MA012 Statistika II cvičení 3 Ondřej Pokora (pokora@math.muni.cz) Ústav matematiky a statistiky, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno (podzim 2015) Ondřej Pokora, PřF MU (2015) MA012 Statistika II - cvičení 3 /4 Příklad 1 Projděte si Příklad 1 z Přednášky, kde se sledovala výnosnost sena (v tunách na hektar) v závislosti na dvou typech půdy a třech způsobech hnojení. Data jsou uložena v souboru seno.csv . Proveďte analýzu rozptylu pomocí dvojného třídění bez interakcí, dvojného třídění s interakcemi i pomocí jednoduchého třídění. Ukázkové řešení naleznete ve skriptu reseni-03-1 .R . Ondřej Pokora, PřF MU (2015) MA012 Statistika II - cvičení 3 2/4 Příklad 2 Byl zisk sledován prodej určitého zboží za stejně dlouhé období v závislosti na dvou faktorech. Zboží bylo prodáváno zabalené buď v sáčku, anebo v krabičce, a za podpory reklamní kampaně bud' jen v tisku, nebo v tisku a v televizi, anebo zcela bez reklamy. Data v souboru zbozi. csv udávají zisk v milionech Kč z prodeje zboží za jednotlivých podmínek. Proveďte analýzu rozptylu pomocí dvojného třídění bez interakcí, dvojného třídění s interakcemi i pomocí jednoduchého třídění. Testujte hypotézy ■ není interakce mezi druhem balení a způsobem reklamy, m střední hodnoty zisku nezáleží na druhu balení, m střední hodnoty zisku nezáleží na typu reklamy. Pokud hypotézy o rovnosti středních hodnot zamítnete, nalezněte odlišné skupiny. Ondřej Pokora, PřF MU (2015) MA012 Statistika II - cvičení 3 3/4 Při zjišťování výnosnosti kukuřice byla provedena měření na třech různých druzích semen a při pěti různých způsobech hnojení, přičemž pro každou kombinaci byla provedena dvě měření. Data jsou obsažena v souboru kukuřice, csv . Proveďte analýzu rozptylu pomocí dvojného třídění bez interakcí, dvojného třídění s interakcemi i pomocí jednoduchého třídění. Testujte hypotézy ■ není interakce mezi druhem semene a zoůsobem hnojení, jsou nezávislé, m střední hodnoty výnosů pro všechny druhy semen kukuřice jsou stejné, m střední hodnoty výnosů při všech způsobech hnojení jsou stejné. Pokud hypotézy o rovnosti středních hodnot zamítnete, nalezněte odlišné skupiny. Ondřej Pokora, PřF MU (2015) MA012 Statistika II - cvičení 3 4/4