PV156 – Digitální fotografie Objektivy Tomáš Slavíček / Vít Kovalčík FI MU, podzim 2014 2 Objektivy ● Objektiv je to nejdůležitější – Proč? ● Na jeho kvalitě závisí kvalita fotografií – megapixely jsou na nic, pokud jsou rozmazané ● Hantýrka: „sklo“ = objektiv 3 Označení objektivů ● Pro DSLR: – Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS II – Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) pro Canon – Sigma 50/1.4 EX DG HSM ● Pro mirrorless/kompakty/mobily – v podstatě to stejné 4 Označení objektivů ● Vždy něco jako 18 – 55 / 3,5 – 5,6 ● Napřed rozsah ohnisek, 18 mm až 55 mm ● Potom světelnost (= nejlepší možná clona) – na širším a na delším konci ● 18 mm ... F3,5 ● 55 mm ... F5,6 5 Ohnisko ● Hlavní kritérium – „Primární určení“ (portrét, krajiny, ...) ● Nikde není zakázáno používat i mimo primární určení, jen je třeba počítat s tím, jak bude výsledná fotka vypadat. T.S. 8mm Sigma 6 Ohnisko ● Ohnisko -> úhel záběru ● Na ohnisku závisí hloubka ostrosti ● (Při stejné cloně) S prodlužujícím se ohniskem klesá hloubka ostrosti 7 Ohnisko ohnisko 95 mm, clona F2,8 ohnisko 16 mm, clona F2,8 V.K. 8 Hloubka ostrosti ● Depth of Field (DOF) zaostření DOF 9 Hloubka ostrosti ● DOF závislá na (hlavně): – velikost senzoru ● větší senzor -> menší DOF – cloně ● menší clona -> menší DOF – ohnisku ● delší ohnisko -> opticky menší DOF – vzdálenosti zaostření ● blíž -> menší DOF ● Hyperfokální vzdálenost 10 Hloubka ostrosti ohnisko 140 mm, clona F2,8 ohnisko 16 mm, clona F2,8 V.K. 11 Crop factor ● Už jsem zmiňoval ● Rozměry snímačů jsou často menší než kinofilmový standard (tedy nejsou FF, Full-frame). 12 Crop factor ● Full frame - 1 ● Nikon APS-C – 1,5 – (tj. 1,5x menší senzor než fullframe) ● Sony NEX – 1,5 ● Canon APS-C (a Canon EOS M)– crop factor 1,6 ● Four Thirds a Micro Four Thirds – 2 ● Nikon 1 – 2,7 13 Crop factor 14 Crop factor ● Prostý výřez ● Efektivně zvýší ohniskovou vzdálenost – (vynásobí ji X-krát) ● Ale přitom hloubka ostrosti zůstane stejná (nezmenší se) ● Příklad: – Fullframe + Objektiv 100 mm/F2,8 – APS-C (1.6x) – stejný objektiv bude dávat stejný obraz jako na fullframe 160 mm/F4,5 ● Ale pro výpočty expozice pořád zůstává světelnost F2,8 ● www.dofmaster.com 15 Crop factor V.K.Full frame, 100 mm, F2.8, 1/80 s, ISO 800 16 Crop factor V.K.APS-C (crop 1,6x), 100 mm, F2.8, 1/80 s, ISO 800 17 Crop factor V.K.Full frame, 160 mm, F4.5, 1/30 s, ISO 800 18 Crop factor V.K.Full frame, 160 mm, F2.8, 1/80 s, ISO 800 19 Crop factor ● APS-C objektiv na Full frame foťáku 20 Označení objektivů ● Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS II – EF-S: jen pro APS-C (crop 1.6x) – 18-55: Rozsah ohnisek v mm BEZ započítání cropu – 3.5-5.6: ● Na začátku rozsahu (18mm) je světelnost F3.5 ● Na konci (55mm) je světelnost F5.6 – IS: Image Stabilizer – II: Druhá verze tohoto objektivu ● AF-S Nikkor 70-200/2.8G ED VR II ● Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) pro Canon ● Sigma 50/1.4 EX DG HSM 21 Bajonet 22 Bajonet ● Každý výrobce má svůj vlastní (čistě komerční důvod), ale jsou výjimky – (Olympus & Panasonic, Pentax & Samsung, Minolta & Sony) ● Existují konvertory, které dovolí nasadit i objektivy jiných značek, ale příliš se nepoužívají. – nefunguje AF ● Třetí výrobci (S, T, T) dodávají objektivy na bajonety různých značek, tedy možnost různého výběru (s nejistou kvalitou...). 