PV210 Bezpečnostní analýza síťového provozu Služby CSIRT RNDr. Jan Vykopal, Ph.D. 26. 11. 2014 Shrnutí z minulé přednášky • CSIRT je složka organizace zodpovědná za široké spektrum služeb související s počítačovou bezpečností. • Řešení incidentů (incident handling) je základní služba CSIRTu. • Detekce průniků (vč. bezpečnostní analýzy síťového provozu) je jednou z důležitých služeb CSIRT s přidanou hodnotou. Služby bezpečnostního týmu Reactive Services ♦ Alerts and Warnings +lncident Handling -Incident analysis -Incident response on site -Incident response support -Incident response coordination ♦Vulnerability Handling -Vulnerability analysis -Vulnerability response -Vulnerability response coordination ♦Artifact Handling -Artifact analysis -Artifact response -Artifact response coordination Proactive Services O Announcements OTechnology Watch OSecurity Auditor Assessments OConfiguration & Maintenance of Security Tool s. Applications, & Infrastructures ODevelopment of Security Tools Olntrusion Detection Services OSecurity-Related Information Dissemination Security Quality Management Services Risk Analysis ✓ Business Continuity & Disaster Recovery Planning ✓ Security Consulting ✓Awareness Building ✓ Education/Training ✓ Product Evaluation or Certification Týmy poskytují pouze vybrané služby, pokrytí celého spektra služeb by bylo velmi drahé. Poskytované služby by měly být jasně deklarovány (např. v RFC 2350) a komunikovány k zákazníkům (semináře, schůzky, web,...). Kategorie služeb bezpečnostního týmu • Reaktivní služby - podmíněny událostí nebo požadavkem, nejčastěji hlášením o bezpečnostním incidentu; většinou jádro práce CSIRTu. • Proaktivní služby - pomáhají s přípravou, ochranou a zabezpečení systémů zákazníků před možnými útoky a hrozbami; cílem je přímo snížit množství budoucích incidentů. • Služby kvality bezpečnosti - rozšiřují stávající služby, které nejsou přímo závislé na obsluze incidentů a které zajišťují jiné části organizace, např. provoz IT, audit, vzdělávání; proaktivní služby, nepřímo snižují množství budoucích incidentů. Nejčastěji poskytované služby - reaktivní • Incident handling - řešení bezpečnostních incidentů, základní služba CSIRTu. Alerts and warnings - upozornění zákazníků týmu na aktuální hrozbu či útok. • Vulnerability handling - zpracování hlášení o zranitelnostech HW a SW, analýza dopadu na systémy zákazníků a obrana. Incident handling - řešení incidentů Viz předchozí přednáška. Incident handling - členení služby • Analýza incidentu (incident analysis) • Řešení incidentu na místě (incident response on site) • Podpora řešení incidentu (incident response support) • Koordinace řešení incidentu (incident response coordination) Incident handling - analýza • Sběr všech dostupných informací a důkazů vztahující se k incidentu. • Cílem je zjistit: • rozsah incidentu -např. počet zasažených uživatelů/systémů, • rozsah možných Škod - např. jak dlouho bude služba nedostupná, • původ incidentu - např. nedodržení bezpečnostní politiky, nová zranitelnost, • možné způsoby jeho řešení - např. zablokování URL/příchozí pošty. • Více o této fázi v následujících dvou přednáškách o forenzní analýze. Incident handling - řešení na místě vs. podpora řešení • Přímý zásah na místě (stroji/u uživatele), kde vznikl incident. • Pracovníci CSIRTu provádějí analýzu a zotavení se z incidentu. • Pokud se pracovníci CSIRTu nenacházejí v místě, musí se tam fyzicky dostat. • Pomoc a vedení obětí útoku při zotavování se z incidentu. • Většinou pomocí telefonu, mailu nebo poskytnutím psaného návodu/dokumentace. • Zahrnuje i interpretaci sesbíraných dat, poskytnutí kontaktních informací nebo instrukce jak zmírnit dopady incidentu. Incident handling - koordinace • Snaha o efektivní rozdělení práce mezi všechny zúčastněné - oběti, další (potenciálně) zasažené organizace, organizace hostující útočníka (např. ISP). • Může zahrnovat i spolupráci s ostatními složkami organizace - právní, personální oddělení, PR. • Také spolupráce s orgány činnými v trestním řízení. • Klíčová služba v případě rozsáhlých a/nebo závažných incidentů. Alerts and warnings - upozornení • Adresáty upozornění jsou zákazníci CSIRTu. • Obsahem je popis nových/častých útoků, zranitelností a doporučení, jak jim předcházet/minimalizovat. • Upozornění může CSIRT vytvořit sám nebo převzít od jiných týmů. • Příklad: upozornění správců MU týmem CSIRT-MU na novou zranitelnost Shellshock