Generické typy. Typové parametry
Pokud si vezmeme anglicko-český slovník, zjistíme, že v překladu to znamená něco obecně použitelného , tedy mohli bychom použít termínu zobecnění . A přesně tím generics jsou — zobecněním.
Jak již víme, struktura tříd v Javě má společného předka, tříduObject. Tato skutečnost zjednodušuje implementaci nejednoho programu — potřebujeme-li pracovat s nějakými objekty, o kterých tak úplně nevíme, co jsou zač, můžeme využít společného předka a pracovat s ním. Každý objekt v programu je totiž i instancí třídyObject. To v praxi umožňuje například snadnou implementaci spojových seznamů, hashovacích tabulek, ale například i využití reflexe.
Seznam bez generických typů
V úvodu jsme se lehce zmínili o spojovém seznamu. Nyní si budeme ukazovat příklady na obecném seznamu (rozhraníjava.util.List).
Takhle vypadá deklaraceListbez použití generics, což se používalo před Javou 5, kde jiná možnost ani nebyla:public interface List { … }
Deklarace seznamu s generiky
Takhle s nimi pracujeme nyní:public interface List <E> { … }
Jak vidíme, úvod je velmi jednoduchý. Do špičatých závorek pouze umístíme symbol, kterým říkáme, že seznam bude obsahovat prvkyE(předem neznámého) typu.
Zde uděláme malou odbočku — je doporučováno používat velké, jednopísmenné deklarace generics. Toto písmeno by zároveň mělo vystihovat použití resp. význam takového zobecnění. TedyTje typ,Eje prvek (element) a tak podobně
Jednoduché využití v metodách
Pouhá deklarace u jména třídy resp. rozhraní samozřejmě nemůže stačit. Zjednodušeně řečeno, zdrojový kód využívající generics musí typEpoužít všude tam, kde by dříve použil obecnýObject. To jest například místoObject get(int index);
se použijeE get(int index);
Jednoduché využití v metodách (2)
Co jsme nyní udělali? Touto definicí jsme řekli, že metodagetvrací pouze objekty, které jsou typuEna místo libovolného objektu, což je přesně to, co od generics vyžadujeme. Všimněte si, že nyní už sEpracujeme jako s jakoukoliv jinou třídou nebo rozhraním.
Totožně postupujeme i u metod, které do seznamu prvky typuEpřidávají. Vizboolean add(E o);
Dovolím si další malou poznámku na okraj — výše zmíněné metody by samozřejmě mohly pracovat s typemObject. Překladač by proti tomu nic nenamítal, nicméně očekávaná funkcionalita by byla pryč.
První příklad použití
Nyní tedy máme seznam, který při použití bude obsahovat nějaké prvky typuE. Nyní chceme takový seznam použít někde v našem kódu a užívat si výhod generics. Vytvoříme jej následovně:List<String> = new ArrayList<String>();
První příklad použití
Použití je opět jednoduché a velmi intuitivní. Nyní následují dva příklady demonstrující výhody generics (první je napsánpostaru).Object number = new Integer(2); List numbers = new ArrayList(); numbers.add(new Integer(1)); numbers.add(number); Number n = (Number)numbers.get(0); Number o = (Number)numbers.get(1);Object number = 2; List<Number> numbers = new ArrayList<Number>(); numbers.add(1); numbers.add((Number)number); Number n = numbers.get(0); Number o = numbers.get(1);
První příklad použití
Jak vidíme v horním příkladu, do seznamu lze vložit libovolný objekt (byť zde jsme mělištěstía bylo to číslo) a při získávání objektů se spoléháme na to, že se jedná o číslo. Níže naopak nelze obecný objekt vložit, je nutné jej explicitně přetypovat na číslo, teprve poté překladač kód zkompiluje. Podotkněme, že pokud bychom naNumberpřetypovali napříkladString, program se také přeloží, ale v okamžiku zavolání takového příkazu se logicky vyvolá výjimkaClassCastException. Získání čísel ze seznamu je ovšem přímočaré — stačí pouze zavolat metoduget, která má správný návratový typ.
Povšimněte si rovněž použití další vlastnosti nové Javy, tzv. autoboxingu , kdy primitivní typ je automaticky převeden na odpovídající objekt (a vice versa).