23 Bajonet - konvertory ● Příklad: Mrtvá nevěsta, Canon EOS 1D Mark II a objektivy Nikkor ● Proč ne tělo Nikon, když měli objektivy Nikkor za 100 000 USD? 24 Pevné objektivy vs. zoomy ● Pevná vs. proměnlivá ohniska ● Pevná ohniska – obvykle vyšší kvalita obrazu – lepší světelnost (bude dále) – lehčí, levnější – „zoomujeme“ nohama ● Zoomy (proměnlivá ohniska) – univerzálnější – ale s kompromisy ● Starší objektivy často nestačí na rozlišení nových DSLR 25 Ještě o zoomech... ● Ovládání zoomovaní je různé – rotace – push-pull ● Objektiv může nasávat prach 26 Univerzální světelný zoom? ● Proč nemít jeden objektiv na všechno? Video objektiv Fujinon 25-300mm T3.5 8 kg 44 000 USD 27 Univerzální světelný zoom? ● Proč nemít jeden objektiv na všechno? t LensRentals.com 28 Ohniska - standardní ● 50 mm – základní/standardní ohnisko ● oko má ohnisko asi 16-22 mm – ale fotka visí na zdi v nějaké vzdálenosti, tomu odpovídá zhruba těch 50 mm ● a (hlavně?) 50 mm objektiv je snadné vyrobit :) – 50/1.8 u Canonu a Nikonu jeden z nejlevnějších 29 Ohniska - standardní V.K.50 mm/1.4 na Full frame 30 Ohniska - standardní V.K.50 mm/1.4 na Full frame 31 Ohniska - standardní V.K.50 mm/1.8 na APS-C (crop 1.6x), tj. reálné ohnisko je 50 * 1.6 = 80 mm 32 Ohniska - širokoúhlá ● Někde mezi 24 – 36 mm ● (Zaberou větší úhel) ● Dodají scéně prostor (hloubku mezi popředím a pozadím), vzdálenější objekty jsou viditelně menší 33 Ohniska - širokoúhlá V.K.35 mm na Full Frame 34 Ohniska - širokoúhlá V.K.18 mm na APS-C (crop 1.6x), tj. reálné ohnisko je 18 * 1.6 = 29 mm 35 Ohniska - ultraširoká ● Pod 24 mm ● Extrémně široký úhel pohledu ● V rozích jsou objekty protáhlé a zkreslené – (hlavně je to poznat na lidech) ● Extrémní perspektiva – často kácející se linie – nezvyklé pohledy 36 Ohniska - ultraširoká V.K.16 mm na Full frame 37 Ohniska - ultraširoká V.K.16 mm na Full frame 38 Ohniska - ultraširoká V.K.10 mm na APS-C, v přepočtu 16 mm 39 Ohniska - ultraširoká V.K.16 mm na Full frame 40 Ohniska – fisheye ● Ultraširoké ohnisko bez korekce zkreslení – (těm předchozím, s korekcí, se říká rectilineární) ● Extrémní úhel záběru (180° i více) ● Původně pro vědecké účely (astrofotografie) ● Ve fotografii celkem pěkný efekt – (bohužel často jen ten efekt) 41 Ohniska – fisheye ● 10,5 mm Nikkor Fisheye a oprava deformace v Nikon Capture NX Oprava deformace je přínosem i pro další objektivy. Někdy je na tom založen design objektivu. T.S. 42 Ohniska – fisheye ● cirkulární a diagonální ● (od r. 2008 i první cirkulární rybí oko pro APS-C, Sigma) T.S.8 mm Sigma + Nikon F80 10,5mm Nikkor na APS-C (1,5x), tj. reálně 16 mm 43 Ohniska – fisheye T.S. 4,5mm Sigma, reálně 9 mm 10–17mm Tokina, „rybí zoom” 44 Ohniska - tele ● Ohniska větší než základní, typicky 70-300 mm – na sport + divokou zvěř často