Vulnerability handling - zpracování zranitelností • Podobná služba jako Alerts and warnings. • Zahrnuje též příjem informací a reportů o HW a SW zranitelnostech. • Navíc je analýza povahy, fungování a dopadů zranitelností. • A dále analýza možností detekce a opravy zranitelností. • Podobně jako incident handling je možné jemnější rozdělení na: • vulnerability analysis - např. inspekce zdrojového kódu • vulnerability response - např. poskytnutí záplaty, příprava upozornění • vulnerability response coordination - např. komunikace s výrobcem • Příklad: objevení botnetu Chuck Norris na MU v roce 2010 Nejčastěji poskytované služby - proaktivní • Security Audits or Assessments - prověrky a analýzy bezpečnosti infrastruktury zákazníků (např. penetrační testování). • Development of Security Tools - vývoj bezpečnostních nástrojů pro zákazníky nebo tým samotný. • Intrusion Detection Services - detekce průniků - hlavní téma tohoto předmětu. Security Audits or Assessments - kontroly a prověrky • Infrastructure review - prohlídka konfigurace prvků ICT infrastruktury s ohledem na bezpečnostní politiku, standardy, běžnou praxi. • Best practice review - rozhovory se zaměstnanci a administrátory ohledně jejich bezpečnostních návyků. • Scanning - průzkum sítě, hledání zranitelných systémů a aplikací (ale ještě ne jejich ověření). • Penetration testing - záměrné provádění útoků na vlastní síť dřív než to udělá útočník; nutno definovat postup takového testu, aby nedošlo ke ztrátě důvěry. Development of Security tools - vývoj vlastních nástrojů • Vývoj nových, specifických nástrojů pro zákazníky či CSIRT samotný. • Rozšiřování, integrace existujících nástrojů. • Příklad: detekce útoků na autentizaci SSH/RDP na základě analýzy toků. • Příklad: e-mailová brána pro automatické zpracování příchozích hlášení Nejčastěji poskytované služby kvality bezpečnosti • Awareness Building - zvyšování bezpečnostního povědomí běžných uživatelů. • Education/Training - úžeji zaměřené vzdělávání v oblasti bezpečnosti (semináře, školení). Awareness building - budování bezpečnostního povědomí • CSIRT zjišťuje, zda jeho zákazníci nepotřebují více informací v nějaké oblasti bezpečnosti. • Může jít o běžné bezpečnostní návyky a nebo specifika konkrétní organizace ošetřené bezpečnostní směrnicí. • Cílem služby je prevence před úspěšnými útoky, příp. jejich zmírnění. • CSIRT může publikovat články, letáky, weby, posílat newslettery, semináře, schůzky. • Příklad: interaktivní vysvětlení phishingu na webu: https://security.ics.muni.cz/14-Phishing-uvod Education/Training - vzdělávání a školení • Zaměření na konkrétní problém, útok - narozdíl od předcházející služby. • Nejčastěji formou seminářů, workshopů, schůzek, popř. distanční forma (e-learning). • Příklad: seminář Jak hlásit bezpečnostní incidenty pro správce • Příklad: týdenní intenzivní stáž v CSIRT-MU pro pracovníky GovCERT.cz (NCKB NBÚ) Shrnutí • Týmy poskytují pouze vybrané služby, pokrytí celého spektra služeb by bylo velmi drahé. Jedna služba do hloubky by vystačila na celý semestr. • Služby lze dělit na: • reaktivní - IH, IA, IR, AW, VH, VA, VR, • proaktivní - SA, DST, IDS(!), • služby kvality - AB, E/T. Reactive Services ♦ Alerts and Warnings ♦ Incident Handling -Incident analysis -Incident response on site -Incident response support -Incident response coordination ♦Vulnerability Handling -Vulnerability analysis -Vulnerability response -Vulnerability response coordination ♦Artifact Handling -Artifact analysis -Artifact response -Artifact response coordination Proactive Services O Announcements OTechno logy Watch OConfiguration & Maintenance of Security Tools, Applications, & Infrastructures O Development of Security Tools O Security-Related Information Dissemination Security Quality Management Services ^Business Continuity & Disaster Recovery Planning ✓"Security Consulting ^Awareness Building •^Education/Training ^Product Evaluation or Certification Další literatura a zdroje • Handbook for Computer Security Incident Response Teams (CSIRTs): http: //resources.sei.emu.edu/library/asset-view.cfm?assetID=63 0 5 . ENISA Support for CERTs/CSIRTs: https://www.enisa.europa.eu/activities/cert/support • ENISA CERT Exercises and training material: http://www.enisa.europa.eu/activities/cert/support/exercise • RFC 2350 Expectations for Computer Security Incident Response a příklad http://www.muni.cz/ics/services/csirt/files/rfc2350.txt