PV099 TYPOGRAFIE III Cíle předmětu Předmět je exkluzívním pokračováním předmětů Typografie I a II. Rozvíjí samostatnou koncepční práci při tvorbě časopisu v tištěné i elektronické podobě. V procesu jsou získány znalosti tvorby tištěné i elektronické podoby publikace médií v programu Adobe InDesign CS6. Výstupem bude návrh grafické úpravy časopisu (layout) libovolné formy v tištěné i elektronické interaktivní podobě. Součástí návrhu bude:  Obálka  Editorial  Obsah  3stránkový článek  2stránkový článek  1stránkový článek  0,5stránkový článek + řešení inzerce  inzerce na: celostranu, polovinu strany na výšku i šířku, třetinová inzerce na straně, zapuštěná inzerce v článku  tiráž Další povinné prvky: nadpis, podnadpis, perex, výkřik, (iniciála), boxík, fotografie či ilustrace, popisek, + řešení informací na straně pomocí informační grafiky. Osnova  Typografická úprava časopisu (návrh layout, mřížky, aj.).  Typografický styl, jednotící prvky (volba písem, velikost, aj.).  Cílové skupiny médií.  Maketa tištěné podoby časopisu v elektronické podobě + prezentace.  Elektronická publikace časopisu z Adobe CS6 na výšku i šířku. Literatura  BHASKARAN, Lakshmi. Design publikací: vizuální komunikace tištěných médií. V Praze : Slovart, 2007. 256 s.ISBN 9788072099931  AMBROSE, GAVIN. LAYOUT: VELKÝ PRŮVODCE GRAFICKOU ÚPRAVOU. BRNO : COMPUTER PRESS, 2009.193 S. ISBN 9788025121658  TSCHICHOLD, Jan; The New Typography, Univerzity of California Press, 286 pages. ISBN: 9780520250123  TONDREAU, Beth. Layout essentials: 100 design principles for using grids. Beverly, Mass. Rockport Publishers, c2009. 208 s. ISBN 9781592534722  Mags!: independent magazine design, Barcelona : Monsa, c2011, 191 s. ISBN 9788496823938  KING, Stacey. Magazine design that works: secrets for successful magazine design. Gloucester : Rockport Publishers, c2001. 159 s. ISBN 1564967581  HELLER, Steven. Merz to emigre and beyond :avant-garde magazine design of the twentieth century. New York: Phaidon Press Limited, 2003. 240 s. ISBN 0-7148-3927-2  Printwork: capture the best publication and promotion. Hong Kong : Viction:ary, c2007. 247 s. ISBN 9789889822897  The society of publication designers: 37th publication design annual: the best of 2001. 272 s. ISBN 1564968855  38th publication design annual. Gloucester : Rockport Publishers, c2003. 272 s.ISBN 1564969797  40th publication design Antal. Gloucester : Rockport Publishers, [2005]. 294 s. ISBN 1592531814  NOBLE, Ian. Experimental layout. Hove : Rotovision, c2001. 160 s. ISBN 2880466105.  The best of the best brochure design. Gloucester: Rockport Publishers, c2002. 271 s. ISBN 3927258350  Woolman, Matt, 1968-,Type in motion 2. New York, NY : Thames & Hudson, 2005. 175 s.ISBN 0500512434  WHITE, Alex.Type in Use: Effective typography for electronic publishing. New York : Design Press, 1992. 191 s. ISBN 0830637966 TYPOGRAFIE III – ČASOPIS Časopis (angl. journal, magazine nebo periodical, fr. journal, magazine, périodique nebo revue, něm. Zeitschrift nebo Journal) – soubor zpráv jako moderní forma neknižní publicistiky. Charakteristickým rysem je periodicita vydávání (týdně, měsíčně, čtvrtletně) a průběžné značení (číslo, ročník, řada, série). I když se rozdíl mezi novinami a časopisem z hlediska názvů stíra, specifika časopisu tkvý v absenci aktuálního denního zpravodajství a vyznačuje se přítomností ilustrační složky. Časopis je periodické médium, kde jsou textové informace (zprávy) a obrazové informace (fotografie, ilustrace, informační grafika) vizualizovány; jsou logicky a typograficky organizovány; jsou vytištěny na speciální papír různých formátů (zpravidla od A5 do B4, popř. jiných); časopis má obálku a vnitřní strany (dvoustrany); bývá rozličně knihařsky zpracován. -------------------------------------------------------------------------------------------- 1. FORMÁT: Velikost časopisů v dnešní době vychází z formátu A4 (stojany v trafikách + ekonomický tisk a zpracování). Módní časopisy na vysoké úrovni vychází z větších formátů (formáty A a B). 2. OBÁLKA a) Titul (typografický, kaligrafický a kreslený) b) Kompozice obálky; další prvky (anotace; vložené fotografie; reklamní předměty) c) 2., 3. a 4. strana obálky 2. TYPOGRAFICKÉ PRVKY: a) Nadpis, titul – jeden z nejdominantnějších prvků na stránce. Při použití titulkových fontů (navženy tak, aby snesli větší velikost písma, 14 a víc bodů, zejména v pročištění detailů písma). b) Podnadpis, podtitul – nachází se pod titulem, nebo u titulu. (většinou věta na jeden řádek), menší velikostí písma než titul, ale větší než běžný text. c) Perex – krátký text (2–4 věty), shrnuje obsah následujícího článku. Jeho funkce je nalákat čtenáře k přečtení článku. a) b) c) d) Iniciála e) Textové sloupce Rámečky a moduly Popisky Mřížka účaří Rubriky (záhlaví) Paginace (zápatí) Ilustrace Výkřik, citát Barva jako rytmus 3. KOMPOZICE ČASOPISU Prázdné místo, skladba stran; rytmus stran; hierarchie textu,… 4. FOTOGRAFIE Fotografické žánry: reportážní fotografie dokumentární fotografie portrétní fotografie módní fotografie fotografie architektury krajinářská fotografie reklamní fotografie válečná fotografie 5. INFORMAČNÍ GRAFIKA