Cyklus foreach
Přestože konstrukce cyklu for
patří svou povahou jinam, zmiňujeme se o nich zde, u dynamických struktur — kontejnerů, neboť se převážně používá k iterování (procházení) prvků seznamů, množin a dalších struktur. Obecný tvar cyklu "foreach" je syntaktickou variantou běžného "for":for (TypRidiciPromenne ridici_promenna : dyn_struktura) { // co se dela pro kazdou hodnotu ze struktury… }
V následujícím příkladu jsou v jednotlivých průchodech cyklem for
postupně ze seznamu vybírány a do řídicí proměnnéepřiřazovány všechny jeho prvky (objekty).for (Object e : seznam) { System.out.println(e); }
Žolíci (wildcards)
V předchozích částech jsme se seznámili s hlavní myšlenkou generics a její realizací, a sice nahrazení konkrétního nadtypu (většinouObject) typem obecným. Nicméně tohle samo o sobě je velmi omezující a nedostačující. Nyní se tedy ponoříme hlouběji do tajů generics.
Představme si následující situaci. V programu chceme mít seznam, kde budou jako prvky různé jiné seznamy. První nápad, jak jej nadeklarovat může být třeba tento:List<List<Object>> seznamSeznamu;
Na první pohled se to zdá být bez chyby. Máme seznam, kam budeme vkládat jiné seznamy a jelikož každý seznam musí obsahovat instance třídyObject, můžeme tam vložit libovolný seznam, tedy třeba i nášList<Number>. Nicméně tato úvaha je chybná. Uvažujme následující kód:
Žolíci (wildcards) (2) ==List<Number> cisla = new ArrayList<Number>(); List<Object> obecny = cisla; obecny.add("Ja nejsem cislo");
Jak vidíme,něco je špatně.To, že se pokoušíme přiřadit do seznamu objektůobecnyřetězec"Ja nejsem cislo"je přece naprosto v pořádku, do seznamu objektů můžeme skutečně vložit cokoliv. V tom případě ale musí být špatně přiřazení na druhém řádku. To znamená, že seznam čísel není seznamem objektů! Zde je vidět rozdíl oprotiklasickémuuvažování v mezích dědičnosti. Přečtěte si pozorně následující větu a pokuste se pochopit její význam.
_
Do seznamu, který obsahuje nejvýše čísla lze vkládat pouze objekty,
které jsou alespoň čísly.
_
Žolíci (wildcards) (3)
Z toho vyplývá, že je nelegální přiřazovat objektseznam číseldo objektuseznam objektů.Tedy, vrátíme-li se k našemu příkladu se seznamem seznamů, vidíme, proč byla naše úvaha chybná. Do námi definovaného seznamu totiž lze ukládat pouze seznamy objektů a ne libovolné seznamy. Jak tedy docílíme kýženého jevu? K tomuto účelu nám generics poskytují nástroj zvaný žolík , anglicky wildcard , který se zapisuje jako?. Vraťme se nyní k předchozímu příkladu:List<Number> cisla = new ArrayList<Number>(); List<?> obecny = cisla; // tohle je OK obecny.add("Ja nejsem cislo"); // tohle nelze prelozit
Jak je již v komentáři kódu naznačeno, poslední řádek neprojde překladačem. Proč? Protože pomocíList<?>říkáme, žeobecnyje seznamem neznámých prvků. A jelikož nevíme, jaké prvky v seznamu jsou, nemůžeme do něj ani žádné prvky přidávat. Jedinou výjimkou ježádnýprvek, totižnull, který lze přidat kamkoliv. Mírně filosoficky řečeno, null není ničím a tak je zároveň vším.
