Scrum Zuzana Flašková Waterfall Agile Agile Manifesto Jednotlivci a interakce před procesy a nástroji Fungující software před vyčerpávající dokumentací Spolupráce se zákazníkem před vyjednáváním o smlouvě Reagování na změny před dodržováním plánu http://www.agilemanifesto.org/ Scrum Time-boxing • Vše je časově ohraničené • Sprinty Samoorganizující se týmy • Samostatné, zodpovědné, plnohodnotné Vydatelný kód • Na konci Sprintu je produkt připravený na vydání Scrum role – Product owner Scrum role – DEV team Scrum role - ScrumMaster DEEP Backlog • Detailed Appropriately • Estimated • Emergent • Prioritized User stories • Jako uživatel chci poslat email více lidem současně • Sekretářka může poslat současně e-mail všem pracovníkům v české pobočce AS A , I WANT SO THAT User stories – nejčastější chyby • Story mánie • Inkognito uživatel • Záměna uživatele a zákazníka • Příliš hodně nebo naopak přílíš málo detailů • Product owner píše US sám, pak je pouze předloží týmu US1: Jako CopyWriter chci, aby se e-mail přejmenoval na email, protože první tvar je nesprávný. US2: Jako sekretářka chci odeslat e-mail. US3: Jako sekretářka chci odeslat e-mail, který bude mít předmět, text, přílohu a do kterého se automaticky vloží podpis s odkazem na aktuální firemní kampaň s obrázkem, který se bude načítat automaticky. User stories - postup • Začněte s uživatelem – USER story • Představte si sami sebe v roli Uživatele • Tvořte US společně – PO a tým • Snažte se psát US co nejjednodušeji • Doplňte Akceptační kritéria • Mějte na paměti, že US jsou nástrojem pro komunikaci Planning poker Pravidla • Vybereme Etalon a dohodneme se na jeho velikosti • Bereme postupně US a hlasujeme o jejich velikosti • Přesná shoda – zapíšeme velikost • Dvě sousední hodnoty – zapíšeme větší • Jinak diskutujeme v týmu velikost a hlasujeme znova • Po třech neúspěšných hlasováních vezmeme největší hodnotu • Odhady porovnáváme mezi sebou i vůči Etalonu • https://www.youtube.com/watch?v=0FbnCWWg_NY Stupnice Planning poker - Stupnice Úvodní fáze První kolo 133? 53 3 Druhé kolo 833 53 5 Třetí kolo 533 53 5 Sprint Sprinty Daily Scrum • 15-ti minutový stand-up meeting • Stejné místo / stejný čas • Tři základní otázky • Sync lidí v týmu • Plán pro dalších 24 hodin • Inspekce toho, co bylo dokončeno • Předpověď co budeme dělat dále Daily meeting 3 otázky 1. Na čem jsem pracoval včera? 2. Na čem budu pracovat dnes? 3. Je něco co mě brzdí nebo s čím mám problém? Daily – 3 otázky Nejčastejší chyby • Členové týmu neposlouchají ostatní • Členové týmu Daily bojkotují • Daily trvá více jak 15min • Tým „reportuje“ SM nebo PO • Tým je závislý na přítomnosti SM • „Plán“ není týmový ale pouze individuální • Lidé nevědí na čem pracovat • Členové týmu hovoří o nerelevantních věcech • Daily se učástní management a trackuje postup • Odpovědi nejsou konkrétní – „Pracoval jsem. Budu pracovat.“ Daily Scrum – nejčastější chyby Nejčastejší chyby • Členové týmu neposlouchají ostatní • Členové týmu Daily bojkotují • Daily trvá více jak 15min • Tým „reportuje“ SM nebo PO • Tým je závislý na přítomnosti SM • „Plán“ není týmový ale pouze individuální • Lidé nevědí na čem pracovat • Členové týmu hovoří o nerelevantních věcech • Daily se učástní management a trackuje postup • Odpovědi nejsou konkrétní – „Pracoval jsem. Budu pracovat.“ Daily Scrum – nejčastější chyby Příklady 1. Včera jsem přišel do práce na 8:00, potom jsem si vařil čaj, řešil ten problém s Ondrou a pak šel domů. Dneska budu ten problém řešit dále. 2. Opravil jsem Bug na Trackování kontaktů a teď se vrhnu na testování US ohledně Kampaní. Zapomněl jsem ještě říct, že mám zítra dovolenou. 3. Opravuji Bugy, budu v tom dnes pokračovat, žádný problém. 4. Já jsem dokončil US týkající se Email engine, poprosil bych někoho z Vás o review. Odpoledne si vyberu IT a budu se věnovat Performance. Pokud mi zbyde čas, vezmu si prioritní Bug. Review Retrospektiva Retrospektíva Otázky