Cvičení 13: Náhodný výběr z normálního rozdělení, intervalové odhady Teorie: Případ, kdy je Xi,..., Xn náhodný výběr z normálního rozdělení N(fi, a2): • M a S2 jsou nezávislé náhodné veličiny. • M ~ N(fji, a2/n), a tedy U = (M - fj,)/(a/y/n) ~ ÍV(0,1). • K= {n-l)S2/a2 ~x2(n-l). • £(*i-/07"2~x2fr). . T = {M-n)l{Sly/n)~t(n-\). Intervaly spolehlivosti (jeden, resp. 2 výběry): yti (známe a2) (M-^1_Q/2,M + ^1_Q/2) H (neznáme a2) (M " ^i-M™ " + ^h_a/2(n - 1)) a2 (neznáme /i) / (n-l)S2 (n-l)S2 \ A*i ~~ 1^2 (známe a2, cr|) Mi-M2±^/^ + ^.Ul_a/2 A*i — ^2 (neznámé cr^ = cr|) M1-M2±S*yJ± + ±- íi_Q/2(m + n - 2) podíl rozptylů o\jo\ / sys$ sys$ \ \ ŕ,l-a/2(™-l,™-l) ' r,a/2(™-l,™-l) / Testování hypotéz: Testování hypotéz umožňuje na základě náhodného výběru s danou pravděpodobností ověřovat domněnky o rozdělení, z něhož pochází daný náhodný výběr. Hypotézou budeme rozumět nějaké tvrzení o parametrech tohoto rozdělení. Ho ... nulová hypotéza (např. 6 = c, kde c je domněnka o hodnotě parametru 9) Hi ... (oboustranná) alternativní hypotéza (obvykle negace nulové) Testováním Ho oproti alternativní hypotéze rozumíme postup založený na náhodném výběru, s jehož pomocí platnost Ho zamítneme nebo nezamítneme (= připouštíme). Chyba 1. druhu ... H0 platí a my ji zamítneme (závažnější) Chyba 2. druhu ... Ho neplatí a my ji nezamítneme Pravděpodobnost chyby 1. druhu se nazývá hladina významnosti (a, obvykle a = 0, 05), pravděpodobnost chyby 2. druhu se značí /3 a číslo 1 — /3 se nazývá síla testu. Hypotézy budeme testovat pomocí příslušnosti do intervalu spolehlivosti - na základě realizace náhodného výběru sestrojíme 100(1 — a)% interval spolehlivosti pro neznámý parametr 6 a 1 zjistíme, zda c patří do tohoto intervalu. Pokud ano, hypotézu Ho nezamítáme (v opačném případě zamítáme) na hladině významnosti a. Příklad 169. Ze základního souboru, z rozdělení N(ji,a2), kde a2 = 0,06 jsme pořídili náhodný výběr s realizacemi 1,3; 1,8; 1,4; 1,2; 0,9; 1,5; 1,7. Určete oboustranný 95% interval spolehlivosti pro neznámou střední hodnotu. Výsledek. 1,22 < fi < 1,58. Příklad 170. Náhodná veličina X má normální rozdělení N(fi, a2), kde fi, a2 nejsou známy. V následující tabulce jsou uvedeny četnosti jednotlivých realizací této náhodné veličiny. 8 11 12 14 15 16 17 18 20 21 četnost 1 2 3 4 7 5 4 3 2 1 Vypočtěte: • výběrový průměr, • výběrový rozptyl a výběrovou směrodatnou odchylku, • 99% interval spolehlivosti pro střední hodnotu \i. Výsledek. 14,025 < /i < 16,663 Příklad 171. Nechť Xi,..., Xn je náhodný výběr z rozdělení N(fi, 0,04). Určete nejmenší počet měření, který je třeba provést, aby šířka 95% intervalu spolehlivosti pro /i nepřesáhla 0,16. Příklad 172. Byla provedena čtyři nazávislá měření obsahu manganu u dvou vzorků oceli a byly získány výsledky: 1. vzorek 0,31% 0,30% 0,29% 0,32% 2. vzorek 0,59% 0,57% 0,58% 0,57% Stanovte 95% interval spolehlivosti pro rozdíl středních hodnot \i\ — /i2 za předpokladu, že jde o realizace náhodného výběru z normálního rozdělení s neznámými, ale shodnými rozptyly. Příklad 173. Z velkého souboru resistorů téhož typu bylo náhodně vybráno 16 kusů s výběrovým průměrem hodnot odporu 9,3 kil. Na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že výběr pochází z normálního rozdělení se střední hodnotou /i = lOkfž, za předpokladu, že: a) a2 = 4kQ, 2 b) a2 není známo a S2 = 6,25 kŕž. Výsledek, a) zamítáme, b) nezamítáme. Príklad 174. Na dvou soustruzích se vyrábějí tytéž součástky, u nichž se měří vnitřní průměr (předpokládá se normální rozdělení). Byl pořízen náhodný výběr rozsahu 16 z produkce prvního soustruhu a rozsahu 25 z produkce druhého soustruhu. Příslušné výběrové průměry jsou 37,5 mm, resp. 36,8 mm a výběrové rozptyly 1,21 mm2, resp. 1,44 mm2. Testujte hypotézu o rovnosti střední hodnoty kontrolovaných rozměrů v produkci obou strojů oproti oboustranné alternativě při a = 0,1. Příklad 175. Na šachový turnaj má být vybrán jeden zástupce ze dvou oddílových šachistů, a to ten, jehož výkon je stabilnější (má menší rozptyl). Procentuální úspěšnost z posledních turnajů je: A 49,6 59,4 59,5 76,8 69,4 70,9 68,1 66,3 B 38,5 51,2 79,5 72,3 86,5 Na hladině významnosti 0,05 testujte, zda je možno rozhodnout o tom, který z hráčů se má turnaje zúčastnit. 3