Žolíci (wildcards) (4)
Naopak, ze seznamu neznámých objektů můžeme samozřejmě prvky číst, neboť každý prvek je určitě alespoň instancí třídyObject. Ukážeme si praktické použití žolíku.public static void tiskniSeznam(List<?> seznam) { for (Object e : seznam) { System.out.println(e); } }
Nyní si představme, že chceme metodu, která udělá z nějakého seznamu čísel jeho sumu. Uvažujme tedy následující (a pomiňme možné přetečení nebo podtečení rozsahudouble):public static double suma(List<Number> cisla) { double result = 0; for (Number e : cisla) { result += e.doubleValue() } return result; }
Žolíci (wildcards) (5)
Opět, metoda se jeví jako bezproblémová. Nic ale není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Nyní zkusíme uvažovat bez příkladu. Představme si, že máme seznam celých čísel, u kterého chceme provést sumu. Jistě není sporu o tom, že celá čísla jsou zároveň obecná čísla a přesto seznamList<Integer>nelze použít jako parametr výše deklarované metody z naprosto stejného důvodu, kvůli kterému nešlo říci, že seznam objeků je seznam čísel.
Samozřejmě je tu opět řešení. Zkusme nejdříve uvažovat selským rozumem. Výše jsme říkali, že místo seznamu objektů chceme seznam neznámých prvků . Nyní jsme v podobné situaci, pouze se nacházíme na jiném místě v hierarchii tříd. Zkusme tedy obdobnou úvahu použít i zde. Nechceme seznam čísel nýbrž seznam neznámých prvků, které jsou nejvýše čísly . Nyní je již pouze třeba ozřejmit syntaxi takovéúvahy.public static double suma(List<? extends Number> cisla) { … }
Žolíci (wildcards) (6)
Toto použití žolíku má uplatnění i v samotném rozhraníList<E>a sice v metoděpřidej vše. Zamyslete se nad tím, proč tomu tak je.boolean addAll(Collection<? extends E> c);
Uvědomte si prosím následující — prostý žolík je vlastnězkratkaproneznámý prvek rozšiřujícíObject.
Žolíci (wildcards) (7)
Ač by se tak mohlo zdát, možnosti wildcards jsme ještě nevyčerpali. Představme si situaci, kdy potřebujeme, aby možnou hodnotou byla instance třídy, která je v hierarchii mezi třídou specifikovanou naším obecným prvkemEa třídouObject. Pokud přemýšlíte, k čemu je něco takového dobré, představte si, že máte množinu celých čísel, které chcete setřídit. Jak lze taková čísla třídit? Například obecně podle hodnoty metodyhashCode(), tedy na úrovni třídyObject. Nebo jako obecné číslo, tj. na úrovni třídyNumber. A konečně i jako celé číslo na úrovni třídyInteger. Skutečně, níže již jít nemůžeme, protože libovolné zjemnění této třídy například na celá kladná čísla by nemohlo třídit obecná celá čísla.
Následující příklad demonstruje syntaxi a použití popsané konstrukcepublic TreeMap(Comparator<? super K> c);
Žolíci (wildcards) (8)
Jedná se o konstruktor stromové mapy, tj. mapy klíč/hodnota, která je navíc setříděna podle klíče. Nyní opět trochu odbočíme a podíváme se, jak vypadá deklarace obecného rozhraní setříděné mapy.public interface SortedMap<K,V> extends Map<K,V> {…
Máme zde nový prvek — je-li třeba použít více nezávislých obecných typů, zapíšeme je opět dozobáčkůjako seznam hodnot oddělených čárkou. Povšimněte si opět mnemotechniky --Kje key (klíč),Vje value (hodnota). Je-li to třeba, je možné použít i žolíků. Viz následující příklad konstruktorů naší staré známé stromové mapy.public TreeMap(Map<? extends K, ? extends V> m); public TreeMap(SortedMap<K, ? extends V> m);
Generické metody
Tato část bude relativně krátká a stručná, poněvadž pro používání generics a žolíků platí stále stejná pravidla. Generickou metodou rozumíme takovou, která je parametrizována alespoň jedním obecným typem, který nějakým způsobemvážetypy proměnných a/nebo návratové hodnoty metody.
Představme si například, že chceme statickou metodu, která přenese prvky z pole nějakého typu přidá hodnoty do seznamu s prvky téhož typu.
