – přenos rozlišení ● Rozlišení + lokální kontrast = ostrost ● Vazba na objektiv, ale rozlišení, design senzoru a antialiasový filtr hodně přispívá 67 Charakteristiky – dynamický rozsah ● Mají digitální fotoaparáty skutečně malý dynamický rozsah? 68 Charakteristiky – dynamický rozsah ● D.R. není ovlivněn jen technickými možnostmi a firmware. ● Ale také volbou ISO citlivosti, zapnutím některé další funkce kontroly obrazu jako D-lighting (prosvětlení stínů), Picture Control. 69 Charakteristiky - šum ● na filmu zrno (estetické třeba u čb fotografie) ● obvykle zhoršuje kvalitu obrazu (a nebo jsme si na něj ještě nezvykli) T.S. 70 Charakteristiky - šum ● roste s citlivostí snímače (ISO) – ale často je to nutné pro zkrácení doby expozice ISO 100 ISO 800 T.S. 71 Charakteristiky - šum ● DSLR vs. DSLR Sony Alfa A100 Nikon D80 T.S. 72 Charakteristiky - šum ● => Míra šumu ● Kompakt / DSLR ● Nejhorší (obvykle) modrý kanál ● Proč křivka ke konci klesá? 73 Charakteristiky - šum ● Míra šumu ● Odšumovací alg. ● Něco za něco – šum vs. ● rozlišení ● dynamický rozsah ● ostrost 74 ● Šum roste – zmenšením snímače – (+ CMOS lepší než CCD) – zvýšením ISO – časem expozice – teplotou – zesvětlením tmavých míst na PC Charakteristiky - šum 75 Charakteristiky - šum ● roste s délkou expozice 76 Charakteristiky - šum ● roste s teplotou 77 Charakteristiky - šum ● roste při zesvětlení tmavých oblastí na PC T.S. 78 ● Back-illuminated, gap-less micro lenses, ... Charakteristiky - šum 79 Senzor zblízka ● ifixit.net, Nikon D600, 3500x zvětšeno 80 Vadné pixely ● trvale svítící (barevné, bílé) ● odumřelé ● všechny digitály ● jak zjistím jejich přítomnost? ● mapování pixelů ve fotoaparátu 81 Prach na snímači ● přístroje s výměnnými objektivy ● jak zjistím jeho přítomnost? ● co s ním? 82 Stabilizace – IS, OIS, VR, ... ● Bez stabilizace: Člověk je schopen „z ruky” udržet časy odpovídající 1/ohnisková vzdálenost s. Tedy s 200mm objektivem bych neměl používat časy delší 1/200 s. ● Pohybová neostrost ● Co stabilizace umí a neumí? ● Stabilizace ve fotoaparátu – pohybem snímače (nevidím účinek v hledáčku) – elektronicky (pouze navýšení ISO citlivosti) 83 Stabilizace T.S. OS vypnuta OS zapnuta 84 Stabilizace 85 Stabilizace ● Canon 70-200/2.8 IS 86 Stabilizace ● Canon 55-250/4-5,6 IS 87 Stabilizace 88 Stabilizace ● panning – vypínání jedné osy ● stativ + stabilizace ● Pentax K-3 (říjen 2013): Antialias on/off 89 Zdroje ● Zdroje obrázků – archiv Tomáše Slavíčka (T.S.) – en.wikipedia.org – dpreview.com – Tvůrčí fotografie : praktická ilustrovaná příručka – Mistrovství práce s DLSR – Fotografujeme v noci a za slabého osvětlení – výukové materiály prof. Ing. Ivo Serby – archiv Víta Kovalčíka (V.K.)