Rekurze IB111 Úvod do programování skrze Python 2015 1 / 64 XKCD: Tabletop Roleplaying https://xkcd.com/244/ 2 / 64 To iterate is human, to recurse divine. (L. Peter Deutsch) 3 / 64 Rekurze použití funkce při její vlastní definici volání sebe sama (s jinými parametry) 4 / 64 Sebereference https://xkcd.com/688/ 5 / 64 Sebereferenční test 1 Které písmeno není správnou odpovědí na žádnou otázku: (A) A (B) C (C) B 2 Odpověď na 3. otázku je: (A) stejná jako na 1. otázku (B) stejná jako na 2. otázku (C) jiná než odpovědi na 1. a 2. otázku 3 První otázka, na kterou je odpověď A, je otázka: (A) 1 (B) 2 (C) 3 Hlavolamikon 6 / 64 Piráti 5 pirátů si dělí poklad: 100 mincí nejstarší pirát navrhne rozdělení, následuje hlasování alespoň polovina hlasů ⇒ rozděleno, hotovo jinak ⇒ navrhující pirát zabit, pokračuje druhý nejstarší (a tak dále) (rekurze!) priority 1 přežít 2 mít co nejvíce mincí 3 zabít co nejvíc ostatních pirátů složitější varianty: 6 pirátů a 1 mince, 300 pirátů a 100 mincí 7 / 64 Rekurze a sebereference Rekurze a sebereference – klíčové myšlenky v informatice některé souvislosti: matematická indukce funkcionální programování rekurzivní datové struktury gramatiky logika, neúplnost nerozhodnutelnost, diagonalizace 8 / 64 Rekurze a sebereference ... nejen v informatice M. C. Escher; Drawing Hands, 1948 Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid; Douglas Hofstadter 9 / 64 Rekurze a úvodní programování uvedené aplikace rekurze a sebereference často poměrně náročné hodí se pořádně pochopit rekurzi na úrovni jednoduchých programů 10 / 64 Faktoriál n! = 1 · 2 · · · (n − 1) · n f (n) = 1 pokud n = 1 n · f (n − 1) pokud n > 1 11 / 64 Faktoriál iterativně (pomocí cyklu) def fact(n): f = 1 for i in range(1,n+1): f = f * i return f 12 / 64 Faktoriál rekurzivně def fact(n): if n == 1: return 1 else: return n * fact(n-1) 13 / 64 Faktoriál rekurzivně – ilustrace výpočtu fact(4) 4 * fact(3) 3 * fact(2) 2 * fact(1) 1 1 2 6 24 14 / 64 Příklad: výpis čísel Vymyslete funkci, která: vypíše čísla od 1 do N pomocí rekurze – bez použití cyklů for, while 15 / 64 Příklad: výpis čísel Vymyslete funkci, která: vypíše čísla od 1 do N pomocí rekurze – bez použití cyklů for, while def vypis(n): if n > 1: vypis(n-1) print n 16 / 64 Co udělá tento program? def test(n): print n if n > 1: test(n-1) print -n test(5) 17 / 64 Ilustrace zanořování test(1) test(2) test(3) 3 2 1 -1 -2 -3 18 / 64 Nepřímá rekurze def suda(n): print "suda", n licha(n-1) def licha(n): print "licha", n if n > 1: suda(n-1) suda(10) 19 / 64 Rekurzivní stromeček 20 / 64 Rekurzivní stromeček nakreslit stromeček znamená: udělat stonek nakreslit dva menší stromečky (pootočené) 21 / 64 Stromeček želví grafikou def stromecek(delka): forward(delka) if delka > 10: left(45) stromecek(0.6 * delka) right(90) stromecek(0.6 * delka) left(45) back(delka) 22 / 64 Podoby rekurze, odstranění rekurze koncová rekurze (tail recursion) rekurzivní volání je poslední příkaz funkce např. uvedená funkce pro faktoriál lze vesměs přímočaře nahradit cyklem „plná rekurze „zanořující se volání např. stromeček lze přepsat bez použití rekurze za použití zásobníku rekurzivní podoba často výrazně elegantnější 23 / 64 Hanojské věže aneb O konci světa video: http://www.fi.muni.cz/~xpelanek/IB111/ hanojske_veze/ klášter kdesi vysoko v horách u města Hanoj velká místnost se třemi vyznačenými místy 64 různě velkých zlatých disků podle věštby mají mniši přesouvat disky z prvního na třetí místo a až to dokončí ... 