MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny faculty_logo •Specifika kvantitativního sběru dat na internetu •ZUR434 – Přednáška č. 9 • • prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. • Typy výzkumů – offline i online • • -Kvalitativní -Kvantitativní (online) -Obsahová analýza -„Pozorování“ -Metaanalýzy -„Technické“ metody -Smíšené metody... • • • Výřez obrazovky •(Vehovar & Manfreda, 2008) Penetrace internetu v ČR – internetová populace je odlišná Výřez obrazovky •(World Internet Project – Lupač, Chrobáková, Sládek, 2014) Kde můžeme zmíněné skupiny hledat? •Vycházíme z výběru příslušné populace (záleží tedy, kde ji jako takovou najdeme, jak jsme ji schopni oslovit): •WWW stránky – různé skupiny •blogy – virtuální deníky •chaty - on-line prostředí pro komunikaci •diskusní „nástěnky“ •dostupné databáze e-mailů (typ „IS“, školy, organizace) – pozor na svolení s oslovením! •instant messangery (např. Skype?) •sociální sítě • • Způsoby oslovení •e-mail – nejvíce invazivní metoda, ale zároveň „nejsilnější“ – nejvíce účinná (doporučuje se personifikované oslovení, zaujmout příjemce, platí totéž co pro reálné dotazníky atd.) – návratnost dotazníků 2 – 50%, pozor na problematiku SPAMu! •příspěvky v chatech / webových nástěnkách s prosbou o vyplnění dotazníku – více charakter ankety, záleží na kontextu prostředí a typu výzkumu, návratnost ? •osobní oslovení přes instant messanger – poměrně účinné, ale dosti pracné – vždy oslovení 1 osoby... •oslovení prostřednictvím upoutávky / „reklamy“ např. na www, nástěnka, nejvíce charakter ankety, „nejslabší“ (klikne kdo chce), „click rate“ banerů je 0,1 – 2% • • Způsoby sběru dat •nejlépe webový dotazník: profesionální x možnost využít dostupné systémy zdarma pro tvorbu dotazníků: http://freeonlinesurveys.com/ či Limesurvey - (kvalita??), rozsáhlé možnosti – adaptivní dotazníky, větvení, sledování času stráveného nad otázkou/dotazníkem, sledování dotazníků vyplněných z jednoho místa, přímý export do DB atd. •vyplnění dotazníku (např.) v Excelu (nebo i jiném editoru) – dotazník stažený z webu nebo zaslaný e-mailem – méně vhodné, část respondentů dotazník nestáhne, neotevře atd. •zaslání e-mailu a dotazník přímo v textu – pracné zpracování, nepřehledné... • Problémy s nevypněnými údaji („non-response problem“) •Dáme-li uživateli možnost nevyplňovat některé položky, bude v online dotazníku přeskakovat •Problém: které položky „nutit“ vyplňovat ?? •Vynucení vyplnění položek = nižší reliabilita daných položek •Velmi záleží na motivaci respondentů •„Response rate“ v online dotaznících: 1 – 100% •Problematika odměňování respondentů •Ptát či neptat se na možnost následného kontaktu? Co všechno ovlivňuje odpovídání respondentů? •Motivace (!!) •Digitální vzdělanost – znalosti ohledně technologií •Postoje uživatele k technologiím •Obavy o soukromí •Design dotazníku •PLUS co víme z offline výzkumů – např. sebeprezentace • •Strategie analýzy dat: •- Čištění dat, analýza reliability atd … • •(Viz také: Vehovar & Manfreda, 2008) Shrnutí: Pozitiva výzkumů přes internet oVelký rozsah vzorku. oGlobální dosah: transkulturní vzorky, fyzicky a sociálně handicapovaní oRedukce nákladů a úspora času oNačítání otázek podle předchozích odpovědí respondenta -> lepší orientace respondenta (+ adaptivní testování) oZachování anonymity: výzkumy o citlivých tématech a na těžko dosažitelných populacích oVětší otevřenost respondentů. oPřístup ke specifickým populacím. oKomfort účastníků výzkumu. oMinimalizace chyb a zkreslení dat způsobené tazatelem. oFlexibilita výzkumných metod - použití videa, fotografií, kamery atp. oMinimalizace „missing values“ - je-li žádoucí • • Shrnutí: Negativa výzkumů přes internet o Omezená zevšeobecnitelnost výsledků – vážení jako možnost částečné nápravy o Zkreslené odpovědi – možnosti částečně omezit o Ztráta informací o kontextu výzkumného procesu o Omezení neverbálních složek komunikace o Nároky na technické znalosti výzkumníka i respondenta o Technologické rozdíly o Absence přímého kontaktu o Zabezpečení důvěrnosti a bezpečnosti • •