Žolíci (wildcards) (10) ==static <T> void arrayToList(T[] array, List<T> list) { for (T o : array) { list.add(o); } }
Zde narážíme na malou záludnost. Ve skutečnosti nemusí být seznamlisttéhož typu, stačí, aby jeho typ byl nadtřídou typu polearray. To se může jevit jako velmi matoucí, ovšem pouze do té chvíle, dokud si neuvědomíme, že pokud máme např. pole celých čísel, tj.Integera seznam obecných číselNumber, pak platí, že pole prvků typuInteger JE polem prvků typuNumber! Skutečně, zde se dostáváme zpět ke klasické dědičnosti a nesmí nás mást pravidla, která platí pro obecné typy ve třídách.
Generics metody vs. wildcards
Jak již bylo zmíněno, je žádoucí, aby typ použitý u generické metody spojoval alespoň dva parametry nebo parametr a návratovou hodnotu. Následující příklad demonstruje nesprávné použití generické metody.public static <T, S extends T> void copy(List<T> destination, List<S> source);
Příklad je syntakticky bezproblémový, dokonce jej lze i přeložit a bude fungovat dle očekávání. Nicméně správný zápis by měl být následující.
Žolíci (wildcards) (11) ==public static <T> void copy(List<T> destination, List<? extends T> source);
Zde je již vidět požadovaná vlastnost --Tspojuje dva parametry metody a přebytečnéSje nahrazené žolíkem. V prvním příkladu si všimněte zápisuS extends T. Ukazuje další možnou deklaraci generics.
Pole
Při deklaraci pole nelze použít parametrizovanou třídu, pouze třídu s žolíkem, který není vázaný (nebo bez použítí žolíku). Tj. jediná správná deklarace je následující:List<?>[] pole = new List<?>[10];
Parametrizovanou třídu v seznamu nelze použít z toho důvodu, že při vkládání prvků do nich runtime systém kontroluje pouze _typ _ vkládaného prvku, nikoliv už to, zda využívá generics a zda tento odpovídá deklarovanému typu. To znamená, že měli bychom například pole seznamů, které obsahují pouze řetězce, mohli bychom do něj bez problémů vložit pole čísel. To by samo o sobě nic nezpůsobilo, ovšem mohlo by dojít kpřeměnětypu generics, čímž by se seznam číselproměnilna seznam řetězců, což by bylo špatně.
Vícenásobná vazba generics
Uvažujme následující metodu (bez použití generics), která vyhledává maximální prvek nějaké kolekce. Navíc platí, že prvky kolekce musí implementovat rozhraníComparable, což, jak lze snadno nahlédnout, není syntaxí vůbec podchyceno a tudíž zavolání této metody může vyvolat výjimkuClassCastException.public static Object max(Collection c);
Vícenásobná vazba generics (2)
Nyní se pokusíme vymyslet, jak zapsat tuto metodu za použití generics. Chceme, aby prvky kolekce implementovali rozhraní Comparable. Podíváme-li se na toto rozhraní, zjistíme, že je též parametrizované generics. Potřebujeme tedy takovou instanci, která je schopná porovnat libovolné třídy v hierarchii nad třídou, která bude prvkem vstupní kolekce. První pokus, jak zapsat požadované.public static <T extends Comparable<? super T>> T max(Collection<T> c);
Vícenásobná vazba generics (3)
Tento zápis je relativně OK. Metoda správně vrátí proměnnou stejného typu, jaký je prvkem v kolekci, dokonce i použitíComparableje správné. Nicméně, pokud bychom se zajímali o signaturu metody povýmazugenerics, dostaneme následující.public static Comparable max(Collection c);
To neodpovídá signatuře metody výše. Využijeme tedy vícenásobné vazby.public static <T extends Object & Comparable<? super T>> T max (Collection<T> c);
Nyní, povýmazumá již metoda správnou signaturu, protože v úvahu se bere první zmíněná třída. Obecně lze použít více vazeb pro generics, například chceme-li, aby obecný prvek byl implementací více rozhraní.
Závěr
V článku jsme se seznámili se základními i některými pokročilými technikami použití generics . Tato technologie má i další využití, například u reflexe. Tohle však již překračuje rámec začátečnického seznamování s Javou.
Celý článek vychází z materiálů, které jsou volně k disposici na oficiálních stránkách Javy firmy Sun , zejména pak z Generics in the Java Programming Language od Gilada Brachy. Některé příklady v této stati jsou převzaty ze zmíněného článku.