Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Fakulta informatiky Masarykova univerzita Brno PV162 Projekt z digitálního zpracování obrazu jaro 2017 Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Požadavky k získání kolokvia • Vykonání práce dle oficiálního zadání pod vedením uvedeného vedoucího • Nutné průběžné konzultace • Prezentace výsledků práce nejpozději v posledním týdnu semestru, tj. před začátkem zkouškového období • Dopracování připomínek vzešlých z diskuse po prezentaci a odevzdání práce vedoucímu Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Přehled témat • Zadání je uvedeno v ISu a bude upřesněno vedoucím, zde jsou naznačeny jen hlavní body • Zadání jsou v principu tří typů • Programátorská • Implementace zadaného algoritmu podle odborné literatury • Tvořivá • Hledání vhodného postupu pro řešení daného problému • Studie • Srovnání chování algoritmů na zadaných datech Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Detekce a korekce astigmatismu v obrazech pořízených na rastrovém elektronovém mikroskopu V elektronové mikroskopii může docházet k deformacím obrazu způsobené astigmatismem (protažení v určitém směru). Cílem práce je pomocí analýzy obrazu odhalit směr a rozsah astigmatismu v obraze. Odhadnuté parametry lze poté použít na zpětnou korekci elektroniky a snížení astigmatismu v obraze. Pavel Matula (spolupráce Vojtěch Filip, TESCAN, a.s.) Není omezeno, vhodné na pokračování na DP Obraz bez astigmatismuObraz s astigmatismem Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Automatické měření tloušťky vláken Úkolem je získat průměrnou tloušťku vlákna, statisticky relevantně. Dopředu je známa minimální a maximální tloušťka, vlákna se ale překrývají a mohou být pokroucená. Aplikace - kvalita netkaných textilií, přírodní vlna, aj. Čili najít třeba dvacet náhodných pozic, zakótovat šířku vlákna, vizualizovat měření. Pavel Matula (spolupráce Vojtěch Filip, TESCAN, a.s.) Není omezeno, možnost pokračovat na BP, DP Typický obrázek Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Array Tomography V obrázku rozpoznat jednotlivé řezy a slícovat je do Z-stacku. Pavel Matula (spolupráce Vojtěch Filip, TESCAN, a.s.) Není omezeno, možnost pokračovat na BP, DP Příklad obrázku Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Automatický sun-shader Při snímání sportovního přenosu kamerou dochází k horší čitelnosti reklam po osvětlení sluncem, které změní jas pixelů na displejích reklamních ploch. Cílem práce je vytvořit software, který pomůže adaptivně jas osvětlených pixelů měnit a přizpůsobovat zobrazení aktuálním světelným podmínkám. Pavel Matula (spolupráce Pavel Kohoutek, Daite, s.r.o.) C++ Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Rozpoznávání čísel hráčů na dresu Úkolem je v záznamu sportovního utkání detekovat hráče, na nich čísla a ty rozpoznat. Pavel Matula (spolupráce Pavel Kohoutek, Daite, s.r.o.) C++, možnost pokračování na BP nebo DP Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Analýza embryogeneze Úkolem je vytvořit software, který ve videozáznamu embryogeneze bude schopen najít jednotlivé kruhové buňky a vytvořit jednoduchý model dělení embrya. Pavel Matula Bez omezení, možnost pokračovat na BP, DP Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Srovnání metod adaptivního prahování na biomedicínských obrazech Cílem projektu je porovnat metody adaptivního prahování na dodaných biomedicínských obrazech vzhledem k referenční segmentaci. Výstupem bude srovnávací studie (html dokument). Petr Matula Nutně nevyžaduje programování Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Nástroj pro registraci obrazů Cílem projektu je vyvinout jednoduchý nástroj pro nalezení rotace a translace obrazů různých řezů vzorku vnitřního ucha použitelný na LF UPOL. Petr Matula Není omezen Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Detekce cest s neznámými konci v obraze Cílem projektu je naprogramovat metodu pro detekci cest v obraze s neznámými konci podle odborného