IB015 Neimperativní programování Seznamy, Typy a Rekurze Jiří Barnat Libor Škarvada Sekce Uspořádané n-tice a seznamy IB015 Neimperativní programování – 02 str. 2/37 Programování a data Pozorování Programy pro své fungování potřebují různé informace – data. Data jsou vstupní hodnoty, výstupní hodnoty, mezivýsledky výpočtů, parametry funkcí, atd. Programování a data Data je třeba uchovávat tak, aby je bylo možné zpracovat mechanicky/strojově. Tvorba jednoznačného popisu struktury a způsobu uložení dat je nedílná součást procesu programování. IB015 Neimperativní programování – 02 str. 3/37 Strukturovaná data Dekompozice dat Veškerá data použitá v programu je třeba vystavět ze základních datových elementů podle definovaných pravidel. Existují striktní pravidla pro dekompozici dat, my si však v rámci IB015 vystačíme s intuicí. Základní datové elementy Čísla, Znaky, Pravdivostní hodnoty Základní způsoby kompozice dat Uspořádané n-tice Seznamy IB015 Neimperativní programování – 02 str. 4/37 Uspořádané n-tice Co to je Pevně daný počet nějakých hodnot v pevně daném pořadí. Prvek kartézského součinu nosných množin. Příklady Datum: (11, "březen", 1977) . Přihlašovací údaje: ("xbarnat", "majen10cm") Pozice pixelu v rastrovém obrázku: (x, y) , všimněme si, že (12,43) = (43,12) . Kdy se má použít Počet prvků v n-tici je znám předem, tj. v okamžiku psaní zdrojového kódu. Počet prvků v n-tici je malý (hodnota n je malá). IB015 Neimperativní programování – 02 str. 5/37 Seznamy Co to je Posloupnost hodnot stejného charakteru (stejného typu). Posloupnost může být prázdná, konečná i nekonečná. Každý prvek v seznamu je na nějaké (unikátní) pozici. Příklady Seznam čísel: [12,43,-3,15,29] Nekonečný seznam: [1,2,3,4,5,6,...] Seznam uspořádaných dvojic: [("Fero",12), ("Nero",7), ("Pero",5)] Prázdný seznam: [] Kdy se má použít Data vznikají nebo se zpracovávají postupně. Počet prvků použitých programem není předem znám. IB015 Neimperativní programování – 02 str. 6/37 Příklad dekompozice dat Aplikace – Diář squashových partnerů. Program pro správu kontaktů na různé squashové hráče. Hlavní datová struktura je seznam kontaktů. Datová dekompozice Seznam kontaktů [kontakt1, kontakt2, kontakt3, ..., kontakt315] Kontakt je uspořádaná trojice (Prezdivka, Telefon, Adresa) Adresa je uspořádaná pětice (Jmeno, Prijmeni, Ulice, Cislo Popisne, Mesto) Prezdivka, Jmeno, Prijmeno, Ulice, Mesto jsou seznamy znaků Telefon, Cislo Popisne jsou čísla IB015 Neimperativní programování – 02 str. 7/37 Sekce Hodnoty a Typy IB015 Neimperativní programování – 02 str. 8/37 Co není typ Typ není váš nepřítel IB015 Neimperativní programování – 02 str. 9/37 Co není typ Typ není váš nepřítel IB015 Neimperativní programování – 02 str. 9/37 Co je to typ a k čemu je Co je to typ Označení množiny všech hodnot dané kvality. Komunikační prostředek napomáhající správnému skládání programů z jednotlivých funkcí. K čemu se používají typy Každá hodnota, nebo výraz má svůj typ. Definice typové signatury funkcí. Kontrola logické konzistence programu v době překladu. Popis způsobu kompozice složených datových struktur. (Typy se komponují stejně jako data.) IB015 Neimperativní programování – 02 str. 10/37 Konstrukce typů Základní datové typy Int, Integer, Float, Char, Bool Složené typy Uspořádané n-tice: (Bool,Int) Seznamy: [Int], [Char], [[Char]] [Char] ≡ String Funkcionální typy Integer -> Bool, Float -> Float -> Float IB015 Neimperativní programování – 02 