Jak číst a psát odbornou práci Počáteční fáze – informační příprava Mgr. Dana Hlaváčková, Ph.D. VB000 Informační příprava  zvolit téma odborné práce  orientace v problematice  shromáždit dostupné materiály  zpracovat získané informace a fakta  připojit vlastní výzkum (pokud existuje)  vytvořit text odborné práce Výběr vhodných materiálů  V jakém oboru nebo vědní disciplíně se téma nachází?  Informace hledat v příslušném oboru  Řešil už někdo stejný nebo podobný problém? Pokud ano, tak kdo a s jakým úspěchem?  Získat přehled o stavu zpracování zvoleného tématu  Mohou poznatky z jiných vědních oborů přispět k řešení problému?  Téma se prolíná s jinými obory, získat informace i z nich Typy vědeckých informací  Dva základní typy:  primární prameny – původní dokument, souvislý text, sdělení o výsledcích práce (knihy, články, časopisy);  sekundární prameny – informují o existenci primárních pramenů, nejde o souvislé texty, ale odkazy na ně (bibliografie, katalogy, seznamy).  Internet – primární pramen, lze nalézt i sekundární prameny. POZOR – informace ověřovat, mohou obsahovat chyby Kde hledat primární a sekundární prameny  Informace v knihovnách  Moravská zemská knihovna, katalog online  http://aleph.muni.cz  Knihovny Masarykovy univerzity, Knihovna Fakulty informatiky, katalog online  katalogy na http://library.muni.cz  Informace na internetu – OVĚŘIT (je uveden autor nebo pracoviště, které dokument vystavilo?) Typy čtení  informativní – číst pouze názvy kapitol, seznam literatury, tabulky, grafy, schémata (prohlédnout text, prolistovat knihu)  běžné – číst úvod, závěr a důležité části textu, které se týkají zvoleného tématu  lze posoudit, zda je tato literatura vhodná pro vybrané téma a jestli je možné ji použít jako materiál pro psaní odborné práce  pasivní – učení se nazpaměť, doslova, bez porozumění textu, pasivní přejímání částí textu (nevhodné)  aktivní – studovat aktivně vybraný materiál Aktivní čtení  číst text několikrát, snažit se mu porozumět  číst po částech – rozdělit text na menší úseky (části, kapitoly, odstavce)  vysvětlení cizích nebo neznámých slov (porozumění z okolního textu, případně slovník)  ujasnit si klíčová slova a pojmy = slova a slovní spojení v textu důležitá, podstatná pro smysl textu Aktivní čtení  ujasnit si hlavní myšlenky textu (o čem se v textu píše, co sděluje)  najít klíčové pasáže textu – nejdůležitější části  najít autorova hlavní tvrzení  najít argumenty, kterými autor podporuje a zdůvodňuje svá tvrzení  posoudit spolehlivost autorových tvrzení  shromáždit vlastní názory, pochybnosti a otázky Jak zacházet s textem  vyznačovat v textu důležité části, slova, slovní spojení  výpisky – zachytit důležité pojmy, definice, formulace myšlenek  citáty – pokud citujete doslova, opsat text přesně!  pokud je text rozsáhlý – stručné shrnutí textu – konspekt  přidat vlastní postřehy, názory, otázky  aktivní porozumění a učení