článku a otestovat ji na zadaných obrazech. Petr Matula Libovolné Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Segmentace hmyzu v obrazech Cílem projektu je nalézt vhodnou metodu pro segmentaci obrazů hmyzu a vyhodnotit její úspěšnost. Petr Matula Libovolné Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Počítání buněk pomocí metody rychlé radiální symetrie Cílem projektu je naimplementovat a experimentálně vyzkoušet nedávno publikovanou metodu na počítání buněk ve 2D mikroskopických obrazech. Martin Maška Bez omezení Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Morfologický operátor simulující pohyb řízený křivostí Cílem projektu je naimplementovat morfologický operátor, který simuluje pohyb řízený křivostí bez nutnosti numerického řešení přidružené parciální diferenciální rovnice, a experimentálně ověřit jeho praktické použití při segmentaci obrazu. Martin Maška Bez omezení Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Efektivní implementace Hausdorffovy vzdálenosti Cílem projektu je naimplementovat a experimentálně vyzkoušet nedávno publikovaný postup urychlující výpočet Hausdorffovy vzdálenosti, která se často používá pro určení míry podobnosti výsledků segmentace. Martin Maška Bez omezení Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Hledání podobností v trasologických obrazech Cílem projektu je automaticky identifikovat skupiny podobných elementů v trasologických obrazech podešví obuvi a pneumatik. (1. segmentace, 2. nalezení vhodných deskriptorů a 3. následná klasifikace) – možná spolupráce 2 studentů v týmu Martin Spurný Bez omezení (např. Matlab) Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Rotačně nezávislé popisovače textur Řešitel naprogramuje a otestuje novou metodu, která slouží k charakterizaci vzhledu obrazových dat na základě textury. Důležitou vlastností této metody je nezávislosti výsledků analýzy na otočení vstupního obrazu. Vedoucí: David Svoboda Programování v jazyce: Dle volby řešitele Různě velká vybraná okolí aktuálně zpracovávaného pixelu. Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Rekonstrukce snímků pořízených na mikroskopu fungujícím na principu fázového kontrastu Řešitel tohoto projektu nastuduje, naprogramuje a následně otestuje vybranou metodu sloužící k rekonstrukci obrazových dat ze snímků pořízených pomocí fázového kontrastu. Vedoucí: David Svoboda Programování v jazyce: Dle volby řešitele (a)-(e): snímky pořízené pomocí fázového kontrastu (f)-(i): zrekonstruované snímky (ze snímků o řádek výše) Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Odbarvování fotek Řešitel tohoto projektu nastuduje vybranou metodu pro převod barevných fotografií na černobílé a tuto metodu naprogramuje a otestuje. Vedoucí: David Svoboda Programování v jazyce: Dle volby řešitele Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Hledání symetrií v obraze Cílem tohoto projektu je nastudovat vybranou metodu hledání symetrií v obraze pomocí tzv. palindromů a tuto metodu také následně naprogramovat a otestovat. Vedoucí: David Svoboda Programování v jazyce: Dle volby řešitele Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Efektivní detekce čar v obraze Úkolem bude z literatury nastudovat metodu PPHT pro rychlou detekci úseček a přímek v obraze, a tu poté implementovat v rámci knihovny I3D, vyvíjené v CBIA. Karel Štěpka C++ Vstup Výstup Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Rozdělování obrazu na superpixely pro knihovnu I3D Úkolem bude z literatury nastudovat superpixelové metody a vybrané pak implementovat v rámci knihovny I3D, vyvíjené v CBIA. Karel Štěpka C++ Vstup Výstup Projekt z digitálního zpracování obrazu PV162 Vedoucí: Možné programovací jazyky: Detekce pohledu uživatele Cílem bude vytvořit knihovnu, která bude webkamerou zjišťovat, jestli se uživatel právě dívá na obrazovku. Součástí bude jednoduchá demonstrační aplikace, která bude zobrazovat scénu, která se bude měnit pouze tehdy, když se uživatel nebude dívat. Karel Štěpka libovolné