MA012 Statistika II cvičení 6 a 7 Ondřej Pokora (pokora@math.muni.cz) Ustav matematiky a statistiky, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno (podzim 2015) Ondřej Pokora, PřF MU (2015) MA012 Statistika II - cvičení 6 a 7 i/s m Příklady počítejte korelační koeficienty, parciální korelace, semiparciální korelace, mnohonásobné korelace a testujte jejich významnost výsledky interpretujte použijte funkce R, výpočty dále proveďte i podle definice pomocí korelací reziduí a pomocí koeficientů determinace R2 v LRM vykreslujte scatter-plot a korelogramy počítejte koeficienty parciální, semiparciální a mnohonásobné korelace podle definice a pomocí koeficientů determinace v lineárních regresních modelech počítejte Spearmannův a Kendallův korelační koeficient Příklad 1 (Výdaje domácností; z přednášky) Byly sledovány výdaje (V) 7 domácností (v tisících Kč za 3 měsíce) za potraviny a nápoje v závislosti na počtu členů domácnosti (C) a na čistém příjmu (P) domácnosti (v tisících Kč za 3 měsíce). Výsledky jsou v souboru domacnosti.es v. Zkoumejte závislosti (asociovanost) veličin, speciálně závislost výdajů na ostatních veličinách. Ondřej Pokora, PřF MU (2015) MA012 Statistika II - cvičení 6 a 7 reseni-06-l.R 2/9 m Příklady Příklad 2 (Obezita dětí a schopnost učení) 20 dětí různého věku se podrobilo pedagogicko-psychologickému výzkumu, v rámci něhož mj. odpovídaly na tytéž otázky testu a byly váženy Výsledky jsou v souboru deti. csv. Prekvapivý výsledek přinesl korelační koeficient mezi hmotností dětí a počtem bodů dosažených v testu, jehož hodnota vyšla 0,968. Znamená to, že obezita má pozitivní vliv na schopnost učení? Prozkoumejte závislosti (asociovanost) veličin. reseni-06-2.R Příklad 3 (Počet přihlášek na U.S. univerzity) V jedno ze států USA se sledoval počet podaných přihlášek na univerzity (ROLL) v 29 po sobě jdoucích letech (YEAR) v zásvislosti na průměrné míre nezaměstnanosti (UNEM; v %), průměrné mzdě (INC; v USD) a počtu studentů (HGRAD), kteří v daný rok úspěšně ukončili střední školu. Výsledky jsou v souboru enrollment .csv. Zkoumejte závislosti (asociovanost) veličin, speciálně závislost počtu podaných přihlášek na ostatních veličinách. MA012 Statistika II - cvičení 6 a 7 3/9 m 40 60 80 120 _l_I_I_I_I_L V i-1-1-1-1-r 10 20 30 40 50 60 35 40 45 50 55 60 hmotnost J_I_I_L J_L o O O O o 0° body oo 00 oo 1— 20 —\— 30 40 50 O o o oo oo o o 00 oo o -o vek t-1-1-r 8 10 12 14 MA012 Statistika II - cvičení 6 a 7 4/9 m MA012 Statistika II - cvičení 6 a 7 c 1 0.92 0.94 C 1 0.01 0.52 p 0.92 1 0.98 P 0.01 1 0.83 v 0.94 0.98 1 V 0.52 0.83 1 Ondřej Pokora, PřF MU (2015) MA012 Statistika II - cvičení 6 a MA012 Statistika II - cvičení 6 a 7 < O LU z Xl < cc o X cc < o cc LU z Xl < cc o X YEAR rrnn (0.8 YEAR • ROLL LUDLU •0.4 ROLL □LTE X UNEM '■» • o UNEM aooa • HGRAD □am [-0.4 HGRAD □nan X INC LUDLU 1-0.8 INC # X # X • 1: cc < O cc LU z < cc o X YEAR • X X X X ROLL X • X X X UNEM X • • x X HGRAD X • X • x INC X X X X • cc < O cc Q < CC o X YEAR 1 0.9 0.38 0.67 0.94 ROLL 0.9 1 0.39 0.89 0.95 UNEM 0.38 0.39 1 0.18 0.28 HGRAD 0.67 0.89 0.18 1 0.82 INC 0.94 0.95 0.28 0.82 1 cc < O cc Q < CC o X YEAR 1 0.5 0.01 -0.69 0.69 ROLL 0.5 1 0.52 0.8 0.2 UNEM 0.01 0.52 1 -0.36 -0.31 HGRAD -0.69 0.8 -0.36 1 0.29 INC 0.69 0.2 -0.31 0.29 1 cc < O cc Q < CC o X YEAR 1 0.13 0 -0.21 0.21 ROLL 0.1 1 0.1 0.23 0.03 UNEM 0.01 0.46 1 -0.29 -0.25 HGRAD -0.27 0.38 -0.11 1 0.09 INC 0.19 0.04 -0.07 0.06 1 Ondrej Pokora, PrF MU (2015) MA012 Statistika II - cvicenf 6 a 7 8/9 m Příklady Příklad 4 U 20 dětí různého věku se zkoumala pamětová kapacita, IQ a schopnost plynulého čtení. Data jsou v souboru deti2.csv. Prozkoumejte závislosti (asociovanost) veličin. MA012 Statistika II - cvičení 6 a 7 9/9 m