str. 11/37 Funkcionální typy Konstrukce Jsou-li σ a τ nějaké typy, tak σ -> τ je typ všech funkcí s parametrem typu σ a funkční hodnotou typu τ. Typ n-árních funkcí Jsou-li σ1, σ2, σ3 . . . σn a τ nějaké typy, tak σ1 -> σ2 -> σ3 -> ... -> σn -> τ je typ všech funkcí s prvním parametrem typu σ1, druhým parametrem typu σ2, ... a funkční hodnotou typu τ. Terminologie Arita funkce označuje počet parametrů funkce. Konstanty, unární, binární, ternární funkce. Nulární funkce (n=0) jsou konstanty daného typu. IB015 Neimperativní programování – 02 str. 12/37 Funkcionální typ a aplikace Pozorování Typ výrazu, který je úplná aplikace funkce na parametry, lze odvodit z typu použité funkce bez nutnosti výpočtu výsledné hodnoty. Příklad odd :: Integer -> Bool 27 :: Integer odd 27 :: Bool IB015 Neimperativní programování – 02 str. 13/37 Polymorfní typy Pozorování Některé funkce nepotřebují znát konkrétní typy formálních parametrů, pouze jejich strukturu. Místo konkrétního typu se použije typová proměnná. Při aplikaci funkce na konkrétní parametry, se za typovou proměnnou dosadí typ, který odpovídá použitému parametru. (Typová proměnná se specializuje.) POZOR! Typová proměnná zastupuje i složené typy. Příklad fst :: (a,b) -> a (not,"Coze?") :: (Bool -> Bool,[Char]) fst (not ,"Coze?") :: Bool -> Bool IB015 Neimperativní programování – 02 str. 14/37 Typové třídy Pozorování Některé funkce nevyžadují konkrétní typ, ale zároveň nedovolují použití libovolného typu, proto je třeba specializaci typové proměnné omezit na vybranou podtřídu typů. Základní typové třídy Integral – celočíselné Num – numerické Ord – uspořadatelné Eq – porovnatelné na rovnost Příklady typů s omezením specializace typové proměnné odd :: Integral a => a -> Bool (+) :: Num a => a -> a -> a IB015 Neimperativní programování – 02 str. 15/37 Sekce Uspořádané n-tice a seznamy v Haskellu IB015 Neimperativní programování – 02 str. 16/37 Uspořádané n-tice v Haskellu Zápis uspořádaných n-tic Přirozený, pomocí závorek a čárek. Příklady zápisu uspořádaných n-tic v Haskellu: (12,15) (2,3,’a’,5,6) ("Fiii","jo", 350, "tisíc", ’!’) ((1,1),(2,2),(3,3)) Krajní případy Jednotice se nepoužívají. Nultice: () IB015 Neimperativní programování – 02 str. 17/37 Předdefinované funkce pro uspořádané dvojice Datové konstruktory (,, ... ,) – datový konstruktor uspořádané n-tice (,) – datový konstruktor uspořádané dvojice (,) :: a -> b -> (a,b) (,) x y = (x,y) Projekce fst , snd – projekce na první a druhou složku fst :: (a,b) -> a fst (x,y) = x snd :: (a,b) -> b snd (x,y) = y IB015 Neimperativní programování – 02 str. 18/37 Seznamy Zápis seznamů V hranatých závorkách uzavřená posloupnost prvků oddělených čárkou. Seznam znaků též jako řetězec (text v uvozovkách). Příklady [3,3,3,3] [ [1], [1,2], [1,2,3] ] [] "ahoj" = [’a’,’h’,’o’,’j’] "toto je také seznam" [ or, or, or, and ] IB015 Neimperativní programování – 02 str. 19/37 Konstrukce seznamů Datové konstruktory Prázdný seznam: [] [] :: [a] Operátor připojení prvku na začátek seznamu: (:) (:) :: a -> [a] -> [a] Příklady Správné použití (:) 3 [3,3,3] [3,3,3,3] 1:2:3:[] [1,2,3] 4:[4,4,4,4] [4,4,4,4,4] ’A’:"hoj" "Ahoj" Nesprávné použití [2] : [3,4,5] ERROR [2,3,4] : 5 ERROR ’A’ : [1,2,3] ERROR IB015 Neimperativní programování – 02 str. 20/37 Konstrukce seznamů – pokračování Funkce pro spojení seznamů Seznamy stejného typu lze spojit pomocí funkce (++) (++) :: [a] -> [a] -> [a] Příklady Správné použití (++) "Ahoj " "světe!" "Ahoj světe!" "Ahoj" ++ " " ++ "světe!" "Ahoj světe!" [1,2,3] ++ [4,5,6] [1,2,3,4,5,6] Nesprávné použití 2 ++ [3,4,5] ERROR [2,3,4] ++ 5 ERROR [2,3] ++ "text" ERROR IB015 Neimperativní programování – 02 str. 21/37 Význam datových konstruktorů Datové konstruktory ve víceřádkových definicích Fungují jako vzory na levých stranách definice. Mapují se vždy na nejvnějšnější výskyt. Příklady Funkce null aplikovaná na nějaký seznam, vrací True pokud je seznam prázdný a False pokud je neprázdný. null :: [a] -> Bool null (_:_) = False null [] = True Funkce snd aplikovaná na uspořádanou dvojici, vrací druhý prvek dvojice. snd :: (a,b) -> b snd (_,y) = y IB015 Neimperativní programování – 02 str. 22/37 Pojmenovaný vzor – symbol @ Použití symbolu @ Pokud vzor je korektně vytvořený datový vzor, pak zápisem jmeno@vzor získáme proměnnou jmeno , která bude po úspěšném použití vzoru odkazovat na celý mapovaný obsah. Nejčastěji používané ve spojení se seznamy, ale funguje všeobecně pro jakékoliv hodnoty konstruované s využitím datových konstruktorů. Příklady Při mapování seznamu [1,2,3] na vzor a@(x:t) , bude a = [1,2,3], x = 1, t = [2,3] . f (a@(x:y)) = x:a++y f [1,2,3] ∗ [1,1,2,3,2,3] f [] ∗ ERROR IB015 Neimperativní programování – 02 str. 23/37 Sekce Rekurze IB015 Neimperativní programování – 02 str. 24/37 Rekurze Co je to rekurze Definice funkce, nebo datové struktury, s využitím sebe sama. Význam v programování Umožňuje konečně dlouhý zápis definice funkce, která je definována pro nekonečně mnoho parametrů. V čistě funkcionálním jazyce nahrazuje cykly známé z imperativních programovacích jazyků. Příklad Funkci length , která při aplikaci na seznam vrací jeho délku, je nutné definovat rekurzivně. length :: [a] -> Int length [] = 0 length (_:s) = 1 + length s IB015 Neimperativní programování – 02 str. 25/37 Příklad výpočtu rekurzivní definice length :: [a] -> Int length [] = 0 length (_:s) = 1 + length s length [6,7,8,9] 1 + length [7,8,9] 1 + ( 1 + length [8,9]) 1 + ( 1 + ( 1 + length [9])) 1 + ( 1 + ( 1 + ( 1 + length []))) 1 + ( 1 + ( 1 + ( 1 + 0 ))) 1 + ( 1 + ( 1 + 1 )) 1 + ( 1 + 2 ) 1 + 3 4 IB015 Neimperativní programování – 02 str. 26/37 Další příklady použití rekurze Číselné funkce factorial :: Integer -> Integer factorial 0 = 1 factorial x = x * factorial (x-1) Nekonečné opakování (teoreticky) main :: IO() main = do putStrLn "Vloz text:" x <- getLine putStrLn ( "Zadal jsi:" ++ x ) main IB015 Neimperativní programování – 02 str. 27/37 Rekurze je mentálně náročná Pozorování Použití rekurze je možné pouze tehdy, je-li podproblém, na nějž se rekurzivně aplikuje dané řešení, stejného typu. Slovní úloha Na Jiříkovu narozeninovou párty přišlo 7 kamarádů a přineslo mimo jiné jeden narozeninový dort. Jiřík nebyl lakomý, rozdělil dort rovnoměrně mezi všechny přítomné. Jakou k tomu použil rekurzivní funkci? Jaký je typ této rekurzivní funkce? IB015 Neimperativní programování – 02 str. 28/37 Rekurze je mentálně náročná Pozorování Použití rekurze je možné pouze tehdy, je-li podproblém, na nějž se rekurzivně aplikuje dané řešení, stejného typu. Slovní úloha Na Jiříkovu narozeninovou párty přišlo 7 kamarádů a přineslo mimo jiné jeden narozeninový dort. Jiřík nebyl lakomý, rozdělil dort rovnoměrně mezi všechny přítomné. Jakou k tomu použil rekurzivní funkci? Jaký je typ této rekurzivní funkce? Možné řešení dort :: [KouskyDortu] -> [KouskyDortu] dort s = if (length s >= 8) then s else dort (map (/2) s ++ map (/2) s) IB015 Neimperativní programování – 02 str. 28/37 Sekce Práce se seznamy v Haskellu IB015 Neimperativní programování – 02 str. 29/37 head, tail, init, last První prvek seznamu head :: [a] -> a head (x:_) = x Seznam bez prvního prvku tail :: [a] -> [a] tail (_:s) = s Poslední prvek seznamu last :: [a] -> a last (x:[]) = x last (_:s) = last s Seznam bez posledního prvku init :: [a] -> [a] init (_:[]) = [] init (x:_:[]) = [x] init (x:s) = x:init s head tail lastinit 1 2 3 4 5 6 IB015 Neimperativní programování – 02 str. 30/37 null, length, (!!) Test na prázdný seznam null :: [a] -> Bool null (_:_) = False null [] = True Délka seznamu length :: [a] -> Int length [] = 0 length (_:s) = 1 + length s N-tý prvek seznamu (!!) :: [a] -> Int -> a (x:_) !! 0 = x (_:s) !! k = s !! (k-1) IB015 Neimperativní programování – 02 str. 31/37 take, drop Prvních n prvků seznamu take :: Int -> [a] -> [a] take _ [] = [] take n (x:s) = if (n>0) then x : take (n-1) s else [] Seznam bez prvních n prvků; drop :: Int -> [a] -> [a] drop _ [] = [] drop n (x:s) = if (n>0) then drop (n-1) s else (x:s) Poznámka Při infixovém použití binární funkce klesá její priorita! x : take (n-1) s = x : (take (n-1) s) IB015 Neimperativní programování – 02 str. 32/37 concat, filtr, replicate Spojení seznamů v seznamu concat :: [[a]] -> [a] concat [] = [] concat (x:s) = x ++ concat s Vynechání prvků nesplňujících danou podmínku filter :: (a -> Bool) -> [a] -> [a] filter _ [] = [] filter f (x:s) = if (f x) then x : filter f s else filter f s Vytvoření seznamu n-násobným kopírováním daného prvku replicate :: Int -> a -> [a] replicate 0 _ = [] replicate k x = x : replicate (k-1) x IB015 Neimperativní programování – 02 str. 33/37 takeWhile, dropWhile, map Vynechání prvků seznamu od prvního, který nesplňuje podmínku takeWhile :: (a->Bool) -> [a] -> [a] takeWhile _ [] = [] takeWhile p (x:s) = if (p x) then x : takeWhile p s else [] Vynechání prvků seznamu po první, který nesplňuje podmínku dropWhile :: (a->Bool) -> [a] -> [a] dropWhile _ [] = [] dropWhile p (x:s) = if (p x) then dropWhile p s else x:s Aplikace funkce na všechny prvky seznamu map :: (a -> b) -> [a] -> [b] map _ [] = [] map f (x:s) = f x : map f s IB015 Neimperativní programování – 02 str. 34/37 zip,unzip Spojení dvou seznamů do seznamu uspořádaných dvojic zip :: [a] -> [b] -> [(a,b)] zip [] _ = [] zip _ [] = [] zip (x:s) (y:t) = (x,y) : zip s t Rozdělení seznamu dvojic na dvojici seznamů unzip :: [(a,b)] -> ([a],[b]) unzip [] = ([],[]) unzip ((x,y):s) = (x : fst t, y : snd t) where t = unzip s IB015 Neimperativní programování – 02 str. 35/37 zipWith Výpočet aplikace binární funkce na seznamy argumentů zipWith :: (a->b->c)->[a]->[b]->[c] zipWith _ _ [] = [] zipWith _ [] _ = [] zipWith f (x:s) (y:t) = f x y : zipWith f s t Pozorování zip = zipWith (,) IB015 Neimperativní programování – 02 str. 36/37 Práce na doma Technická cvičení Vyzkoušejte si všechny odpřednášené funkce na modelových seznamech v prostředí interpretru jazyka Haskell. Mentální cvičení Napište program, který pomocí principu rekurze a s využitím odpřednášených operací na seznamech vypočítá seznam obsahující čísla od 1 do 1024. Snažte se o to, aby hloubka rekurze byla co nejmenší. Jsou-li vám známy cykly s pevným počtem opakování z nějakého imperativního programovacího jazyka, popřemýšlejte o obecném postupu, jak nahradit tyto cykly voláním rekurzivní funkce. IB015 Neimperativní programování – 02 str. 37/37