až 600 mm – jsou i delší (super telephoto) ● Výřezy ze scény, detaily, portréty ● „Zhuštěná“ perspektiva ● Menší hloubka ostrosti, menší zkreslení ● Nutnost použití krátkých časů 45 Ohniska - tele V.K.250 mm na APS-C, v přepočtu 400 mm 46 Ohniska - tele V.K.263 mm na APS-C, v přepočtu 420 mm 47 Ohniska - tele V.K.155 mm na APS-C, v přepočtu 250 mm 48 Ohniska - tele V.K.200 mm na Full frame (F5,6) 49 Ohniska - tele ● ZEISS Apo Sonnar T* 4/1700 – pro Hasselblad 50 Ohniska - Tele ● Sigma 200-500/2.8 APO EX DG („Sigmonster“) 51 Ohniska - Tele Foto: juzaphoto.com Amazon: $25 999 (doprava zdarma!) Dodává se v kufru Pelican 1780 Long Gun Firearms Travel Case 16 kg objektiv + 24 kg kufr 52 Pro srovnání ● Olympus Body Cap Lens 15mm 53 Ultrazoomy ● Kompromisy mezi kvalitou a rozsahem T.S. 18 mm, reálně 27 mm 54 Ultrazoomy T.S. 50 mm, reálně 75 mm 55 Ultrazoomy T.S. 100 mm, reálně 150 mm 56 Ultrazoomy T.S. 200 mm, reálně 350 mm 57 Ultrazoomy ● Pro srovnání ještě jednou opačný konec T.S. 18 mm, reálně 27 mm 58 Makroobjektivy ● Různá ohniska - 50, 100, 150, 200 mm ● Zaostřují (také) na velmi blízko ● Čím delší ohnisko, tím člověk může stát dál (ale také tím menší hloubka ostrosti) ● Každý objektiv (nejen makro-) má svoji minimální zaostřovací vzdálenost => maximální zvětšení – „pravé” makro od zvětšení 1:2 do 10:1 ● (výhoda crop factoru) 59 Makroobjektivy foto: Jiří Zahálka, zmedia.cz 60 Tilt/shift objektivy ● posun a naklonění, PC = Perspective Control ● k fotografování architektury – (potlačení sbíhajících se linií) 61 Tilt/shift objektivy ● výhradně pevná ohniska s MF, není jich příliš mnoho – (24, 45 a 90 mm) ● Posun EV při focení – (vyplatí se tak fotit na manuál) 62 Tilt/shift objektivy bez narovnání s narovnáním T.S. 63 Tilt/shift objektivy ● To stejné softwarově bez narovnání s narovnáním T.S. 64 Tilt/shift objektivy Foto: Richard Leonard 65 Tilt/shift objektivy ● Lensbaby 66 Zrcadlové objektivy ● potřeba fyzicky menších a lehčích objektivů ● obsahuje jak čočky, tak zrcadla (méně optických vad) ● ale clona F8 až F11 (nedá se měnit, napevno) 67 Konstrukce ● Aplikační určení objektivu a optické vady čoček definují konstrukční charakteristiky. ● Nelze sestrojit kresebně perfektní světelný objektiv bez jakýchkoliv vad. Hledají se různé kompromisy: ● Nejvíce optických vad zpravidla mívají objektivy s největším rozsahem ohniskových vzdáleností, tedy s největším „zoomem” 68 Konstrukce Tamron 18–200 mm (ekv. kinofilmu 27–350 mm) T.S. 69 Konstrukce 18× zoom Olympus (ekv. kinofilmu 27–486) T.S. 70 Konstrukce - čočky 71 Konstrukce - čočky ● ale i asférické členy, členy s nízkou disperzí (rozptylem, ED, SLD...) ● (antireflexní vrstvy k potlačení odlesků) 72 Konstrukce - clona ● vliv na ostrost obrazu ● hloubka ostrosti (pole) ● bokeh? 73 Konstrukce - clona ● Lamel může být různý počet ● Lamely mohou mít různý tvar 74 Konstrukce ● Existuje objektiv se světelností F1? 