24 / 64 Hanojské věže: pravidla N disků různých velikostí naskládaných na sobě vždy může být jen menší disk položen na větším možnost přesunout jeden horní disk na jiný kolíček cíl: přesunout vše z prvního na třetí 25 / 64 Hanojské věže: řešení A B C A B C A B C A B C A B CA B CA B CA B C 26 / 64 Hanojské věže: výstup programu >>> presun(3, "A", "B", "C") A -> B A -> C B -> C A -> B C -> A C -> B A -> B 27 / 64 Hanojské věže: rekurzivní řešení def presun(n, odkud, kam, kudy): if n == 1: print odkud, "->", kam else: presun(n-1, odkud, kudy, kam) presun(1, odkud, kam, kudy) presun(n-1, kudy, kam, odkud) 28 / 64 Řešení včetně vypisování stavu * *** ***** ------------------- *** ***** * ------------------- ***** *** * ------------------- * ***** *** ------------------- * *** ***** ------------------- * *** ***** ------------------- 29 / 64 Stav úlohy, reprezentace stav úlohy = rozmístění disků na kolících disky na kolíku A → seznam celkový stav: 3 proměnné, v každé seznam – nepěkné seznam seznamů, kolíky interně značíme 0, 1, 2 příklad stavu (6 disků): [[4], [5, 2, 1], [6, 3]] 30 / 64 Řešení včetně vypisování stavu def hanoi(n, odkud, kam, kudy, stav): if n==1: disk = stav[odkud].pop() stav[kam].append(disk) vypis_stav(stav) else: hanoi(n-1, odkud, kudy, kam, stav) hanoi(1, odkud, kam, kudy, stav) hanoi(n-1, kudy, kam, odkud, stav) def res_hanoi(n): stav = [ range(n,0,-1), [], [] ] vypis_stav(stav) hanoi(n, 0, 2, 1, stav) 31 / 64 Vypisování stavu – jednoduše def vypis_stav(stav): print stav print "--" def vypis_stav(stav): for i in range(3): print "Kolik", chr(ord(’A’)+i), stav[i] print "--" 32 / 64 Vypisování stavu – textová grafika def vypis_stav(stav): n = sum([ len(s) for s in stav ]) for y in range(n+1): radek = "" for kolik in range(3): for x in range(-n+1, n): if len(stav[kolik]) > n-y and\ abs(x) < stav[kolik][n-y]: radek += "*" else: radek += " " radek += " " print radek print "-"*(n*6+1) 33 / 64 Sierpi´nského fraktál rekurzivně definovaný geometrický útvar 34 / 64 Sierpi´nského fraktál 35 / 64 Sierpi´nského fraktál: kód def sierpinski(n, delka): if n == 1: trojuhelnik(delka) else: for i in range(3): sierpinski(n - 1, delka) forward((2 ** (n - 1)) * delka) right(120) 36 / 64 Další podobné fraktály 37 / 64 Robotanik tutor.fi.muni.cz, úloha Robotanik jednoduché „grafické programování robota těžší příklady založeny na rekurzi vizualizace průběhu „výpočtu , zanořování a vynořování z rekurze 38 / 64 Robotanik – Kurz počítání rekurze jako „paměť 39 / 64 Robotanik 40 / 64 Pokrývání plochy L kostičkami mřížka 8 × 8 s chybějícím levým horním polem úkol: pokrýt zbývající políčka pomocí L kostiček rozšíření: rozměr 2n × 2n chybějící libovolné pole obarvení 3 barvami, aby sousedi byli různí 41 / 64 Ukázky řešení 42 / 64 Řešení rozdělit na čtvrtiny umístit jednu kostku rekurzivně aplikovat řešení na jednotlivé části 43 / 64 Příklady použití rekurze v informatice Euclidův algoritmus – NSD vyhledávání opakovaným půlením řadicí algoritmy (quicksort, mergesort) generování permutací, kombinací fraktály prohledávání grafu do hloubky gramatiky 44 / 64 Euklidův algoritmus rekurzivně def nsd(a,b): if b == 0: return a else: return nsd(b, a % b) 45 / 64 Vyhledávání opakovaným půlením hra na 20 otázek hledání v seznamu hledání v binárním stromu 46 / 64 Vyhledávání: rekurzivní varianta def binarni_vyhledavani(hodnota, seznam, spodni_mez, horni_mez): if spodni_mez > horni_mez: return False stred = (spodni_mez + horni_mez)/2 if seznam[stred] < hodnota: return binarni_vyhledavani(hodnota, seznam, stred+1, horni_mez) elif seznam[stred] > hodnota: return binarni_vyhledavani(hodnota, seznam, podni_mez, stred-1) else: return True 47 / 64 Řadicí algoritmy quicksort vyber pivota rozděl na menší a větší zavolej quicksort na podčásti mergesort rozděl na polovinu každou polovinu seřaď pomocí mergesort spoj obě poloviny 48 / 64 Generování permutací, kombinací permutace množiny = všechna možná pořadí příklad: permutace množiny {1, 2, 3, 4} jak je vypsat systematicky? jak využít rekurzi? k-prvkové kombinace n-prvkové množiny = všechny možné výběry k prvků příklad: 3-prvkové kombinace množiny {A, B, C, D, E} jak je vypsat systematicky? jak využít rekurzi? 49 / 64 Kombinace n k = n − 1 k − 1 + n − 1 k def kombinace(seznam, k): if k == 0: return [ [] ] if len(seznam) < k: return [] vystup = [ ] for komb in kombinace(seznam[1:], k-1): komb.append(seznam[0]) vystup.append(komb) vystup.extend(kombinace(seznam[1:], k)) return vystup 50 / 64 Nevhodné použití rekurze ne každé použití rekurze je efektivní Fibonacciho posloupnost (králíci): f1 = 1 f2 = 1 fn = fn−1 + fn−2 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, . . . Vi Hart: Doodling in Math: Spirals, Fibonacci, and Being a Plant 51 / 64 Fibonacciho posloupnost: rekurzivně def fib(n): if n <= 2: return 1 else: return fib(n-1) + fib(n-2) 52 / 64 Fibonacciho posloupnost: rekurzivní výpočet fib(4) fib(2) 1 fib(3) fib(2)fib(1) 1 1 fib(5) + + + fib(3) fib(2)fib(1) 1 1 + 53 / 64 Problém N dam šachovnice N × N rozestavit N dam tak, aby se vzájemně neohrožovaly zkuste pro N = 4 pozn. speciální případ „problému splnění podmínek 54 / 64 Problém N dam – řešení 55 / 64 Problém N dam – algoritmus ilustrace algoritmu backtracking hrubá síla, ale „chytře začneme s prázdným plánem, systematicky zkoušíme umisťovat dámy pokud najdeme kolizi, vracíme se a zkoušíme jinou možnost přirozený rekurzivní zápis 56 / 64 Problém N dam – backtracking řešení 57 / 64 Problém N dam – reprezentace stavu pro každé pole si pamatujeme, zda na něm je/není dáma dvourozměrný seznam True/False pro každou dámu si pamatujeme její souřadnice seznam dvojic xi , yi pro každý řádek si pamatujeme, v kterém sloupci je dáma seznam čísel (xi ) nejvýhodnější reprezentace 58 / 64 Problém N dam – řešení def vyres_damy(n, stav): if len(stav) == n: vypis(stav) return True else: for i in range(n): stav.append(i) if zkontroluj(stav): if vyres_damy(n, stav): return True stav.pop() return False 59 / 64 Kdy se ohrožují dvě dámy? x y 1 1 x2 y2 60 / 64 Kdy se ohrožují dvě dámy? x y 1 1 x2 y2 x1 = x2 y1 = y2 x1 + y1 = x2 + y2 x1 − y1 = x2 − y2 61 / 64 Problém N dam – řešení def vypis(stav): for y in range(len(stav)): for x in range(len(stav)): if stav[y]==x: print "X", else: print ".", print print def zkontroluj(stav): for y1 in range(len(stav)): x1 = stav[y1] for y2 in range(y1+1, len(stav)): x2 = stav[y2] if x1 == x2 or x1-y1 == x2-y2 or x1+y1 == x return False return True 62 / 64 Backtracking – další příklady použití mnoho logických úloh: Sudoku a podobné úlohy algebrogramy (SEND + MORE = MONEY) optimalizační problémy (např. rozvrhování, plánování) obecný „problém splnění podmínek 63 / 64 Shrnutí rekurze: využití rekurze pro definici sebe sama logické úlohy: Hanojské věže, L kostičky, dámy na šachovnici fraktály aplikace v programování: vyhledávání, řazení, prohledávání grafu klíčová myšlenka v informatice nezapomeňte na piráty 64 / 64