75 Konstrukce ● Př. nedávná Leica Noctilux-M 50 mm F0,95 ASPH ● Známější příklad: – 50mm Zeiss F0,7, původně pro NASA, – který použil Stanley Kubrick ve filmu Barry Lyndon 76 Konstrukce - ostření ● Ruční + automatické (MF, AF, M/A) – FTM – Full Time Manual ● Motorek mechanický, HSM/USM – pozor na Micro USM (Canon) ● Mechanický hlučnější, HSM tišší a rychlý ● Novinka 2012 – STM (Canon) – stepper motor – plynulejší ostření u videa (u foťáků, které to podporují) 77 Konstrukce - ostření ● USM – Ultrasonic motor 78 Konstrukce - ostření ● Fix focus – Zaostřeno napevno (od X po nekonečno), – nelze měnit – jak se tedy ostří? 79 Konstrukce - stabilizace ● Pohybem čoček v objektivu – jde to vidět v hledáčku, obraz „plave” ● Co stabilizace neřeší? 80 Konstrukce - stabilizace 81 Rozlišení ● Optimální hodnota lph? ● Rozlišení RAW vs. JPEG, rozlišení skrz ohniska, rozlišení starších skel 82 Kvalita ● Kvalita ● Mechanické × optické zpracování ● Rozdíly – výrobci, řady, kusy... ● Lensrentals blog 83 Chyby v ostření ● Front focus a Back focus ● Jak to opravit? Testovací obrazec na http://focustestchart.com 84 Zkreslení ● Různé typy – Soudkovité (široké) – poduškovité (tele)... – „moustache“ ● SW, výřezy, tj. za jistou cenu (Fuji JPEG sám) ● (DxO Labs) 85 Zkreslení ● moustache / vlnkovité 86 Měkká kresba ● jaké objektivy? jaká clona? ● není vždy bráno jako vada (portrétní foto), ale pro nás teď ano F1,8 F5,6 87 Neostrost ● V rozích – jak si pomůžu? ● Špatným vycentrováním optiky – jak si pomůžu? 88 Difrakce ● projevuje se od vyšších clonových čísel – závislé na objektivu a velikosti senzoru – u zrcadlovek typicky začíná být vidět od F16 (F11) – co s tím? 89 Bokeh ● Co to je bokeh? – hodně subjektivní záležitost, někdo nepozná ● ideál = pozadí jakoby rozmazané použitím Gaussova rozostření zoom, 50mm ohnisko F2,8 pevné sklo, 85mm ohnisko, F2,8 T.S. 90 Vinětace ● Ztráta jasu v rozích vůči středu obrazu ● Pomůžu si? Nebo (ale)? 91 Vinětace ● V reálu obvykle není tak hrozná T.S. F3,5 F8 92 Chromatická aberace ● Rozdílný index lomu světla u různých vlnových délek (= barev) ● dva druhy: – axiální (longitudinalní) – transverzální (laterální) ● První pomoc? 93 Chromatická aberace ● Laterální F5,6 F22 T.S. 94 Chromatická aberace ● Axiální V.K. Canon 85/1,8 95 Chování v protisvětle ● Přímé, nepřímé, šikmé protisvětlo ● Odlesky vnitřní konstrukce (i přes antireflexní úpravu) – (snadno k nalezení u širokoúhlých objektivů a většího zaclonění) ● S teleobjektivy do sluníčka určitě nekoukejte ● Řešení? – Občas zaclonění – Retuš 96 Chování v protisvětle T.S. 97 Chování v protisvětle ● Horší než odlesky ale je ztráta kontrastu a vznik nepříjemného závoje – (často v situacích, kdy je slunce „nad” objektivem) ● Řešení? – Sluneční clona (když slunce je mimo záběr) – Ruce 98 Chování v protisvětle T.S. 99 Vady nejsou katastrofa ● Ale je dobré vědět, co čekat při focení a jak si pomoci ● Ne všechny vady skutečně vadí – vinětace – CA vada – odlesky 100 Zdroje ● Zdroje obrázků – archiv Tomáše Slavíčka (T.S.) – archiv Víta Kovalčíka (V.K.) – Roman Pihan - Mistrovství práce s DSLR – Tvůrčí fotografie – časopis DIGIfoto – en.wikipedia.org – dpreview.com – studijní materiály prof. Ing. Ivo Serby – Carl Zeiss, Sigma, Lensbaby